Mja.. Jag tror vi har väldigt många stadsmänniskor som precis som vanligt vill åka runt i stan med feta suvar.. Dom kör ofta korts resor inom stan... Och jag tror faktiskt så, att när man väl får känn på eldrift blir de flesta lite frälsta. Man försöker köra så mycket det bara går på el och pressa sin förbrukning maximalt.
Jag hoppas jag har rätt här... Finns ju rätt många här som gått över till den tyngre drogen elbil från inkörsdrogen hybrid.
Visst finns den sortens människor också och jag hoppas du har rätt. Men jag tror snarare att miljömedvetna människor som funderar på att skaffa en Volvo laddhybrid gör precis som du. Dvs köper en lite mer realistisk modell, som med en hygglig arbetsinsats går att köra på batteridrift relativt stor del av användandet.
Men majoriteten av de som väljer att köpa den största, starkaste och fläskigaste bilen i hela modellprogrammet bryr sig inte ett skit om miljön och kommer därför inte att ladda den så ofta, men ser gärna att bilen har "fina siffror på pappret" för att döva samvetet lite. Om bilen dessutom har fått någon sorts miljöpremie så är det fritt fram att gasa så mycket det går. -Jag kör ju miljöbil.
Jag har en kollega som har köpt en xc90, fd vdn. Han säger att han kör många korta sträckor och laddar varje dag på jobbet. Snittförbr har ändå varit 0.6l/mil. Drar mer än pappas ford focus liksom
År 1, Bensin/diesel = 20.-/liter
År 2, Bensin/diesel = 25.-/liter
År 3, Bensin/diesel = 30.-/liter
osv....eller med 20%/år från år 1 (10% om året om man vill vara snäll...)
voilà ! Case closed.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Jag har en kollega som har köpt en xc90, fd vdn. Han säger att han kör många korta sträckor och laddar varje dag på jobbet. Snittförbr har ändå varit 0.6l/mil. Drar mer än pappas ford focus liksom
Jo, men på papperet gör den inte det, och det är tyvärr det enda som räknas. Jag har en kollega som kör en Cheva nånting V8 som drar över 1 liter milen. Den räknas också som miljöbil eftersom det går att tanka etanol i den. Vilket han aldrig gör såklart. Helt fullständigt galet, men så är det tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
År 1, Bensin/diesel = 20.-/liter
År 2, Bensin/diesel = 25.-/liter
År 3, Bensin/diesel = 30.-/liter
osv....eller med 20%/år från år 1 (10% om året om man vill vara snäll...)
voilà ! Case closed.
Exakt vad Miljöpartiet lyckats få igenom. Men det blev 2%.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Nej lägg inte pålagor på bensinen eller diesel, av det blir det inget snabbare övergång till eldrift.
Det är väl ingen biltillverkare som säger att oj vad bensinen är dyr, nu måste vi göra fler elbilar.
Det är väl bara om dom inte kan sälja pga av konkurrens (tack tesla så småningom).
Se istället till att NYA!!!! bilar som kan gå på bensin eller diesel blir dyrare att ha (dyrare inköp, jmf norge) än bilar som inte kan gå bensin eller diesel.
Motsvarande ska det vara billigt att ha bilar som inte kan gå på bensin och diesel etc som tjänstebilar (dyrt för dom andra)
Då får vi ju upp en begagnat marknad så att folk som inte har råd med nya bilar kan köpa begagnade elbilar så småningom.
Utan att plåga folk med höga drivmedelskostnader (som är höga redan nu) oavsett om man bor på landet eller storstan.
Detta blir ju mer och mer realistiskt ju fler olika vettiga elbilar som kommer på marknaden.
Mja.. Jag tror vi har väldigt många stadsmänniskor som precis som vanligt vill åka runt i stan med feta suvar.. Dom kör ofta korts resor inom stan... Och jag tror faktiskt så, att när man väl får känn på eldrift blir de flesta lite frälsta. Man försöker köra så mycket det bara går på el och pressa sin förbrukning maximalt.
Jag hoppas jag har rätt här... Finns ju rätt många här som gått över till den tyngre drogen elbil från inkörsdrogen hybrid.
Visst finns den sortens människor också och jag hoppas du har rätt. Men jag tror snarare att miljömedvetna människor som funderar på att skaffa en Volvo laddhybrid gör precis som du. Dvs köper en lite mer realistisk modell, som med en hygglig arbetsinsats går att köra på batteridrift relativt stor del av användandet.
Men majoriteten av de som väljer att köpa den största, starkaste och fläskigaste bilen i hela modellprogrammet bryr sig inte ett skit om miljön och kommer därför inte att ladda den så ofta, men ser gärna att bilen har "fina siffror på pappret" för att döva samvetet lite. Om bilen dessutom har fått någon sorts miljöpremie så är det fritt fram att gasa så mycket det går. -Jag kör ju miljöbil.
Jo.. Du har nog i stort rätt. Just XC90 T8 lockar nog fler p.g.a kraft och storlek än miljötänk.. Men den borde gå stt köra skapligt snålt om man laddar ofta.
Jag skulle ju själv kunna tänka mig att ha Volvos minsta och snålaste motor i min hybrid.. Men det valet fanns inte.. Dock har dom i allafall möjligheten att inte ha den största motorn i hybriden.
Hade man kunnat få den minsta motorn, kanske lite billigare, samt några extra kwh i batteriet hade det varit ett enkelt val för mig.
Nya reglerna blir kanske inte så tokigt.. Det kommer som det är nu inte gå att få näst högsta premien med volvos hybrider.. Då måste det till större batterier i dom!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ännu en journalist som inte är nöjd att han inte får hummersås av Tesla...
