Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Solcellskollen

Inläggav Teslaägare Walker » 13 apr 2019 07:18

FredrikR skrev:
Tars skrev:
perwis skrev:Surt för de som köpt men inte hunnit få bidraget.

Men samtidigt har priserna gått ned ganska mycket. Kollade härom veckan och nu kan man köpa poly paneler 270W för runt 1000kr per st.
Jag ansökte innan nyår och blev klar för ca 3 veckor sen. Jag får 30% tillbaka

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Sökte i början av september eller om det var slutet av augusti och har inte fått något än!

Bittert att det ska bero på hur snabba de är på att handlägga i olika län.

Västmanland: sökte oktober 2017, beviljat oktober 2018, utbetalt jan 2019. Fick vid ansökan info om att det kunde ta 2 år!
Ja, se myndigheter....
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Referralkod: mikael83741

Inläggav Mr S » 13 apr 2019 08:46

matsm skrev:
Mr S skrev:Jag kan rekommendera Trina Solar, deras Mono-paneler är i mina ögon de mest estetiska. https://www.trinasolar.com/us/product/a ... max-pd0505

Vi fick dem installerade av Svea Solar med en Solar Edge - växelriktare. Det har fungerat perfekt sedan dag ett. Solceller är ju oftast inget som gör ett hus snyggare, men de gjorde installationen så snyggt det bara går. Här är några bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild
Klart snygga! Vad ger dom för effekt. 280 W verkar lite lågt. Får plats med 27 paneler på mitt tak så nästan identiskt anläggning skulle jag behöva. Totalpris?

Jag länkade kanske lite fel. Vi har 28 paneler på 295 watt. Får ut ca 8 MWh om året. Vi betalde 150 000 nyckelfärdigt och fick tillbaka 30% i stöd. Räknar med en återbetalning på ca 10 år.

Tror att det är billigare idag. Vill du ha en kontakt som är sjukt serviceinriktad på Svea Solar, så skicka ett PM

Hade säkert kommit ner i pris om vi gjort det själva, men jag ville inte jobba på taket så med saker jag inte kan.
Volvo XC90 T8 - Till salu våren 2019
Audi e-tron 55 quattro - beställd med leverans våren 2019
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Mr S

Inläggav Teslaägare Legato » 13 apr 2019 09:09

Mr S skrev:
matsm skrev:
Mr S skrev:Jag kan rekommendera Trina Solar, deras Mono-paneler är i mina ögon de mest estetiska. https://www.trinasolar.com/us/product/a ... max-pd0505

Vi fick dem installerade av Svea Solar med en Solar Edge - växelriktare. Det har fungerat perfekt sedan dag ett. Solceller är ju oftast inget som gör ett hus snyggare, men de gjorde installationen så snyggt det bara går. Här är några bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild
Klart snygga! Vad ger dom för effekt. 280 W verkar lite lågt. Får plats med 27 paneler på mitt tak så nästan identiskt anläggning skulle jag behöva. Totalpris?

Jag länkade kanske lite fel. Vi har 28 paneler på 295 watt. Får ut ca 8 MWh om året. Vi betalde 150 000 nyckelfärdigt och fick tillbaka 30% i stöd. Räknar med en återbetalning på ca 10 år.

Tror att det är billigare idag. Vill du ha en kontakt som är sjukt serviceinriktad på Svea Solar, så skicka ett PM

Hade säkert kommit ner i pris om vi gjort det själva, men jag ville inte jobba på taket så med saker jag inte kan.

Vi har ungefär samma setup. 42 paneler a 285w (12 kWp) från Trina Solar samt Solar Edge (15 kW) växelriktare. Kostade 170k före bidrag för snart två år sedan. Använde NaturWatt.se och Henrik som kör det är superbra att ha att göra med.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
NO2OIL - Svart (blacked out) S75D 2017
NO2GAS - Svart LR3D 2019
På ingång - Svart XPL 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Solcellskollen

Inläggav Teslaägare Tars » 13 apr 2019 09:17

Legato skrev:
Mr S skrev:
matsm skrev:

Bild

Bild

Bild

Bild

Vi har ungefär samma setup. 42 paneler a 285w (12 kWp) från Trina Solar samt Solar Edge (15 kW) växelriktare. Kostade 170k före bidrag för snart två år sedan. Använde NaturWatt.se och Henrik som kör det är superbra att ha att göra med.

Jag körde på 19 kWp 64 paneler 300w.
Solar edge 17 kW.
Nyckelfärdigt för 253’ innan bidrag.
Detta va fördelat på 5 olika takytor.

Körde via SwedenSol. Kan varmt rekommendera dem.
-15 SP85D+ SÅLD
-15 S70D SÅLD
-16 X90D SÅLD
-16 S90D SÅLD
-16 XP90DL SÅLD
-16 SP100DL SÅLD
-15 SP85DL+ SÅLD
-16 SP90DL SÅLD
-15 SP100DL+ TARS EDITION SÅLD
-19 P3D
-16 Bmw i3 94 Ah Rex
-15 SP85DL+ snart TARS EDITION
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Referralkod: daniel94763

Inläggav Teslaägare Monark1954 » 13 apr 2019 09:54

Jeppe_E skrev:Samtidigt är det ju så att det fanns outnyttjat kapital som fördes över till BP 2019. Så även om folk ansökt, så verkar det inte som att utbyggnaden sker i samma utsträckning som ansökningarna. Så det kan ju ligga en del ansökningar som bara är just ansökningar bara ifall att.

Ofta ansöker samtidigt som man påbörjar en upphandling. Upphandling kan ta tid och avtalad leverantör kan strula till det. Det är först när man betalt fakturan som man kan begära ut bidraget.
Ansökt juni 2017.
Beviljat för installation 2018, omprovat för installation april 2019.
Installationen blir klar nu i april.
Det är en förklaring till att beslutat och outnyttjat rullar vidare ett tag.

Solar edge 17 KW.
16 kWp effekt på 40+9+9 paneler. På Syd, öst och väst tak.
Nyckelfärdigt 240 000 före bidrag.

Får nu se procenten i bidraget när jag sänder in fakturan i maj i år. Inget jag kan påverka så jag har inte fördjupat mej i vad utfallet blir.

Solenergin gör att vi helt kan köra våra elbilar på egenproducerad ström.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat. Den har regnr. OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla model 3 AWD, röd Multi Coat. Heter Asterix och är kvickare än sin kompis OBELIX
e-Golf 2018, Idefix.
Har haft. Nissan Leaf Tekna 30 kWh.
Kör snart på egen solel.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Referralkod: http://ts.la/mats8766

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 16 apr 2019 10:20

Såg nån här på forumet som pratade om 270W solpaneler för runt 1000kr.
Var köper man dom?

Ser att ETC tar 1.205kr för sina 275W paneler.

"275 W poly-paneler (Datablad)
1205 kr/st inklusive moms"
https://etcel.se/kop-solceller-till-nettopris
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav perwis » 16 apr 2019 12:45

Zalman3 skrev:Såg nån här på forumet som pratade om 270W solpaneler för runt 1000kr.
Var köper man dom?

Ser att ETC tar 1.205kr för sina 275W paneler.

"275 W poly-paneler (Datablad)
1205 kr/st inklusive moms"
https://etcel.se/kop-solceller-till-nettopris

Det var på ett annat forum där en någon sa att de beställt för ca 1000kr per panel inkl frakt från CZ.

Jag tror det var härifrån:
https://www.ev-power.eu

Annat tips är:
https://www.photovoltaik-shop.com/?___s ... tore=pv_en

Svesol AB i Sverige har också ganska billiga paneler (obs priserna är ex moms på deras sida men vad jag förstår säljer de till privatpersoner också).
perwis

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 16 apr 2019 12:54

perwis skrev:(obs priserna är ex moms på deras sida men vad jag förstår säljer de till privatpersoner också).

Stämmer. Dom är den lokala installatören här i nejderna.
Like a bolt from the blue!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)

There is a storm coming...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare Elof » 16 apr 2019 20:00

Redovisar leverantörerna hur mycket energi som förbrukats, och koldioxidutsläpp som orsakats, i tillverkningen av panelerna? Vore intressant att räkna på hur stor initial koldioxidbomb en snabb global övergång till solenergi skulle orsaka.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inläggav perwis » 16 apr 2019 20:35

Det är inte så mycket. Även om solcellerna tillverkas av kolkraft så blir det plus bara efter ett par år och de har ofta en garanterad livslängd på 25 år eller mer. Och ju fler solceller som produceras desto effektivare blir tillverkningen. Samma sak gäller förstås elbilar och batterier.

Läs mer här: https://www.svensksolenergi.se/fakta-om ... atpaverkan
perwis

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö