Men vätgasbilar är ju egentligen elbilar eller "vätgasdrivna elbilar"... Skillnaden är ju att de som lagrar i energin i ett batteri utnyttjar ordinarie elnätet för energidistribution och de som lagrar högkomprimerat väte i en tank kräver industrier som framställer väte (från el-energi hoppas jag) och ett distributionsnätverk med tankbilar. Någonstans finns det starka ekonomiska intressen som driver på för väte... Jag har en gissning hur den här matchen kommer att sluta.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Klart för åtta nya vätgasmackar i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Klart för åtta nya vätgasmackar i Sverige
Jo det är ju mer pengar att skimma 15% på 15sek än 3sek
ms 76132 "Eleamore"
Re: Klart för åtta nya vätgasmackar i Sverige
Konstigt att vi ska slösa pengar på detta i Sverige när Volvo inte kommer att gå vätgasvägen. Inte heller Kina, världens största bilmarknad kommer använda vätgas. Så varför ska vi slösa 187 miljoner eller är det rent av 374 miljoner när det inte kommer finnas bilar?
Re: Klart för åtta nya vätgasmackar i Sverige
Samma som med etanolen vi har en idé låt oss spendera pengarLarsL skrev:Konstigt att vi ska slösa pengar på detta i Sverige när Volvo inte kommer att gå vätgasvägen. Inte heller Kina, världens största bilmarknad kommer använda vätgas. Så varför ska vi slösa 187 miljoner eller är det rent av 374 miljoner när det inte kommer finnas bilar?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Klart för åtta nya vätgasmackar i Sverige
Etanol och vätgas har ju det gemensamt att det cementerar den gamla paradigmen. Det går naturligtvis olje-lobbiesterna igång ordentligt på.
Men hur ska de kunna få upp tillräckligt många stationer till den här kostnaden? Det finns ungefär 2500 bensinstationer i Sverige, det kommer behövas ungefär lika många Vätgasstationer också. Om 8st kostar 187miljoner x2 så blir det en total investering på 117 Miljarder SEK... Vem tusan ska betala det?
Men hur ska de kunna få upp tillräckligt många stationer till den här kostnaden? Det finns ungefär 2500 bensinstationer i Sverige, det kommer behövas ungefär lika många Vätgasstationer också. Om 8st kostar 187miljoner x2 så blir det en total investering på 117 Miljarder SEK... Vem tusan ska betala det?
Re: Klart för åtta nya vätgasmackar i Sverige
Det är väl bara att lägga det på skatten av fosila bränslen vill man ha ner utsläppen fort så är det det enda vettiga, problemet är bristen på lastbilar osv som kan köra på vätgasLarsL skrev:Etanol och vätgas har ju det gemensamt att det cementerar den gamla paradigmen. Det går naturligtvis olje-lobbiesterna igång ordentligt på.
Men hur ska de kunna få upp tillräckligt många stationer till den här kostnaden? Det finns ungefär 2500 bensinstationer i Sverige, det kommer behövas ungefär lika många Vätgasstationer också. Om 8st kostar 187miljoner x2 så blir det en total investering på 117 Miljarder SEK... Vem tusan ska betala det?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Klart för åtta nya vätgasmackar i Sverige
Medan TV rapporterar om vilka miljösvin elbilarna är och EU subventionerar vätgasmackar ivrigt påhejade av fossilindustrin tror jag det pågår en ostoppbar rörelse mot batteribilar. Många jag möter har dålig koll på hur bra elbilar är och hur bra de fungerar i vardagen. Min upplevelse är ändå att det har skett mycket på ett år. Med dubbelt så många superchargers i Sverige och fler destinationsladdare blir det ännu lättare att köpa och köra elbil.
Blir lanseringen av modell 3 en succé och BMW/Audi tappar försäljning får vi nog se en snabb och kraftig omställning och då kanske vätgasen blir en nischprodukt för truckar på Amazons lager.
Blir lanseringen av modell 3 en succé och BMW/Audi tappar försäljning får vi nog se en snabb och kraftig omställning och då kanske vätgasen blir en nischprodukt för truckar på Amazons lager.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic