Trevligt. Som om Adblue och NOx-reducering bara fanns där för att krångla till det för bilägarna. Helt otroligt egentligen att såna företag uppenbarligen får hålla på utan påföljder. Lagligt kan det väl knappast vara. Bara att ingen bryr sig.
Säkert lagligt att sälja men troligen olagligt att använda. Problemet är att upptäcka fusket.
Detta kommer att bli en storsäljare till alla Euro 6 dieselbilsägare. De har redan vid inköpet av bilen visat att de skiter fullständigt i miljön, så vad skulle hindra dem från att använda en sådan här pryl?
Säkert lagligt att sälja men troligen olagligt att använda. Problemet är att upptäcka fusket.
Enda lösningen är stickprovskontroller som utför avgastester slumpmässigt, precis som man t ex väger lastbilar för att kolla att de inte kör med överlast eller med för höga axelvikter. I nuläget är detta uppenbarligen främst ett problem som rör lastbilar. Hade man redan nu varit stenhårt och infört kontroller så hade man förmodligen minskat risken att fenomenet sprids även till personbilar. Men naturligtvis kostar såna kontroller pengar och det finns nog inget verkligt intresse hos myndigheterna att utsläppsgränserna respekteras.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Säkert lagligt att sälja men troligen olagligt att använda. Problemet är att upptäcka fusket.
Enda lösningen är stickprovskontroller som utför avgastester slumpmässigt, precis som man t ex väger lastbilar för att kolla att de inte kör med överlast eller med för höga axelvikter. I nuläget är detta uppenbarligen främst ett problem som rör lastbilar. Hade man redan nu varit stenhårt och infört kontroller så hade man förmodligen minskat risken att fenomenet sprids även till personbilar. Men naturligtvis kostar såna kontroller pengar och det finns nog inget verkligt intresse hos myndigheterna att utsläppsgränserna respekteras.
Är problemet stort vilket det verkar vara och man ser till att det är dryga böter ungefär som för GDPR så lär kontroller kunna vara inkomstbringande alternativt kommer företagen rätta sig efter lagarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Säkert lagligt att sälja men troligen olagligt att använda. Problemet är att upptäcka fusket.
Enda lösningen är stickprovskontroller som utför avgastester slumpmässigt, precis som man t ex väger lastbilar för att kolla att de inte kör med överlast eller med för höga axelvikter. I nuläget är detta uppenbarligen främst ett problem som rör lastbilar. Hade man redan nu varit stenhårt och infört kontroller så hade man förmodligen minskat risken att fenomenet sprids även till personbilar. Men naturligtvis kostar såna kontroller pengar och det finns nog inget verkligt intresse hos myndigheterna att utsläppsgränserna respekteras.
Är problemet stort vilket det verkar vara och man ser till att det är dryga böter ungefär som för GDPR så lär kontroller kunna vara inkomstbringande alternativt kommer företagen rätta sig efter lagarna.
GDPR, ja... ska bli intressant att se hur det kommer att gå med implementerandet av det. Kommer att försvåra en hel del arbete. Undrar om sidor som Ratsit och Upplysning.se kan få fortsätta att lägga upp kompletta personnummer?
Oavsett så kommer det bli krångligt att kontrollera. Har man en sån där AdBlue box så kan ju bovarna ha möjlighet att återaktivera den vanliga avgasreningen så fort de hamnar i en kontroll, förutsatt att alla system finna kvar och fungerar. Då märker farbror blå ingenting. Efter kontrollen stängs avgasreningen av igen och bilarna får fortsätta förpesta luften. Enda sättet att sätta stopp på riktigt för det här är att rakt av förbjuda alla dieslar, oavsett vilken form av avgasrening de har.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jo, det är nog betydligt effektivare att förbjuda eller avgiftsbelägga dieseln så hårt att det blir omöjligt att köra inom vissa zoner. Enklast som jag sagt förut är att höja trängselskatten på dieselbilar.
Nej, givetvis inte. Jag använde uttrycket mer som nåt slags synonym för ett påtänkt framtida kontrollorgan.
Å andra sidan borde avgasproblematiken vara ett globalt problem som förekommer även i länder utanför Sverige och där tror jag att flatheten är mindre utbredd, dvs polis och andra kontrollmyndigheter finns kvar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
De har ju t.o.m sin egen TV-serie numera noterade jag häromdagen
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
GDPR, ja... ska bli intressant att se hur det kommer att gå med implementerandet av det. Kommer att försvåra en hel del arbete. Undrar om sidor som Ratsit och Upplysning.se kan få fortsätta att lägga upp kompletta personnummer?
Kan undra hur mycket bilindustrin har hunnit att fundera på GDPR gällande godkännande av insamling av information då en bil oftast har flera olika förare men oftast är det den primära föraren som har godkänt insamling av information från bilen. Har för egen del inte provat att kolla om de olika förarprofilerna i Teslan får möjligheten att godkänna eller avstå insamling av information...
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof