Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

Så dom stänger åtminstone inte dörren för batteribyte på äldre bilar :)
Undrar vad kostnaden blir... Eller så jagar man batteri från någon krockad bil eller nåt :mrgreen: 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Wilson »

410 beställda bilar verkar ändå ganska lovande. Kul!

http://it-finans.se/sellmans-bil-hudiks ... ssan-leaf/
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
Så dom stänger åtminstone inte dörren för batteribyte på äldre bilar :)
Undrar vad kostnaden blir... Eller så jagar man batteri från någon krockad bil eller nåt :mrgreen: 8-)
Håller just på att projektera ett batteribyte på en gammal Japan-Leaf som har tappat ner till 80%. Vi får se hur det slutar men har reserverat ett 30 kWh-batteri som har gått 553 mil. Nu ska jag bara räkna ut hur mycket mera jag behöver byta för att få det hela att fungera... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Bjelke skrev:
Så dom stänger åtminstone inte dörren för batteribyte på äldre bilar :)
Undrar vad kostnaden blir... Eller så jagar man batteri från någon krockad bil eller nåt :mrgreen: 8-)
Håller just på att projektera ett batteribyte på en gammal Japan-Leaf som har tappat ner till 80%. Vi får se hur det slutar men har reserverat ett 30 kWh-batteri som har gått 553 mil. Nu ska jag bara räkna ut hur mycket mera jag behöver byta för att få det hela att fungera... :?
Måste man inte in i mjukvaran och mecka också för att den ska veta att batteriet är större?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
lator skrev:
Bjelke skrev:
Så dom stänger åtminstone inte dörren för batteribyte på äldre bilar :)
Undrar vad kostnaden blir... Eller så jagar man batteri från någon krockad bil eller nåt :mrgreen: 8-)
Håller just på att projektera ett batteribyte på en gammal Japan-Leaf som har tappat ner till 80%. Vi får se hur det slutar men har reserverat ett 30 kWh-batteri som har gått 553 mil. Nu ska jag bara räkna ut hur mycket mera jag behöver byta för att få det hela att fungera... :?
Måste man inte in i mjukvaran och mecka också för att den ska veta att batteriet är större?
Det finns olika vägar att gå... Vi får se vilken som är den smidigaste. :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »


Håller just på att projektera ett batteribyte på en gammal Japan-Leaf som har tappat ner till 80%. Vi får se hur det slutar men har reserverat ett 30 kWh-batteri som har gått 553 mil. Nu ska jag bara räkna ut hur mycket mera jag behöver byta för att få det hela att fungera... :?
Ooo spännande.
Du borde starta egen tråd om detta och hålla folket uppdaterade om hur det går. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

Cargo skrev:

Håller just på att projektera ett batteribyte på en gammal Japan-Leaf som har tappat ner till 80%. Vi får se hur det slutar men har reserverat ett 30 kWh-batteri som har gått 553 mil. Nu ska jag bara räkna ut hur mycket mera jag behöver byta för att få det hela att fungera... :?
Ooo spännande.
Du borde starta egen tråd om detta och hålla folket uppdaterade om hur det går. :)
Håller med! DET vill jag läsa om :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av frippe »

För att återgå till Leaf och den nya modellen, fick jag tillfälle att provköra den igår. Blev cirka en timmes provkörning i växlande vägslag, stadstrafik som kort landsvägstur. Har inte kört den gamla Leafen, bara kört Ioniq, e-Golf och Tesla som elbilar innan så inte så mycket att jämföra med.

Men, helt klart en väldigt trevlig bil att köra och åka i, något kort i sitsen för föraren upplevde jag, men annars klart den bästa elbilen vi kört efter Teslan.

