Koboltgruvor
Moderator: Redaktion
Koboltgruvor
I Aftonbladet idag.
Koboltens hemska brytning:
https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/
Teknikjätternas svar:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eo ... granskning
Koboltens hemska brytning:
https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/
Teknikjätternas svar:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eo ... granskning
Re: Kobolt gruvor
Tur att bensin och diesel är så rent och fint från brunn till hjul då
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Kobolt gruvor
Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Re: Kobolt gruvor
Bra inställning det här.HelectriC skrev:Tur att bensin och diesel är så rent och fint från brunn till hjul då
Varför vill vi köra elbilar?
Bara för att fossil bilar skiter ner behöver inte elbilen bli likadan .
Tycker man hela tiden försvarar sina dåliga drag med någon annans dåliga drag.
Vi vet att bensin är skit och de skiter ner miljön punkt.
Vad ska vi göra för att det vi ersätter bensin med inte är samma skit? Det är det man ska ha fokus på.
Om man ska tänka som du skrev då kan ja sova lugnt för min granne kör en Volvo v70 som släpper ut 211g CO2. Min diesel släpper 117g Co2.
Nej jag är inte nöjd med detta, mitt mål är 0g CO2 och jag skiter i vad min granne gör.
Re: Kobolt gruvor
Efter nåt år av tjat och mottjat om lithium, har jounalisterna hittat, Men kobolten då!
Tibor har redan..
http://teslaclubsweden.se/kobolten-da/
Kommer att bli en prisspik på dessa 2 ämnen innan produktionen kommer igång lite överallt.
Kobolten var en marginell produkt fram till 90talet, tyvärr är dessa stora mineralbolag lite sega...
Tibor har redan..
http://teslaclubsweden.se/kobolten-da/
Kommer att bli en prisspik på dessa 2 ämnen innan produktionen kommer igång lite överallt.
Kobolten var en marginell produkt fram till 90talet, tyvärr är dessa stora mineralbolag lite sega...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Kobolt gruvor
Nja, inte riktigt. Problemet är ju välkänt. Alla vet att batteritillverkningen och brytning av råmaterialet inte är optimal för miljön. Men detta framhävs alltför ofta av anti-elbilslobbyn och tas som förklaring varför det är bättre att försätta satsa på bensin och diesel istället. Och det är naturligtvis helt fel. Batteritekniken utvecklas i rasande fart och troligen kommer framtida batterier vara betydligt bättre än dagens. Det finns inget skäl att anta att utvecklingen inom batterier plötsligt stannar av.nek0 skrev:Bra inställning det här.HelectriC skrev:Tur att bensin och diesel är så rent och fint från brunn till hjul då
Varför vill vi köra elbilar?
Bara för att fossil bilar skiter ner behöver inte elbilen bli likadan .
Tycker man hela tiden försvarar sina dåliga drag med någon annans dåliga drag.
Vi vet att bensin är skit och de skiter ner miljön punkt.
Vad ska vi göra för att det vi ersätter bensin med inte är samma skit? Det är det man ska ha fokus på.
Om man ska tänka som du skrev då kan ja sova lugnt för min granne kör en Volvo v70 som släpper ut 211g CO2. Min diesel släpper 117g Co2.
Nej jag är inte nöjd med detta, mitt mål är 0g CO2 och jag skiter i vad min granne gör.
Då kommer naturligtvis motargumentet, fossilmotorer utvecklas ju också visare. Nja, gör de verkligen det? I grund och botten har förbränningmotorer sett likadant ut sedan de började tillverkas för hundra år sedan. Alla tekniska knep som används idag för att minska förbrukningen och för att få ner utsläppen är en blandning av en massa kompromisser som i sin helthelt inte gör någon större skillnad. Optimeringspotentialen är uttömd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kobolt gruvor
Gruvbrytning är ett jättestort miljöproblem för de som drabbas. Bör väl inte var större vad gäller kobolt än andra mineraler/metaller
Hoppas de stora bolagen tar ansvar och främjar gruvor som bryter så "hälsovänligt" som möjligt. Batterier behövs ju i snart sagt varje pryl idag och bilarna behöver väldigt mycket batterier...
De länder där brytning pågår är väl knappast världsledande vad gäller arbetsmiljöfrågor heller. Hur ser det ut vad gäller gruvnäringen i stort ? Tänker mig att det finns mycket att göra där också fortfarande.
Hur är det med utvinningen av järn för stålplåtstillverkning ? Teslan är ju gjord av aluminium mest hur ser den utvinningen ut. Omöjligt för en lekman att veta vad som är bra/minst dåligt !
Hoppas de stora bolagen tar ansvar och främjar gruvor som bryter så "hälsovänligt" som möjligt. Batterier behövs ju i snart sagt varje pryl idag och bilarna behöver väldigt mycket batterier...
De länder där brytning pågår är väl knappast världsledande vad gäller arbetsmiljöfrågor heller. Hur ser det ut vad gäller gruvnäringen i stort ? Tänker mig att det finns mycket att göra där också fortfarande.
Hur är det med utvinningen av järn för stålplåtstillverkning ? Teslan är ju gjord av aluminium mest hur ser den utvinningen ut. Omöjligt för en lekman att veta vad som är bra/minst dåligt !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Koboltgruvor
Barnarbeten, korruption och andra arbetsmiljöproblem i samband med koboltbrytning är dessutom ett "konstruktionsfel" i processen, inte ett systemfel. Produktionen är inte beroende av handbrytning eller barn utan skulle väl gå att genomföra med maskiner, skyddsutrustning och vettiga löner.
Däremot ingår det ofrånkomligen i produktion och användning av petroleumprodukter att man eldar upp dem och riskerar att släppa ut dem i känsliga våtmarker.
Lösningen på koboltproblemet är att ge gruvarbetarna mänskliga arbetsvillkor.
Lösningen på petroleumproblemet är att sluta helt.
Däremot ingår det ofrånkomligen i produktion och användning av petroleumprodukter att man eldar upp dem och riskerar att släppa ut dem i känsliga våtmarker.
Lösningen på koboltproblemet är att ge gruvarbetarna mänskliga arbetsvillkor.
Lösningen på petroleumproblemet är att sluta helt.
Senast redigerad av Simon, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kobolt gruvor
Förhoppningsvis går ju också kobolten att återvinna ur batterierna när de är uttjänta. Svårt att återvinna CO2 och sot ur luften. (Även om växter till viss del gör det)
Multicoat Red Model X P100D
Re: Koboltgruvor
Kobolten kan mycket väl bli en flaskhals i batteritillverkningen, varken Tesla eller BMW använder någon kobolt från Kongo.
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats Frågan är om det någonsin kommer några vettiga elbilar till vettigt pris från denna koncern innan de är i konkurs?
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats Frågan är om det någonsin kommer några vettiga elbilar till vettigt pris från denna koncern innan de är i konkurs?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Koboltgruvor
Tror du verkligen att VW går i konkurs för att de inte klarar skaka fram 100 000 elbilar per år??Limbster skrev:Kobolten kan mycket väl bli en flaskhals i batteritillverkningen, varken Tesla eller BMW använder någon kobolt från Kongo.
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats Frågan är om det någonsin kommer några vettiga elbilar till vettigt pris från denna koncern innan de är i konkurs?
Re: Kobolt gruvor
Orka... ta en bulle och softa vet ja.nek0 skrev:Bra inställning det här.HelectriC skrev:Tur att bensin och diesel är så rent och fint från brunn till hjul då
Varför vill vi köra elbilar?
Bara för att fossil bilar skiter ner behöver inte elbilen bli likadan .
Tycker man hela tiden försvarar sina dåliga drag med någon annans dåliga drag.
Vi vet att bensin är skit och de skiter ner miljön punkt.
Vad ska vi göra för att det vi ersätter bensin med inte är samma skit? Det är det man ska ha fokus på.
Om man ska tänka som du skrev då kan ja sova lugnt för min granne kör en Volvo v70 som släpper ut 211g CO2. Min diesel släpper 117g Co2.
Nej jag är inte nöjd med detta, mitt mål är 0g CO2 och jag skiter i vad min granne gör.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Kobolt gruvor
Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.Xmag skrev:Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Kobolt gruvor
+1Gustafsson skrev:Gruvbrytning är ett jättestort miljöproblem för de som drabbas. Bör väl inte var större vad gäller kobolt än andra mineraler/metaller
Hoppas de stora bolagen tar ansvar och främjar gruvor som bryter så "hälsovänligt" som möjligt. Batterier behövs ju i snart sagt varje pryl idag och bilarna behöver väldigt mycket batterier...
De länder där brytning pågår är väl knappast världsledande vad gäller arbetsmiljöfrågor heller. Hur ser det ut vad gäller gruvnäringen i stort ? Tänker mig att det finns mycket att göra där också fortfarande.
Hur är det med utvinningen av järn för stålplåtstillverkning ? Teslan är ju gjord av aluminium mest hur ser den utvinningen ut. Omöjligt för en lekman att veta vad som är bra/minst dåligt !
Min kommentar innan var att man inte ska peka på någon som gör något dåligt när man själv inte är helt ren utan se till att göra vad du kan så att det du gör är ok
Tar inte part för varken el eller bensin eller något annat
Är bara trött på pajkastningen bensin mot batterier och tvärtom istället för att alla gör något åt det man förespråkar så att det blir bättre
Re: Koboltgruvor
Otroligt vilket ansvar Tesla tagit känns extra bra att köra den nu
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Koboltgruvor
Men känns lite pinsamt att inte äpple kan garantera 0 barnarbetare och vettiga förhållanden faktiskt väldigt besviken
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Koboltgruvor
Nej men de lär gå i konkurs om de bara kan skaka fram några hundra tusen elbilar per år, de har en stor transformation de måste göra för att överleva https://pushevs.com/2017/10/14/volkswag ... lity-2025/nek0 skrev:Tror du verkligen att VW går i konkurs för att de inte klarar skaka fram 100 000 elbilar per år??Limbster skrev:Kobolten kan mycket väl bli en flaskhals i batteritillverkningen, varken Tesla eller BMW använder någon kobolt från Kongo.
LG chem har köpt upp nickelgruvor där de räknar med att även kunna utvinna kobolt
Tesla är på gång med en ny gruva i Kanada för att säkra sitt Kobolt behov
WV har varit i förhandlingar och försökt säkra leverantör på kobolt, men misslyckats Frågan är om det någonsin kommer några vettiga elbilar till vettigt pris från denna koncern innan de är i konkurs?
De är så pass stora att en ständig produktion på högvolym är helt nödvändig, när kunder vill ha elbilar och andra kan sälja kan man inte stå där utan lämpliga elbilar
https://investingnews.com/daily/resourc ... ply-deals/
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Koboltgruvor
Som jag förstått det är det mesta av volym av Kobolt som framställs/används i världen i dag restprodukt" vid brytning av andra råvaror, tex koppar. Dessutom är det på få platser i världen idag det sker.
Kändes inte riktigt som det kom fram i artikeln (läste den dock bara snabbt).
Sen är ju frågan om dessa gruvor är bättre/sämre än den i artikeln en annan fråga? Kan dock misstänka att de stora kommersiella gruvorna drivs mer mekaniserat osv.
Så frågan är ju snarare hur ser Koboltbrytningen ut om efterfrågan ökas x10 eller x100? Är det fortfarande främst samma områden där man får fram Kobolt eller börjar man ta fram det på andra ställen?
Tas det över av stora mekaniserade gruvbolag eller exploderar marknaden för små lokala manuella gruvor med barnarbetare som den i artikeln?
Tyvärr lär ju inte "rikedomarna" hamna hos folket i Kongo eller på andra platser i världen oavsett.
https://www.google.se/amp/s/www.fool.co ... -2017.aspx
Kändes inte riktigt som det kom fram i artikeln (läste den dock bara snabbt).
Sen är ju frågan om dessa gruvor är bättre/sämre än den i artikeln en annan fråga? Kan dock misstänka att de stora kommersiella gruvorna drivs mer mekaniserat osv.
Så frågan är ju snarare hur ser Koboltbrytningen ut om efterfrågan ökas x10 eller x100? Är det fortfarande främst samma områden där man får fram Kobolt eller börjar man ta fram det på andra ställen?
Tas det över av stora mekaniserade gruvbolag eller exploderar marknaden för små lokala manuella gruvor med barnarbetare som den i artikeln?
Tyvärr lär ju inte "rikedomarna" hamna hos folket i Kongo eller på andra platser i världen oavsett.
https://www.google.se/amp/s/www.fool.co ... -2017.aspx
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Koboltgruvor
+1Simon skrev:Lösningen på koboltproblemet är att ge gruvarbetarna mänskliga arbetsvillkor.
Lösningen på petroleumproblemet är att sluta helt.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Koboltgruvor
Läste ochså Aftonbladets kobolt reportage och ja det är inte bra att speciellt barn i dessa länder jobbar med utvinning med allt det innebär. Men det är inte riktigt där problemet ligger.
Dessa länder har andra underliggande problem som orsakar detta.
Om kobolt utvinningen skulle ske ordentligt med företag och maskiner som vi är vana vid från västländer (och hoppas att de gör det snart) så skulle dessa barn få göra något annat istället som gräva på soptippar och elda elskrot för att utvinna koppar eller något annat. Levnadsstandarten måste upp så barn får vara barn och slippa göra skitgöra för att överleva.
Ett bra initiativ är: https://www.jointrine.com/
Internationella samfundet och företagen måste ligga på länders regeringar att skapa hållbara sätt att utvinna metaller och funkar inte det så hitta nya fyndigheter och det är nog just det som pågår.
Alternativt komma upp med nya batterikemier som inte kräver dessa problematiska metaller. Vilket ochså pågår i allra högsta grad.
Förut var det Lithium som var problemet nu verkar drevet lugnat sig där för att skifta fokus.
Sen har vi tex. konfliktdiamanter som väst åtrår. Där kan vi prata om onödigt lidande.
Dessa länder har andra underliggande problem som orsakar detta.
Om kobolt utvinningen skulle ske ordentligt med företag och maskiner som vi är vana vid från västländer (och hoppas att de gör det snart) så skulle dessa barn få göra något annat istället som gräva på soptippar och elda elskrot för att utvinna koppar eller något annat. Levnadsstandarten måste upp så barn får vara barn och slippa göra skitgöra för att överleva.
Ett bra initiativ är: https://www.jointrine.com/
Internationella samfundet och företagen måste ligga på länders regeringar att skapa hållbara sätt att utvinna metaller och funkar inte det så hitta nya fyndigheter och det är nog just det som pågår.
Alternativt komma upp med nya batterikemier som inte kräver dessa problematiska metaller. Vilket ochså pågår i allra högsta grad.
Förut var det Lithium som var problemet nu verkar drevet lugnat sig där för att skifta fokus.
Sen har vi tex. konfliktdiamanter som väst åtrår. Där kan vi prata om onödigt lidande.
MYLR-24
Re: Kobolt gruvor
Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.HelectriC skrev:Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.Xmag skrev:Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Re: Kobolt gruvor
Ja, de flesta afrikanska länder med oljeutvinning har noll respekt för befolkningen och har noll intresse att dela rikedomarna med större delen av befolkningen, så det är ganska kass ja.Xmag skrev:Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.HelectriC skrev:Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.Xmag skrev:Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Kobolt gruvor
Det är ju inte länderna i sig som saknar respekt för befolkningen, det är ju diktatorer/regimer som får duktigt betalt av västerländska företag (som tex Lundin Petroleum som tidigare hade Carl Bildt i styrelsen) för att se till att befolkningen inte "hindrar" (läs bor kvar i sina hem tex) det västerländska bolagets möjligheter att plocka med sig landets naturresurser...HelectriC skrev:Ja, de flesta afrikanska länder med oljeutvinning har noll respekt för befolkningen och har noll intresse att dela rikedomarna med större delen av befolkningen, så det är ganska kass ja.Xmag skrev:Jag tänkte på hur människorna behandlas. Tycker mig ha läst en del om hur befolkningen tvångsförflyttats på grund av oljefyndigheter och pipeline byggande. Klart är att det inte bara är kobolt som orsakar lidande i dessa länder. Det gäller nog all råvarufranställning.HelectriC skrev:Jo det går ganska bra egentligen. Rent blir det ju aldrig dock.Xmag skrev:Det står nog inte så bra till med oljeutvinningen i Kongo heller...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021