Förmånsbilar är en stor del av marknaden för att de är skattesubventionerade. Hade det varit lika dyrt/billigt att köpa bilen en bil privat skulle fler naturligtvis köpa bilar privat.
Jag tycker absolut att förmånsbilar ska slopas som modell och istället ska milersättning ges för de mil som faktiskt körs i tjänsten.
Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Moderator: Redaktion
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Nja här vet jag inte om jag håller med..LarsL skrev:Förmånsbilar är en stor del av marknaden för att de är skattesubventionerade. Hade det varit lika dyrt/billigt att köpa bilen en bil privat skulle fler naturligtvis köpa bilar privat.
Jag tycker absolut att förmånsbilar ska slopas som modell och istället ska milersättning ges för de mil som faktiskt körs i tjänsten.
Jobbar på ett större företag där vi totalt i Sverige kör ca 800 000 mil/år i tjänsten/gubbe och vi har ca 270 tjänstebilar och resp. "gubbe" kan ju inte investera i en egen bil och spekulera i hur mycket man kommer att köra i tjänsten eller ej.
På min avdelningen kör vi mellan 2000-6000 mil/ år i tjänsten/gubbe och varierar år från år beroende på uppdrag, som exempel har har jag nu en "gubbe" som kört ca 3000 mil/år men nu har fått ett uppdrag i Västerås 8 månader där han veckopendlar med tåg, alltså inte många mil i tjänsten detta år. Förstår tänket då jag kommer från tjänstebilskörandet men generellt fungerar det inte.
Högst personligt... tror jag när elbilar verkligen kommer starkt med en driftkostnad på 2 Kr/mil och man kan få 39kr/mil från företaget då snackar vi (jag har det så idag) och då kommer nog folket att se denna förmån och tänka om.
Staten kommer också att tappa i inkomna förmånsvärde och behöva leta upp nya inkomstkällor.
Så tänker jag men alla är vi olika.