Enda frågetecknen som finns är dels räckvidden samt laddsystemet.
Räckvidden verkar lite omdiskuterad, Tesla-Björn testade den snabbt på Teneriffa och räknade fram en teoretisk räckvidd på runt 245km, men gör samtidigt ett test i vinterklimat just nu.
Laddmöjligheten, den tar enbart Chademo som snabbladdare om jag uppfattat rätt, vilket begränsar den till 50kW effekt, alltså att ladda upp till 80% kapacitet ska då ta runt 40min. Är inte det lite långt och lite låg effekt för snabbladdning?
Model Y LR.
Model S70D
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av vigge50 »

frippe skrev:
För att återgå till Leaf och den nya modellen, fick jag tillfälle att provköra den igår. Blev cirka en timmes provkörning i växlande vägslag, stadstrafik som kort landsvägstur. Har inte kört den gamla Leafen, bara kört Ioniq, e-Golf och Tesla som elbilar innan så inte så mycket att jämföra med.

Men, helt klart en väldigt trevlig bil att köra och åka i, något kort i sitsen för föraren upplevde jag, men annars klart den bästa elbilen vi kört efter Teslan.

Enda frågetecknen som finns är dels räckvidden samt laddsystemet.
Räckvidden verkar lite omdiskuterad, Tesla-Björn testade den snabbt på Teneriffa och räknade fram en teoretisk räckvidd på runt 245km, men gör samtidigt ett test i vinterklimat just nu.
Laddmöjligheten, den tar enbart Chademo som snabbladdare om jag uppfattat rätt, vilket begränsar den till 50kW effekt, alltså att ladda upp till 80% kapacitet ska då ta runt 40min. Är inte det lite långt och lite låg effekt för snabbladdning?
Om vi kollar på elbilar idag så är det bara Hyundai Ioniq, Tesla och Jaguar I Pace som kan ladda snabbare, de flesta modeller är begränsade till 50 kW.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

frippe skrev:
Laddmöjligheten, den tar enbart Chademo som snabbladdare om jag uppfattat rätt, vilket begränsar den till 50kW effekt, alltså att ladda upp till 80% kapacitet ska då ta runt 40min. Är inte det lite långt och lite låg effekt för snabbladdning?
Laddning med 50kW är inte dåligt. En Tesla trottlar ganska rejält och 120kW ser man uppenbart bara kortare stunder. Men..... Leaf kommer ALDRIG se 50kW, den toppar ut på 120Ampere gånger batteriets spänning vilket blir som högst 47kW. Sen utöver det trottlar den om SOC är för hög, om tempraturen är fel, om månen är i fel fas, om det är skottår, om du har bråttom osv. Säg att du kör till Ödeshög och laddar 40min till 80% och sedan piper vidare till Örebro. Allt väl. Men skall du till Stockholm så börjar det bli jobbigt. I synnerhet om bilen börjar trottla laddningen.

Tittar man på Teslabjörns nya tester så menar han att upp till 50% håller den 45kW men över 60% börjar det gå sakta. Han visar en bild med 67% och 34kW. Leaf30 matar på ganska så bra med 47kW upp till 85% och går i mål på 95% ganska så rappt faktiskt. 0.85*28 blir 24kWh innan den trottlar. Leaf40 0.65*36 blir bara 21.6kWh innan den trottlar.

Så ja 50kW är jättebra om du verkligen får det till 80%. Det borde ju Ioniq och i synnerhet ipace fixa med lätthet.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Elmil »

vigge50 skrev:
Om vi kollar på elbilar idag så är det bara Hyundai Ioniq, Tesla och Jaguar I Pace som kan ladda snabbare, de flesta modeller är begränsade till 50 kW.
Och Kia Soul EV. 134A här.
134A_Säter.jpg
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Elmil skrev:
vigge50 skrev:
Om vi kollar på elbilar idag så är det bara Hyundai Ioniq, Tesla och Jaguar I Pace som kan ladda snabbare, de flesta modeller är begränsade till 50 kW.
Och Kia Soul EV. 134A här.
134A_Säter.jpg
Häftigt, 20kW mer än Leaf40! Åker man långt så blir det stor skillnad mot Leaf40. Åker man aldrig långt (som jag tex) så kan det ju kvitta nästan alltid.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av frippe »

Lite längre tester på nya Leaf trillar in, en här ifrån USAs östkust, kallt men inte svensk vinterkyla. De har kört 711km ungefär i motorvägsfart, snittförbrukning enligt bilen runt 1,8 kW per mil om jag räknat rätt. 3,4 miles per kWh.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... rip-review
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Laban »



Ionic verkar ha längre räckvidd än nya Leaf i kallare klimat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:


Ionic verkar ha längre räckvidd än nya Leaf i kallare klimat.
Undra vad Nissan gör härnäst. Det sägs ju komma en 60kWh version med nya LG cellerna, samma kemi som i Kona. Det pratas ju om nya modeller, kanske ett omtag och ingen Leaf60 i dagens kostym? Kanske kommer Ioniq med 39.2kWh batteriet, kanske med 64kWh. Det är fortfarande ganska mycket pengar för en bil som har dräglig räckvidd sommartid. 60kWh bilarna funkar ju även vinter och blir mer prisvärda på så vis.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

Henrik Torphammar skrev:
Laban skrev:


Ionic verkar ha längre räckvidd än nya Leaf i kallare klimat.
Undra vad Nissan gör härnäst. Det sägs ju komma en 60kWh version med nya LG cellerna, samma kemi som i Kona. Det pratas ju om nya modeller, kanske ett omtag och ingen Leaf60 i dagens kostym? Kanske kommer Ioniq med 39.2kWh batteriet, kanske med 64kWh. Det är fortfarande ganska mycket pengar för en bil som har dräglig räckvidd sommartid. 60kWh bilarna funkar ju även vinter och blir mer prisvärda på så vis.

Är räckvidd det viktigaste som finns för dig när det kommer till val av bil?

Jag har kört mycket tesla, ioniq, i3, E-golf, leaf gen1 och nu även gen 2.
Utan tvekan så kan jag säga att nya leaf sopar banan med de övriga när det kommer till kvalitetskänsla, körkänsla och hur det faktiskt känns i kupén när du kör.
Tyst och härliga säten.
Bara tesla kan mäta sig med köregenskaperna men faller faktiskt efter i komfort och kvalitet konstigt nog.
E-golf har bra kvalitetskänsla.

Men rankar man räckvidd som nummer 1 så finns det bättre bilar än nya leaf.
Ser man räckvidd som en del utav det som är viktigt utan att sticka ut så ser jag just nu ingen annan elbil som finns tillgänglig som kan mäta sig totalt sätt med nya leaf.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av TeslaTissel »

Cargo skrev:
Är räckvidd det viktigaste som finns för dig när det kommer till val av bil?

Jag har kört mycket tesla, ioniq, i3, E-golf, leaf gen1 och nu även gen 2.
Utan tvekan så kan jag säga att nya leaf sopar banan med de övriga när det kommer till kvalitetskänsla, körkänsla och hur det faktiskt känns i kupén när du kör.
Tyst och härliga säten.
Bara tesla kan mäta sig med köregenskaperna men faller faktiskt efter i komfort och kvalitet konstigt nog.
E-golf har bra kvalitetskänsla.

Men rankar man räckvidd som nummer 1 så finns det bättre bilar än nya leaf.
Ser man räckvidd som en del utav det som är viktigt utan att sticka ut så ser jag just nu ingen annan elbil som finns tillgänglig som kan mäta sig totalt sätt med nya leaf.
Intressanta reflektioner
Till det hela kan ”Kalle Trumpen” ställa till det om det blir verklighet av hans handelsrestriktioner. Det kan höja priset för Tesla’s modeller för Europeiska marknaden. :(
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

Bara att vänta in Q4 då 60kWh batteriet kommer till nya Leaf.
204hk, +100kw laddning, batterikyla/värme, kanske CCS.

Då blir det runt 30-40 mil i räckvidd, vilket räcker för många.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Laban »

Cargo skrev:
Är räckvidd det viktigaste som finns för dig när det kommer till val av bil?
Vi åker på skidresor någon/några gånger per år, 20-40 mil enkel resa. På de längre resorna stannar vi en gång, där hade 25-30 mils räckvidd + 100 kW snabbladdning fungerat. På de kortare resorna så vill vi kunna köra de sträckan utan stopp. Som kallast var det -30 när vi åkte (37 mil). Har man de kraven så fungerar Leaf inte, hur tyst och fin den än må vara. Avsaknad av dragkrok och ett relativt tråkigt utseende gör inte saken bättre. Det blir en ren pendlingsbil för våra behov och då finns det billigare alternativ, en gammal Leaf exempelvis.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av frippe »

Laban skrev:


Ionic verkar ha längre räckvidd än nya Leaf i kallare klimat.
Jag skulle nog vilja veta betydligt mer om testen innan jag drar några längre slutsatser av ett test.

Det kan finnas stora skillnader på bilarna som en av orsakerna till olika energiåtgång, t.ex. däck/fälg val, olika inkörda m.m.
Model Y LR.
Model S70D
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Henrik Torphammar »

frippe skrev:
Laban skrev:


Ionic verkar ha längre räckvidd än nya Leaf i kallare klimat.
Jag skulle nog vilja veta betydligt mer om testen innan jag drar några längre slutsatser av ett test.

Det kan finnas stora skillnader på bilarna som en av orsakerna till olika energiåtgång, t.ex. däck/fälg val, olika inkörda m.m.
Det är ju å andra sidan svårt att göra testet på annat vis än samma dag, samma plats tom samma märke på däcken. Förbrukningarna låter rimliga i mina öron. Batteriernas innehåll låter orimliga baserat på vad tillverkarna anger.
Cargo skrev:

Är räckvidd det viktigaste som finns för dig när det kommer till val av bil?
Ja, det är inte dumt att ta sig dit man ska. Jag åker aldrig långt men vill ju kunna ta mig normala dagsutflykter utan att behöva ladda flera gånger. Säg att jag vill åka 8+8mil till släkten och dessutom en runda på stan när jag väl är där. Det tar mig med en Leaf24 3st snabbladdningar att göra det, det är 2 för mycket. Jag skall förklara varför också. Jag kör hem från jobbet 5mil, dagen efter kommer jag på att jag vill åka. Då har jag ingen chans att ta mig 8mil till utan måste stanna efter ett par mil och ladda. Då till 80% för att tiden inte skall rusa iväg. Sen har jag åter igen ingen chans att ta mig till målet och tillbaka utan att ladda på snabbladdare vid destinationen. Sen på vägen hem igen så är det inte görbart att åka alla 8mil från 80% utan att man skall behöva planera med väder/vind värme i bil osv. Så man följer trafikrytmen och laddar en gång till för att nå hem. Då går ju den bilen enligt Nissan 199km.

Vi säger att den hade haft 40kWh, dvs dubbla mot Leaf24. Då kunde man åkt och laddat en gång även vintertid.

Jag tycker inte det är speciellt extrema förväntningar jag har. Leaf60 och Kona funkar utmärkt. Prislappen är jag rädd för dock. Vi får se....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Cargo »

Laban skrev:
Cargo skrev:
Är räckvidd det viktigaste som finns för dig när det kommer till val av bil?
Vi åker på skidresor någon/några gånger per år, 20-40 mil enkel resa. På de längre resorna stannar vi en gång, där hade 25-30 mils räckvidd + 100 kW snabbladdning fungerat. På de kortare resorna så vill vi kunna köra de sträckan utan stopp. Som kallast var det -30 när vi åkte (37 mil). Har man de kraven så fungerar Leaf inte, hur tyst och fin den än må vara. Avsaknad av dragkrok och ett relativt tråkigt utseende gör inte saken bättre. Det blir en ren pendlingsbil för våra behov och då finns det billigare alternativ, en gammal Leaf exempelvis.
Alla bilar är olika och passar för olika personer och situationer.
Elbilar måste snart sluta jämföras på enbart räckvidd då det bara är en del utav det hela. Och hur pass mycket räckvidd var och en behöver får man själv avgöra. Men att veta hur pass bra bilen är att packa i, hur säker den är att åka i, vilken teknik ingår, vilka lampor har den, hur bra är sätena, hur mycket ljud är det i kupén osv. Det är några utav saker som borde få mer plats när vi pratar och ser reviews på elbilar.

Större batteri betyder fortfarande högre pris på bilen. Priset är redan nu en akilleshäl för de flesta.
Nissan 60kwh kommer bli kanon, säker kona och liknande såväl. Men dom kommer säkert kosta 50-100k mer. Elbilarna som finns idag behövs och fungerar för väldigt väldigt många.
Människor behöver möjligen tänka om lite och faktiskt ta en bil med en batteristorlek som passar de allra flesta fallen och kanske lösa övriga tillfällen på annat vis. Tåg eller hyrbil?

Era några gånger per år till fjällen kanske kan lösas med snåldriven hyrbil och istället köpa en elbil med mindre batteri än ni behöver just för denna resa?
Säg det skiljer 70 000kr mellan bil med den räckvidd du behöver kontra det som finns så kan du hyra bil många många gånger.....
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av TeslaTissel »

Cargo skrev:
Laban skrev:
Cargo skrev:
Är räckvidd det viktigaste som finns för dig när det kommer till val av bil?

Alla bilar är olika och passar för olika personer och situationer.
Elbilar måste snart sluta jämföras på enbart räckvidd då det bara är en del utav det hela. Och hur pass mycket räckvidd var och en behöver får man själv avgöra. Men att veta hur pass bra bilen är att packa i, hur säker den är att åka i, vilken teknik ingår, vilka lampor har den, hur bra är sätena, hur mycket ljud är det i kupén osv. Det är några utav saker som borde få mer plats när vi pratar och ser reviews på elbilar.

Större batteri betyder fortfarande högre pris på bilen. Priset är redan nu en akilleshäl för de flesta.
Nissan 60kwh kommer bli kanon, säker kona och liknande såväl. Men dom kommer säkert kosta 50-100k mer. Elbilarna som finns idag behövs och fungerar för väldigt väldigt många.
Människor behöver möjligen tänka om lite och faktiskt ta en bil med en batteristorlek som passar de allra flesta fallen och kanske lösa övriga tillfällen på annat vis. Tåg eller hyrbil?

Era några gånger per år till fjällen kanske kan lösas med snåldriven hyrbil och istället köpa en elbil med mindre batteri än ni behöver just för denna resa?
Säg det skiljer 70 000kr mellan bil med den räckvidd du behöver kontra det som finns så kan du hyra bil många många gånger.....
Dina kommentarer och synpunkter är riktigt bra!
Det gäller att hålla huvudet kallt (inte så svårt nu iofs),- Haha, i denna kyla!
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av joel80 »

Jag vill ha valet att köpa en bil med större batteri. T.ex på Ioniq skulle jag bra gärna betala 350k istället för 300k om jag fick ett batteri på 50-60kwh istället för det på 28kwh. Men man bör kanske också ha möjligheten att köpa den med ett mindre.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Jerka »

Jag tror det blir svårt att sälja in elbilen som ett bättre alternativ så länge man måste hyra bil varje gång man ska åka till landet/fjällen/släkten/etc. Att hyra bil är omständligt, kostar pengar, kräver planering och kan inte alls jämföras med att äga en bil som funkar till allt det där.

När elbilarna har 50-60 kWh batteri och vettig snabbladdning, då håller jag med om att man kan börja titta på andra saker än räckvidd. Men så länge 30-40 kWh är normen så blir räckvidden en oerhört viktig parameter. Den avgör om gemene man kan använda bilen som enda bil eller inte, och det påverkar såklart helhetsbedömningen.
Skriv svar