Nya Nissan Leaf
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Blev uppringd nyss av Hedin bil, dom ville sälja en Nissan 30kWh för 369tkr
Lycka till med det sa jag...
Dom kunde även tänka sig att byta in min för typ 70tkr (har gått lite knappt 8000mil)... Imponerande....not...
Lycka till med det sa jag...
Dom kunde även tänka sig att byta in min för typ 70tkr (har gått lite knappt 8000mil)... Imponerande....not...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya Nissan Leaf
Fast Leaf är ju klart mer beprövad än E-golf.Monark1954 skrev:Om de funkar likvärdigt tar väl fram till närmare sommaren att utröna.
Köper nog hellre dyrt och provat, dvs. E-golf.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Nya Nissan Leaf
70kkr för den gamla, oj vilket skambud... Jag ska komma ihåg de den dagen vi ska avsluta vår leasing och vi får ett pris för att köpa ut den.Bjelke skrev:Blev uppringd nyss av Hedin bil, dom ville sälja en Nissan 30kWh för 369tkr
Lycka till med det sa jag...
Dom kunde även tänka sig att byta in min för typ 70tkr (har gått lite knappt 8000mil)... Imponerande....not...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Men att försöka sälja den förra generationens Leaf till fullt pris dagen efter att den nya har visats och finns att beställachaffis75 skrev:70kkr för den gamla, oj vilket skambud... Jag ska komma ihåg de den dagen vi ska avsluta vår leasing och vi får ett pris för att köpa ut den.Bjelke skrev:Blev uppringd nyss av Hedin bil, dom ville sälja en Nissan 30kWh för 369tkr
Lycka till med det sa jag...
Dom kunde även tänka sig att byta in min för typ 70tkr (har gått lite knappt 8000mil)... Imponerande....not...
till i princip samma pris är ju bara helt sjukt lixom... Snudd på bedrägeri skulle jag påstå. Jag sa att kan du få 300kkr
för den så har du gjort det bra, jag tror inte att jag skulle slå till ens till det priset...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya Nissan Leaf
Ja även de är ju galenskap... Gamla leaf känns väldigt ointressant nu och bara ett lägre pris kan få den såld nu.
Vi är dock väldigt sugna på att köpa ut vår leasade men beror såklart på priset, jag ser de som att alla gamla har gått ner ett antal tusen bara för de finns en ny modell nu.
Vi är dock väldigt sugna på att köpa ut vår leasade men beror såklart på priset, jag ser de som att alla gamla har gått ner ett antal tusen bara för de finns en ny modell nu.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Lustigt nog så verkar flera på blocket ha blivit sålda senaste veckan, känns som att det låg minst dubbelt så
många där för typ en vecka sedan... Antar att dom som var till salu ville få dom sålda innan nya visades...
Borde gå att göra en bra deal på dom nya på lager nu iaf
många där för typ en vecka sedan... Antar att dom som var till salu ville få dom sålda innan nya visades...
Borde gå att göra en bra deal på dom nya på lager nu iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Nya Nissan Leaf
Det är alla nya funktioner i nya Leafen som är obeprövade.Limbster skrev:Fast Leaf är ju klart mer beprövad än E-golf.Monark1954 skrev:Om de funkar likvärdigt tar väl fram till närmare sommaren att utröna.
Köper nog hellre dyrt och provat, dvs. E-golf.
I försäljningsmaterialet låter de jättebra men jag skulle vilja få en som kan jämföra med Tesla och E-Golf att ge sin syn.
Nissan verkar bra på marknadsföring, deras paketpris verkar ha siktat på alla tillval för en E-Golf och inkluderat dem till ett mycket bra pris. Det jag är rädd för exemplet med heldämpade skyddsskor, en klisterlapp fram och bak på sulan så är skon heldämpad. Vill på inget sätt påstå att så är fallet men Nya Leafen men försäljningsmaterialet saknar viktiga fakta.
Nya E-Golfen finns på gatorna och är provad och den har en mängd funktioner som saknas i "gamla" Leafen.
"Gamla" Leafen har vi nu leasat i 1.5 år. Det vi saknat i den finns i nya E-Golfen men det säger inget hur bra nya Leafen är.
Reducerad laddhastighet i Leafen vid landsväg och upprepad snabbladdning är väl beprövat även att Golfen är bättre på just den punkten. Känns viktigare i Nya Golf och Leaf då det är enklare att ge sig iväg på en längre resa med längre räckvidd.
Leafens enfasladdning mot Golfens tvåfas blir viktigare nu när bägge har större batterier.
Golfens högre krocksäkerhetsbetyg jämfört med Leafen är även väl beprövat.
Men hur bra fungerar Nya Leafens alla säkerhetsfunktioner som att bromsa för framförvarande bil och fotgängare, varna för att passera mittlinjer eller hjälper den till att styra mm.? Det måste provas av någon som kan motsvarande funktioner i Teslan så jag kan jämföra.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Nya Nissan Leaf
Den gamla Leaf hade väl högsta betyg på krocktest, märkligt att skriver att golf är en säkrare bil med sådan säkerhet. Det går lixom inte att få mer än 5 stjärnor. Tror nog det snarare är WV som är bra på att sälja bilar Golf var förövrigt den bäst sålda bilen i Sverige förra året. Inget fel på att du verkar gilla e-golfen men du kommer med helt felaktiga hittepå. Ta med de riktiga argumenten vid dit val av bil som exempelvis 2 fas laddning eller jag gillar en Tysk, riktigt lågt luftmotstånd mm
Nissans ProPilot låter väldigt lovande och helt klart vill man se vad det går för och jämföra med övriga.
Nissans ProPilot låter väldigt lovande och helt klart vill man se vad det går för och jämföra med övriga.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Nya Nissan Leaf
Om jag förstått rätt så saknar e-Golf också batteri kylning? Men VW har varit smarta nog att inte visa temperaturen, så kunden behöver inte oroa sig. Laddhastigheten sjunker inte heller eftersom e-Golf redan från början ligger lågt. Smarta VW trix för att framstå som bättre? Kanske? Jag litar inte alls på det bolaget.Monark1954 skrev:Reducerad laddhastighet i Leafen vid landsväg och upprepad snabbladdning är väl beprövat även att Golfen är bättre på just den punkten. Känns viktigare i Nya Golf och Leaf då det är enklare att ge sig iväg på en längre resa med längre räckvidd.
Re: Nya Nissan Leaf
Vi valde e-Golfen eftersom den finns att beställa nu. Dessutom är Golf en beprövad bil. Inte med eldrift, men allt annat är väl beprövat. Den ger mycket hög kvalitetskänsla, den är extremt genomtänkt, och det finns en anledning att den är populär. Golfen byggs i sjunde generationen sedan 1974 och den är den bäst säljande bilen i många länder. Därmed vill jag inte på något vis säga att Leaf är dålig, tvärtom så är japanska bilar enligt min erfarenhet mycket driftsäkra. Jag hade lika bra kunnat tänka mig en Leaf2, men Nissan-handlaren visade noll intresse att ens prata med mig. Dessutom finns Leaf2 inte att provköra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Nya Nissan Leaf
Vill inte påstå nått om Nissan, för jag har ringa erfarenhet av deras bilar och deras säljare/service, men vw;s organisation o produkter har jag haft tillräckligt med att göra för att komma med påståendet att bilarna må,vara riktigt bra byggda i fabriken (inklusive obra fusket iofs), medans all form av reparation/service/kundkontakt här i borås (toveks) har varit såpass dåligt så jag kommer aldrig mera att ha att göra med den firman framöver.
Jag dubbelkollade nyss kartan och du har ju flera vw verksräder runtom Götene så förmodligen inte så intressant för din del men om du bott i boråstrakten så hade jag avrått från vw. Om man nu inte kan med att alltid ha all kontakt med allt vwrelaterat i en annan stad såklart.
Nej nu mår jag illa av gamla "vw-inkompetens minnen" som dök upp, blä! Som tur är så var jag på provkörning av Tesla igår så jag får påminna mig lite extra om den fantastiska upplevelsen och njuta resten av denna dagen med dess intryck istället, mycket fina bilar och både trevliga och pålästa säljare/demokillar!!!
Mvh PP
Jag dubbelkollade nyss kartan och du har ju flera vw verksräder runtom Götene så förmodligen inte så intressant för din del men om du bott i boråstrakten så hade jag avrått från vw. Om man nu inte kan med att alltid ha all kontakt med allt vwrelaterat i en annan stad såklart.
Nej nu mår jag illa av gamla "vw-inkompetens minnen" som dök upp, blä! Som tur är så var jag på provkörning av Tesla igår så jag får påminna mig lite extra om den fantastiska upplevelsen och njuta resten av denna dagen med dess intryck istället, mycket fina bilar och både trevliga och pålästa säljare/demokillar!!!
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Nya Nissan Leaf
Jag har också hört och läst om lite blandade och oftast mindre bra upplevelser med VW-verkstäderna, men som sagt, det var faktiskt bara de som visade intresse och som ville sälja en elbil till oss. Jag har egentligen varit inne på en Zoe, men den bilen jag fick prova var nåt fel på. Den laddade bara på två faser och med bara halva strömmen, och den var extremt el-törstig under körning. Bilia visade inget intresse att åtgärda det. De hade ingen i verkstaden som visste nånting om elbilar överhuvudtaget och de var bara allmänt besvärade av min blotta existens.
Hyundai-återförsäljaren i Skövde visade med hela sitt kroppsspråk att han tyckte att vi inte var riktigt kloka. Han menade på att Ioniq var väldigt udda och man skulle satsa på deras vätgasbil istället. Äh, what?? Lidbil, där jag ville provköra ytterligare en Zoe, påstod bestämt att de inte hade en bil att provköra. Eller jo, det fanns en, men den var upptagen. Trots upprepade påtryckningar från min sida, både på telefon och på plats, återkom de aldrig någonsin.
Nissan i Vara sa bara att de visste inget. De hade ingen information om Leaf2 och när jag frågade när de kunde tänka sig veta nåt så visste de inte det heller. Jag hade förväntat mig nånting i stil med att han skulle be om att få återkomma till mig så fort han hade mer information. Men nej, inget sånt. Jag frågade om jag fick ringa igen, lite skämtsamt så, och det fick jag lov att göra. Men det märktes att han var totalt ointresserad. Nej tack.
Toveks bil i Lidköping hade ingen bil heller. Men de lovade att ta hem en bil för oss. De hämtade en bil från Trollhättan som vi fick köra i hela fyra dagar. Man kan säga vad man vill, men det kändes riktigt bra. Jag kan iofs inte säga nånting om själva servicen i verkstaden, men hittills var mitt intryck riktigt bra. Sen får man väl hoppas att en VW kanske inte behöver se verkstaden så ofta.
Du PP nämner Tesla och den fantastiska upplevelsen att köra den. Och ja, det är en fantastik upplevelse. Men det kan mycket lätt slå om till det motsatta när denna fantastiska bil för över en miljon krånglar och behöver uppsöka service titt som tätt. Ja, servicen är fantastisk hos Tesla. Men å andra sidan är bra service det minsta jag kan förvänta mig när mitt svindyra lyxåk inte fungerar. Det är trevligt att de utan diskussion byter allt från stolar till hela drivlinan. Men det hade varit ännu bättre om det inte hade behövts.
Hyundai-återförsäljaren i Skövde visade med hela sitt kroppsspråk att han tyckte att vi inte var riktigt kloka. Han menade på att Ioniq var väldigt udda och man skulle satsa på deras vätgasbil istället. Äh, what?? Lidbil, där jag ville provköra ytterligare en Zoe, påstod bestämt att de inte hade en bil att provköra. Eller jo, det fanns en, men den var upptagen. Trots upprepade påtryckningar från min sida, både på telefon och på plats, återkom de aldrig någonsin.
Nissan i Vara sa bara att de visste inget. De hade ingen information om Leaf2 och när jag frågade när de kunde tänka sig veta nåt så visste de inte det heller. Jag hade förväntat mig nånting i stil med att han skulle be om att få återkomma till mig så fort han hade mer information. Men nej, inget sånt. Jag frågade om jag fick ringa igen, lite skämtsamt så, och det fick jag lov att göra. Men det märktes att han var totalt ointresserad. Nej tack.
Toveks bil i Lidköping hade ingen bil heller. Men de lovade att ta hem en bil för oss. De hämtade en bil från Trollhättan som vi fick köra i hela fyra dagar. Man kan säga vad man vill, men det kändes riktigt bra. Jag kan iofs inte säga nånting om själva servicen i verkstaden, men hittills var mitt intryck riktigt bra. Sen får man väl hoppas att en VW kanske inte behöver se verkstaden så ofta.
Du PP nämner Tesla och den fantastiska upplevelsen att köra den. Och ja, det är en fantastik upplevelse. Men det kan mycket lätt slå om till det motsatta när denna fantastiska bil för över en miljon krånglar och behöver uppsöka service titt som tätt. Ja, servicen är fantastisk hos Tesla. Men å andra sidan är bra service det minsta jag kan förvänta mig när mitt svindyra lyxåk inte fungerar. Det är trevligt att de utan diskussion byter allt från stolar till hela drivlinan. Men det hade varit ännu bättre om det inte hade behövts.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nya Nissan Leaf
Precis som mati säger så duger det inte att en så pass dyr bil ska krångla. Jag fruktar lite över vad som händer om våran skulle bli på dåligt humör, då ingen har tid att åka hela vägen till Stockholm var och varannan månad; eller knappt ens en gång för den delen. Det är helt enkelt för långt bort. Ännu värre är det så klart för dom som bor ännu längre norröver.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Nya Nissan Leaf
Ja, det borde finnas fler verkstäder. Borde väl komma i och med Model 3?Teslaspolen skrev:Precis som mati säger så duger det inte att en så pass dyr bil ska krångla. Jag fruktar lite över vad som händer om våran skulle bli på dåligt humör, då ingen har tid att åka hela vägen till Stockholm var och varannan månad; eller knappt ens en gång för den delen. Det är helt enkelt för långt bort. Ännu värre är det så klart för dom som bor ännu längre norröver.
ps. Törs knappt säga det men min bil hämtas från min uppfart kl 07:15 imorgon och blir sen återlämnad på eftermiddagen/kvällen. Jag tycker det är helt otroligt. Är mycket nöjd med den biten av mitt Tesla-ägande. Det och att min bil faktiskt är helt problemfri än så länge. Är ren kosmetik imorgon, ska få en ny förarstol.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nya Nissan Leaf
Man kan ju hoppas. Och att inte även dem hamnar i södra halvan av landet även dessa.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Nya Nissan Leaf
Vafan? Hur har du lyckats att få dem att hämta din bil? Det skulle jag också vilja. Jag skulle behöva lämna in min pga ultraljudssensorer som inte fungerar när det regnar (alltså typ aldrig just nu), en vindrutetorkarmotor som börjat låta illa, samt en en del rassel och skrammel som kommer och går lite hur bilen behagar. Kosmetiska saker som slitna säten osv lägger jag inte tid på. Mitt förarsäte ser också ganska slitet ut men det får vara tills den dagen jag ska sälja bilen. Men även de ovannämnda grejerna har jag egentligen inte tid med. Jag kan inte offra en dag var och varannan månad för att lämna in bilen för nånting som har gått sönder. Det går bara inte.Verdi skrev:ps. Törs knappt säga det men min bil hämtas från min uppfart kl 07:15 imorgon och blir sen återlämnad på eftermiddagen/kvällen. Jag tycker det är helt otroligt. Är mycket nöjd med den biten av mitt Tesla-ägande. Det och att min bil faktiskt är helt problemfri än så länge. Är ren kosmetik imorgon, ska få en ny förarstol.
Min sambo har numera bytt riktning totalt. Det var hon som initialt övertalade mig att skaffa en Model S, nu tycker hon i princip bara illa om den. Den lever inte upp till sitt höga pris helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya Nissan Leaf
mati skrev:Vafan? Hur har du lyckats att få dem att hämta din bil? Det skulle jag också vilja. Jag skulle behöva lämna in min pga ultraljudssensorer som inte fungerar när det regnar (alltså typ aldrig just nu), en vindrutetorkarmotor som börjat låta illa, samt en en del rassel och skrammel som kommer och går lite hur bilen behagar. Kosmetiska saker som slitna säten osv lägger jag inte tid på. Mitt förarsäte ser också ganska slitet ut men det får vara tills den dagen jag ska sälja bilen. Men även de ovannämnda grejerna har jag egentligen inte tid med. Jag kan inte offra en dag var och varannan månad för att lämna in bilen för nånting som har gått sönder. Det går bara inte.Verdi skrev:ps. Törs knappt säga det men min bil hämtas från min uppfart kl 07:15 imorgon och blir sen återlämnad på eftermiddagen/kvällen. Jag tycker det är helt otroligt. Är mycket nöjd med den biten av mitt Tesla-ägande. Det och att min bil faktiskt är helt problemfri än så länge. Är ren kosmetik imorgon, ska få en ny förarstol.
Min sambo har numera bytt riktning totalt. Det var hon som initialt övertalade mig att skaffa en Model S, nu tycker hon i princip bara illa om den. Den lever inte upp till sitt höga pris helt enkelt.
Jag tror att det beror på att de som jobbar på servicecentret i Upplands Väsby och bor i Uppsala (verkar vara 2-3 st minst) gärna kör Tesla till jobbet ett par vändor. Nu får teknikern ta hem en lånebil ikväll, som han sen kör till mig, och sen får han tillbaka lånebilen på fredag kväll och får säkert ha den hela helgen. Så det är nog inte så betungande. Tvärtom är det nog rätt populärt "besvär".
Kollade precis på en P85D som jag kanske vill byta till men nu blir jag skrämd av dina rapporter om fel. Min egen bil har varit helt felfri förutom att parkeringssensorerna fram slutade fungera en dag för nån vecka sen. Men sen dess har det aldrig hänt. Min är också närmast helt fri från vindbrus och skrammel i inredningen. Känns, än så länge, som ett bra exemplar. Man kanske borde vara rädd om den?
Och banne mig om inte AP2 blivit mycket bättre också. Nu klarar den nästan hela sträckan som jag brukar testa på utan att studsa mellan linjerna eller gena över mittlinjen. Fick gå in och avbryta en gång bara då det kändes som att den skulle åka ut i spenaten.
Nej nu får jag sluta med att vara så här positiv.
Re: Nya Nissan Leaf
Mati, jag har upptäckt att du har blivit lite negativ till din Tesla på senare tid, jag tycker de är bra att man kan få en lite nyanserad bild av tesla ägandet vilket jag tycker du ger. Allt är inte bara perfekt vilket känns helt normalt... Med för höga förväntningar så kommer man ju bli besviken, bättre med realistiska förväntningar.mati skrev:Vafan? Hur har du lyckats att få dem att hämta din bil? Det skulle jag också vilja. Jag skulle behöva lämna in min pga ultraljudssensorer som inte fungerar när det regnar (alltså typ aldrig just nu), en vindrutetorkarmotor som börjat låta illa, samt en en del rassel och skrammel som kommer och går lite hur bilen behagar. Kosmetiska saker som slitna säten osv lägger jag inte tid på. Mitt förarsäte ser också ganska slitet ut men det får vara tills den dagen jag ska sälja bilen. Men även de ovannämnda grejerna har jag egentligen inte tid med. Jag kan inte offra en dag var och varannan månad för att lämna in bilen för nånting som har gått sönder. Det går bara inte.Verdi skrev:ps. Törs knappt säga det men min bil hämtas från min uppfart kl 07:15 imorgon och blir sen återlämnad på eftermiddagen/kvällen. Jag tycker det är helt otroligt. Är mycket nöjd med den biten av mitt Tesla-ägande. Det och att min bil faktiskt är helt problemfri än så länge. Är ren kosmetik imorgon, ska få en ny förarstol.
Min sambo har numera bytt riktning totalt. Det var hon som initialt övertalade mig att skaffa en Model S, nu tycker hon i princip bara illa om den. Den lever inte upp till sitt höga pris helt enkelt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya Nissan Leaf
Det är inget tvivel att e-Golf har en bättre upplevd kvalitet. Men det jag för min del ifrågasätter är om det är värt prisskillnaden.
Den faktiska kvalitén på Leaf är tillräckligt bra för att slippa kontakt med verkstad.
Den faktiska kvalitén på Leaf är tillräckligt bra för att slippa kontakt med verkstad.
Re: Nya Nissan Leaf
Din observation är korrekt. När jag bytte bil i våras var det först och främst för att få ner månadskostnaden iom att jag leasar den nya bilen. Men jag hoppades även att nya bilar är bättre än gamla. Min förra bil var inte helt problemfri, fast den gick bra till sist när alla problem var åtgärdade. Nu känns det som man har börjat från ruta ett igen. Ett klart nerköp, utan tvivel. Det finns tex inget som är värre än en bil som skramlar hela tiden. Det förstör hela upplevelsen.chaffis75 skrev:Mati, jag har upptäckt att du har blivit lite negativ till din Tesla på senare tid, jag tycker de är bra att man kan få en lite nyanserad bild av tesla ägandet vilket jag tycker du ger. Allt är inte bara perfekt vilket känns helt normalt... Med för höga förväntningar så kommer man ju bli besviken, bättre med realistiska förväntningar.
Jag hade dessutom läst på flera ställen att nya bilar är bättre ljudisolerade. Det är fel. Min bil låter som om dörrarna inte stänger ordentligt. Det verkar vara så by design. Den kassa autopiloten är bara droppen som jag iofs får skylla mig själv för. Jag hade kunnat köpa en annan bil utan AP. I sin helhet är denna bilen sämre än den gamla och det är klart att det inte är så roligt. Det är inte det man förväntar sig och då är det svårt att hitta det positiva som naturligtvis finns.
Det finns faktiskt en viss risk att e-Golfen vi får på våren inte kommer att ersätta fossilbilen utan att det är Teslan som får lämna oss istället. Det var någon slags ögonöppnare att få köra e-Golfen. En tyst bil som inte skramlar och som inte släpper in en massa vägljud. Till en bråkdel av priset. Det är värt en funderare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya Nissan Leaf
Känner inte igen det där med dörrarna. Och så jäkla bullrig är väl inte Teslan? Den är tystare än en BMW 3-serie iaf. Klart i klass med Volvo XC70 men inte riktigt som en 5-serie. Kan det inte vara så att du har fel på dina dörrar och att det är det som orsakar vägbullret i kupén? Kan inte SC fixa skramlet förresten?mati skrev:Din observation är korrekt. När jag bytte bil i våras var det först och främst för att få ner månadskostnaden iom att jag leasar den nya bilen. Men jag hoppades även att nya bilar är bättre än gamla. Min förra bil var inte helt problemfri, fast den gick bra till sist när alla problem var åtgärdade. Nu känns det som man har börjat från ruta ett igen. Ett klart nerköp, utan tvivel. Det finns tex inget som är värre än en bil som skramlar hela tiden. Det förstör hela upplevelsen.chaffis75 skrev:Mati, jag har upptäckt att du har blivit lite negativ till din Tesla på senare tid, jag tycker de är bra att man kan få en lite nyanserad bild av tesla ägandet vilket jag tycker du ger. Allt är inte bara perfekt vilket känns helt normalt... Med för höga förväntningar så kommer man ju bli besviken, bättre med realistiska förväntningar.
Jag hade dessutom läst på flera ställen att nya bilar är bättre ljudisolerade. Det är fel. Min bil låter som om dörrarna inte stänger ordentligt. Det verkar vara så by design. Den kassa autopiloten är bara droppen som jag iofs får skylla mig själv för. Jag hade kunnat köpa en annan bil utan AP. I sin helhet är denna bilen sämre än den gamla och det är klart att det inte är så roligt. Det är inte det man förväntar sig och då är det svårt att hitta det positiva som naturligtvis finns.
Det finns faktiskt en viss risk att e-Golfen vi får på våren inte kommer att ersätta fossilbilen utan att det är Teslan som får lämna oss istället. Det var någon slags ögonöppnare att få köra e-Golfen. En tyst bil som inte skramlar och som inte släpper in en massa vägljud. Till en bråkdel av priset. Det är värt en funderare.
Vad gäller AP2 så börjar jag faktiskt ändra mig. Tycker det fungerar bättre och bättre.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Nya Nissan Leaf
Jag bytte i våras från en 85D från juni -15 till en ny P100D och de nya dörrarna är mycket bättre ljudisolerade. Fick senaste uppdateringen i fredags och nu börjar AP2 bli bra också.
Re: Nya Nissan Leaf
SC har kollat på dörrarna och ser inget fel. Jag upptäckte det redan samma dag som jag hämtade bilen. Det regnade och skvättet från däcken eller vad det nu är hördes jättetydligt. Skillnaden mot gamla bilen var så påtaglig att det kändes omedelbart som om nånting var fel. En dörr eller ett fönster som inte stänger ordentligt eller så. Gamla bilen var sannerligen inte tyst men det gällde bara vindbrus i höga farter. Regnskvätt och vägljud redan i extremt låga farter hörde man inte i den. Och SC ser inget som de kan fixa. Jag får leva med det.Verdi skrev:Känner inte igen det där med dörrarna. Och så jäkla bullrig är väl inte Teslan? Den är tystare än en BMW 3-serie iaf. Klart i klass med Volvo XC70 men inte riktigt som en 5-serie. Kan det inte vara så att du har fel på dina dörrar och att det är det som orsakar vägbullret i kupén? Kan inte SC fixa skramlet förresten?
Vad gäller AP2 så börjar jag faktiskt ändra mig. Tycker det fungerar bättre och bättre.
Skramlet har bilen varit inne för några gånger. Senast har de faktiskt lyckats att åtgärda en del, lösa skumbitar nånstans, men det varade inte länge. När jag lite senare var tvungen att köra på en grusväg, kom skramlet tillbaka och har varit kvar sedan dess. Nu har det även dykt upp ett annat oljud i dörren. Jag är nog ganska känslig för ljud, jag vill inte att det ska skramla. Det är det värsta jag vet. Och jag tycker inte att det är för mycket begärt, men det kanske är det. Vad vet jag.
AP kan jag inte uttala mig om, jag kör på en ganska antik mjukvara nånting*cfc och den är inte så att jag kan använda den med folk i bilen. Jag hade en kund med mig häromveckan på E20 på motorvägen norr om Göteborg, och han undrade vad jag höll på med. Han blev påtagligt rädd när bilen körde och bromsade lite random. Själv hade jag inte ens reflekterat över det. Men då insåg jag att jag ändå är betydligt mer tolerant än vad en icke-Tesla ägare är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya Nissan Leaf
mati, tråkigt att du känner så med tanke på hur dyr bil de är men väger man ihop väldigt många kommentarer här på forumet så får man känslan av att de finns en hel del problem. Jag tror många inte hade acceptera dessa problem om de var en Volvo Audi eller BMW men eftersom Tesla är en elbil med en fantastisk drivlina och laddnätverk så förbiser man detta...
Ja jag hoppas modell 3 blir bättre då den är enklare att tillverka så att jag kan köpa min modell 3 om ett år eller två.
Jag uppskattar verkligen at du är ärlig så vi utan en Tesla får en korrekt bild.
Ja jag hoppas modell 3 blir bättre då den är enklare att tillverka så att jag kan köpa min modell 3 om ett år eller två.
Jag uppskattar verkligen at du är ärlig så vi utan en Tesla får en korrekt bild.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya Nissan Leaf
Allt är verkligen inte guld och gröna skogar hos de märkena du räknar upp heller.chaffis75 skrev:mati, tråkigt att du känner så med tanke på hur dyr bil de är men väger man ihop väldigt många kommentarer här på forumet så får man känslan av att de finns en hel del problem. Jag tror många inte hade acceptera dessa problem om de var en Volvo Audi eller BMW men eftersom Tesla är en elbil med en fantastisk drivlina och laddnätverk så förbiser man detta...
Ja jag hoppas modell 3 blir bättre då den är enklare att tillverka så att jag kan köpa min modell 3 om ett år eller två.
Jag uppskattar verkligen at du är ärlig så vi utan en Tesla får en korrekt bild.
På min splitter nya Volvo så var framlyktorna helt fel och pekade mer eller mindre rakt ner i marken. Väldigt kort ljus. Påtalade det och verkstaden sa bara "det är xenon, de ställer in sig själva". Men efter lite tjat så kontrollmätte de ljuskäglan och visst, de fick skruva lite...
Det var även ett mjukvaruproblem som gjorde att min Volvo när som helst kunde stänga av motorn i ett par sekunder. Jag drabbades inte av felet men du kan ju föreställa dig vilka konsekvenser det skulle kunna få. Däremot fick jag åka in för mjukvaruuppdatering.
BLIS var helt opålitligt (döda vinkeln varnaren). Regnade det så varnade den för "spöken" hela tiden. Berodde tydligen på regndroppar som rann över kameran...
Ett annat fel var när bränslemätaren visade fel. Den kunde visa att det var 1/3 kvar i tanken när den var tom. Så man kunde bli stående lite varstans om man inte var uppmärksam. Även det var ett mjukvarufel.
Mina erfarenheter av Audi ska vi inte ens gå in på.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.