Fast ett motorvärmaruttag kan räcka så har du tillgång till ett sånt så kan du ha elbil. 6A ger ungefär 6km/h så på 12 timmar får du tillbaka 7,2 mil.Lasse skrev:Uppdatering: Passade på att höra med Willhem igen ang laddstolpar när jag ändå var i kontakt med dem ang ett annat ärende. Denna gång kollade de upp lite mer och återkom med beskedet att de i dagsläget inte har några som helst planer på laddstolpar.
Däremot skulle det vara möjligt att ändra om motorvärmaruttagen så de skulle kunna ge ström året om vilket enligt personen på willhem gott och väl skulle täcka behoven för laddning av elbil och menade samtidigt på att merparten av deras p-platser idag redan har motorvärmaruttag. Dock var det inte helt klart än hur själva debiteringen skulle ske men klart var ju ändå att de inte skulle bjuda på elen.
Förhoppningsvis har jag hunnit flytta tills det är dags för elbil.
Laddmöjlighet via hyresrätt
Moderator: Redaktion
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Kanske är mesigare uttag neråt landet.. Men jag har laddat hybriden i många motorvärmaruttag och aldrig stött på något med lägre säkring än 10A. Jag brukar kunna få åtminstone en mil i timmen på det.. (förbrukning på drygt 2kwh/mil)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Jag ser ofta till motorvärmaruttag med 16A säkring. Men 10A verkar vara vanligare. Känner till en del kompisar som har haft problem att köra motorvärmare/kupévärmare när säkringen är på 10A.
Om kupévärmaren är på 1800 watt + motorvärmaren så går även en 10A säkring åt. Fast alla kupévärmare har så att man kan ställa ner watten. Så 16A är mer lyx än nödvändighet. 6A däremot skulle inte funka där jag bor.
Om kupévärmaren är på 1800 watt + motorvärmaren så går även en 10A säkring åt. Fast alla kupévärmare har så att man kan ställa ner watten. Så 16A är mer lyx än nödvändighet. 6A däremot skulle inte funka där jag bor.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Absolut vanligare med kraftigare säkringar norrut, behovet är ju större ju längre norrut man kommer så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Jag tror att motorvärmar platser kommer bli lösningen. Problemet är att lösa debiteringen. Tror inte byte av stationen är en så stor kostnad i galet (inte mer än vad en normal stolpe med motorvärmare kostar) säg5000 + installationsarbete.
- neriksson
- Teslaägare
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
- Referralkod: ts.la/stefan784459
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Bumpar tråden en aning.
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först.
Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?e5m1r skrev:Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först.
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Motorvärmaruttag är inte dimensionerade för konstant belastning med 10 A under många timmar. En elbil som förbrukar runt 2kW/milen laddas med ungefär 1mil/timme i ett motorvärmaruttag eller vägguttag på 10A. Det fungerar, men det rekommenderas inte över en längre tid. Man kan strypa laddströmmen så att belastningen blir mindre, men då tar det naturligtvis ännu längre tid att ladda.neriksson skrev:Bumpar tråden en aning.
Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?e5m1r skrev:Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först.
Bästa lösningen för destinationsladdning (dvs hemma) är en fast installerad laddbox.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Och det går inte att SE på ett uttag om det funkar för 10A även om det är fullt möjligt med rätt komponenter i uttaget...mati skrev:Motorvärmaruttag är inte dimensionerade för konstant belastning med 10 A under många timmar. En elbil som förbrukar runt 2kW/milen laddas med ungefär 1mil/timme i ett motorvärmaruttag eller vägguttag på 10A. Det fungerar, men det rekommenderas inte över en längre tid. Man kan strypa laddströmmen så att belastningen blir mindre, men då tar det naturligtvis ännu längre tid att ladda.neriksson skrev:Bumpar tråden en aning.
Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?e5m1r skrev:Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först.
Bästa lösningen för destinationsladdning (dvs hemma) är en fast installerad laddbox.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
De flesta motorvärmaruttag häromkring (Gävle/Stockholm) är 10A eller mer.. Längre norrut ligger de flesta på 16A.
Det funkar utmärkt att ladda från motorvärmaruttag, och på de flesta kan man kolla under luckan om den sitter en 10A eller 16A-säkring.
Jag laddar ofta i motorvärmaruttag med 10A. Får i ungefär en mil i timmen och eftersom jag bara har en hybrid är det oftast fulladdat på 2-3h.. 5h om jag har helt slut innan.. Och i dom fallen kan det vara problem ibland med tiden, då vissa uttag har timer som bara brukar låta det vara ström igång i 3h.
Har du ett uttag med konstant ström kommer du ju kunna ladda 10-12mil per natt från ett 10A-uttag utan problem.
Det funkar utmärkt att ladda från motorvärmaruttag, och på de flesta kan man kolla under luckan om den sitter en 10A eller 16A-säkring.
Jag laddar ofta i motorvärmaruttag med 10A. Får i ungefär en mil i timmen och eftersom jag bara har en hybrid är det oftast fulladdat på 2-3h.. 5h om jag har helt slut innan.. Och i dom fallen kan det vara problem ibland med tiden, då vissa uttag har timer som bara brukar låta det vara ström igång i 3h.
Har du ett uttag med konstant ström kommer du ju kunna ladda 10-12mil per natt från ett 10A-uttag utan problem.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- neriksson
- Teslaägare
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
- Referralkod: ts.la/stefan784459
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Betyder det att jag kan dra ner laddningen till (typ) 8A utan risk eller är det just den konstanta belastningen under många timmar som är problemet?mati skrev:Motorvärmaruttag är inte dimensionerade för konstant belastning med 10 A under många timmar. En elbil som förbrukar runt 2kW/milen laddas med ungefär 1mil/timme i ett motorvärmaruttag eller vägguttag på 10A. Det fungerar, men det rekommenderas inte över en längre tid. Man kan strypa laddströmmen så att belastningen blir mindre, men då tar det naturligtvis ännu längre tid att ladda.neriksson skrev:Bumpar tråden en aning.
Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?e5m1r skrev:Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först.
Bästa lösningen för destinationsladdning (dvs hemma) är en fast installerad laddbox.
Min dagliga "pendling" ligger bara på ca 3-4 mil så det är inte så mycket ström jag behöver. 8A i 3 timmar skulle nästan täcka hela mitt behov.
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så.neriksson skrev:Betyder det att jag kan dra ner laddningen till (typ) 8A utan risk eller är det just den konstanta belastningen under många timmar som är problemet?
Min dagliga "pendling" ligger bara på ca 3-4 mil så det är inte så mycket ström jag behöver. 8A i 3 timmar skulle nästan täcka hela mitt behov.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.
Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre.
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre.
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- neriksson
- Teslaägare
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
- Referralkod: ts.la/stefan784459
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
joel80 skrev:Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.
Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre.
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
Tusen tack för svaren!mati skrev:Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så.
Nu ska jag bara reda ut betalningen med BRF och kan låta den här tråden åter åka ner i sin grav.
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Ett sista tips om man är osäker på något uttag är att känna på kontakten efter en tids laddning (alltså mer än några minuter sas) och känns det riktigt varmt så är det dålig kontakt någonstansneriksson skrev:joel80 skrev:Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.
Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre.
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.Tusen tack för svaren!mati skrev:Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så.
Nu ska jag bara reda ut betalningen med BRF och kan låta den här tråden åter åka ner i sin grav.
och kan leda till smält plast osv... En ny fin skarvsladd kan vara smart när man testar ett okänt ottag så slipper man att original-laddkabelns kontakt smälter iaf (inte så kul).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- neriksson
- Teslaägare
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
- Referralkod: ts.la/stefan784459
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Tack för tipset. Tar tacksamt emot alla tips då jag börjar känna på riktigt att Model 3 är på gång.Bjelke skrev:Ett sista tips om man är osäker på något uttag är att känna på kontakten efter en tids laddning (alltså mer än några minuter sas) och känns det riktigt varmt så är det dålig kontakt någonstansneriksson skrev:joel80 skrev:Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.
Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre.
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.Tusen tack för svaren!mati skrev:Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så.
Nu ska jag bara reda ut betalningen med BRF och kan låta den här tråden åter åka ner i sin grav.
och kan leda till smält plast osv... En ny fin skarvsladd kan vara smart när man testar ett okänt ottag så slipper man att original-laddkabelns kontakt smälter iaf (inte så kul).
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Har någon nån gång lyckas att lada i en motorvärmare stolpe? Isåfall kan du berätta hur du gjorde?
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Vänd själva 230V stickproppen/kontakten andra vägen? UMC är känslig så att fas och nolla kommer rätt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Har laddat ur många olika motorvärmarstolpar både i Sverige och Norge, det är absolut inga problem. Saken är att man egentligen inte ska ladda ur uttag som inte är säkrade med en B-jordfelsbrytare vid tillfälle strömmen går fel väg, har du en 85kWh bil är det rätt mycket ström som kan göra stor skada. Med det sagt är det inga problem att ladda, men mer en säkerhetsfaktor som man bör ta i beaktning om man investerar i en elbil och ska ladda hemma. Men att ladda ur motorvärmaruttag ska inte vara några som helst problem.Bozzman skrev:Har någon nån gång lyckas att lada i en motorvärmare stolpe? Isåfall kan du berätta hur du gjorde?
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...
Jag sätter min femma på att din UMC är defekt, eftersom du beskriver att du får röd led på UMC. Hade motorvärmaruttaget varit dött hade din UMC inte reagerat. Åk in till service center och byt ut.
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Den norska perken är att ni får en UMC som inte är känslig för fas och nolla. Så att det fungerar med en norsksåld UMC innebär inte att det fungerar med en svensksåld: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29#p101229MDurante skrev:Har laddat ur många olika motorvärmarstolpar både i Sverige och Norge, det är absolut inga problem. Saken är att man egentligen inte ska ladda ur uttag som inte är säkrade med en B-jordfelsbrytare vid tillfälle strömmen går fel väg, har du en 85kWh bil är det rätt mycket ström som kan göra stor skada. Med det sagt är det inga problem att ladda, men mer en säkerhetsfaktor som man bör ta i beaktning om man investerar i en elbil och ska ladda hemma. Men att ladda ur motorvärmaruttag ska inte vara några som helst problem.Bozzman skrev:Har någon nån gång lyckas att lada i en motorvärmare stolpe? Isåfall kan du berätta hur du gjorde?
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...
Jag sätter min femma på att din UMC är defekt, eftersom du beskriver att du får röd led på UMC. Hade motorvärmaruttaget varit dött hade din UMC inte reagerat. Åk in till service center och byt ut.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Räkna blinken om att vända 180 grader inte fungerar. Det ger en fingervisning om vad som är fel:Bozzman skrev:Har någon nån gång lyckas att lada i en motorvärmare stolpe? Isåfall kan du berätta hur du gjorde?
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Ja det tänker jag prova idag.... tackLeo skrev:Vänd själva 230V stickproppen/kontakten andra vägen? UMC är känslig så att fas och nolla kommer rätt.
Re: Laddmöjlighet via hyresrätt
Jag såg den blinka röd men inte var eller hue många blinkar så tack för bilden. Ska prova idag och om det inte fungerar att vända 180 grader då ska kolla det med bilden. Tack för svaretbylund skrev:Räkna blinken om att vända 180 grader inte fungerar. Det ger en fingervisning om vad som är fel:Bozzman skrev:Har någon nån gång lyckas att lada i en motorvärmare stolpe? Isåfall kan du berätta hur du gjorde?
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...