Hypermiling
Moderator: Redaktion
Re: Hypermiling
Jerker: e-Golf och e-up har precis den möjligheten sen flera år, så framtiden fanns redan förr
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hypermiling
Ah! Jag har nog hört det, nu när du påminner mig!Leo skrev:Jerker: e-Golf och e-up har precis den möjligheten sen flera år, så framtiden fanns redan förr
Vem ringer Elon?
Re: Hypermiling
Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Borde gå att lösa med sw uppdate
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Hypermiling
Har faktiskt tänkt i de banorna. Men det går ju stick i stäv med det som man marknadsför som "one pedal driving", så det kanske är lite svårt att backa ifrån. Men som förare kan man få välja hur man vill ha det?e5m1r skrev:Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Re: Hypermiling
Hade varit perfekt om man kunde få välja. Ett alternativt till under regen (none som tillägg till standard och low). Samt ett nytt val under braking (regen/no regen).Jerker skrev:Har faktiskt tänkt i de banorna. Men det går ju stick i stäv med det som man marknadsför som "one pedal driving", så det kanske är lite svårt att backa ifrån. Men som förare kan man få välja hur man vill ha det?e5m1r skrev:Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Gillar att utmana mig själv och köra snålt. Gillar frirull eller puls and glide. Har kört den lilla vw lupo 3L (30k mil) som drog 0,3l milen mycket tack vare frirull när man släppte gasen. Skulle gärna se det i Teslan också.
Har 3 mil till jobbet mest på landsväg men sista biten motorväg. 120-140 wh/km är en rätt vanlig förbruknings siffra då man rullar mycket. Har dock aldrig varit i närheten av 120wh/km på motorväg så hatten av för Roberts låga förbrukning. Kör 70D.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hypermiling
Borde gå att kombinera friläge med one pedal driving, det är ju svårt att undvika regen helt som den funkar nu, även om övning ger lite färdighet. Om "gasen" har ett litet mittläge med frihjul och ytterligare gassläpp ger regen skulle det kunna funka. Om det ger någon stor vinst i praktiken är ju en annan femma. Känns inte helt utrett ännu...Jerker skrev:Har faktiskt tänkt i de banorna. Men det går ju stick i stäv med det som man marknadsför som "one pedal driving", så det kanske är lite svårt att backa ifrån. Men som förare kan man få välja hur man vill ha det?e5m1r skrev:Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hypermiling
Nåt knep för att få i N under körning ? Ofta vägrar bilen N när jag provar..tutut säger den försynt då...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hypermiling
Du blippar spaken neråt lätt. Sen hårdare neråt igen för Drive.
Jag upptäckte att dra neråt med spaken så kommer den i N av att paddan oturligt ramlade ner från instrumentbrädan på spaken . Det var såklart inte jag som såg på paddan....
Jag upptäckte att dra neråt med spaken så kommer den i N av att paddan oturligt ramlade ner från instrumentbrädan på spaken . Det var såklart inte jag som såg på paddan....
Re: Hypermiling
Alltså en inställning där man helt kan stänga av autoregen men samtidigt ha regen den första delen av fotbromsen vore väl fint. Autoregen i min Volvo är väldigt låg, känns knappt att den bromsar när jag släpper gasen.. Och i hastigheter över 80km/h gör den det endast om det är lite nedför som motverkar inbromsning en från fartvinden.
Men... När jag bromsar så är den första delen av bromsen enbart regen. Jag ser i instrumentpanelen hur mycket och om jag kommer upp till den gräns där vanliga skivbromsar a tar vid.
Jag skulle gärna vilja kunna ställa in kraftigare inbromsning automatiskt, men gillar att bromsen först enbart kör regen när man använder den.
Men... När jag bromsar så är den första delen av bromsen enbart regen. Jag ser i instrumentpanelen hur mycket och om jag kommer upp till den gräns där vanliga skivbromsar a tar vid.
Jag skulle gärna vilja kunna ställa in kraftigare inbromsning automatiskt, men gillar att bromsen först enbart kör regen när man använder den.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Hypermiling
Jag var ute och provade lite under kvällen.
Borås - Göteborg.
69km på 57 min enligt navigatorn.
Plan: Köra precis i det tempo som navigatorn säger, men göra det med puls and glide.
Hade jag kört med farthållare/AP hade jag förmodligen följt SOC-utvecklingen mer eller mindre enligt plan, dvs följt linjen i "Trip".
SOC vid start: 38%
Beräknad SOC vid mål: 8%
Dvs 30%-enheter SOC beräknad förbrukning
Min känsla är att förbrukningen borde landa runt 200 Wh/km eller strax däröver. Jag körde lite fel i Borås och valde en snabbare men längre väg i Göteborg, så sträckan blev 75,4km istf navigatorns föreslagna 69.
Jag körde pulse and glide mellan ca 122 och 105kph på 110-sträckan, och sen 115 ned till 100 på 100-sträckan från Landvetter. Dvs om man antar linjärt samband ett snitt på ungefär 113 resp 107
Dvs, medelhastigheten var hastighetsbegränsningen plus nån liten extra för glädjeprocenten som väl alltid finns på mätaren. I princip samma fart som en helt vanlig "effektivkörning", utan att pusha.
Well. Jag kan konstatera att förbrukningen förvånade en aning.
SOC vid mål: 22%
dvs, inga 30%-enheter gick åt, utan ... 16!
Borås - Göteborg.
69km på 57 min enligt navigatorn.
Plan: Köra precis i det tempo som navigatorn säger, men göra det med puls and glide.
Hade jag kört med farthållare/AP hade jag förmodligen följt SOC-utvecklingen mer eller mindre enligt plan, dvs följt linjen i "Trip".
SOC vid start: 38%
Beräknad SOC vid mål: 8%
Dvs 30%-enheter SOC beräknad förbrukning
Min känsla är att förbrukningen borde landa runt 200 Wh/km eller strax däröver. Jag körde lite fel i Borås och valde en snabbare men längre väg i Göteborg, så sträckan blev 75,4km istf navigatorns föreslagna 69.
Jag körde pulse and glide mellan ca 122 och 105kph på 110-sträckan, och sen 115 ned till 100 på 100-sträckan från Landvetter. Dvs om man antar linjärt samband ett snitt på ungefär 113 resp 107
Dvs, medelhastigheten var hastighetsbegränsningen plus nån liten extra för glädjeprocenten som väl alltid finns på mätaren. I princip samma fart som en helt vanlig "effektivkörning", utan att pusha.
Well. Jag kan konstatera att förbrukningen förvånade en aning.
SOC vid mål: 22%
dvs, inga 30%-enheter gick åt, utan ... 16!
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Hypermiling
Jag tror att får så småningom kläm på't. Vägen till jobbet, samma restid som vanligt, men ungefär 20% mindre energiåtgång. Och då körde jag ändå om några bilar och pushade mellan 100 och 115 på 100-väg. Jag låg alltså något över hastighetsbegränsningen.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hypermiling
Men seriöst! Vi borde ju faktiskt försöka få gehör för detta!Crappy skrev:Ringer? han hänger väl här mer än oss?Jerker skrev:Vem ringer Elon?
Elon kunde ju ändra sig angående krypkörningsfunktionen. Den fanns ju inte från början men efter att ägarna bad om det kom den till.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Hypermiling
När ni gasar upp från den lägre hastigheten. Hur mycket gasar ni då? Vad är effektivast här? Att gasa länge å sega upp? Eller Maxa å komma upp snabbast möjligt? Eller normal acc. ?
Tesla Model Y
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hypermiling
Normalt vid "pulse and glide" ska man accelerera ganska friskt, men inte fullt. När det gäller elbil vetehåken...gellerstam skrev:När ni gasar upp från den lägre hastigheten. Hur mycket gasar ni då? Vad är effektivast här? Att gasa länge å sega upp? Eller Maxa å komma upp snabbast möjligt? Eller normal acc. ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hypermiling
Normal eller snabb acceleration. Segar man så förlorar man framförallt tid. Test på energiförbrukning har väl visat att man bör accelerera ganska rejält för lägsta förbrukning även vid eldrift.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Hypermiling
Testade på 60,80väg i Norge som e väldigt kuperad.
De blev bättre men marginellt.
Från 20% till 25%. (60%) start.
De blev bättre men marginellt.
Från 20% till 25%. (60%) start.
Re: Hypermiling
Ja, det ska vara effektivast att accelerera mer när man accelererar än att accelerera under längre tid. Tror jag hört det i samband med raketuppskjutningar och varför de vill bränna av så mycket som möjligt direkt.lator skrev:Normal eller snabb acceleration. Segar man så förlorar man framförallt tid. Test på energiförbrukning har väl visat att man bör accelerera ganska rejält för lägsta förbrukning även vid eldrift.
Re: Hypermiling
Att ta bort regen från gasen borde vara ett enkelt fix och skulle underlätta snålkörningen enormt. Men att lägga det på bromsen kan nog bli knepigare, ptminstone om det ska bli mjukt... Men det kanske inte behövs utan det kanske räcker om regen aktiveras när man lägger foten på bromsen?Jerker skrev:Men seriöst! Vi borde ju faktiskt försöka få gehör för detta!Crappy skrev:Ringer? han hänger väl här mer än oss?Jerker skrev:Vem ringer Elon?
Elon kunde ju ändra sig angående krypkörningsfunktionen. Den fanns ju inte från början men efter att ägarna bad om det kom den till.
Effektivaste sättet att få in något på Tesla är att skapa en tråd om det på TCM (eller här?) som många uppmärksammar och gillar. Kanske en omröstning?
Re: Hypermiling
Problemet jag kan se med att lägga det på bromsen är att det inte blir lika tydligt var gränsen mellan regen och broms ligger, så om man inte anstränger sig som vid hyper miling så kan det bli mindre effektivt om man bromsar när man egentligen inte behöver. Fast kanske inte ett jätteproblem.
Sedan kanske det blir lite märklig bromskänsla på tvåhjulsdrivna bilar om bilen först bara "bromsar" på bakhjulen och sedan en bit ner går alla bromsar i?
Systemet från Bosch som AP-bilar har stödjer denna typ av bromsmappning tillsammans med regen, men Tesla har valt att inte mappa det så.
Sedan kanske det blir lite märklig bromskänsla på tvåhjulsdrivna bilar om bilen först bara "bromsar" på bakhjulen och sedan en bit ner går alla bromsar i?
Systemet från Bosch som AP-bilar har stödjer denna typ av bromsmappning tillsammans med regen, men Tesla har valt att inte mappa det så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hypermiling
Om man gör det tydligt i pedalen så att den mjuka regenen går in när du tänder bromsljusen så borde känslan bli ok. Det är ju sedan ett tydligt motstånd när riktiga bromsen går in.
På Leafen är ju bromsen helt elektronisk och stundtals hel skum, så vill jag inte ha det på en Tesla. Det ska vara distinkta lägen så att man vet vad man gör.
På Leafen är ju bromsen helt elektronisk och stundtals hel skum, så vill jag inte ha det på en Tesla. Det ska vara distinkta lägen så att man vet vad man gör.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hypermiling
Min Prius plugin (liksom andra prius) har en stor del av regen på bromsen. Till hjälp har man en liten liggande stapel som visar hur mycket man regenererar. Debatterade detta för drygt ett år sedan på detta forum lite grand. Jag föredrar dock numera att ha "one pedal" så långt det är möjligt. Tycker att det bästa vore att mappa in ett litet friläge på gasen så att man kan släppa av lite för att frirulla och mer för att regenerera. Det finns ju onekligen tillfällen där frirullning är det mest optimala sättet att glida fram...Att behöva meppla med växelspaken är inte direkt så hightech som Teslan ska vara...
/70D
/Prius plug-in (har kvar p.g.a. skambud från Toyota)
/70D
/Prius plug-in (har kvar p.g.a. skambud från Toyota)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hypermiling
En extra pedal kanske... så journalisterna tror att det är en riktig bil.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Hypermiling
Pulse and glide måste ju vara mardrömsbilisten
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Hypermiling
Läste detta om version 8.0
https://electrek.co/2016/09/17/first-lo ... -and-more/Another surprise in v8.0, Tesla improved its regenerative braking software. The automaker warns that you may experience “slightly stronger deceleration"