VW:s ofattbara utsläppsskandal
Moderator: Redaktion
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
När det sägs Volkswagen kan det vara inkl Seat, Škoda, Audi, Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, Porsche, MAN och Scania. Eller bara VW, Diess är chef för båda. Omsättning på 230 MILJARDER euro
1/2 svenska BNP eller dubbla svenska statsskulden.
Så 1 miljard euro är som 2 dagsböter... Verkligen betydelselöst, vore bättre om de gör som i USA tvingar dem att investera rätt när det inte verkar som de fattar de besluten av sig själva... De 50 miljarder euro batteri investeringar det pratas om är faktiskt bara inköpslöften/loi/avtal att köpa batterier.
Men tror att VW nån gång snart knoppar av I.D. som ett märke.
Samt att det ska bli intressant att se uppföljningen av I.D. R och pikes peak 24-juni snabbast någonsin?
1/2 svenska BNP eller dubbla svenska statsskulden.
Så 1 miljard euro är som 2 dagsböter... Verkligen betydelselöst, vore bättre om de gör som i USA tvingar dem att investera rätt när det inte verkar som de fattar de besluten av sig själva... De 50 miljarder euro batteri investeringar det pratas om är faktiskt bara inköpslöften/loi/avtal att köpa batterier.
Men tror att VW nån gång snart knoppar av I.D. som ett märke.
Samt att det ska bli intressant att se uppföljningen av I.D. R och pikes peak 24-juni snabbast någonsin?
ms 76132 "Eleamore"
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
De där €50 miljarderna handlar väl som du säger i stort om att säkra tillgången på battericeller för elbilsproduktionen i en överskådlig framtid, typ kommande 10 åren eller något liknande läste jag.12man skrev:När det sägs Volkswagen kan det vara inkl Seat, Škoda, Audi, Bentley, Bugatti, Ducati, Lamborghini, Porsche, MAN och Scania. Eller bara VW, Diess är chef för båda. Omsättning på 230 MILJARDER euro
1/2 svenska BNP eller dubbla svenska statsskulden.
Så 1 miljard euro är som 2 dagsböter... Verkligen betydelselöst, vore bättre om de gör som i USA tvingar dem att investera rätt när det inte verkar som de fattar de besluten av sig själva... De 50 miljarder euro batteri investeringar det pratas om är faktiskt bara inköpslöften/loi/avtal att köpa batterier.
Men tror att VW nån gång snart knoppar av I.D. som ett märke.
Samt att det ska bli intressant att se uppföljningen av I.D. R och pikes peak 24-juni snabbast någonsin?
Andra delar innefattar ju att de har öronmärkt €20 miljarder för investeringar i R&D, uppgraderingar av fabriker etc etc för de kommnade elbilarna och dess komponenter. De här investeringarna har ju redan startat med t.ex. Porsches Taycan-fabrik och e-drivlinefabrik i Zuffenhausen, och 16 andra fabriker inom koncernen som har börjat att uppgraderas för elbilsproduktion och komponentproduktion. Fabriken i Zwickau bli väl först ut med produktionsstart nästa år, och upprampning till en takt 10 000 BEV:ar i veckan i den fabriken.
Men visst kan man tycka att de borde ha fått ett högre bötesbelopp... €1 miljard motsvarar ca 5% av vinsten 2017.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
VW har som mål att investera 6.5-7% årligen dvs €15-16 miljarder, hälften av det på framtiden vore väl inte orimligt. MEB plattformen ska ge säljbara bilar 2020, så 3 års investeringar är 50% av 3*16, = €24 miljarder, om de inte började tidigare...
För övrigt så har VW ett avkastningsmål om 9% och det blev 12,1% (2017) trots böter etc i USA, så där kunde det funnits några € miljarder till att investera
Böter leder ingen vart, bara staten som stoppar dem i nåt hål...
Hittade i bokslutet:
We are currently transferring this principle of standardization with maximum flexibility to the Modular Electrification Toolkit (MEB), a concept developed for all-electric drives. The synergy effects and efficiency gains achieved from the modular toolkit strategy will give us the opportunity to bring e-mobility into mass production manufacturing worldwide from 2020 with the use of the first MEB-based vehicle.
För övrigt så har VW ett avkastningsmål om 9% och det blev 12,1% (2017) trots böter etc i USA, så där kunde det funnits några € miljarder till att investera
Böter leder ingen vart, bara staten som stoppar dem i nåt hål...
Hittade i bokslutet:
We are currently transferring this principle of standardization with maximum flexibility to the Modular Electrification Toolkit (MEB), a concept developed for all-electric drives. The synergy effects and efficiency gains achieved from the modular toolkit strategy will give us the opportunity to bring e-mobility into mass production manufacturing worldwide from 2020 with the use of the first MEB-based vehicle.
ms 76132 "Eleamore"
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Att dieselbilar förbjuds i en del stadskärnor är ett betydligt hårdare slag än någon miljard i böter.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
VW-gruppens vinstmarginal blev 7,4% 2017, om det var det du menade med avkastning.12man skrev:VW har som mål att investera 6.5-7% årligen dvs €15-16 miljarder, hälften av det på framtiden vore väl inte orimligt. MEB plattformen ska ge säljbara bilar 2020, så 3 års investeringar är 50% av 3*16, = €24 miljarder, om de inte började tidigare...
För övrigt så har VW ett avkastningsmål om 9% och det blev 12,1% (2017) trots böter etc i USA, så där kunde det funnits några € miljarder till att investera
Böter leder ingen vart, bara staten som stoppar dem i nåt hål...
Hittade i bokslutet:
We are currently transferring this principle of standardization with maximum flexibility to the Modular Electrification Toolkit (MEB), a concept developed for all-electric drives. The synergy effects and efficiency gains achieved from the modular toolkit strategy will give us the opportunity to bring e-mobility into mass production manufacturing worldwide from 2020 with the use of the first MEB-based vehicle.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Inte bara dieslar även bensinare drabbasLarsL skrev:Att dieselbilar förbjuds i en del stadskärnor är ett betydligt hårdare slag än någon miljard i böter.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Geni87 skrev:VW-gruppens vinstmarginal blev 7,4% 2017, om det var det du menade med avkastning. :)12man skrev:För övrigt så har VW ett avkastningsmål om 9% och det blev 12,1% (2017) trots böter etc i USA,
Fel av mig,( när jag läste den engelska versionen) ROI såklart var 12.1%
Vinsten blev trots allt €17 miljarder inte helt oävet
ms 76132 "Eleamore"
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
€17 miljarder är en bra (och nödvändig vinst) för ett företag av VW:s storlek, för att kunna fortsätta investera. 7,4% är ju ingen rekordmarginal, även om det nog är högt bland de riktigt stora tillverkarna. Porsche och Audi drar upp vinstmarginalen mycket inom koncernen, ser man bara till volymmärkena VW, Skoda och Seat är marginalerna lägre.12man skrev:Geni87 skrev:VW-gruppens vinstmarginal blev 7,4% 2017, om det var det du menade med avkastning.12man skrev:För övrigt så har VW ett avkastningsmål om 9% och det blev 12,1% (2017) trots böter etc i USA,
Fel av mig,( när jag läste den engelska versionen) ROI såklart var 12.1%
Vinsten blev trots allt €17 miljarder inte helt oävet
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
En tysk Passatköpare har tydligen gått till domstol och velat att Volkswagen skulle köpa tillbaka hans bil sen 2012. Han fick tydligen rätt så frågan är om detta är första av flera återköp Volkswagen kommer få göra i Tyskland?
https://cleantechnica.com/2018/06/15/ge ... cars-back/
https://cleantechnica.com/2018/06/15/ge ... cars-back/
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Undrar om koncernens alla chefer har mardrömmar om de hundratusentals avgasbilar som redan står uppställda tills vidare på hyrda ytor. Blir det nu i stället miljontals bilar? Audis vd Rupert Stadler får i a f inte just nu mardrömmar hemma i hans egen säng. Avgasskandalen verkar fortsätta minst lika länge som de envisas med att tillverka avgasbilar.vigge50 skrev:En tysk Passatköpare har tydligen gått till domstol och velat att Volkswagen skulle köpa tillbaka hans bil sen 2012. Han fick tydligen rätt så frågan är om detta är första av flera återköp Volkswagen kommer få göra i Tyskland?
https://cleantechnica.com/2018/06/15/ge ... cars-back/
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Inte samma märke men dock samma koncern, dessutom VD gripen
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrike ... ocid=ientp
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrike ... ocid=ientp
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
"Resultatet visar att dieselbilarnas utsläpp av kväveoxider i verklig körning i stort sett är oförändrade mellan avgasstandarden Euro 1 och 5, trots EU:s skärpta utsläppsregler. Först med den senaste klassen, Euro 6, har det skett förbättringar men fortfarande släpper de nya dieselbilarna ut ungefär fem gånger så mycket kväveoxider i verklig körning som vad lagkravet anger."
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pr ... bilar.html
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pr ... bilar.html
Model 3 LR AWD 19"
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
En av många orsaker till varför jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa en fossil igen. Skrämmande!Teslalink skrev:"Resultatet visar att dieselbilarnas utsläpp av kväveoxider i verklig körning i stort sett är oförändrade mellan avgasstandarden Euro 1 och 5, trots EU:s skärpta utsläppsregler. Först med den senaste klassen, Euro 6, har det skett förbättringar men fortfarande släpper de nya dieselbilarna ut ungefär fem gånger så mycket kväveoxider i verklig körning som vad lagkravet anger."
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pr ... bilar.html
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Ivl släppte en liknande rapport i midsommarveckan förra året också
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pr ... bilar.html
Bra detta med att mäta på bilarna i trafiken
https://www.theguardian.com/environment ... till-dirty?
Här kan din granne kolla sin bil
https://www.trueinitiative.org
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pr ... bilar.html
Bra detta med att mäta på bilarna i trafiken
https://www.theguardian.com/environment ... till-dirty?
Här kan din granne kolla sin bil
https://www.trueinitiative.org
ms 76132 "Eleamore"
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Otroligt rolig, kanske inte riktigt vad hon hade tänktJerker skrev:Säg nåt riktigt snuskigt!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Om vi säger att tillverkarna ska sänka sina utsläpp med 15% från 2020 till 2025 så kan vi väll förvänta oss att de kommer försöka pressa ner utsläppen 2020....
https://teknikensvarld.se/biltillverkar ... stesterna/
Nu tar denna artikeln dock upp att de påverkar WLTP testerna genom att ladda ut batterierna mm innan testet för att få så hög förbrukning som möjligt. Utsläppen som tillverkarna anger är i snitt 4,5% högre än oberoende WLTP tester och i ett fall 13% högre. Från och med den första september så lär detta dock drabba svenska köpare då bilskatten kommer baseras på de högre utsläppen.
https://teknikensvarld.se/biltillverkar ... stesterna/
Nu tar denna artikeln dock upp att de påverkar WLTP testerna genom att ladda ut batterierna mm innan testet för att få så hög förbrukning som möjligt. Utsläppen som tillverkarna anger är i snitt 4,5% högre än oberoende WLTP tester och i ett fall 13% högre. Från och med den första september så lär detta dock drabba svenska köpare då bilskatten kommer baseras på de högre utsläppen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Läste det där nyss, man slutar aldrig att förvånas...vigge50 skrev:Om vi säger att tillverkarna ska sänka sina utsläpp med 15% från 2020 till 2025 så kan vi väll förvänta oss att de kommer försöka pressa ner utsläppen 2020....
https://teknikensvarld.se/biltillverkar ... stesterna/
Nu tar denna artikeln dock upp att de påverkar WLTP testerna genom att ladda ut batterierna mm innan testet för att få så hög förbrukning som möjligt. Utsläppen som tillverkarna anger är i snitt 4,5% högre än oberoende WLTP tester och i ett fall 13% högre. Från och med den första september så lär detta dock drabba svenska köpare då bilskatten kommer baseras på de högre utsläppen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Det blir allt mer vrickat det där med utsläppsreglerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
EU sitter i händerna på lobbyister från branschen. Det största felet i Europa är ju att man låter tillverkarna mäta sina egna bilar, då blir det så här. Hoppas att EU verkligen tar sitt ansvar och inför verkliga regler istället. När VW och andra kommer med mängder med elmodeller 2020 så borde man kunna gå med på det rimliga kravet att tillverkarna får stå för att betala EU:s myndighet att utföra avgastester, vilket man givet slipper helt och hållet för rena elbilar.mati skrev:Det blir allt mer vrickat det där med utsläppsreglerna.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Volkswagen har mycket kvar att göra när det kommer till certifiera sina modeller för WLTP då av deras 14 populäraste modeller är bara 7 certifierade. Inte ens Golf förväntas gå igenom förrän i slutet av september. Nu får bilar som står hos återförsäljaren den 31 augusti säljas i september men bara i en begränsad mängd.
https://teknikensvarld.se/halften-av-vo ... tifierade/
https://teknikensvarld.se/halften-av-vo ... tifierade/