Kolfiber 3d-skrivare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av AGCF »

Någon som har erfarenhet av 3d-skrivare generellt och kolfiber specifikt.
http://www.divbyz.com/aion500

Är styrkan jämförbar med manuellt tillverkade kolfiberdelar? Storleken medger att man tillverkar en 19" fälg exempelvis med skrivaren i länken. Men håller den? Tar det extremt lång tid?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av dstr »

AGCF skrev:
Någon som har erfarenhet av 3d-skrivare generellt och kolfiber specifikt.
http://www.divbyz.com/aion500

Är styrkan jämförbar med manuellt tillverkade kolfiberdelar? Storleken medger att man tillverkar en 19" fälg exempelvis med skrivaren i länken. Men håller den? Tar det extremt lång tid?
Nu har jag inte klickat på länken, men kolfiber är ju bara en fladdrig väv. Sen bakar man det i ugn...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Bjelke »

Man kommer inte ens nära riktigt tillverkade kolfiber-prylar tyvärr men skapligt coola grejer ska man kunna printa :)
Skulle inte sätta dom på min bil iaf, utom kanske för att kunna visa upp osv...
Tiden att printa den storleken drar iväg kopiöst...
Typ dygn isf timmar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av AGCF »

Bjelke skrev:
Man kommer inte ens nära riktigt tillverkade kolfiber-prylar tyvärr men skapligt coola grejer ska man kunna printa :)
Skulle inte sätta dom på min bil iaf, utom kanske för att kunna visa upp osv...
Tiden att printa den storleken drar iväg kopiöst...
Typ dygn isf timmar.
Det verkar var 20% kolfiber och resten plaster. Så det håller ju inte :)
Men om några år..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Bjelke »

AGCF skrev:
Bjelke skrev:
Man kommer inte ens nära riktigt tillverkade kolfiber-prylar tyvärr men skapligt coola grejer ska man kunna printa :)
Skulle inte sätta dom på min bil iaf, utom kanske för att kunna visa upp osv...
Tiden att printa den storleken drar iväg kopiöst...
Typ dygn isf timmar.
Det verkar var 20% kolfiber och resten plaster. Så det håller ju inte :)
Men om några år..
Exakt, man måste komma ihåg att med denna teknik smälter man ner och pressar in en tråd på tex 1,75mm genom ett hål på typ 0,4mm och det säger sig självt att det inte funkar som riktig tillverkning av kolfiber-prylar. Men med andra tekniker kommer det säkert att funka :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av LarsL »

AGCF skrev:
Det verkar var 20% kolfiber och resten plaster. Så det håller ju inte :)
Men om några år..
Fast det vi kalkar kolfiber är ju kolfiberarmeradplast, så ju det behöver inte vara fel. Men om du 3D-printrar så blir det korta fiberlöngder och förmodligen lite huller om buller.. eller inte. Det är hur som helst stor risk att styrkan blir kompromissad.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av HelectriC »

Aldrig i livet att hållfastheten blir nåt annat än passande för utställning eller liknande. Som sagt tidigare så bakar man riktig kolfiber i stora ugnar med hög temperatur och högt tryck. Då kommer hållfastheten fram som man behöver för delar som ska fungera till annat än brevvikt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av LarsL »

Ska du printa så föreslår jag Titan eller något sånt. Det går inte göra en 19" fälg i ett stycke än men det går ju svetsa ihop. Men ska man anstränga sig med printing så bör ju design vara omöjlig att göra på annat sätt, annars blir det bara dyrt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Bjelke »

Titan vore som sagt en bättre idé men håller med om att det isf ska vara en "omöjlig" design annars lönar det sig som sagt var inte...

Jag har 3D-printmaterial med kolfiber i men inte ens provkört med det än då det mest är en kul grej som i bästa fall ger en cool look och möjligen
en aning bättre hållf än std-ABS (tror inte ens det blir ngn större skillnad med nuvarande teknik).
Det finns andra material som ger riktigt bra modeller isf (även i fdm-maskiner där man tex kan köra i nylon mm).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nusse
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 apr 2014 18:40
Ort: Kumla

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Nusse »

Det finns faktiskt 3D-skrivare som skriver ut i kolfiber (och kevlar) med långa fiber, citat: "The Mark One™ uses continuous fibers as a reinforcement in the printing material". Det går förstås inte att skriva ut en väv... Har några samples någonstans som jag beställde för ett år sedan från just Markforged.

kolfiber.JPG
kolfiber2.JPG
https://markforged.com/materials/

https://markforged.com/mark-two/

https://markforged.com/faq/
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av AGCF »

Nusse skrev:
Det finns faktiskt 3D-skrivare som skriver ut i kolfiber (och kevlar) med långa fiber, citat: "The Mark One™ uses continuous fibers as a reinforcement in the printing material". Det går förstås inte att skriva ut en väv... Har några samples någonstans som jag beställde för ett år sedan från just Markforged.

kolfiber.JPG
kolfiber2.JPG
https://markforged.com/materials/

https://markforged.com/mark-two/

https://markforged.com/faq/
Jag har kollat den. Verkar lovande för framtiden. Om de kommer med en med större mått och snabbare så småningom. Den aluminiumkvaliteten gör man pressade fälgar av.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Nusse
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 apr 2014 18:40
Ort: Kumla

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Nusse »

Det går framåt. Markforged släpper en ny större och bättre maskin. Klarar fortfarande inte 22" fälgar(snarare 10"). Inte helt gratis $69,000 USD

https://markforged.com/mark-x/

Lite mer info: http://www.engineering.com/3DPrinting/3 ... inter.aspx
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Pontus »

Nusse skrev:
Det går framåt. Markforged släpper en ny större och bättre maskin. Klarar fortfarande inte 22" fälgar(snarare 10"). Inte helt gratis $69,000 USD

https://markforged.com/mark-x/

Lite mer info: http://www.engineering.com/3DPrinting/3 ... inter.aspx
Den skulle man ju vilja ha. Gäller bara att hitta saker att tillverka så ekonomin går ihop. Dock inga problem att hitta på roliga saker att printa privat :D
Det står ju inget om vad kostnaden för att printa detaljer är typ kr/cm3 eller liknande för kolfibervarianten vore ju intressant. Ni som har koll på sådant, en gissning?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Nusse skrev:
Det går framåt. Markforged släpper en ny större och bättre maskin. Klarar fortfarande inte 22" fälgar(snarare 10"). Inte helt gratis $69,000 USD

https://markforged.com/mark-x/

Lite mer info: http://www.engineering.com/3DPrinting/3 ... inter.aspx
Den skulle man ju vilja ha. Gäller bara att hitta saker att tillverka så ekonomin går ihop. Dock inga problem att hitta på roliga saker att printa privat :D
Det står ju inget om vad kostnaden för att printa detaljer är typ kr/cm3 eller liknande för kolfibervarianten vore ju intressant. Ni som har koll på sådant, en gissning?
Håller med, skulle vara lajbans att ha en sån, men vågar inte gissa på materialkostnaden.
Man måste även komma ihåg att deras fina siffror för vad materialet tål inte tar hänsyn till att fibrer "bara" kan läggas i X-Y-led och alltså inte i Z-led, det är såklart därför
dom oftast visar upp detaljer som behöver styrka i just bara ett plan. En provbit är tex perfekt om den är traditionellt utformad som en stav och belastas därefter.
Att tex printa en cykelram funkar inte, och jag skulle verkligen inte sätta en fälg på min bil (om maskinen klarade att printa den storleksmässigt).
Men som sagt, det går att printa sjukt bra saker i den iaf! :)
Dom pratar även lite om att den är bäst vad gäller upplösning och precision, men det stämmer inte riktigt, det finns betydligt vassare maskiner och även vad gäller styrka om man tex
jämför med titanmodeller osv. Men jämfört med andra ABS-maskiner osv är den bra, men även min Makerbot (industrivarianten + lite mod) kan även den printa med 0,05mm lagertjocklek tex.
Vaxmodell-maskiner har en upplösning där man pratar tusendelar och samma gäller för keramik-maskiner som dessutom får sjukt bra hållf.-värden.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Pontus »

Vad kostar materialet för en titanitskrift och vad kostar en sådan maskin? Har du några exempel?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Bjelke »

Glömde att lägga till av det eventuellt kommer att stå just en sådan kolfiber/kevlar-armerings-teknik maskin här (MarkForged allstå), men det
är ganska lång lev.tid på dom och det blir "bara" Mark 2 till att börja med isf, dom är ganska lika om man bara tittar på vad dom kan printa ut men
Mark 5 har större byggvolym/upplösning och kan kontrollera sin egen process med typ laser framför allt (den kostar oxo liiiite mer, typ 700tKr isf 150tKr).
Materialen är samma till båda, typ 1800-2000kr för 800cm³ och ca 1000kr för lika mkt kevlar/kolfiber...
Väntar på ett par prover just nu samt ett besök denna helg eller nästa :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Solanki Industries
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 mar 2017 18:36

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Solanki Industries »

Hallå där!

Vi har en Mark Two som vi haft sen i september leveranstid på en sådan är 4v. Vi väntar nu på våra nya beställningar en Mark X som anländer inom 5 veckor. Sen har vi beställt en METAL X som kommer i september eftersom den släpps då.

Har ni frågor, kontakta mig på Kristoffer@solstromab.com

Vill ni beställa utskrifter, kontakta Filip på:
Filip@solstromab.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Bjelke »

Är det fortfarande samma priser på dom?
Efter det jag såg och provade så är dom inte direkt prisvärda sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Solanki Industries
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 mar 2017 18:36

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Solanki Industries »

Vet ej vad listpriset är på idag, vet bara vad jag får betala med mina rabatter. Vad har du sett och hur mycket har du provat?

Svårt att säga att maskinen inte är prisvärd om du inte har maskinen själv, eftersom du inte vet vad den klarar av. Allt kan man inte läsa sig till i specifikationerna, men är man lite smart så kan man utveckla den här bra mycket. Sen vill jag lyfta fram den tillgången du får till uppbyggnad av detaljer o.s.v är helt annat när du har maskinen själv och tillgången till programvaran för uppbyggnad, för att inte tala om uppdateringarna varje vecka som gör utskrifterna allt bättre och bättre. Jag anser helt klart att maskinen är värd sitt pris med tanke på vad den klarar av. Sen är det svårt att säga att maskinen inte är prisvärd om man inte har den själv, i den aspekt att laborera med bitar för att få fram bästa resultat. För oss så är det helt klart värt det, sen om det är för att man tycker det är dyrt.. hmm ja allt är relativt, jag tycker den är billig med tanke på vad den kan, hur mycket den går och hur mycket den tjänat in. Det här är inga produktions maskiner, det är rent för prototyper. Vi gör många delar som man testar genom t.ex sprängning, och med en kund som är nöjd med resultatet. Men det är som med allt annat behöver man det är det värt det. Man ska även tänka på att det inte bara är att rita och köra,man måste alltid jobba med en detalj i utskriften, man måste veta vilka aspekter som man ska ta hänsyn till så som påfrestningar o.s.v..

Jag avslutar med att vi gjorde samma test som Markforged med en kedjelänk som vi slet av, krävdes 10 ton för att slita av den, vi gjorde testet enbart för att validera vad Markforged lovat.
Solanki Industries
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 mar 2017 18:36

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Solanki Industries »

Föressten, hos vem har du varit och kört tester? Och tittat på hur maskinen fungerar?

Tänkte bara det finns inte så många i Sverige som har en mark two..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Bjelke »

Jag var hos Solidengineer i Täby och vi kollade på den mycket noggrant och körde provbitar samt kollade på alla grejer dom hade kört med maskinen, och inte var den mycket bättre
än alla andra "smälttråds"-maskiner som finns på marknaden när det kommer till kvalitet på utskrifterna, den arbetar ju exakt lika som dom övriga och kolfiber-
materialet är "bara" en plasttråd med kolfiber inlagt (och ganska korta fibrer också).
Den hade ungefär samma problem som dom övriga med tex första lagret som blir ganska fult och kräver en del handpåläggning för att få det skapligt bra.

Ett listpris på 150 tusen för basmodellen låter för den lilla maskinen väldigt högt för en maskin med två munstycken (vilket ganska många andra har).
Köpte man den stora fick man med den lilla gratis var väl någon slags deal i höstas (eg var det nog tänkt som en deal för dom som redan hade en 2:a), men 750 tusen kändes än mer fel
om man inte redan har ett starkt kundunderlag, men på den var iaf volymen rejäl, samt en del andra förbättringar på den också :)

Det finns redan sjukt fina Nylon-material att köpa till övriga maskiner (till helt andra priser) så skillnaden som jag såg var minimal.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Solanki Industries
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 mar 2017 18:36

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Solanki Industries »

Bjelke, är du helt säker på din sak nu?.

Ganska korta fibrer?
Jag tror att du pratar onyx materialet nu eller? Det låter precis som onyx som har kolfiber inblandat i nylonet.

Om inte så kan jag åka och göra en film åt dig när jag eldar kolfibertråden så får du se hur "korta" dom är.

Att inte få första lagret fult är en enkel sak, det löste vi under första veckan vi hade maskinen.

Priset man betalar är för vad den klarar av, plus att man har grym support från SOLIDENGINEER.

Om jag vill ha dessa egenskaper i en maskin, vilken maskin skulle du tycka att jag ska köpa?

Sen kan jag tycka att 150 000:- är småpengar när man pratar prototyper, vilket denna maskin är avsedd för.

Och visst Mark X är inte billig, men ge mig ett bra alternativ.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kolfiber 3d-skrivare

Inlägg av Bjelke »

Har kollat lite mer på det här nu och visst är det så att Onyx-materialet är lite som ett grundmaterial men det var bra mycket bättre än andra liknande material till dom lågprismaskiner
som finns, och kolfibern i DET materialet var inte så dåligt som jag fick intryck av vid mitt besök i Täby :)

Den separata kolfibertråden är fortfarande inbakad i en plasttråd men är avsevärt mycket vassare då det är mer kolfiber i den (och längre fibrer vad jag läst men osäker på det).

Och som sagt så är priset i förhållande till användningsområdet inte direkt högt så jag beställde en maskin iaf ;)
Kör på den lilla maskinen först och utvärderar den så får vi se vart det landar sedan...
Priserna har förresten gått ner sedan i höstas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar