Man brukar säga att vi behöver ungefär 12-15% mer elproduktion än vad vi förbrukar idag om transporten ska gå på el. Det blir ungefär 0.15 x 150 TWh, eller 20 TWh eller så (upp till dubbelt vad nu vindkraften producerar idag, 10 TWh). [1] Ett bra år är det ungefär vad vi exporterar. Vi kan m.a.o vara självförsörjande på transport el, när det går bra, redan idag.Plutric skrev:Ok, håller med!bjelkeman skrev:Problemet kan bli att om man försöker ta in bränsleskatten via elskatten så slår det mot massa andra saker (allt i princip) som använder el. Vilket man nog inte vill göra. Man vill nog beskatta trängsel, transport, föroreningar mm. Då blir en GPS mottagare i varje bil framtiden. Kolla Economist artikeln.Plutric skrev:+1
Intressant text, synpunkter o beräkningar.
Om det nu blir skattesvinn via minskad bränsleintäkt men hur stor blir skatteintäkten via ökad elförbrukning vid övergången? Vi har rätt hög elskatt men dock kanske inte lika mkt.
Jag syftade mer på ökad förbrukning av el ger direkt skatteintäkt. Frågan är hur mkt det blir om merparten av bilparken bytsut.
20 TWh är 20 miljarder kWh. Elskatt är 40 öre inklusive moms.
Så extra skatteintäkterna blir väl då 20 miljarder x 0.40 = 8 miljarder. Inte direkt en ersättning för de 100 miljarder bensinskatterna. (Överslagsberäkningar igen, ta set med en nypa salt.)
[1] http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi ... gK-PPD_BwE