Haha, otroligt löjligt, då har man letat länge efter att hitta fördelar med sitt eget företag... Men det ligger en poäng i att Nissan har erfarenhet och rutin när det kommer till att skruva ihop en bil på bra och kvalitativt sätt.Torkel skrev:Ur Nissans mun, saxat från electrek.“We also have two key advantages that our competitors like Tesla don’t.”
And those two advantages were apparently having delivered 300,000 Leafs and being a car manufacturer for 84 years,
Tänk om man hade hört följande på en arbetsintervju:
"Jag har 84 års erfarenhet av min bransch. Jag har sålt hundratusentals enheter. Det är långt mer än min motpart som är 9 år gammal. Uppenbarligen har jag framtiden för mig, och ni bör satsa på mig."
Nya Nissan Leaf
Moderator: Redaktion
Re: Nya Nissan Leaf
Re: Nya Nissan Leaf
Jag tror faktiskt att det vore riktigt bra om samtliga som tillverkade elbilar blev mer stora i käften och skapade lite låtsas konflikter med motparten. Folk blir ju berörda av det. Jag hade exempelvis vetat noll om dagens skidåkning om det inte vore för den där härliga mannen Petter Northug, än roligare är att svenskarna fattar inte att allt hans skitsnacka bara gynnar alla inom skidor, ger ju enormt med extra intervjuer i rampljuset till svenskarna oxå
Hade jag startat ett elbilsbolag hade jag direkt sagt att vi gör bilar som kommer visa sig helt överlägsna samtliga konkurrenter bla bla bla. Folk kommer i vartfall bli lite provocerade och kolla vad för skit man gör.
Hade jag startat ett elbilsbolag hade jag direkt sagt att vi gör bilar som kommer visa sig helt överlägsna samtliga konkurrenter bla bla bla. Folk kommer i vartfall bli lite provocerade och kolla vad för skit man gör.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Nya Nissan Leaf
Jag funderar på om det skulle vara en ide att släppa en 30 kWh version för låt säga $25000. Eller varför inte 25 kWh och $20000. Vi behöver riktigt billiga elbilar för att täcka alla marknader och för de allra flesta är nog ändå 40 kWh = pendlingsbil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Nya Nissan Leaf
Hm... Jag vet inte ett dyft mer om skidor trots att jag har noterat att det finns en norsk skidåkare som heter Petter Northug. Så det har nog fler orsaker att du gör det än bara de "uppfriskande" konflikter han tydligen skapar.Limbster skrev:Jag hade exempelvis vetat noll om dagens skidåkning om det inte vore för den där härliga mannen Petter Northug, än roligare är att svenskarna fattar inte att allt hans skitsnacka bara gynnar alla inom skidor, ger ju enormt med extra intervjuer i rampljuset till svenskarna oxå
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Nya Nissan Leaf
Det är nog ganska många svenskar som faktiskt tycker att Petters skitsnack är antingen underhållande och/eller åtminstone något som skapar mer intresse för skidsporten.Limbster skrev:Jag tror faktiskt att det vore riktigt bra om samtliga som tillverkade elbilar blev mer stora i käften och skapade lite låtsas konflikter med motparten. Folk blir ju berörda av det. Jag hade exempelvis vetat noll om dagens skidåkning om det inte vore för den där härliga mannen Petter Northug, än roligare är att svenskarna fattar inte att allt hans skitsnacka bara gynnar alla inom skidor, ger ju enormt med extra intervjuer i rampljuset till svenskarna oxå
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Nya Nissan Leaf
Jag har också tänk denna tanken... Kan inte bestämma mig om jag tycker jag har rätt eller fel men en sak vet jag och de är att vi idag kör en 24kWh Leaf och jag känner inte de minsta behov av en 30 eftersom detta är vår andra bil och vi klarar oss utan problem på denna batteri storlek... Ska dock lägga en lite notis att vi ännu inte har upplevt en vinter med den så kanske jag har en helt annan åsikt i aprilLaban skrev:Jag funderar på om det skulle vara en ide att släppa en 30 kWh version för låt säga $25000. Eller varför inte 25 kWh och $20000. Vi behöver riktigt billiga elbilar för att täcka alla marknader och för de allra flesta är nog ändå 40 kWh = pendlingsbil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya Nissan Leaf
Jag är nog ett fullständigt hopplöst fall. Kan inte uppmana det minsta intresse för sport.Laban skrev:Det är nog ganska många svenskar som faktiskt tycker att Petters skitsnack är antingen underhållande och/eller åtminstone något som skapar mer intresse för skidsporten.Limbster skrev:Jag tror faktiskt att det vore riktigt bra om samtliga som tillverkade elbilar blev mer stora i käften och skapade lite låtsas konflikter med motparten. Folk blir ju berörda av det. Jag hade exempelvis vetat noll om dagens skidåkning om det inte vore för den där härliga mannen Petter Northug, än roligare är att svenskarna fattar inte att allt hans skitsnacka bara gynnar alla inom skidor, ger ju enormt med extra intervjuer i rampljuset till svenskarna oxå
Re: Nya Nissan Leaf
@chaffis75: Vi kör 5 mil tur och retur i våran dagliga pendling. Tror inte vi skulle ha några problem med en 24 kWh Leaf om vi endast använde den för pendlingsbehovet. Den genomsnittlige svensken kör 3.4 mil/dag inräknat all körning. Gissar på att det genomsnittlige pendlingsavståndet är kortare än så.
Jag är övertygad om att det finns en marknad för elbilar med kort räckvidd, bara priset sätts därefter. $29k varianten av Leaf har exempelvis ingen snabbladdningsport, varför inte gå ett steg längre där. Tesla tar $9k för ~15+ kWh extra i Model 3. Så varför inte ta bort 15 kWh, $9k från SL varianten av Leaf och se vad marknaden tycker om det.
Jag är övertygad om att det finns en marknad för elbilar med kort räckvidd, bara priset sätts därefter. $29k varianten av Leaf har exempelvis ingen snabbladdningsport, varför inte gå ett steg längre där. Tesla tar $9k för ~15+ kWh extra i Model 3. Så varför inte ta bort 15 kWh, $9k från SL varianten av Leaf och se vad marknaden tycker om det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Nya Nissan Leaf
Kan tänka mig att det skulle gå att sälja en 30kWh version 50.000kr billigare.
Då blir det en typisk andrabil och det vore bra om den hamnade under 200.000kr efter 60.000kr i miljöbilsstöd.
Då blir det en typisk andrabil och det vore bra om den hamnade under 200.000kr efter 60.000kr i miljöbilsstöd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Nya Nissan Leaf
Om man bara allllltid kunde ladda vart man än stannar så skulle jag oftast klara mig med 30 km räckvidd. Oftast men inte alltid, så att vara med i en bilpool med möjlighet till att välja en "långfärdsbil" vid dd få tiĺlfällena vore perfekt.
///PP
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Nya Nissan Leaf
Du försöker ju tävla i att vara oberörd av att vänta i Model 3-kön. Det är fan en sport i sig!Jerker skrev:Jag är nog ett fullständigt hopplöst fall. Kan inte uppmana det minsta intresse för sport.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Nya Nissan Leaf
2018 Nissan LEAF Launch: First Impressions of Next-Gen Electric Car
Men vilken hemsk blå färg bilen har!
Men vilken hemsk blå färg bilen har!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Jo jag reagerade också på den blå färgen... Får nog säga att de är en av de fulaste färger jag sett på en bil. Tur de finns andra att välja på...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya Nissan Leaf
Vet att många Toyota Prius plugin hade denna babyblue färg, gräslig är namnet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Jag trodde att det för att räknas som sport krävdes nåt slag av aktivitet?zyax skrev:Du försöker ju tävla i att vara oberörd av att vänta i Model 3-kön. Det är fan en sport i sig!Jerker skrev:Jag är nog ett fullständigt hopplöst fall. Kan inte uppmana det minsta intresse för sport.
Re: Nya Nissan Leaf
Var har dom fått sina uppgifter ifrån?
"Priset kommer troligen landa på mellan 329 000 / 347 000 / 382 000 SEK före premie (som under 2018 sägs bli 60 000 kronor). Vi talar nu alltså om en ytterst funktionell bil med räckvidd på över 30 mil, med en driftkostnad på mellan 10-20 procent av en konventionell fossilbil, och till ett de facto-pris på 269 000 kronor för den enklaste modellen, upp till 322 000 kronor för ”värstingen”."
http://www.elbilsverige.se/2017/09/06/n ... likkistan/
"Priset kommer troligen landa på mellan 329 000 / 347 000 / 382 000 SEK före premie (som under 2018 sägs bli 60 000 kronor). Vi talar nu alltså om en ytterst funktionell bil med räckvidd på över 30 mil, med en driftkostnad på mellan 10-20 procent av en konventionell fossilbil, och till ett de facto-pris på 269 000 kronor för den enklaste modellen, upp till 322 000 kronor för ”värstingen”."
http://www.elbilsverige.se/2017/09/06/n ... likkistan/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Verkar som om nya Leafen kan ladda 150kw peak rate. Detta enligt Huvuddesignern av bilen. Lite dålig engelska bara men det var så jag fattade det i alla fall.
En del andra intressanta saker sas också i intervjun.
En del andra intressanta saker sas också i intervjun.
Re: Nya Nissan Leaf
Han pratar också om en High preformance version som kommer nästa år, med både starkare motor och större batteri.Vasp skrev:Verkar som om nya Leafen kan ladda 150kw peak rate. Detta enligt Huvuddesignern av bilen. Lite dålig engelska bara men det var så jag fattade det i alla fall.
En del andra intressanta saker sas också i intervjun.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Enligt denna video så har nya Leaf 2 passivt kylt batteri.
Nissan LEAF Post-Launch Hangout: Farewell Tokyo!
Dock säger man att det inte ska vara värme problem pga att den interna resistansen är rejält sänkt.
Tidigare har det ju sagts att den ska ha 150kw laddningsstöd.
Då måste den ha rejält låg resistans för att inte bli överhettad!
Dock kan ju laddningsdatorn dra ner på laddningsströmmen om det bli för varmt, men då sjunker ju laddhastigheten.
Nissan LEAF Post-Launch Hangout: Farewell Tokyo!
Dock säger man att det inte ska vara värme problem pga att den interna resistansen är rejält sänkt.
Tidigare har det ju sagts att den ska ha 150kw laddningsstöd.
Då måste den ha rejält låg resistans för att inte bli överhettad!
Dock kan ju laddningsdatorn dra ner på laddningsströmmen om det bli för varmt, men då sjunker ju laddhastigheten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya Nissan Leaf
Redan vid 0,1 ohm får man typ 14kW i förlusteffekt vid 150kW laddeffekt...Zalman3 skrev:Enligt denna video så har nya Leaf 2 passivt kylt batteri.
Nissan LEAF Post-Launch Hangout: Farewell Tokyo!
Dock säger man att det inte ska vara värme problem pga att den interna resistansen är rejält sänkt.
Tidigare har det ju sagts att den ska ha 150kw laddningsstöd.
Då måste den ha rejält låg resistans för att inte bli överhettad!
Dock kan ju laddningsdatorn dra ner på laddningsströmmen om det bli för varmt, men då sjunker ju laddhastigheten.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya Nissan Leaf
Bjelke skrev:Redan vid 0,1 ohm får man typ 14kW i förlusteffekt vid 150kW laddeffekt...Zalman3 skrev:Enligt denna video så har nya Leaf 2 passivt kylt batteri.
Nissan LEAF Post-Launch Hangout: Farewell Tokyo!
Dock säger man att det inte ska vara värme problem pga att den interna resistansen är rejält sänkt.
Tidigare har det ju sagts att den ska ha 150kw laddningsstöd.
Då måste den ha rejält låg resistans för att inte bli överhettad!
Dock kan ju laddningsdatorn dra ner på laddningsströmmen om det bli för varmt, men då sjunker ju laddhastigheten.
Låt säga att man kan ladda i 150kw tills 50% av det 40kwh stora batteriet är fyllt, innan laddhastigheten minskas.
Det är halv tank på 8 minuter vilket är väldigt bra!
I teorin skulle full tank kunna uppnås på 16 minuter, men efter 80-90% fullt batteri brukar laddhastigheten sänkas rejält.
Men om batteriet i verkligheten är på 50kwh skulle man nästan kunna ladda fullt ända till 40kwh!
Full tank på 16 minuter!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
6,6kw laddare blir standard i England, då borde det bli så även i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya Nissan Leaf
Bra om 6,6kw laddaren blir standard i Sverige. Men man kommer ju inte på enkelt/billigt sätt kunna utnyttja den om bilen inte stödjer 3-fas. Och vad som sägs nu så är det 1-fas som gäller.
fast 3.3 eller 6.6 laddare spelar egentligen ingen större roll för mig. Hemmavid är det motorovärmaruttag som gäller(om jag vågar utnyttja den då den ser sliten ut för att säkert kunna ladda bilen under en länge tid).
Hemma hos mina förädlar som jag är hos nån gång i veckan kan jag ladda i ett vanligt eluttag på gården som är på 16amp.
Fast jag tror att jag kommer typ en gång i veckan eller kanske en gång varannan vecka ladda typ 30 min på chademo samtidigt som man käkar.
fast 3.3 eller 6.6 laddare spelar egentligen ingen större roll för mig. Hemmavid är det motorovärmaruttag som gäller(om jag vågar utnyttja den då den ser sliten ut för att säkert kunna ladda bilen under en länge tid).
Hemma hos mina förädlar som jag är hos nån gång i veckan kan jag ladda i ett vanligt eluttag på gården som är på 16amp.
Fast jag tror att jag kommer typ en gång i veckan eller kanske en gång varannan vecka ladda typ 30 min på chademo samtidigt som man käkar.
Re: Nya Nissan Leaf
Ja, britterna har väl mer nytta av det då hushåll där oftast bara ha enfas, men högre ampere på huvudsäkringen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nya Nissan Leaf
Vi hade 8A första året och har 10A i laddström. Bägge fixade lätt fullladat efter 7mils körning varje dag. Jag har inget som helst behov av 32A laddning hemma.