Det är många olika små saker som gör att jag tror på en ny bil. Öppnar man motorhuven och där är fullsmetat med saker så måste det ju vara dyrare att bygga än om det bara är luft där som på Tesla. Nissans motorpaket är ju gigantiskt för det lilla som det gör.Mickep skrev:Har hört att de skall göra bilen längre (sedan var det något om batteriet som jag har förträngt) men det kan tolkas som om det behövs en ny platta.
8 år som sagt i slutet av livscykeln och det borde finnas rum att göra tillverkingen billigare och enklare för kommande version.
Tänk om man lagt batterierna underst, gjort en liten motor som förblir på 80kW men inte är större än den behöver, sedan en 16A 3fas laddare till det. Sänk bilens hjulupphängning med 70mm och takhöjden med samma 70mm. Vi kan ju behålla "samma" 40kWh fast i kyld LG version och få en bil som går längre än vad dagens leaf med 64kWh skulle göra. På något vis är det dit vi måste komma. Effektivare bilar som laddar fortare på lägre ineffekter. När Tesla gör detta med Model 3 så kan ju inte Nissan komma med en 10år gammal bil och tro att dom kan sälja den billigare i serier som är mindre. Det går liksom inte ihop sig.
Gillar VW I.D Neo, hoppas den blir en Tesla light till lägre pris och rimlig prestanda. För min del gärna utan både takräcke och dragkrok, men gärna med en hatch back