AMS Världens bästa bil?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

AMS Världens bästa bil?

Inlägg av Pontus »

Såg att i nästa nummer som finns att läsa på nätet 10 april så kommer AMS utse världens bästa bil av Rang Rover, S-klass, Audi RS7 och P85D.
Någon som vågar sig på en gissning? Jag gissar att de flesta på det här forumet vill se en och samma bil vinna, men än så länge kan man ju glädjas åt att Tesla är med bland de fyra bästa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Re: AMS Världens bästa bil?

Inlägg av Bod »

Köper tidningen när jag vet att Tesla vann ;)

Vadå jag partisk. :D
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det känns som en ganska meningslös frågeställning. Det är ju så sjukt subjektivt och individuellt. Världens bästa bil för vem och för vilket syfte? Med hänsyn till vilka parametrar, såsom ekonomi och miljö?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
Det känns som en ganska meningslös frågeställning. Det är ju så sjukt subjektivt och individuellt. Världens bästa bil för vem och för vilket syfte? Med hänsyn till vilka parametrar, såsom ekonomi och miljö?
Med tanke på konkurenterna och Tesla så lär väl inte priset ha så stort inflytande utan då är det väl bäst på samma sätt som många ofta ansett tidigare att s-klass varit världens bästa bil gissar jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Pontus skrev:
danni skrev:
Med tanke på konkurenterna och Tesla så lär väl inte priset ha så stort inflytande utan då är det väl bäst på samma sätt som många ofta ansett tidigare att s-klass varit världens bästa bil gissar jag.
Ja, kanske... Men AMS har ju faktiskt höjt Model S till skyarna förut, så inget är omöjligt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det beror helt enkelt på var artikeln skrevs, Sverige eller modertidningen i Tyskland?

Auto, Motor och Sport är entusiastisk om Tesla (och dess chefsredaktör mycket positiv till elbilar)

Auto, Motor und Sport hatar Tesla, elbilar och allmänt sett alla bilar som inte tillverkats i Tyskland

Ibland tar svenska tidningen in artiklar från tyska - det är då man brukar sätta kaffet i halsen :roll:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Auto, Motor und Sport hatar Tesla, elbilar och allmänt sett alla bilar som inte tillverkats i Tyskland
De har fipplat med riktigt oproffsiga och dåliga räckviddstest, ja, men kan man verkligen säga att de hatar Tesla? De testade ju HiFi-systemet i Model S mot det tre gånger så dyra B&O-systemet i A7 och konstaterade att Teslans lät precis lika bra (och vann totalt sett tack vare priset).
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Exceptio probat regulam
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Exceptio probat regulam
Ja, fast nu använder du det uttrycket fel :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jasså? HiFi-testet är ju undantaget som bekräftar regeln...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Jasså? HiFi-testet är ju undantaget som bekräftar regeln...
Ja, precis. Fast så använder man inte det uttrycket. En liten personlig käpphäst och kanske inte hör hemma i den här tråden, men du kan läsa mer om vad det uttrycket egentligen betyder här: http://www.faktoider.nu/undantaget.html
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Tack! Alltid lär man sig nåt :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bod skrev:
Köper tidningen när jag vet att Tesla vann ;)

Vadå jag partisk. :D
Då är det bara att du går till affären 16 april och köper tidningen. Tesla P85D vann mot Range Rover, Mercedes S500 och Audi RS7.
Totalt vann Tesla ganska stort dock blev man bortblåst i komfort (fjädring och ljudnivå). Det finns de här som påstår att fjädringen är jätte komfortabel och ljudnivån jätte låg???
Får skapa min egen uppfattning när jag får bilen.

Hur som helst är väl detta jätte kul, tycker jag i varje fall.

Ska nog köpa en tidning och lägga på jobbet... :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Pontus skrev:

Samma här! Hur vet du resultat redan nu när tidningen kommer ut den 16e? :shock:
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bod skrev:
Pontus skrev:

Samma här! Hur vet du resultat redan nu när tidningen kommer ut den 16e? :shock:
Är man prenumerant finns tidningen att läsa på nätet några dagar tidigare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Resultatet vart:

.............................. AUDI ....... MERCEDES .......... RANGE ROVER ......... TESLA
Körglädje: ................ 4,5 ............. 2,5 ....................... 3,5 ..................... 5
Komfort: .................. 3,5 .............. 5 ......................... 4,5 .................... 2,5
Kupeutrymme: ......... 3,5 ............... 5 .......................... 5 ..................... 3,5
Bagageutrymme: ....... 3 ............... 0,5 ......................... 2 ..................... 4,5
Ekonomi: .................. 3 ................ 4 ......................... 1,5 ..................... 3
Säkerhet: ................ 3,5 ............. 3,5 ......................... 4 ....................... 5
Miljö & energi: ......... 0,5 ............. 2,5 .......................... 1 ...................... 5
Vill ha: ..................... 5 ................ 4 ......................... 4,5 .................... 4,5
Totalt: ................... 26,5 ............ 27 ......................... 26 .................... 33
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Vill ha RS7 högre än Tesla... Röka svamp... Vem vill ha den apfula Audin... Sorry men.., :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Vill ha RS7 högre än Tesla... Röka svamp... Vem vill ha den apfula Audin... Sorry men.., :-)
Tycker nog att Audin kan vara riktigt snygg i vissa vinklar, men jag skulle inte byta bort min kommande Tesla mot Audin.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

RS5 men RS7 ser ut som stryk. Baken ser ut som en haltande svan... Hua!
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Även om Teslan vinner köper jag inte tidningen för sjuuuuukt ointresserad av de andra bilarna de jämför med. Kommer bara störa mig på detaljer. Så nope...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Nu ligger tidningen på fikabordet... får se om någon förstår hinten
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Lirke
Teslaägare

Inlägg av Lirke »

Någon som har lite balanserade tankar kring det låga betyget för komfort? För mig är komfort väldigt viktigt även om jag inser att min beställda Tesla kanske inte når upp i Audi A8 klass (nuvarande bil).

Tycker ni betyget motsvarar verkligheten?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nu har jag ingen Tesla, men jag har kört ett par gånger, och jag var imponerad av körkomforten. Med luftfjädringen går den fantastiskt fint och bekvämt på vägen (eoner bättre än min gamla A6 -13 med sportfjädring). Det jag mest reagerade på var att interiör och lyxkänsla hade jättelångt kvar upp till Audi-nivå, och att stolarna inte var så roliga, men nu finns ju nextgenstolarna (som jag inte hunnit prova).
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Lirke skrev:
Någon som har lite balanserade tankar kring det låga betyget för komfort? För mig är komfort väldigt viktigt även om jag inser att min beställda Tesla kanske inte når upp i Audi A8 klass (nuvarande bil).

Tycker ni betyget motsvarar verkligheten?
Nja, vad ska jag säga, det beror lite vad man är van vid och ens egna förväntningar. Förmodligen är komfort- och lyxkänslan mindre i en Tesla jämfört med andra bilar i samma prisklass. För mig, som för övrigt bara kör gamla Land Rover, är Model S en s k "quantum leap", ungefär som om man kliver från ståplatsen i fotbollsarenan in i en lyxsalong... Pengarna man betalar när man köper en Tesla är nog i första hand för batteriet, som kostar en del.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Teslan i AMS-testen har 21-tumshjul och det drar ner på komforten och bullret.
Jag kör en Mercedes S-klass av samma typ som i testen, men inte hybriden det är en 350 Bluetec diesel 4-matic.
Och jag skulle aldrig lägga några slantar på lägre profil på hjulen, jag kör med "ballong-däcken" som är standard och det är 17"x245 på denna modellen.
Jag har testat Mercan med 20-tum och det försämrar ljudkomforten och den blir stötigare och jag upplever inte väghållningen att den blir bättre, snarare sämre på normal gropig väg och lite fukt på vägen. På en slät racebana blir det nog bättre väghålling, men inte på normalväg.
Samma sak med inställningen sport jämfört med komfort på luftfjädringen, sämre komfort, sämre väghållning på krokig, gropig normal svensk väg.
Inredningen i Teslan ser jag som ren och snygg, det ligger klass i renhet också, men standardstolarna når inte upp till Mercans nivå.
Teslan var ju också på papperet dyrare per mil än Mercan, men det är ju värdeminskningen som är den dyra biten inte bränsleförbrukningen.
Värdeminskningen om 3 år vet vi inte så mycket om, mer än att Tesla garanterar 50% om den är leasad.
Konstigt nog var servicen dom första 3 åren dyrast på Teslan jämfört med dom övriga bilarna, den sägs ju knappt inte behöva någon service???

Det är också en sak som dom inte tar upp i värderingen och det är tjänstebilsförmån, där Teslan är överlägsen. Min Merca skulle ha ett förmånsvärde på 17000/månad jämfört med en Tesla med lite extrautrustning och totalt samma prisklass där den skulle hamna på ca. 7000 kr.
Mercan har jag därför köpt privat, men en Tesla skulle jag ta ut som tjänstebil.
Skriv svar