När avgasbilarn är så få kommer priset på bränslet ha gått upp bra mycket mer och då inte enbart skattedelen, så elbilar kommer vara mycket billigare att köra jämfört med avgasbil.Geni87 skrev:Håller med dig, inom en överskådlig framtid kommer det inte ske - då kommer man beskatta fossila drivmedel än mer. Det jag skrev om var på längre sikt, när elbilarna är i majoritet och fossilbilarna är så få att deras bidrag (oavsett skattenivå) till stadskassan är förhållandevis liten.Jerker skrev:Hur som helst så tror jag att det inom överskådlig framtid inte är möjligt att börja beskatta elbilskörning särskilt hårt eftersom incitamentet att det är billigare att köra elbil kommer att behövas under en lång tid. Annars kommer man att få svårt att motivera somliga petrolheads att sluta krama oljan. Man måste helt enkelt finna andra vägar att ta in de förlorade skatterna på.
VW:s ofattbara utsläppsskandal
Moderator: Redaktion
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Ja det säger väl sig självt att den mest beskattade varianten blir dyrast. Men min poäng var fortfarande att de låga kostnader vid elbilskörning som vi har idag - ej kommer förbli så i all evighet. Men det kanske inte framgick tydligt. De måste gå upp på sikt, för att skatteintäkterna inte ska minska.Svenssons skrev:När avgasbilarn är så få kommer priset på bränslet ha gått upp bra mycket mer och då inte enbart skattedelen, så elbilar kommer vara mycket billigare att köra jämfört med avgasbil.Geni87 skrev:Håller med dig, inom en överskådlig framtid kommer det inte ske - då kommer man beskatta fossila drivmedel än mer. Det jag skrev om var på längre sikt, när elbilarna är i majoritet och fossilbilarna är så få att deras bidrag (oavsett skattenivå) till stadskassan är förhållandevis liten.Jerker skrev:Hur som helst så tror jag att det inom överskådlig framtid inte är möjligt att börja beskatta elbilskörning särskilt hårt eftersom incitamentet att det är billigare att köra elbil kommer att behövas under en lång tid. Annars kommer man att få svårt att motivera somliga petrolheads att sluta krama oljan. Man måste helt enkelt finna andra vägar att ta in de förlorade skatterna på.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Du skrev "Just att det är billigare att köra elbil...".Geni87 skrev:
Ja det säger väl sig självt att den mest beskattade varianten blir dyrast. Men min poäng var fortfarande att de låga kostnader vid elbilskörning som vi har idag - ej kommer förbli så i all evighet. Men det kanske inte framgick tydligt. De måste gå upp på sikt, för att skatteintäkterna inte ska minska.
Då är väl den enda rimliga tolkningen att du menade "billigare att köra elbil än fossilbil"? Där känner jag mig väldigt övertygad om att det är fel på längre sikt.
Menade du istället (vilket det nu låter som) "billigt att köra elbil" så känns det för mig inte lika solklart åt något håll. Jag är övertygad om att inköpspriserna på elbilar kommer falla snabbt, men jag tror också att man på sikt kommer få skatta mer, den totala nettoeffekten är svårt att sia om tycker jag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Jag menade helt enkelt att de låga kostnader per mil (bilens inköpspris borträknad) som elbilsförare kan njuta av idag ej kommer att kunna kvarstå i all framtid. Absolut, inköpspriserna kommer falla snabbt. Men de har en lång väg att falla, så att säga.Legato skrev:Du skrev "Just att det är billigare att köra elbil...".Geni87 skrev:
Ja det säger väl sig självt att den mest beskattade varianten blir dyrast. Men min poäng var fortfarande att de låga kostnader vid elbilskörning som vi har idag - ej kommer förbli så i all evighet. Men det kanske inte framgick tydligt. De måste gå upp på sikt, för att skatteintäkterna inte ska minska.
Då är väl den enda rimliga tolkningen att du menade "billigare att köra elbil än fossilbil"? Där känner jag mig väldigt övertygad om att det är fel på längre sikt.
Menade du istället (vilket det nu låter som) "billigt att köra elbil" så känns det för mig inte lika solklart åt något håll. Jag är övertygad om att inköpspriserna på elbilar kommer falla snabbt, men jag tror också att man på sikt kommer få skatta mer, den totala nettoeffekten är svårt att sia om tycker jag.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Det är visst inte enbart europeiska avgasbiltillverkare som fuskar i testerna. Är detta ett tecken på att vi får se fusk från fler kommande kinesiska tillverkare?
https://swedroid.se/huawei-anklagas-for ... tvecklare/
https://swedroid.se/huawei-anklagas-for ... tvecklare/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
https://www.dn.se/ekonomi/eu-misstanker ... ilkartell/
Tyska biljättarna BMW, Daimler och Volkswagen misstänks ha samarbetat för att försvåra för konsumenter att köpa renare bilar.
Tyska biljättarna BMW, Daimler och Volkswagen misstänks ha samarbetat för att försvåra för konsumenter att köpa renare bilar.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Nu är det inte bara återköpta avgasbilar de måste hyra plats för.
https://www.dagbladet.no/nyheter/her-st ... d/70276459
https://www.dagbladet.no/nyheter/her-st ... d/70276459
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Inte konstigt att dom satsar mer och mer på elbilar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Jobbigt att läsa på Norska men det där är väl relaterat till att VW inte har hunnit certa om alla varianter enligt WLTP ännu?Elbilisten skrev:Nu är det inte bara återköpta avgasbilar de måste hyra plats för.
https://www.dagbladet.no/nyheter/her-st ... d/70276459
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Tycker nog att detta var mest intressant:vigge50 skrev:
”Audis försäljning i Europa dök med 55,5 procent under september månad”
Är mer eller mindre omöjligt att få tag i en ny vettig Audi idag, ett fåtal modeller som fortfarande tillverkas och motorutbudet är skralt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Jag tror inte man ska dra för långa slutsatser än hur försäljningen går på längre sikt då dessa siffror skapas mycket av WLTP. Många bilar har inte hunnit bli certifierade i tid och biltillverkarna har inte kunnat få ut bilar. Tittar vi i Sverige så påverkade dessutom bonus malus systemet ganska mycket med försäljning som tidigare lagats och självklart får man en dipp nu. Jag tror man ska vänta till typ början på nästa år, pekar siffrorna ner då också så är de ju spännande.dd88 skrev:Tycker nog att detta var mest intressant:vigge50 skrev:
”Audis försäljning i Europa dök med 55,5 procent under september månad”
Är mer eller mindre omöjligt att få tag i en ny vettig Audi idag, ett fåtal modeller som fortfarande tillverkas och motorutbudet är skralt.
Oavsett så måste denna tillfälliga (eller permanenta?) dip svida ganska hårt... Ja för alla oss som bor i Europa så hoppas jag biltillverkarna har mer elbilar i pipen än vad vi vet för vad man än tycker om miljö så påverkar denna omställning vår ekonomi. Låt oss i Europa ta tag i detta och gör de till något som påverkar ekonomin positivt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Det är helt klart dags nu att sluta att förvånas. får bli
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Det är ju något lurt med den här WLTP godkännandet. Jag går inte riktigt på att de inte hinner få bilar som är okej/ofuskade genom testerna i tid. VAG borde ju vetat om att den nya testcykeln skulle införas för länge sedan och borde ha kunnat förbereda sig och gjort testerna innan. Har någon annan biltillverkare också svårt att testa sina bilar?
Hybriderna ska ju byggas/programmeras om innan de kan säljas. Är det något liknade med de ”rena” avgasbilarna?
Hybriderna ska ju byggas/programmeras om innan de kan säljas. Är det något liknade med de ”rena” avgasbilarna?
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Nej, jag håller med. Det är nåt konstigt. WLTP kom väl inte som en överraskning eller? De borde ju rimligen haft möjlighet att fixa testerna i god tid.
Eller trodde de att de skulle kunna lobba bort regelverket i sista sekund?
Eller trodde de att de skulle kunna lobba bort regelverket i sista sekund?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Var det inte så att de vill förlänga räckvidden på el för att kunna få bonus?LarsL skrev:Det är ju något lurt med den här WLTP godkännandet. Jag går inte riktigt på att de inte hinner få bilar som är okej/ofuskade genom testerna i tid. VAG borde ju vetat om att den nya testcykeln skulle införas för länge sedan och borde ha kunnat förbereda sig och gjort testerna innan. Har någon annan biltillverkare också svårt att testa sina bilar?
Hybriderna ska ju byggas/programmeras om innan de kan säljas. Är det något liknade med de ”rena” avgasbilarna?
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Jo, det var något sånt med hybriderna. Också lite konstigt att de inte insåg för några årsedan eftersom parametrarna borde varit kända redan då.
Vad är det de måste ändra på dieslarna då? För det måste ju bara vara något mer än att de inte ”hunnit” testa dem än.
Vad är det de måste ändra på dieslarna då? För det måste ju bara vara något mer än att de inte ”hunnit” testa dem än.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Jag håller med er också. Det ligger en apa begraven...mati skrev:Nej, jag håller med. Det är nåt konstigt. WLTP kom väl inte som en överraskning eller? De borde ju rimligen haft möjlighet att fixa testerna i god tid.
Eller trodde de att de skulle kunna lobba bort regelverket i sista sekund?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Jag tror inte att de ska ändra något . Vad jag läst vill de testa alla bilar och sedan välja vilka de ska sälja . Tror inte att de kommer sälja alla dieslar.LarsL skrev:Jo, det var något sånt med hybriderna. Också lite konstigt att de inte insåg för några årsedan eftersom parametrarna borde varit kända redan då.
Vad är det de måste ändra på dieslarna då? För det måste ju bara vara något mer än att de inte ”hunnit” testa dem än.
De påstår att testet är långt och att de har massa modeller så det tar tid . Kan ha fel . När det gäller VW så är inget omöjligt förutom ärlighet .
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Men var är i så fall Mercedes och BMWs köade bilar?
WLTP har införts gradvis under många år så jag går inte alls på att de inte skulle hunnit med, alla andra verkar ju ha hunnit med.
Jag gissar att de väntar på en mjukvara som inte är uppdaterad än.
WLTP har införts gradvis under många år så jag går inte alls på att de inte skulle hunnit med, alla andra verkar ju ha hunnit med.
Jag gissar att de väntar på en mjukvara som inte är uppdaterad än.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Skulle tro att VW-koncernen tillsammans har betydligt fler versioner/modeller än övriga.
Där alltså varenda version (kaross/växellåda/4WD/motor) ska testas separat vid samma tidpunkt.
Där man antagligen inte heller kunnat ”göra det i förväg”.
Där alltså varenda version (kaross/växellåda/4WD/motor) ska testas separat vid samma tidpunkt.
Där man antagligen inte heller kunnat ”göra det i förväg”.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Intressant från Mercedes webbsida WLTP infördes för ett år sedan och beräknas fram för de olika modellerna. De behöver alltså inte en tid i ett labb.
https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... cles/wltp/
https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... cles/wltp/
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Det är knappast bara elbilarna och laddhybriderna som inte blivit godkända än, i fredags meddelade Volkswagen att samtliga av deras 14 populäraste modeller var godkända, fler väntar.
https://teknikensvarld.se/nu-ar-volkswa ... tifierade/
Kollar man på Audis hemsida så kan du inte beställa någon av TT modellerna, RS modellerna eller R8.
https://teknikensvarld.se/nu-ar-volkswa ... tifierade/
Kollar man på Audis hemsida så kan du inte beställa någon av TT modellerna, RS modellerna eller R8.