Precis. Det är tyvärr inte mycket i denna text som stämmer. Jag orkade inte räkna alla elbilsmyter han räknar upp.
Roligt nog bor jag på landsbygden, långt utanför storstäderna, och jag tillhör inte heller den välbärgade överklassen.
Allt detta till trots har jag lyckats skaffa en Tesla som dessutom fungerar utmärkt i vardagen. Jag orkar bara inte bemöta sånt trams.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Låt marknaden bestämma, inga bidrag för miljövänliga bilar
- Kärnkraft och kolkraft är de enda två energislag som funkar
- Köp utsläppsrätter istället.
Låter som en skitbra plan för att skapa en fossilfri transportsektor.
- Låt marknaden bestämma, inga bidrag för miljövänliga bilar
- Kärnkraft och kolkraft är de enda två energislag som funkar
- Köp utsläppsrätter istället.
Låter som en skitbra plan för att skapa en fossilfri transportsektor.
I princip håller jag med om att det inte skall vara några bidrag. Det gäller dock oavsett drivmedel och biltyp. Dock så är jag inte för en helt avreglering eller utsläppsrätter heller. Kostnaden för miljöpåverkan måste påverka priset och detta får då tas ut av staten t.ex. genom drivmedelsskatt. Även el ska ha skatt men det är miljöpåverkan som får styra och för el är det ju produktionen som påverkar och för bensin/diesel är det både produktion och konsumtion som påverkar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I en artikel i dag i DN om skatten på "Volvobilar" står att supermiljöbilspremien höjs till 50 000 kr 1/7 2018.
Vad händer med elbilsmarknaden tiden innan en höjning?
Höjningen sker först den förste juli så förvänta dig inte hög försäljning av elbilar under våren och juni, många kommer nog vänta till Juli ifall de kan spara 20 000 kr.
Monark1954
DN har gjort en liten groda. Finns inga förslag som säger 50 000kr.
Förslaget är dock att det ska gälla från och med 1:a juli 2018 som både DN och vigge skriver.
Jag tror vi kommer att se en försiktig höjning under kommande halvår.. För att sen bromsa in månaderna innan höjningen. Sen tror jag på att det tar rejäl fart och det enda som hindrar en kraftig ingång är tillgången på nya elbilar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
DN gjorde mycket riktigt en felskrivning i helgen.
4 september hade de en artikel med en faktaruta.
"Högsta möjliga bonus för den som köper en av de miljösmartaste bilarna blir från den 1 juli nästa år blir 60.000 kronor. Bonusen minskar linjärt ner till 10.000 kronor till en utsläppsnivå på 60 gram koldioxid per kilometer.
En ny bil som släpper ut mer än 95 gram straffas med höjd skatt i malusdelen. För en bil som släpper ut 150 gram per kilometer blir skattekostnaden knappt 4.000 kronor per år de första tre åren, är utsläppet 200 gram blir det drygt 8 000 kronor. Gasbilar får 10.000 kronor och fordon som drivs på etanol och fordonsgas får ingen höjd skatt.
Den femåriga supermiljöbilspremien tas bort.
Fakta: Regeringen"
Kanske för mycket pengar att göra som för elcyklar med retroaktivt bidrag från nu med pengar från 2018 års budget, dessutom kanske nuvarande premier är beslutad att gälla viss tid.
Någon effekt torde det bli på elbilsförsäljningen nästa år, speciellt för bilar som levereras närmare sommaren och i prisklasserna under Tesla.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Ännu en journalist som inte är nöjd att han inte får hummersås av Tesla...
Precis. Det är tyvärr inte mycket i denna text som stämmer. Jag orkade inte räkna alla elbilsmyter han räknar upp.
Roligt nog bor jag på landsbygden, långt utanför storstäderna, och jag tillhör inte heller den välbärgade överklassen.
Allt detta till trots har jag lyckats skaffa en Tesla som dessutom fungerar utmärkt i vardagen. Jag orkar bara inte bemöta sånt trams.
Han har ju fel för att Tesla och andra elbilar fungerar BÄTTRE på landsbygden än i storstan. På landet kan de flesta ladda hemma. Så är det inte i stan. Och om man pendlar 5-10 mil enkel resa så är ju elbil fantastiskt. Och varför ska han ha snabbladdare? Han har inte fattat ett dyft. Tyvärr är artikeln ett år gammal och det är väl ingen idé att kommentera den nu.
Dom undersöker ju nu för att dom ser att om 10-15 år säljs bara elbilar.. Sånna här utredningar tar 10-15 år.
Bilar som kör på gatorna sliter på gatorna.. Får dom inte in pengar via bensin och dieselskatt måste dom väl utreda hur den minskningen påverkar och om det behövs en annan skatt som tas in oavsett bränsle.
Det är ingen specifik skatt för Tesla eller för elbilar som alla media verkar vilja få det till. Det är inget klart än ju men av vad man kan utläsa är att dom undersöker en kilometerskatt för personbilar. Inget om hur dom drivs.. Ingen inriktning på vare sig elbilar eller Tesla.
Sen kan man vara emot en kilometerskatt! Men jag gillar inte att alla media, och alla tolkningar får det till att det skulle bli en elbilsskatt enbart.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Om man fimpar ett par jobbskattebidrag (ja.. Hu va härligt med alla nya bidrag vi arbetare fått!) blir det faktiskt mer till staten än vad bensin och diesel för personbilar drar in..
Å andra sidan skulle det kanske göra att de som faktiskt inte kör så mkt bil och sliter på vägarna får betala också..
Nån måste i allafall betala för att hålla vägarna igång.. Jag skippar gärna vägtullar likt USA....
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR