Aha, gött! Nu börjar det ordna upp sig för kommande Europaresormati skrev:Det låter så. Jag har för mig att de har bytt alla kablar nu, på vissa ställen har de till och med bytt laddarna eftersom det var enklare så.Geni87 skrev:Ser att det är laddare från Tritium. Undrar om de har fått de vattenkylda kablarna från start eller om de kommer uppgraderas senare. De har ju börjat byta ut kablar på ett gäng stationer med dessa laddare så förhoppningsvis har dessa fått rätt från början. Någon kanske kan bekräfta snart.Også i dag åpnet vi 4 stk 350 kW Lyladere i Sverige, denne gangen på Circle K Malmø (Vintrie), velkommen
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Krävs det tillstånd för rörelsehindrade på en av laddarna? Jag ser att den inte är skyltad så, men målningen på marken antyder att man böra undvika den annars.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ionitys laddnätverk
156km mellan ionity i Malmö och första ionity i Danmark Circle K i nyborg. Det borde inte vara något problem.mati skrev:ÄNTLIGEN! Tyvärr fattas det en laddare mellan Malmö och Rødby. Jag hoppas att det är planerat nånting, annars får man toppa lite med 50kW nånstans däremellan.helix skrev:Ionity Malmö har nu öppnat och strömmen är påslagen
Edit: sorry läste ej allt. Till färjan behövs en annan laddare.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Om man vill åka Rødby - Puttgarden blir det lite lurigt. Kan bli gränsfall att ta sig till laddaren mellan Lübeck och Hamburg efter färjan.Lophornis skrev:156km mellan ionity i Malmö och första ionity i Danmark Circle K i nyborg. Det borde inte vara något problem.mati skrev:ÄNTLIGEN! Tyvärr fattas det en laddare mellan Malmö och Rødby. Jag hoppas att det är planerat nånting, annars får man toppa lite med 50kW nånstans däremellan.helix skrev:Ionity Malmö har nu öppnat och strömmen är påslagen
Re: Ionitys laddnätverk
Kul att se att Spekeröd är preppad för snabb utökning till 12 laddare. 
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, der går inte. Med Teslan har jag alltid laddat två gånger i Danmark, både i Køge och i sunkiga Nørre Alslev. Jag hade kunnat hoppa över en SuC om jag hade orkat ladda fullt. Med Audin lär det inte vara nåt bekymmer att ladda till åtminstone 90% utan att det blir segt, men det är 33 mil mellan Ionity-laddarna i Malmö och Buddikate. De nerverna har jag inte. Men det finns ett antal 50-kilowattare utmed vägen där man kan toppa lite snabbt. Borde inte vara olösbart direkt.Geni87 skrev:Om man vill åka Rødby - Puttgarden blir det lite lurigt. Kan bli gränsfall att ta sig till laddaren mellan Lübeck och Hamburg efter färjan.Lophornis skrev:156km mellan ionity i Malmö och första ionity i Danmark Circle K i nyborg. Det borde inte vara något problem.mati skrev:ÄNTLIGEN! Tyvärr fattas det en laddare mellan Malmö och Rødby. Jag hoppas att det är planerat nånting, annars får man toppa lite med 50kW nånstans däremellan.helix skrev:Ionity Malmö har nu öppnat och strömmen är påslagen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det låter inte olösbart även om 50 kW är lite segt. På sikt kommer det nog en station på Lolland eller södra Själland.mati skrev:Nej, der går inte. Med Teslan har jag alltid laddat två gånger i Danmark, både i Køge och i sunkiga Nørre Alslev. Jag hade kunnat hoppa över en SuC om jag hade orkat ladda fullt. Med Audin lär det inte vara nåt bekymmer att ladda till åtminstone 90% utan att det blir segt, men det är 33 mil mellan Ionity-laddarna i Malmö och Buddikate. De nerverna har jag inte. Men det finns ett antal 50-kilowattare utmed vägen där man kan toppa lite snabbt. Borde inte vara olösbart direkt.Geni87 skrev:Om man vill åka Rødby - Puttgarden blir det lite lurigt. Kan bli gränsfall att ta sig till laddaren mellan Lübeck och Hamburg efter färjan.Lophornis skrev:156km mellan ionity i Malmö och första ionity i Danmark Circle K i nyborg. Det borde inte vara något problem.mati skrev:ÄNTLIGEN! Tyvärr fattas det en laddare mellan Malmö och Rødby. Jag hoppas att det är planerat nånting, annars får man toppa lite med 50kW nånstans däremellan.helix skrev:Ionity Malmö har nu öppnat och strömmen är påslagen
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns en väldigt trevligt belägen rastplats mellan Farö-broarna där man kan ladda med 50kW. 15 minuter eller så (dvs andra könet hinner med sitt toabesökGeni87 skrev:Det låter inte olösbart även om 50 kW är lite segt. På sikt kommer det nog en station på Lolland eller södra Själland.
Det dumma är att danskarna tar så vansinnigt hutlöst betalt för elen. Typ 10kr/kWh eller nåt om man använder fel laddbricka. Jag har nu fått mitt laddkort från tyska Maingau Energie, som jag beställde just pga det. Då blir det lite mer överkomligt. Bra service där förresten. Extremt ovanligt att man blir duad i Tyskland av folk som man inte känner. Troligen en elbilsgrej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Tog en titt på Spekeröd idag. Där var det iaf vätskekylda kablar på Tritiumladdarna. 
Tyvärr har jag ingen elbil att ladda än.
Tyvärr har jag ingen elbil att ladda än.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag hoppas de kommer lite laddare även mellan rostock och Berlin och vidare söderut mot München. De är fortfarande lite tunt med laddare på den sträckan som vi oftast kör ner till Österrike.
Även problem genom Danmark, vi brukar åka gedser rostock.
Även problem genom Danmark, vi brukar åka gedser rostock.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Det lär det göra. Hittills har de ju mer eller mindre följt platserna från den ursprungliga kartan för de första 400 stationerna.chaffis75 skrev:Jag hoppas de kommer lite laddare även mellan rostock och Berlin och vidare söderut mot München. De är fortfarande lite tunt med laddare på den sträckan som vi oftast kör ner till Österrike.
Även problem genom Danmark, vi brukar åka gedser rostock.
Re: Ionitys laddnätverk
Jo ser ju ut som de ska komma en del laddare där dock svårt att se någon mellan Köpenhamn och gedser eller rödby. Men samtidigt finns den laddare direkt i Tyskland istället så är de nog ok.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ionitys laddnätverk
Lite intressanta uppgifter på märkskylten... Man kan tydligen ta ut mer effekt än man skickar in vid gynnsamma förhållanden... 
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 
Re: Ionitys laddnätverk
Haha, det är ju ett modulärt system. Input är säkert vad just den här installationen är konfigurerad för medans output är max vad stolpen klarar.lator skrev:Lite intressanta uppgifter på märkskylten... Man kan tydligen ta ut mer effekt än man skickar in vid gynnsamma förhållanden...
Re: Ionitys laddnätverk
Idag lördag 20:e april såg det likadant ut. Även de blå sakerna stod kvar. Tog tyvärr ingen bild.Markus skrev:Mantorp 15 april.
Säkert inte långt bort från att drftsättas.
Att inget ser ut att ha hänt har säkert med påsken att göra.
Re: Ionitys laddnätverk
Äre det bara jag eller hur länge har de sagt "roughly", dvs grovt räknat 6 per plats. grovt kan ju vara 2-8.
Re: Ionitys laddnätverk
Lägsta antalet jag har sett är 3 stycken, högsta är 8. Så sett har du helt rätt. Samtidigt ser vi till exempel i Spekeröd, som har 4 laddare, att stationen är förberedd för 12. Och det finns fler stationer där man ser tomma socklar för ytterligare laddare. Jag antar att det är i stort sett bara jacka dit dem när behovet ökar. Min killgissning är att de försöker få så stor yttäckning som möjligt först. Kapaciteten kan man öka senare.Mickep skrev:Äre det bara jag eller hur länge har de sagt "roughly", dvs grovt räknat 6 per plats. grovt kan ju vara 2-8.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Nu händer det äntligen saker. Idag har det dykt upp en ny station mitt i centrala i Wolfsburg, dvs i självaste VW-staden.mati skrev:... I hela förbundslandet Niedersachsen finns inte en endaste Ionity-station. De har liksom byggt runtomkring med millimeterprecision. Det är där VW har sitt säte....
https://www.google.com/maps?daddr=52.416656,10.783389
Den är verkligen belägen mitt i staden, alltså inte utmed motorvägen vid någon rastplats/mack. Det är dessutom bara två mil därifrån till min morfar. Laddproblemet jag alltid har haft där nere, pga brist på Chademo-laddare, har alltså förhoppningsvis löst sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Då bör vi kunna skrota den konspirationsteorin mao.mati skrev:Nu händer det äntligen saker. Idag har det dykt upp en ny station mitt i centrala i Wolfsburg, dvs i självaste VW-staden.mati skrev:... I hela förbundslandet Niedersachsen finns inte en endaste Ionity-station. De har liksom byggt runtomkring med millimeterprecision. Det är där VW har sitt säte....
https://www.google.com/maps?daddr=52.416656,10.783389
Den är verkligen belägen mitt i staden, alltså inte utmed motorvägen vid någon rastplats/mack. Det är dessutom bara två mil därifrån till min morfar. Laddproblemet jag alltid har haft där nere, pga brist på Chademo-laddare, har alltså förhoppningsvis löst sig.
Re: Ionitys laddnätverk
Yes. Skönt.Geni87 skrev:Då bör vi kunna skrota den konspirationsteorin mao.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Snart kanske några model3 ägare kan stresstesta ionitys laddare lite grann och se vad de går för när alla stationer laddar max.
Re: Ionitys laddnätverk
Det har inte med Ionity att göra, men det är intressant att även Clever/E.ON börjar installera 350kW-laddare. Det ryktas om att de ska bygga sina egna laddkorridorer. Det är kanon att snabbladdarna nu sprider ut sig mer och mer!
Tog de här bilderna när jag var på Löddeköpinge SuC och laddade. Verkar som de håller fast vid CHAdeMO-handske parallellt med CCS (även om det inte finns någon sladd än) till skillnad mot Ionity:
Tog de här bilderna när jag var på Löddeköpinge SuC och laddade. Verkar som de håller fast vid CHAdeMO-handske parallellt med CCS (även om det inte finns någon sladd än) till skillnad mot Ionity:
Re: Ionitys laddnätverk
Intressant att det står Clever på nya laddare. Företaget heter ju Bee sedan ett par månader.
Re: Ionitys laddnätverk
Står att laddaren är producerad vecka 7, kanske precis innan namnskiftet?Jerker skrev:Intressant att det står Clever på nya laddare. Företaget heter ju Bee sedan ett par månader.
Re: Ionitys laddnätverk
Tror det är på grund av att det inte är Bee (före detta svenska Clever) som varit med och byggt laddarna, utan snarare danska Clever. Därav att det står Clever.Jerker skrev:Intressant att det står Clever på nya laddare. Företaget heter ju Bee sedan ett par månader.