Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »



Lika kul varje gång de förklarar att bilen saktar ner när man lättar på gasen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Tars »

Henrik Torphammar skrev:


Lika kul varje gång de förklarar att bilen saktar ner när man lättar på gasen.
Finns en anledning.
Sista idioten är inte född. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Kör man nya NISSANCONNECT nu i Sverige?
Är den bättre än Carwings?

https://24simulator.com/nissanconnect/n ... frame=true
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Kör man nya NISSANCONNECT nu i Sverige?
Är den bättre än Carwings?

https://24simulator.com/nissanconnect/n ... frame=true
Det är samma system bortsett från färgen i appen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av flaco »

Är det någon som möjligtvis har en kopia av pdf-prislistan för Nissan Leaf 2.zero, alltså den som specificerade utrustningen, mm?
Jag lyckas inte hitta den på Nissans hemsida ... jag beställde en sån och tycker att det är bra att ha en sån spec som referens den dagen man säljer den.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

flaco skrev:
Är det någon som möjligtvis har en kopia av pdf-prislistan för Nissan Leaf 2.zero, alltså den som specificerade utrustningen, mm?
Jag lyckas inte hitta den på Nissans hemsida ... jag beställde en sån och tycker att det är bra att ha en sån spec som referens den dagen man säljer den.
Varsågod.
new-leaf-2-zero-kundprislista (5).pdf
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av apkungen »

Nu har leaf 2 fått riktiga epa siffror på räckvidd och effektivitet, och jag är besviken. 151 miles räckvidd och 100 MPGe i energianvändning på motorvägen. Läs mer här:
https://insideevs.com/breaking-2018-nis ... ge-rating/

Leaf har klart bättre räckvidd än (min ständiga referensbil) ioniq i nedc cykeln, 378km mot 280km men i epa cykeln så är det mer jämnt 242km mot 200km. Detta betyder i praktiken att leaf inte kommer att komma så mycket längre än ioniq på motorväg trots sitt 12kwh större batteri.

Nya leaf är alltså lika effektiv som gamla leaf vilken lätt går upp emot 250wh/km på motorvägen om man drar på snabbt eller om det är dåligt väder. Det betyder att nya leaf kommer (om den nu har 40 kwh tillgänglig) att komma 16 mil på motorvägen vid lite sämre förhållanden. Zoe 40kwh är effektivare och kommer 18-19mil.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av flaco »

Cargo skrev:

Varsågod.
Tack!!
:mrgreen:
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Mickep »

apkungen skrev:
Nu har leaf 2 fått riktiga epa siffror på räckvidd och effektivitet, och jag är besviken. 151 miles räckvidd och 100 MPGe i energianvändning. Läs mer här:
https://insideevs.com/breaking-2018-nis ... ge-rating/

Leaf har klart bättre räckvidd än (min ständiga referensbil) ioniq i nedc cykeln, 378km mot 280km men i epa cykeln så är det mer jämnt 242km mot 200km. Detta betyder i praktiken att leaf inte kommer att komma så mycket längre än ioniq på motorväg trots sitt 12kwh större batteri.

Nya leaf är alltså lika effektiv som gamla leaf vilken lätt går upp emot 250wh/km på motorvägen om man drar på snabbt eller om det är dåligt väder. Det betyder att nya leaf kommer (om den nu har 40 kwh tillgänglig) att komma 16 mil på motorvägen vid lite sämre förhållanden. Zoe 40kwh är effektivare och kommer 18-19mil.
Man måste räkna med vikten av batteriet kommer att öka, och de gör att effektiviteten går ned.(en av poängerna med ioniqen, det negativa enligt mig är att den släpper och skriker vid hastiga svängningar ) gör man det (räknar på totalvikten och kWh / km) tror jag att man kommer få mer likvärdiga och jämförbara värden. Lg chem sägs komma med en ny batterityp som skall in i de nya bilarna.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Vikten har väl ändå inte så stor betydelse när man väl är uppe i fart.
Då är det mest luft och rullmotstånd som avgör, och det verkar ju Hyundai ha traffat rätt bra med Ioniqen.
10-15kwh extra i den och den är en klar kandidat till min kommande elbil.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Leo »

Läste om e-up för några år sen att 100kg last gjorde 3% på räckvidden.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av 12man »

Den slår marginellt en 40 kwh Tesla S
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 7&id=33368
ms 76132 "Eleamore"
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

12man skrev:
Den slår marginellt en 40 kwh Tesla S
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 7&id=33368
De var däremot utrustade med 60 kWh batteri och endast mjukvarubegränsade.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av 12man »

Tänkte mest att MS 40 väger/vägde ~500kg mer än Leaf, dvs den senare måste ha ett eländigt luftmotstånd då den har mindre frontyta, hur många tillgängliga kwh har de båda, har S 40kwh som de andra mjukvarubegränsade
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Julleruff »

joel80 skrev:
Vikten har väl ändå inte så stor betydelse när man väl är uppe i fart.
Då är det mest luft och rullmotstånd som avgör, och det verkar ju Hyundai ha traffat rätt bra med Ioniqen.
10-15kwh extra i den och den är en klar kandidat till min kommande elbil.
+1
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

apkungen skrev:
Nu har leaf 2 fått riktiga epa siffror på räckvidd och effektivitet, och jag är besviken. 151 miles räckvidd och 100 MPGe i energianvändning. Läs mer här:
https://insideevs.com/breaking-2018-nis ... ge-rating/

Leaf har klart bättre räckvidd än (min ständiga referensbil) ioniq i nedc cykeln, 378km mot 280km men i epa cykeln så är det mer jämnt 242km mot 200km. Detta betyder i praktiken att leaf inte kommer att komma så mycket längre än ioniq på motorväg trots sitt 12kwh större batteri.

Nya leaf är alltså lika effektiv som gamla leaf vilken lätt går upp emot 250wh/km på motorvägen om man drar på snabbt eller om det är dåligt väder. Det betyder att nya leaf kommer (om den nu har 40 kwh tillgänglig) att komma 16 mil på motorvägen vid lite sämre förhållanden. Zoe 40kwh är effektivare och kommer 18-19mil.
Att "nya" Leaf inte drar mindre än "originalet" kommer inte som någon överraskning för mig. ;) Sen så har man ungefär 36 kWh tillgängligt mot otroliga 32 kWh i Ionic!!! Detta kommer att innebära att man antagligen inte kommer längre med Leaf än med en Ionic så länge man håller sig på motorvägen, på mindre långsammare vägar kanske Leafen vinner men det är tveksamt och när sen Ionic kommer med ett större batteri så är duellen över. Zoe må vara effektivare än Leaf men frågan är väl om de egentligen spelar i samma liga. Det enda som gör mig tveksam vad gäller Ionic är den lite tveksamma väghållningen och den överarbetade instrumenteringen som väl skulle vinna på att hämta lite inspiration från Model 3 som ju ändå kommer att sopa banan med de andra bara den äntligen kommer hit. 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

lator skrev:
...Det enda som gör mig tveksam vad gäller Ionic är den lite tveksamma väghållningen och den överarbetade instrumenteringen...
Håller med. Interiören på Ioniq tilltalar mig tyvärr än mindre än utsidan. Det är en intressant bil rent tekniskt, men jag får inte den där rätta känslan för att kunna nappa på den. Och bil köper man ju med känslan och inte så mycket med huvudet. Det vet nog alla som har en Tesla. ;)
Leaf känns mycket bättre på det viset, den skulle jag helt klart tänka mig, men den har ju inte CCS och det är ett skallkrav för min nästa bil. Och helst också trefas såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
lator skrev:
...Det enda som gör mig tveksam vad gäller Ionic är den lite tveksamma väghållningen och den överarbetade instrumenteringen...
Håller med. Interiören på Ioniq tilltalar mig tyvärr än mindre än utsidan. Det är en intressant bil rent tekniskt, men jag får inte den där rätta känslan för att kunna nappa på den. Och bil köper man ju med känslan och inte så mycket med huvudet. Det vet nog alla som har en Tesla. ;)
Leaf känns mycket bättre på det viset, den skulle jag helt klart tänka mig, men den har ju inte CCS och det är ett skallkrav för min nästa bil. Och helst också trefas såklart.
Jag vet inte, men undrar om det finns nån bil med CCS som inte tar 3-fas? Hur ser specen för CCS ut? Att man kan ladda i en typ2 med enfas är klart, men funkar det tvärtom, att ansluta 3-fas och bara ha en enfasladdare i andra änden? Tillåter protokollet det?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Leo »

Tex e-up och gamla e-Golf har 1-fas laddare i bilen och CCS om det var så du menade Jerker.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Tex e-up och gamla e-Golf har 1-fas laddare i bilen och CCS om det var så du menade Jerker.
Aha! OK!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av apkungen »

Ioniq har 27kwh tillgängligt.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av apkungen »

Om man nu ska jämföra effektivitet så kan man kolla på model s 75D och jämföra det med nya leaf. S75D har 105mpge på motorvägen och leaf har 100mpge. Model s som både är större och mycket tyngre drar 5% mindre:
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 8&id=39860
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag vet inte, men undrar om det finns nån bil med CCS som inte tar 3-fas?
Ioniq (1-fas), Ampera-e (1-fas), gamla e-Golf (1-fas), nya e-Golf (2-fas), ...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lobbin »

mati skrev:
Ioniq (1-fas), Ampera-e (1-fas), gamla e-Golf (1-fas), nya e-Golf (2-fas), ...
2-fas är lite lustig faktist. Känns som att endera struntar man i det och kör 1 fas, eller tar hela steget till 3 faser.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

lobbin skrev:
2-fas är lite lustig faktist. Känns som att endera struntar man i det och kör 1 fas, eller tar hela steget till 3 faser.
Håller med. Antingen eller. Tack och lov är Golfen så pass snål i förbrukningen att 2-fas-laddning motsvarar ungefär 3-fas i Teslan. Det tar alltså inte längre tid att ladda x-antal mil. Men visst är det märkligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar