Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Nya Nissan Leaf

Inläggav TeslaTissel » 09 jan 2019 13:38

Mickep skrev:
TeslaTissel skrev:Har samlat det mesta av de senaste timmarnas uppgifter i min blog.
Garanterar förstås inte att alla uppgifter stämmer men har gjort gott försök. ;)

Nissan Leaf e-Plus lanserad på CES 2019. 62 kWh – Svenska priset avslöjat. Ingen aktiv kylning – Video!
Nissans uppdatering av Nissan Leaf e-plus kom så till sist på Consumer Electronics CES-mässan i LAS Vegas 2019. Och vad kostar den. Hur är det med räckvidd och har den aktiv kylning av batteriet?

Nya versionen Leaf e+ med 62 kWh batteripaket kostar från 482.500 kronor. Du kan beställa redan nu och de första Leaf e+, levereras kring maj.

Räckvidd: 364 km (EPA) +50%, tidigare 40 kWh, +121,7 km
Batteri: 62 kWh litium-ion batteri, 25% procent effektivare
Laddning: CHAdeMO, 70 till 100 kWh. Laddtiden uppges vara den samma som 40 kWh
Elmotor: 160 kWh, 215 hk, + 36% bättre, vilket ger bättre acceleration, och högre hastighet. Ca: 13% snabbare. 0-100 kmh 7.3 sekunder.
Nissan ProPilot: Autopilot på nivå 2.
Aktiv kylning: NEJ! Denna så efterfrågade uppgradering saknas vilket är en rejäl besvikelse!
En aktiv kylning av batteriet är önskvärd då det reducerar laddningstiden på batteriet när du närmar dig slutet av laddningen och skall ladda upp till 80-90% vilket är optimalt för livslängdens skull
Pris: 360.000 dollar – 482 500 kronor i Sverige.
Tillgänglig: Beställning går att göra enligt uppgift redan idag?

Lanseras i USA under våren 2019. Uppgift när den kommer till norden och Europa saknas. Men om man gissar så kan vi väl säga till sommaren för att vara på den säkra sidan? Senaste uppdatering i Nettavisen – Norge - https://www.nettavisen.no/motor/nissan-leaf-62-kwh-er-lansert---dyrere-enn-forventet-rekkevidden-forvirrer/3423577833.html

Länk: http://blog.ho-form.se/?p=8302

Utmärkt arbete!
Är också lite besviken då denna skall konkurrera med kyndai och kia (som har vätskekylda batterier, dock något lägre laddhastighet på vintern av någon oundgrundlig anledning som enligt mig de inte borde ha) priset var också en aning högt, men det kanske har någon anledning som kan motivera det.

Tack-Tack!
Lite synd många media inte lägger med länkar och referenser till aktuella video-klipp och ytterligare information?
Det saknas ofta och man har antagligen inte tid uppdatera informationen då det är så mycket andra nyheter, speciellt i år 2019!

Men jag insåg att Nissan Leaf e-plus är så viktig för den Svenska allmänheten att det kunde vara värt följa upp CES 2019 under natten och morgonen.
- Även om jag är skitrött nu så är det mycket värt för er också! + Annons-fritt!
Användarvisningsbild
TeslaTissel

Inläggav Henrik Torphammar » 09 jan 2019 13:55

TeslaTissel skrev:- Även om jag är skitrött nu så är det mycket värt för er också! + Annons-fritt!

Mina inlägg är också gratis att läsa. :)
Henrik Torphammar

Inläggav TeslaTissel » 09 jan 2019 14:04

Henrik Torphammar skrev:
TeslaTissel skrev:- Även om jag är skitrött nu så är det mycket värt för er också! + Annons-fritt!

Mina inlägg är också gratis att läsa. :)

Exakt! Mycket bra inlägg också skall du veta!
Användarvisningsbild
TeslaTissel

Inläggav elbilist zyax » 09 jan 2019 14:06

Du glömde markera inlägget som skitrött. Det är inte ens lite rött ju.
Dieselgatefossilbrännare (VW Touran) samt en Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel. Köar, sedan juni 2016, till en Model 3 och tror på leverans 2019.
Solceller på hela taket (ca 18kWp)
zyax
elbilist

Inläggav taliz » 09 jan 2019 14:25

Skulle inte förvåna mig alls om dom får sålt en hel del av dessa närmaste året, i brist på alternativ.
Hade det varit vätskekylt batteri och CCS hade den nog sålt bra i flera år.

Å andrasidan, vem vet, kan ju också bli så galet tryck på att skaffa elbil att de ändå lyckas sälja alla de kan producera, trots undermålig produkt.
taliz

Inläggav Henrik Torphammar » 09 jan 2019 14:34

Henrik Torphammar skrev:Är fläktkyl bekräftat? Någon sa samma celler som i leaf40 fast tätare packat. Ingen aktiv kylning alls. Finns det belägg för detta tro?

Har Leaf 40 Nissans egna celler?

Enligt E for electric så är det nu LG celler. Lustigt nog laddar då Leaf utan kylning 70kW i snitt med topp på 100kW. Frågan är hur den ekvationen går ihop. Nissan har kanske lärt sig av Leaf40 att kylning inte behövs och att hög temp kvittar? Något Kia/Hyundai inte vet om? Nissan köper ju celler av LG - som borde säga vad dom tycker innan de börjar pumpa ut celler åt Nissan.

Leaf 3 40kW är det också nya celler från LG?

https://www.youtube.com/watch?v=hcOvxrNyvt0

Inget hindrar väl CCS i Europa egentligen? Den har ju redan Typ 2 här och Typ 1 på andra marknader.
Henrik Torphammar

Inläggav dhanjel » 09 jan 2019 15:30

Började lite snabbt på en kalkyl, men känns inte som jag hittade någon anledning till att välja den :) Även om jag gillar den 40kWh vi leasar idag.

Bild
Kör Nissan Leaf 2018, 12 mån privat leasing
dhanjel

Inläggav Oykkh47 » 09 jan 2019 15:46

Det verkar som dom tagit bort dom olika uteustningsnivåerna Visia, Acenta, N-connecta och Tekna. Nu är alla fullutrustade. Förutom att man kan välja pro park assist bara till e-plus
Oykkh47

Inläggav LarsA » 10 jan 2019 00:33

Utrustningsnivåerna kommer nog till sommaren strax innan bilarna börjar levereras.
Var ju så när man släppte 40 Kwh och började med specialutrustade 2.zero modellen för att sedan gå över till de olika utrustningsnivåerna.
LarsA

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 10 jan 2019 00:52

LarsA skrev:Utrustningsnivåerna kommer nog till sommaren strax innan bilarna börjar levereras.
Var ju så när man släppte 40 Kwh och började med specialutrustade 2.zero modellen för att sedan gå över till de olika utrustningsnivåerna.

Vet att man gjorde gruppköp och fick 14% i rabatt på 2.Zero.

Hoppas man får 14% på 3.Zero, för det lär behövas för att den ska gå att sälja.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon