kalle_sala skrev:Om jag istället väljer ett flygbolag som tankar miljöbränsle i sina flygplan så skapar jag ett incitament att påbörja en förvandling mot miljövänligare flyg.
För det första finns det idag inte ett enda bolag som tankar annat än symboliska mängder biobränsle, så din uppmaning att flyga mer för miljöns skull är fortfarande lika fel.
För det andra är det inte realistiskt att någonsin ställa om flyget till miljöbränsle, lika orealistiskt som att ställa om hela dagens fordonsflotta. Vi skulle behöva elda upp i stort sett all odlad biomassa. El är enda vägen framåt och det ligger rätt långt fram i tiden för långväga passagerarflyg. Hur tycker du vi ska göra fram tills dess?
Det krävs inte särskilt mycket skrapande på ytan för att inse att vår västerländska livsstil helt enkelt är långsiktigt oförenlig med livet på jorden. Att vi sticker huvudet i sanden och "inte vill att det ska vara så" gör faktiskt ingen skillnad. Fysiken struntar i våra åsikter.
kalle_sala skrev:Det jag är genuint nyfiken på är vad för sorts uppoffringar och sänkta standarder som kommer att rädda planeten innefattar och hur dessa ska rädda planeten rent konkret, och värdet av det?
Det primära är att helt sluta använda fossila bränslen. Det innebär avsevärt färre och dyrare flygresor, dyrare varutransporter, dyrare och sämre utbud av varor, dyrare byggmateriel, betydligt dyrare el i somliga regioner och sannolikt hela-havet-stormar på kapitalmarknaderna.