Håkan v2.0?
Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 13 januari 2017, 09:02
Anklagelserna mot FCA (Fiat-Chrysler) väcker naturligtvis nya frågor om hur lögnaktig och korrumperad bilindustrin är - och risken är stor att svaren inte är särskilt uppmuntrande. Men de återkommande skandalerna borde ge en större konsekvens än att bara ertappa bilvärldens bossar med byxorna nere.
Dieseln borde så snabbt som möjligt fasas ut, åtminstone som bränsle till personbilar.
De nya uppgifterna kring FCA:s möjliga fiffel avslöjar att dieseln har nått vägs ände. Det är för svårt och för dyrt att rena avgaserna med regelrätta och ekonomiskt rimliga metoder.
Detta var precis vad Volkswagens ingenjörer i USA ställdes inför när den mäktiga ledningen hemma i Wolfsburg tryckte på för en dieseloffensiv också i USA: det gick inte att lösa avgasfrågan inom den tilldelade budgeten utan att fuska.
Om också FCA:s ingenjörer har fuskat på samma skamlösa sätt återstår fortfarande att se – det dementeras kraftfullt av högste chefen Serio Marchionne – men företagets försvar låter onekligen tunt. I pressmeddelandet sägs att man "tror" att avgasreningen har mött reglerna.
Tror?
Intressant är att FCA öppet bekräftar de stora problemen med avgasreningen – och att man måste tillåta sig att åtminstone tänja på kraven från den amerikanska naturvårdsmyndigheten EPA:
"Alla biltillverkare måste använda olika strategier för att kontrollera emissionerna från avgas röret för att balansera EPA:s lagkrav för låga utsläpp av kväveoxider (NOx) och krav på motorns hållbarhet och prestanda, säkerhet och bränsleeffektivitet".
I Volkswagens fall avslöjades ett fusk. Bilarna hade en annan avgasrening i labbet än när de kördes i verklig trafik.
Vad frågan nu gäller, avseende FCA, är hur mycket avgasreningen stängs av i verklig trafik, för att säkerställa att motorerna inte förstörs.
Bilförsäljningen ökar kraftigt
Att diesel är skadligt både för människors hälsa och för miljön torde knappast komma som någon nyhet eller överraskning.
För fem år sedan skrev jag några synnerligen kritiska artiklar om diesel, något som mest möttes av ilska från bilköpare och bilindustri – som hade trott sig hittat en smart metod att sänka utsläppen av koldioxid och därmed klimathotet.
Politisk enögdhet – att enbart se till koldioxidutsläppen – är en viktig del av förklaringen till dieselbilarnas dramatiska tillväxt, särskilt i Europa.
Men politikerna har också ett tungt ansvar för att inte ha skött lagstiftningen kring avgaser och förbrukning på ett sätt som människor faktiskt kan kräva.
Vi har levt med en urusel testcykel, som har alltför lite med verklig körning att göra, i alltför många år – och det var först när Volkswagens "dieselgate" exploderade som politiker också i Europa vaknade på allvar. Vi har ändå hunnit komma i en situation där den typiska dieselbilen släpper ut fem gånger mer farliga avgaser i verklig trafik än i labbet – och där 500.000 människor dör i förtid i Europa på grund av luftföroreningar.
Även SCB-siffror visar uppgång för bilförsäljningen
En del av Europas politiker verkar tro att bilindustrin skulle ha något sorts moralisk skyldighet att se till att uppfylla något utöver reglerna. Det är naivt.
Reglerna måste vara tuffa och driva bilindustrin framför sig. Den gör ingenting frivilligt.
Nu har en rad storstäder börjat inse hur farliga dieselbilarna är. Aten, Madrid, Mexico City, till och med dieselns förlovade stad Paris, vill förbjuda dieselbilar från 2025. I Oslo, där luften är Europas värsta trots all försäljning av elbilar, siktar man på ett förbud tidigare än så. Noteras bör att i Sverige var mer än hälften av de "miljöbilar" som såldes i fjol drivna med diesel.
Det är illa att bilindustrin avslöjas som fifflare och rufflare.
Det är utmärkt att amerikanska myndigheter jagar med blåslampa.
Men det finns en större fråga, kritiskt viktig för hälsa och miljö, och det är dieselns vara – eller icke vara.