Det är mycket snack om Bolt just nu och det beror nog mest på att Bolt existerar men också på att det är amerikanska GM som är pappa till bilen. Volkswagen har jobbat på sina elbilsprojekt mer än vad iaf jag kände till. Audi R8 eTron och A3 eTron har ju fått en del fokus men VW har ju även VW eGolf och eUp ute och snart rullar väl även Passat GTE ut (visserligen hybrid men ändå).
I artikeln kan man också läsa om att de planerar att kunna producera i stort sätt samtliga modeller med antingen bensin/diesel, hybrid eller ren eldrift med samma produktionslina och kan då variabelt styra om efter efterfrågan. Det låter ju ekonomiskt och smart men missar man inte då de stora fördelarna som en bil designad från grunden för eldrift har, nämligen låg tyngdpunkt. Jag gissar att de kommer ha någon form av batteripack som är fördelad där fossildrivlinan normalt sett går för att ha batterier nog för 200+ miles.
Lätt att vara kritisk här men det är goda nyheter för oss som tror på elbilar även om det blir mindre optimala elbilar
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Jag tycker det är positivt att det går åt rätt håll i alla fall. Idag känns det som att det är väldigt naturligt för flera biltillverkare (däribland VW, Audi, BMW, Mitsubishi) att när de tar fram nya modeller, se till så att plattformen är förberedd för att inkludera en laddhybrid redan från början. Det är ju ett steg i helt rätt riktning. Nästa sak blir att det blir helt självklart att en modell går att få som ren elbil också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Kul att dom avsätter så mycket till utvecklingen nu.
Bara för några år sedan så sa dom att det aldrig kommer bli nått med rena elbilar på många år.
Ja jag tror det kommer hända mycket de närmsta åren.
Ska bli riktigt spännande att följa utvecklingen.
...men missar man inte då de stora fördelarna som en bil designad från grunden för eldrift har, nämligen låg tyngdpunkt.
Hej.
Vet inte hur dom kommer lyckas med övriga modeller men just med eGolf, som ändå är en vanlig golf, tycker jag VW lyckats rätt bra gällande låg tyngdpunkt. Batteriet ligger lågt och utspritt. Med tanke på priset så känns har dom lyckats få med rätt många av en elbils fördelar. Har inte provat i3 eller eUP så dom vet jag inte hur dom är.
Dock missar dom det viktigaste, ett laddnätverk med flera laddare på samma plats. CSS utbyggnaden är bristfällig och saknar redundans.
Vet inte hur dom kommer lyckas med övriga modeller men just med eGolf, som ändå är en vanlig golf, tycker jag VW lyckats rätt bra gällande låg tyngdpunkt. Batteriet ligger lågt och utspritt.
Låter bra det Smart av VW att ta en bil som Golfen som är populär i övrigt med. Frågan är bara om de kan stoppa i 200+ miles av batterier någonstans och fortfarande få bra viktfördelning. 150 km på nuvarande så det är en del batteri till som skall i!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22