Då var det dags för nästa...
Moderator: Redaktion
Då var det dags för nästa...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Då var det dags för nästa...
JonasH skrev:
Jajamen och Opel ligger verkligen illa till, en undrar om de är de första som kommer att åka ut hos kundernas förtroende och i värsta fall gå i konkurs??
http://europe.autonews.com/article/2018 ... ions-probe
Re: Då var det dags för nästa...
Opel borde ju självklart åkt före Saab, det är ett märke som inte står för något alls egentligen och självklart minst värt. Att PSA nu äger märket gör ju inte saken bättre, i den konstellationen har vi nog flera av de som ryker ganska snart.TeslaTissel skrev:JonasH skrev:
Jajamen och Opel ligger verkligen illa till, en undrar om de är de första som kommer att åka ut hos kundernas förtroende och i värsta fall gå i konkurs??
http://europe.autonews.com/article/2018 ... ions-probe
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Då var det dags för nästa...
Jag har ett blekt minne av att det har påståtts upprepade gånger att Euro6-dieslar skulle vara jätterena. Ingen fara att köra in i städerna med dem. Inget fusk och inga skadliga avgaser. Nähä, inte. Vad konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Då var det dags för nästa...
Volvo rapporterar snabbt åldrande av avgasrening: http://www.gp.se/ekonomi/volvo-har-uppt ... -1.9999973
"Volvokoncernen har upptäckt att en komponent i ett avgasefterbehandlingssystem som används på vissa marknader åldras snabbare än förväntat, vilket skulle kunna leda till att motorerna överskrider utsläppsgränserna för kväveoxider."
"Volvokoncernen har upptäckt att en komponent i ett avgasefterbehandlingssystem som används på vissa marknader åldras snabbare än förväntat, vilket skulle kunna leda till att motorerna överskrider utsläppsgränserna för kväveoxider."
Model 3 LR AWD 19"
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Då var det dags för nästa...
Aj-aj-aj-aj!Teslalink skrev:Volvo rapporterar snabbt åldrande av avgasrening: http://www.gp.se/ekonomi/volvo-har-uppt ... -1.9999973
"Volvokoncernen har upptäckt att en komponent i ett avgasefterbehandlingssystem som används på vissa marknader åldras snabbare än förväntat, vilket skulle kunna leda till att motorerna överskrider utsläppsgränserna för kväveoxider."
Vid börsöppningen sjönk Volvoaktien med drygt nio procent, med anledning av morgonens besked.
Det är inte klart hur många marknader som drabbats men den största volymen av eventuellt påverkade motorer har sålts i Nordamerika och Europa. Det är i lastbilar och bussar problemet har upptäckts.
Omni.se - https://omni.se/fel-i-volvos-avgassyste ... d/a/xR2gEX
Re: Då var det dags för nästa...
Gäller endast Volvo lastvagnar och har inget med Volvo cars att göra. Värt att poängtera.Teslalink skrev:Volvo rapporterar snabbt åldrande av avgasrening: http://www.gp.se/ekonomi/volvo-har-uppt ... -1.9999973
"Volvokoncernen har upptäckt att en komponent i ett avgasefterbehandlingssystem som används på vissa marknader åldras snabbare än förväntat, vilket skulle kunna leda till att motorerna överskrider utsläppsgränserna för kväveoxider."
Re: Då var det dags för nästa...
"– Det handlar om ett litet hålkort med beläggning som ska fånga upp kväveoxider där problemet finns, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo."Teslalink skrev:Volvo rapporterar snabbt åldrande av avgasrening: http://www.gp.se/ekonomi/volvo-har-uppt ... -1.9999973
"Volvokoncernen har upptäckt att en komponent i ett avgasefterbehandlingssystem som används på vissa marknader åldras snabbare än förväntat, vilket skulle kunna leda till att motorerna överskrider utsläppsgränserna för kväveoxider."
Hålkort, hörde reportern fel eller kan det kallas hålkort?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Då var det dags för nästa...
Ric skrev:"– Det handlar om ett litet hålkort med beläggning som ska fånga upp kväveoxider där problemet finns, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo."Teslalink skrev:Volvo rapporterar snabbt åldrande av avgasrening: http://www.gp.se/ekonomi/volvo-har-uppt ... -1.9999973
"Volvokoncernen har upptäckt att en komponent i ett avgasefterbehandlingssystem som används på vissa marknader åldras snabbare än förväntat, vilket skulle kunna leda till att motorerna överskrider utsläppsgränserna för kväveoxider."
Hålkort, hörde reportern fel eller kan det kallas hålkort?
HÅLKORT??
Han måste skrivit fel, snarare ett filter?
Eller?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Då var det dags för nästa...
ochso skrev:Gäller endast Volvo lastvagnar och har inget med Volvo cars att göra. Värt att poängtera.Teslalink skrev:Volvo rapporterar snabbt åldrande av avgasrening: http://www.gp.se/ekonomi/volvo-har-uppt ... -1.9999973
"Volvokoncernen har upptäckt att en komponent i ett avgasefterbehandlingssystem som används på vissa marknader åldras snabbare än förväntat, vilket skulle kunna leda till att motorerna överskrider utsläppsgränserna för kväveoxider."
Hur som helst har expressen tagit upp det hela nu.
(Att hamnar om just avgaser gör det extra problematiskt för Volvo.
– Det klart att det skapar en stor oro med tanke på att det har varit så mycket problem med det här på personbilssidan i världen, säger Bornold.
Maria Landeborn, sparekonom på DanskeBank:
– Det är svårt att uppskatta konsekvenserna av problemet ännu. Helt klart är att det innebär en ökad osäkerhet kring aktien, och att Volvo säger att kostnaderna kan bli ”betydande” är givetvis oroande.
Maria Landeborn pekar på en omständighet som kan anses vara lite positivit i dagens dystra Volvo-besked.
– Att inte kunna hålla gränserna för tillåtna utsläpp är känsligt, men om man se något positivt så är det att det är ett komponentfel som kan rättas till. Det är inte en medveten manipulation av tester som i utsläppsskandalen med Volkswagen. Vad det kommer att kosta återstår dock att se, och tills Volvo presenterar en konsekvensanalys kommer osäkerheten att bestå.
Den största volymen av potentiellt påverkade motorer har sålts i Nordamerika och Europa, enligt Volvo.).
https://www.expressen.se/dinapengar/akt ... kan-kosta/