Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Klimathotet

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Klimathotet

Inläggav Teslaägare Kriper » 09 jan 2019 22:46

”Alla dom som framför kritik har en sak gemensamt och det är att dom inte förstår klimatkrisens fulla innebörd och gör man inte det så framstår ju det jag gör som helt obegripligt. Det hade jag självklart räknat med.” Greta Thunberg
Var dig själv, alla andra är upptagna
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare

Inläggav elbilist LarsL » 09 jan 2019 23:03

Mickep skrev:80% kan inte tänka sig att flyga mindre.
små saker som källsortering och minska sin elföbrukning är lättare för folk att acceptera.
själv har jag skippat utlandssemestern förrå året(hoppas kunna ta igeen det iår;))

Så är det med allt större som flyg eller bilåkande. Det går inte bara säga att folk ska sluta med det, bara så där. De måste erbjudas alternativ, helst alternativ som är bättre också som elbilar. Därför måste vi försöka utveckla flyg som inte drivs av fossiltbränsle men som ändå är bättre än dagens flyg.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt Tesla Model 3 SR+ med dragkrok
LarsL
elbilist

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare KlasE » 09 jan 2019 23:41

Absolut måste det erbjudas alternativ till fossilflyg, och det måste forskas mer. Problemet är att det inte finns något tillräckligt bra alternativ än. Då blir det enda görbara nu att helt enkelt sluta flyga, inte minst förströelseflyget. Att bara fortsätta med att flyga runt på semesterresor hit o dit håller inte.
Själv väljer jag bort flyget för semesterändamål.
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 10 jan 2019 04:13

KlasE skrev:Absolut måste det erbjudas alternativ till fossilflyg, och det måste forskas mer. Problemet är att det inte finns något tillräckligt bra alternativ än. Då blir det enda görbara nu att helt enkelt sluta flyga, inte minst förströelseflyget. Att bara fortsätta med att flyga runt på semesterresor hit o dit håller inte.
Själv väljer jag bort flyget för semesterändamål.

Instämmer å det varmaste. ;)

Flög väldigt mycket i jobbet varannan helg utomlands. Boston USA - LONDON - Hit och dit.
Tyckte redan då det var märkligt det här med flygbränslen att det gick åt sådana mängder. Och kondenstrimmorna?
Var det avgaserna från planen?

Man fick ibland byta plan mitt på plattan i all hast och det var inga dofter jag minns med välbehag!

Huvudvärk och illamående men också jetlag ovanpå det antar jag?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 10 jan 2019 04:17

LarsL skrev:
Mickep skrev:80% kan inte tänka sig att flyga mindre.
små saker som källsortering och minska sin elföbrukning är lättare för folk att acceptera.
själv har jag skippat utlandssemestern förrå året(hoppas kunna ta igeen det iår;))

Så är det med allt större som flyg eller bilåkande. Det går inte bara säga att folk ska sluta med det, bara så där. De måste erbjudas alternativ, helst alternativ som är bättre också som elbilar. Därför måste vi försöka utveckla flyg som inte drivs av fossiltbränsle men som ändå är bättre än dagens flyg.

Spot-on! Det görs äntligen också.

Här i Sverige beskrevs det så sent om häromdagen.

Projekt Elise. Planerar mindre flygplan inrikes inom minst sju år.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 10 jan 2019 09:40

Det konstanta semesterflygandet förstår jag verkligen inte. Vi i familjen har aldrig varit sådana. Vi har alltid åkt på semester med bil, till Norge (oftast), Finland, Estland, Danmark... Att flyga vartenda år till Thailand har aldrig funnits på kartan, även om ekonomin aldrig har varit ett hinder.

Sen har man jobb med möten i utlandet eller så, ja då är det väl så då. En sak är säker i alla fall, elflyget har chans att göra under.
Like a bolt from the blue!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)

There is a storm coming...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav elbilist Grimlos » 18 jan 2019 10:59

Det stora felet är ju att folk generellt inte tänker efter kring vilken påverkan som deras livsstil och framförallt de val de gör i vardagen får på klimat och miljö.

Kort resa till affären; kan jag cykla?
Semester; kan vi bila/ta tåget? Varför Thailand?
Mat; kan vi köpa närproducerat och ekologiskt ?

Mm, mm
Nissan Leaf 40 kWh -18, Bronze Metallic
Grimlos
elbilist

Inläggav dd88 » 18 jan 2019 11:49

Grimlos skrev:Det stora felet är ju att folk generellt inte tänker efter kring vilken påverkan som deras livsstil och framförallt de val de gör i vardagen får på klimat och miljö.

Kort resa till affären; kan jag cykla?
Semester; kan vi bila/ta tåget? Varför Thailand?
Mat; kan vi köpa närproducerat och ekologiskt ?

Mm, mm

Är det något vi lärt oss den senaste tiden så är det väl att närproducerat och ekologiskt knappast är tillräckligt för att göra nytta i det stora hela. Vi måste kort och gott äta mer grönt.
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav Mickep » 18 jan 2019 11:50

Fast i ärlighetens namn.
Denna sommar vi haft har varit fantastisk. (och hemsk om man är klimathotförespråkare)
Tycker det är lustigt att de flesta sandstrandsdestinationer har varit/är diktaturer. Ja, Thailand är en diktatur, och bara för att det är billigt eller för att folket leer förändrar inte att man skitat ner klimatet. Så det finns fler anledningar än klimatet att skippa långsemestern.
Jag tycker det är underbart att resa, att vidga vyerna är nyttigt. under medeltiden reste man betydligt mer än man gör idag.
Att flyga tycker jag är bra för att det går snabbt och är billigt, dåligt för att det påverkar klimatet. MEN skulle jag välja mellan att rasera ekonomin och klimathotet, så skulle jag välja att skydda ekonomin. Man kan inte göra dumma beslut bara för att få en marginal påverkan på klimatet, man måste inse vilka konsekvenser det får. Att inte ta flyget när man inte behöver är sunt, men behöver man ta flyget skall man ta det utan dåligt samvete. När det finns alternativ till flyg ex tåg skall man ta det om det är bättre(billigare eller säkrare). Däremot är höghastighetståg en visst hot mot investeringar i pendeltåg eller snabbare förbindelser till huvudstaden för glesbygd.Ekonomin/tillväxt måste vara god så man kan göra klimatåtgärder som är kostsamma.
Mickep

Inläggav Teslaägare OlleBack » 18 jan 2019 12:13

Mickep skrev:Fast i ärlighetens namn.
Denna sommar vi haft har varit fantastisk. (och hemsk om man är klimathotförespråkare)
Tycker det är lustigt att de flesta sandstrandsdestinationer har varit/är diktaturer. Ja, Thailand är en diktatur, och bara för att det är billigt eller för att folket leer förändrar inte att man skitat ner klimatet. Så det finns fler anledningar än klimatet att skippa långsemestern.
Jag tycker det är underbart att resa, att vidga vyerna är nyttigt. under medeltiden reste man betydligt mer än man gör idag.
Att flyga tycker jag är bra för att det går snabbt och är billigt, dåligt för att det påverkar klimatet. MEN skulle jag välja mellan att rasera ekonomin och klimathotet, så skulle jag välja att skydda ekonomin. Man kan inte göra dumma beslut bara för att få en marginal påverkan på klimatet, man måste inse vilka konsekvenser det får. Att inte ta flyget när man inte behöver är sunt, men behöver man ta flyget skall man ta det utan dåligt samvete. När det finns alternativ till flyg ex tåg skall man ta det om det är bättre(billigare eller säkrare). Däremot är höghastighetståg en visst hot mot investeringar i pendeltåg eller snabbare förbindelser till huvudstaden för glesbygd.Ekonomin/tillväxt måste vara god så man kan göra klimatåtgärder som är kostsamma.

Hur tänker du att du räddar ekonomin genom att flyga? Du lägger väl mest troligt dom pengarna nån annanstans? Behöver ju inte amortera bort alla dina sparade flygpengar :)

Kanske spenderar du till och med mer pengar i Sverige om du inte åker utomlands?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö