Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömålen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömålen

Inlägg av Zalman3 »

Ska privatpersoner ens få ha en egen bil?

Om vi bara tittar på att få ner utsläppen så ser jag fördelar med en sådan lösning.
Samtidigt så inser jag att det är politiskt omöjligt.

Men å andra sidan, är det en mänsklig rättighet att få köra en dieselbil?
Jag tycker inte att man har en rättighet att köra en dieselbil om enda argumentet är att "det luktar gott".

Däremot så anser jag att en medborgare ska kunna lösa sina transportbehov till en rimlig kostnad.

Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömålen
Det brittiska parlamentet har utrett vad som krävs för att nå de framtida miljömålen.
Politikernas slutsats är att de privatägda bilarna inte är en hållbar del av ekvationen.
https://www.nyteknik.se/fordon/utrednin ... en-6969150
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av OfarligTesla »

No shit?

När folk frågar om jag kör elbil för miljöns skull brukar jag säga att om jag brydde mig om miljön skulle jag inte kört bil. Oavsett hur den drivs är det faktiskt en ansenlig mängd energi och naturresurser som går åt för att bygga bilen.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av BjornS »

Schysst brandfackla! :D

Kruxet är ju vad "lösa sina transportbehov" innebär. Bilen är oftast inte ett reellt behov, utan en bekvämlighet. De flesta skulle klara att sköta sin vardag utan bil, men det vore mindre bekvämt.

70% av alla Stockholmare skulle kunna cykla till jobbet på mindre än 30 minuter, men bara ~10% gör det. En stor del av de som sitter i bilköerna runt våra storstäder morgon och kväll gör det för att de tycker att det är bekvämast, inte för att det är den enda faktiska möjligheten. Hur löser man det politiskt?
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Zalman3 »

BjornS skrev:
Kruxet är ju vad "lösa sina transportbehov" innebär. Bilen är oftast inte ett reellt behov, utan en bekvämlighet. De flesta skulle klara att sköta sin vardag utan bil, men det vore mindre bekvämt.
I stan finns ju alternativ till bilen, men på landsbygd ser jag inte några alternativ till bilen.

Som det är nu så blir det snart omöjligt att bo på landsbygd.
Kör man fossilbil är det 18 mils rutt att fara och tanka.
Kör man elbil finns inga snabbladdare.

Politikerna pratar om samhällskontrakt, det anser jag vara brutet om det inte finns billiga och bra transporter på landsbygden.

tvingas resa nio mil enkel väg för att tanka
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... -att-tanka

EDIT:
Men alla ska tydligen bo i storstan.
”Tre alkoholister, några barn, och ett par knäppgökar”
Stockholmsekonomen Kjell A. Nordström har lagt sin stenhårda dom över glesbygdens framtid – samtidigt som han förutspår en enorm tillväxt i huvudstaden.
– Värmland och Gotland är typiska fall av skräpytor, säger Nordström enligt Veckans Affärer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/r7 ... n-skrapyta
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av PoloPrinsen »

Om man först fixar en fungerande transportlösning för alla inom tätorten och sen i kombination med hög skatt på egen bilpendling så löser det sig om det är gratis, dvs betalt via skatten och ej via biljettpris.
Tror jag iaf.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Verdi

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
”Tre alkoholister, några barn, och ett par knäppgökar”
Stockholmsekonomen Kjell A. Nordström har lagt sin stenhårda dom över glesbygdens framtid – samtidigt som han förutspår en enorm tillväxt i huvudstaden.
– Värmland och Gotland är typiska fall av skräpytor, säger Nordström enligt Veckans Affärer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/r7 ... n-skrapyta

Kjell A Nordström är en kille som lever på att snacka skit och gör alltså vad som helst för att väcka uppmärksamhet och synas i media. Det är därför han har rakat huvudet, klär sig excentriskt och kommer med hårresande och tillspetsade uttalanden.

