Tysklands förbud av dieselbilar i städer

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer

Inlägg av bylund »

nek0 skrev:
Elbilisten skrev:
Det fanns nu ett gyllene tillfälle att styra över tillverkningen till högre andel elbilar. Men i stället ordnar man så att industrin kan fortsätta sälja fler nya avgasbilar. Man kunde om man ville i stället ha sagt max 90% avgasbilar i nyförsäljningen 2019, 80% i 2020 osv. Norge vill ställa om snabbare. Om kunderna tycker elbilarnas inköpspris är för högt får tillverkarna subventionera dem med högre priser på avgasbilarna. Går det inte att få tag på tillräckligt med batterier för x % elbilar är det ju bara att bygga färre avgasbilar.
Tillverkarna överlever inte om de inte säljer bilar. Vill man inte ha en elbil så vill man inte heller subventionera elbilarna. Vi får se hur det blir om 4 månader :).
Tror inte att det blir många nyregistrerade bilar efter halvårsskiftet . ( skatten på vanliga bilar dyr och inga elbilar att köpa)
Det fungerar i Kalifornien. Biltillverkarna måste ha viss andel nollutsläppsbilar där för att få sälja utsläppsbilar. Fiat, som säger sig att inte veta hur man säljer elbilar med vinst, säljer en elektrisk Fiat 500 med förlust där för att få sälja sina smutsiga bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer

Inlägg av joel80 »

Men är det rätt väg att gå? Jag tror det kanske är bättre att förändra köpbeteende och skapa en efterfrågan som gör att biltillverkare måste ställa om för att överleva. Det kanske är lite större tröghet i det, men för mig känns det som en mer hållbar väg att gå där man inte får en påtvingad industri på samma sätt.

Känns som att vi är på väg dit även nu utan sånna lagar.. Och de biltillverkare som inte vill vara med kanske får betala ett högt pris för det i slutändan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer

Inlägg av Kulingen »

Jag håller med Bylund,
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer

Inlägg av bylund »

joel80 skrev:
Men är det rätt väg att gå? Jag tror det kanske är bättre att förändra köpbeteende och skapa en efterfrågan som gör att biltillverkare måste ställa om för att överleva. Det kanske är lite större tröghet i det, men för mig känns det som en mer hållbar väg att gå där man inte får en påtvingad industri på samma sätt.

Känns som att vi är på väg dit även nu utan sånna lagar.. Och de biltillverkare som inte vill vara med kanske får betala ett högt pris för det i slutändan.
Jag tycker att det är rimligt att via lagstiftning begränsa beteende som skadar andra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2172
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer

Inlägg av jpetters »

bylund skrev:
joel80 skrev:
Men är det rätt väg att gå? Jag tror det kanske är bättre att förändra köpbeteende och skapa en efterfrågan som gör att biltillverkare måste ställa om för att överleva. Det kanske är lite större tröghet i det, men för mig känns det som en mer hållbar väg att gå där man inte får en påtvingad industri på samma sätt.

Känns som att vi är på väg dit även nu utan sånna lagar.. Och de biltillverkare som inte vill vara med kanske får betala ett högt pris för det i slutändan.
Jag tycker att det är rimligt att via lagstiftning begränsa beteende som skadar andra.
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer

Inlägg av joel80 »

Men är det isåfall inte bränslet som ska begränsas?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer

Inlägg av bylund »

Ett problem med med dieselmotorn är väl att det inte bara är bränslet som är problemet. Även om du kör den på enhörningssvett så släpper den ut partiklar och kväveoxid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer

Inlägg av Niklas Z »

Ja, precis. Koldioxidutsläppen är en ofrånkomlig följd av bränslet, men kväveoxider och partiklar uppstår som bieffekter under förbränningen i motorn och mängden av dessa föroreningar är inte direkt proportionell mot bränsleförbrukningen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer

Inlägg av Svenssons »

Niklas Z skrev:
Ja, precis. Koldioxidutsläppen är en ofrånkomlig följd av bränslet, men kväveoxider och partiklar uppstår som en bieffekt under förbränningen i motorn och mängden av dessa föroreningar är inte direkt proportionell mot bränsleförbrukningen.
En lösning från Volkswagen var väl att öka bränsleförbrukningen för att kunna minska kväveoxiderna. Dock så ökar ju t.ex. koldioxidutsläppen då istället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer

Inlägg av LarsL »

Volvo har ju nu gått ut och sagt att de inte kommer utveckla någon ny ICE, vilket låter klokt. Nu gäller det bara att våra politiker förstår vad det innebär och förbereder Sverige för den omställningen. Vad ska vi tex göra i Skövde om 10 år?
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tysklands förbud av dieselbilar i städer

Inlägg av joel80 »

bylund skrev:
Ett problem med med dieselmotorn är väl att det inte bara är bränslet som är problemet. Även om du kör den på enhörningssvett så släpper den ut partiklar och kväveoxid.
Då får man kanske beskatta enhörningssvett högre.. :D

Nej men jag är med på att man ska ha styrmedel, men inte helt med på att man ska ställa krav på ett visst antal procent i förhållande till ICE-bilar. Det kanske rent av framöver motverkar en ännu snabbare accelererande övergång, samt kan kanske vara ofördelaktigt för de som lägger sig över den andelen i sin försäljning. (eller enbart säljer elbilar.) Jag funderar alltså i banor kring konkurrensen mellan tillverkarna. De som har hög försäljning av ICE-bilar dom kan ta ut lite extra för kan då kanske ha möjlighet att konkurrera ut de som bara vill satsa på elbilar, eller i allafall sätta dem i ett sämre ekonomiskt läge.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar