Vattenfalls laddpris

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Vattenfalls laddpris

Inlägg av Fredriksv »

Pratade igår med en mycket trevlig kvinna på Vasakronan(tror jag) hon berättade att dom var tvungna att ta betalt per minut och inte per kWh då det skulle räknas som elhandel, med hantering av elskatter osv. 3 kr per minut var deras pris. Dom var tvungna att ta så mycket för att ha en chans att få investeringen återbetald.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vattenfalls laddpris

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vattenfalls laddpris

Inlägg av Pontus »

Mailade och fick följande svar:

"Snabbladdning är en tjänst och inte en renodlad elprodukt. Vi har kostnader för utveckling, uppbyggnad och drift samt underhåll av laddstationerna.

Prisnivån bygger på investeringskostnader och med målet att priset ska vara konkurrenskraftigt jämfört med andra fordonsbränslen. Kostnaden för att köra en elbil med en kombination av normalladdning och snabbladdning är prisvärt jämfört med andra fordonsbränslen. "

Kanske inte så mycket till svar men nu vet de att det varje fall är en till som reagerat.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vattenfalls laddpris

Inlägg av bylund »

Jag avser också att skriva till dem. Lite hål i huvudet att jämföra med andra drivmedel. Jag väljer ju inte mellan Vattenfalls snabbladdare och E85 från OKQ8, jag väljer mellan att ladda där och att ladda någon annanstans.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Vattenfalls laddpris

Inlägg av leiflodde »

Jag tycker priset är lite pinsamt men beror väl på att det vill få igen pengarna för investeringarna men för de priset kan ju alla husägare extraknäckande genom att sälja ström till halvapriset jämfört med Vatenfall och blir ändå en bra affär.

Sen kan det var ett problem om alla bilar laddar sakta och då blir det aldrig ledigt så någon form av kostnad för ström och samt en maxtid.

Exempelvis på Sturups flygplats finns 4 platser för elbilar och där betalar ett dygnspris oavsett om man behöver strömmen eller ej och de 3 ggr jag i år tänkt ladda har det varit upptaget och tur då att strömmen räckte hem.

Kanske ett slags dubbelsystem där man har 1 stolpe och 2 parkeringsplatser så att efter en viss tid kan nästa ladda?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vattenfalls laddpris

Inlägg av bylund »

Jag skrev:
Hej,

Jag fick brev från er angående snabbladdare, och jag har några funderingar.

Det står att man laddar en elbil på upp till 80 % på c:a 30 minuter. Coolt tänkte jag, äntligen någon som erbjuder laddare med hög effekt. Dock kan jag inte på er hemsida se att en enda av laddarna har mer än 50 kW. Under perfekta förhållanden kommer jag då inte upp i 80 % på ens en timme (50 kW i en timme till ett batteri på 85 kWh är knappt 60 %). Jag hade hoppats på åtminstone 100 kW-laddare som KIA har.

Sedan kommer nog priset avskräcka annat än nödladdning för att ta sig till destinationen. Att jämföra med priset på andra drivmedel fungerar inte, jag väljer inte mellan E85 och era laddstationer, jag väljer mellan olika laddalternativ och då de är många där ni har valt att placera ut era stationer så tror jag inte att utnyttjandegraden kommer att bli särskilt hög.
Vattenfall skrev:
Vi vill med den informationen framförallt framförhålla skillnaden med en snabbladdning genom våra snabbladdningsstationer gentemot en laddning i hemmet under normala förhållanden. Det är problematiskt att garantera laddtid pga. olika bilmodeller. Vid goda förhållanden kan 80% uppnås på ca 30mi och det är just den möjligheten vi vill belysa.


Gällande prissättningen så är det en viktig fråga precis som du säger. Vårt mål är att vid ett senare skede prissätta tjänsten så att kostnaden blir lägre än både bensin och diesel. Detta går att läsa mer om här: http://www.vattenfall.se/sv/e-mobility-nyheter.htm


Tack för dina synpunkter. Just nu inkommer det många frågor kring just våra snabbladdningsstationer och det är jättebra att vi har möjligheten att få höra era åsikter.
Så mest så att de upprepar sina ståndpunkter. De har inte svarat på hur ett litet batteri kan ses som "goda förhållanden"
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Perand
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 aug 2014 20:21
Ort: Stockholm

Re: Vattenfalls laddpris

Inlägg av Perand »

Fick idag ett meddelande att Vattenfall skjuter upp kravet på betalning i "några dagar" p g à strul med laddkortet. Eller håller de på att tänka om? En Carl-Oscar har skickat mig två mail idag och försökt förklara deras ståndpunkt - föga övertygande, men positivt att företaget vill kommunicera.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vattenfalls laddpris

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Vattenfalls laddpris

Inlägg av Hammar »

Man kan undra hur de tänker. Det borde ju vara intressant för dem att skaffa sig erfarenheter av folks betalningsvilja vid olika prissättningar.
De vet ju redan hur mycket laddplatserna används när det är gratis att använda dem.
Om man måste skaffa sig speciella kort, så kommer ju användningen att sjunka av bara den anledningen.
Säg att de skulle ta den symbolisk summan av 20kr/timme under ett par månader. Då skulle folk vänja sig vid att betala för tjänsten, och de skulle få ett hum om folks betalningsvilja.
Skriv svar