Micael Dahlén är lite samma sak. Han är väl dock professor och inte bara "ekonom". Men att han ser väldigt speciell ut med långt hår, svarta naglar och annat har antagligen ett klart syfte i att generera uppmärksamhet och i förlängningen sälja hans böcker och föredrag. Vilket är lukrativt. Väldigt lukrativt. Det han säger gränsar dock ofta till banalitet.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av BjornS »

Zalman3 skrev:
I stan finns ju alternativ till bilen, men på landsbygd ser jag inte några alternativ till bilen.
Fast det stämmer inte på landsbygden heller. Även i Norrlands inland har hälften av alla människor mindre än 4 km till jobb, skola och butik. Det krävs ingen bil för sådana avstånd.

Större delen av befolkningen i samtliga län har några kilometer till jobbet eller till en tättrafikerad kollektivtrafikplats som kan ta dem till jobbet. Det genomsnittliga medianavståndet för arbetspendlingen ligger på 4,3 km för hela Sverige.

Bil är för majoriteten svenskar en bekvämlighet, inte ett behov.
arbetspendling.png
https://www.tillvaxtanalys.se/download/ ... 202015.pdf
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Niklas Z »

BjornS skrev:
Zalman3 skrev:
I stan finns ju alternativ till bilen, men på landsbygd ser jag inte några alternativ till bilen.
Fast det stämmer inte på landsbygden heller. Även i Norrlands inland har hälften av alla människor mindre än 4 km till jobb, skola och butik. Det krävs ingen bil för sådana avstånd.

Större delen av befolkningen i samtliga län har några kilometer till jobbet eller till en tättrafikerad kollektivtrafikplats som kan ta dem till jobbet. Det genomsnittliga medianavståndet för arbetspendlingen ligger på 4,3 km för hela Sverige.

Bil är för majoriteten svenskar en bekvämlighet, inte ett behov.
arbetspendling.png
https://www.tillvaxtanalys.se/download/ ... 202015.pdf
En intressant sak med kartan är att i glesbygdskommuner är avståndet mellan bostad och arbete i genomsnitt kortare än i storstadskommuner.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av GreenMachine »

Kollektivtrafik är ju bara ett sätt för människor åka från en plats där de inte är, till en plats dom inte ska till, vid en helt annan tidpunkt än då dom ska vara där.

Man ska inte överdriva möjligheten att ersätta bilresor med kollektivtrafik.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Remuz »

När tunnelbanan hämtar mig vid vägkanten, kör mig via förskolan där den väntar på mig 5min, sedan till skolan där den väntar 10min för att sedan sluta i garaget på jobbet så jag kan ta hissen upp till kontoret, då kommer den vara slagkraftig.

Just nu kör jag M365 istället och ena sonen cyklar själv bredvid.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av LarsL »

Niklas Z skrev:
BjornS skrev:
Zalman3 skrev:
I stan finns ju alternativ till bilen, men på landsbygd ser jag inte några alternativ till bilen.
Fast det stämmer inte på landsbygden heller. Även i Norrlands inland har hälften av alla människor mindre än 4 km till jobb, skola och butik. Det krävs ingen bil för sådana avstånd.

Större delen av befolkningen i samtliga län har några kilometer till jobbet eller till en tättrafikerad kollektivtrafikplats som kan ta dem till jobbet. Det genomsnittliga medianavståndet för arbetspendlingen ligger på 4,3 km för hela Sverige.

Bil är för majoriteten svenskar en bekvämlighet, inte ett behov.
arbetspendling.png
https://www.tillvaxtanalys.se/download/ ... 202015.pdf
En intressant sak med kartan är att i glesbygdskommuner är avståndet mellan bostad och arbete i genomsnitt kortare än i storstadskommuner.
Jag ser att det finns mycket landsbygd inom de bruna områdena också. Det är ju liksom inte bara Stockholm, Göteborg och Malmö där utan även stora landområden med stora avstånd.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
...klipp....
I stan finns ju alternativ till bilen, men på landsbygd ser jag inte några alternativ till bilen.

Som det är nu så blir det snart omöjligt att bo på landsbygd.
Kör man fossilbil är det 18 mils rutt att fara och tanka.
Kör man elbil finns inga snabbladare.
...klipp...
Om man har 18mil till bensinmacken så är det väl smidigast att ladda elbilen hemma....
Dvs elbilen löser ett urbaniseringsproblem för landsbygden.
Nästan alla har ju ström i huset iaf...
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av pefreli »

BjornS skrev:
Zalman3 skrev:
I stan finns ju alternativ till bilen, men på landsbygd ser jag inte några alternativ till bilen.
Fast det stämmer inte på landsbygden heller. Även i Norrlands inland har hälften av alla människor mindre än 4 km till jobb, skola och butik. Det krävs ingen bil för sådana avstånd.

Större delen av befolkningen i samtliga län har några kilometer till jobbet eller till en tättrafikerad kollektivtrafikplats som kan ta dem till jobbet. Det genomsnittliga medianavståndet för arbetspendlingen ligger på 4,3 km för hela Sverige.

Bil är för majoriteten svenskar en bekvämlighet, inte ett behov.
arbetspendling.png
https://www.tillvaxtanalys.se/download/ ... 202015.pdf
Det var som tusan.

Ju mer tätbefolkat desto LÄNGRE pendling.

Mkt intressant och för mig oväntad statistik som nästan hade kvalat in i Hans Roslings ”Factfulness”.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Svenssons »

Arbetet är ju endast en plats dit man kör. Hur är det med barnens fritidsaktiviteter? Ska barn på landsbygden få sluta med idrottstävlingar då det troligen inte går buss mellan två mindre orter på en helg? Hur tar man sig ut till ens skog för att granska barkborreangrepp? Ska det vara så att man aldrig ska få se sin skog utan bara anlita företag till arbete i skogen? Det är som sagt var mest för att skapa rubriker. Det är mycket som vi skulle kunna sluta med för att minska på miljöpåverkan. Alla gym, restauranger och pubar skulle tex kunna stängas. De är ju inte nödvändiga utan mest till för att det är bekvämt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av [JM] »

Svenssons skrev:
Arbetet är ju endast en plats dit man kör. Hur är det med barnens fritidsaktiviteter? Ska barn på landsbygden få sluta med idrottstävlingar då det troligen inte går buss mellan två mindre orter på en helg? Hur tar man sig ut till ens skog för att granska barkborreangrepp? Ska det vara så att man aldrig ska få se sin skog utan bara anlita företag till arbete i skogen? Det är som sagt var mest för att skapa rubriker. Det är mycket som vi skulle kunna sluta med för att minska på miljöpåverkan. Alla gym, restauranger och pubar skulle tex kunna stängas. De är ju inte nödvändiga utan mest till för att det är bekvämt.
Av ditt inlägg förstår jag att du inte bott i en storstad.
Där åker nämligen inte heller barnen buss till tävlingarna. Majoriteten skjutsas med bil tills dom blir tonåringar.

Hur många procent av befolkning äger egen skog? Det finns allemansrätt att nyttja för att vistas i terränglådan på annans mark....
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av OfarligTesla »

Svenssons skrev:
Arbetet är ju endast en plats dit man kör. Hur är det med barnens fritidsaktiviteter? Ska barn på landsbygden få sluta med idrottstävlingar då det troligen inte går buss mellan två mindre orter på en helg? Hur tar man sig ut till ens skog för att granska barkborreangrepp? Ska det vara så att man aldrig ska få se sin skog utan bara anlita företag till arbete i skogen? Det är som sagt var mest för att skapa rubriker. Det är mycket som vi skulle kunna sluta med för att minska på miljöpåverkan. Alla gym, restauranger och pubar skulle tex kunna stängas. De är ju inte nödvändiga utan mest till för att det är bekvämt.
Vad har det att göra med om det är gångbart miljömässigt? Jorden skiter ju i varför man smutsar ner utan det är resultatet som räknas.

Tycker det är bra att det kommer fram så folk inte tror att bara för att man köper en elbil är det lugnt. Det handlar helt enkelt bara om ett konstaterande av vad som krävs.

Skall vi rädda vår existens på jorden kommer det kräva stora uppoffringar och sänkta standarder. Att man bor på landsbygden förändrar inte det.
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av kalle_sala »

OfarligTesla skrev:
Skall vi rädda vår existens på jorden kommer det kräva stora uppoffringar och sänkta standarder. Att man bor på landsbygden förändrar inte det.
Det fetmarkerade;

Det är helt enkelt inte sant enligt min mening. Ge mig exempel på stora uppoffringar och huruvida denna sänkta standard ska rädda oss människor?

Just vår levnadsstandard är i direkt korrelation med vår energiförbrukning, ju högre levnadsstandard vi har desto större är chansen att vi kan tackla de klimatproblem som vi redan idag
och i framtiden måste möta, med billigare och mer energi så kan vi skapa lösningar på fler problem snabbare och effektivare.


För att gå lite filosofiskt, för 200 år sedan så behövde man arbeta över två veckor för att kunna tillskansa sig 1 timmes artificiellt ljus. Idag räcker det att arbeta 150 ms för att få tillgång till samma mängd energi,
idag kan jag lyssna på all världens musik direkt i en liten apparat som mäter 150x70x10 mm under hela dagen om jag så önskar, samma apparat kan även besvara nästan samtliga av mina funderingar och frågor som jag
eventuellt har, hjälpa mig lösa tekniska problem och lära mig nördigt mycket om näst intill alla olika ämnen och inriktningar som jag må vara intresserad av.

Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Mickep »

Man skall vara försiktig om man vill påskina att glesbygden har korta pendlingsavstånd.(och därmed inte är förtjänta av bil) Det man skall tänka på finns det något alternativ till bil? Cykel går ju, men bara till en viss gräns och inte helt fungerande på vintern.
Bara det att grannarna inte bor nära är en förutsättning för att ordna sin egna transportsätt för att ha social samvaro. Samma sak i förorterna, i villaområderna utanför stadskärnan. Bil behövs ju också för att skjutsa innerstadsungdomarna till träningen. (fast där finns alternativ även om om det inte är förstahand).i storstaden kan man välja, vilket man inte kan i glesbygd. i Glesbygden kan man flytta närmare arbetet också, vilket inte alltid är sant i storstadsområdet, vilket kan vara en förklaring till siffrorna. Men det hela handlar om alternativ. avstånd till arbetet är inte hela sanningen.
Verdi

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Man skall vara försiktig om man vill påskina att glesbygden har korta pendlingsavstånd.(och därmed inte är förtjänta av bil) Det man skall tänka på finns det något alternativ till bil? Cykel går ju, men bara till en viss gräns och inte helt fungerande på vintern.
Bara det att grannarna inte bor nära är en förutsättning för att ordna sin egna transportsätt för att ha social samvaro. Samma sak i förorterna, i villaområderna utanför stadskärnan. Bil behövs ju också för att skjutsa innerstadsungdomarna till träningen. (fast där finns alternativ även om om det inte är förstahand).i storstaden kan man välja, vilket man inte kan i glesbygd. i Glesbygden kan man flytta närmare arbetet också, vilket inte alltid är sant i storstadsområdet, vilket kan vara en förklaring till siffrorna. Men det hela handlar om alternativ. avstånd till arbetet är inte hela sanningen.
Som Svenssons skrev. Jobbet är ju bara en av alla destinationer. Man har ju bilen till hundra andra saker. (Vilket ofta även glöms bort när det ska snackas robot-taxi.)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av pefreli »

Finns det liknande statistik över TOTAL körsträcka kopplat till var man bor?

Det skulle inte förvåna mig om glesbygdsbor faktiskt kör mindre även på totalen än de som bor i tätbebyggda områden.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Mickep »

Större delen av våra bilresor är under 5 km. Så rent matematiskt är resorna i genomsnitt inte så mycket längre för glesbygsbor som stadsbor. (det finns givetvis extremfall där några åker extremt långt) men för majoriteten är det inte så långa avstånd och därmed skillnader. men det hela åker ned i att det är alternativen som räknas. stadsbor kan åka fler i samma transport, glesbygdsbor har inte en tunnelbana som går om 5 min och stannar var 500 meter. tar man bort bilen så slår man undan benen för många.
Men det skulle intressant om siffrorna kommer fram. Däremot skall man akta sig från att dra felaktiga slutsatser.
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Rubiks »

pefreli skrev:
BjornS skrev:
Zalman3 skrev:
I stan finns ju alternativ till bilen, men på landsbygd ser jag inte några alternativ till bilen.
Fast det stämmer inte på landsbygden heller. Även i Norrlands inland har hälften av alla människor mindre än 4 km till jobb, skola och butik. Det krävs ingen bil för sådana avstånd.

Större delen av befolkningen i samtliga län har några kilometer till jobbet eller till en tättrafikerad kollektivtrafikplats som kan ta dem till jobbet. Det genomsnittliga medianavståndet för arbetspendlingen ligger på 4,3 km för hela Sverige.

Bil är för majoriteten svenskar en bekvämlighet, inte ett behov.
arbetspendling.png
https://www.tillvaxtanalys.se/download/ ... 202015.pdf
Det var som tusan.

Ju mer tätbefolkat desto LÄNGRE pendling.

Mkt intressant och för mig oväntad statistik som nästan hade kvalat in i Hans Roslings ”Factfulness”.
Jag är också lite förvånad över denna. Men kan en anledning vara att det är just avståndet mellan arbetsplats och bostad som gör att det blir lite missvisande om man tittar på bilden och inte funderar mer på siffrorna bakom? Tex kan en bidragande orsak till att några delar av landsbygden har väldigt korta avstånd vara att lantbrukare jobbar och bor på samma gård? Är inte superduktig på Sveriges geografi men visst kan man antyda att några av områdena med korta avstånd blir låga pga det? Tex trakterna kring Småland och nordöst om Gävle-trakten, är det inte ganska mycket lantbruk där omkring? Just lantbrukare har nog lite otur i sådan statistik då deras boende och arbetsplatser ofta är väldigt nära men det i sin tur gör att de har ganska långa avstånd till tex affär.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Mickep »

Jag vet inte men närhet till arbetet och att slippa den själsdödande arbetspendlingen brukar vara ett argument för att flytta till en glesare bebott område. (oftast är befolkningen samlat så bara för att någon säger glesbygd och att det bor ett vissa antal per kvm så betyder det inte att det är utspritt). i mindre städer finns det arbete, affär och idrottsanläggningar ganska nära. Det är inte så att det är bondesamhällen utanför tullarna som dominerar. men bil behövs ändå.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Jeppe_E »

BjornS skrev:
Zalman3 skrev:
I stan finns ju alternativ till bilen, men på landsbygd ser jag inte några alternativ till bilen.
Fast det stämmer inte på landsbygden heller. Även i Norrlands inland har hälften av alla människor mindre än 4 km till jobb, skola och butik. Det krävs ingen bil för sådana avstånd.

Större delen av befolkningen i samtliga län har några kilometer till jobbet eller till en tättrafikerad kollektivtrafikplats som kan ta dem till jobbet. Det genomsnittliga medianavståndet för arbetspendlingen ligger på 4,3 km för hela Sverige.

Bil är för majoriteten svenskar en bekvämlighet, inte ett behov.
arbetspendling.png
https://www.tillvaxtanalys.se/download/ ... 202015.pdf

Det verkar helt orimligt med 4,3 km till jobb för medelpersonen i Sverige. Vi reser i snitt 25 minuter till jobbet. Det är faktiskt ganska precis så lång tid det tar för mig och jag har 3,4 mil. Sen är det klart att många bor i samma stad som de jobbar i och det tar förstås i princip lika lång tid att köra igenom en stad som det tar för mig att köra mellan två städer.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Utredningen: Privatägda bilar är oförenligt med miljömål

Inlägg av Remuz »

Jag kör elspark till jobbet. Stureby - Hötorget är 7.6km med bil, men blir 10.1km med cykel. Tar ganska exakt 40min (inkl lämningar av två barn på två ställen). Med T tar det 20min till stan, inkl promenader till och från, men den vill liksom inte lämna barn i skola och förskola på vägen så räknar jag in det traskandet tar det över en timme.

Med bil tar samma operation ungefär 30min inkl köande. Sedan ytterligare typ 30min för att hitta parkering som inte tar död på familjens ekonomi.

På vintern blir det T. På sommaren cykel. Numera
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar