TCS - ett forum med ett öppet sinne

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av Jerker »

Efter att ha varit aktiv i lite olika Facebookgrupper med inriktning på elbilar under en tid så känns det så skönt att kunna ha det här forumet som "reträttplats". Här är det fritt fram att diskutera i princip allt möjligt trots att forumet har en klar profil. Man behöver inte bara diskutera Tesla även om det såklart dominerar. Men att diskutera andra bilmodeller är fritt fram och allt möjligt som ligger i utkanten av detta. Och även politik, mat osv. Så länge det bara finns några som intresserar sig för det så går det. Trevliga människor, intelligenta, kunniga, allmänbildade, intellektuella...

Facebookgrupper tenderar att bli mycket mer slutna och inget annat än det profilerade får diskuteras. Jag tycker det är synd, för att diskutera annat befruktar diskussionen om det centrala.

Heja TCS!
STEFLI
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jun 2016 10:20

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av STEFLI »

Tycker inte det är så konstigt att en FB-grupp hålls till den profil som ställts där. Är man intresserad av en sak vill man inte höra/läsa irrelevanta inlägg då det blir svårt att sålla i flödet. I formatet för TCS forumet kan man välja vad man vill läsa från de olika trådar/ämnen som skapats (olika FB-grupper). Irriterande OT förekommer även här även här, men är betydligt lättare att hantera/ignorera än i en grupp på Facebook.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av Jerker »

Jo, jag håller med dig, att det är lättare att sortera här, men det är ju så att mycket tangerar varandra och det blir väldigt begränsande när man inte kan diskutera nåt annat än exakt det som står i namnet på gruppen. Då blir det gärna lite tyst i gruppen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av mati »

Jag håller med dig Jerker. Bästa beviset är ju när folk startar trådar som inte har minsta lilla att göra med varken Tesla eller elbilar. Det förekommer ju ganska ofta, och jag tycker det är trevligt. Det är ju på sätt och vis ett tecken på att många anser ett det finns rätt kompetens och kunskap inom det mesta här på forumet och att man kan komma hit när man behöver råd. Det är kanske inte huvudsyftet med ett teslaforum, men å andra sidan kan det förklara varför "de andra" anser att vi tillhör en sekt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag håller med dig Jerker. Bästa beviset är ju när folk startar trådar som inte har minsta lilla att göra med varken Tesla eller elbilar. Det förekommer ju ganska ofta, och jag tycker det är trevligt. Det är ju på sätt och vis ett tecken på att många anser ett det finns rätt kompetens och kunskap inom det mesta här på forumet och att man kan komma hit när man behöver råd. Det är kanske inte huvudsyftet med ett teslaforum, men å andra sidan kan det förklara varför "de andra" anser att vi tillhör en sekt.
Haha! Ja, det har du rätt i! :D
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av apkungen »

Om man diskuterar annat i en fb grupp blir man lär påhoppad. Fler fanatiker på fb känns det som.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Om man diskuterar annat i en fb grupp blir man lär påhoppad. Fler fanatiker på fb känns det som.
OK, så om vi är en sekt här, vad gör det dem till då? :?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av Bjelke »

Ateister :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Ateister :lol:
Fanatiska ateister... jo, det finns nog.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av Bjelke »

Eller hädare kanske hehe
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av mati »

Jag föredrar ordet "familj". Det låter mycket trevligare än sekt. Hos Tesla brukar de använda samma uttryck för att benämna dem som har en Tesla. Vi kan väl vidga begreppet till alla som hänger här, man behöver ju inte ha en Tesla för att tillhöra familjen. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av Teslaspolen »

Håller med dig, Jerker. Det är roligt att forumet har ett sådant brett band av diskussioner om allt möjligt, finns mycket kunnigt folk med!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Jag föredrar ordet "familj". Det låter mycket trevligare än sekt. Hos Tesla brukar de använda samma uttryck för att benämna dem som har en Tesla. Vi kan väl vidga begreppet till alla som hänger här, man behöver ju inte ha en Tesla för att tillhöra familjen. :)
Typ som El Familia istället för La Familia?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av Jerker »

Det som irriterar mig särskilt i flera FB-grupper är att man knappt ens får säga negativa saker om Tesla! Jag har t.o.m. varit med om att inlägg med negativa synpunkter på Tesla har raderats. Då är man ute på ett sluttande plan. Dessutom har man infört att inläggen ska förhandsgranskas av admin. Visst, om man har haft probelm med att det skrivs en massa spam, rasism, reklam för företag etc. så förstår jag, men det är på en mycket beskedligare nivå. Man vill helt enkelt bara ha positiva kommentarer som handlar exakt bara om det som står i gruppens namn.

Det hände en intressant sak nu. Jag har ju startat en FB-grupp för Sono Motors eftersom jag tycker att det är en intressant bil på många sätt. Vi försöker då sprida kunskap om den här gruppen så att intresserade kan gå med. Var sprider man då denna kunskap? Jo i andra grupper med elbilskoppling. Så jag skrev om den i lite olika grupper där jag är med. I de flesta har det gått bra, inga sura kommentarer utan många som söker sig till gruppen. Så efter moget övervägande vände jag mig till FB-gruppen Tesla Ägare/Entusiaster. Där har de förhandsgranskning på inläggen. Jag läste i deras reglemente och därför skrev jag först till admin och frågade om det var OK att lägga upp reklam om bilen och gruppen. Jag fick klartecken. Det blev samma här, att många från den gruppen sökte medlemskap i Sono Motorsgruppen. (Det är ju så att man ser vilka andra grupper de som söker är medlem i och de grupper som man själv är medlem i syns högst upp och då ser jag snabbt vilka grupper vi rekryterar från.)

Men så började andra i gruppen klaga direkt till admin - och det var knappast de som gick med i Sono Motors - men nästan bara positiva kommentarer i tråden. Då plockade admin bort tråden och meddelade mig. Jag beklagade detta och lade fram min syn på att det borde vara högre i tak än så. Då fick jag ett märkligt svar som kopplade ihop att jag varit kritisk till att det kanske inte blir dragkrok på Tesla 3 med mitt inlägg om Sono Motors.

Ja, ni fattar! Tur att TCL finns!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av mati »

Det finns säkert folk som får ihop det så att de ser nåt positivt i att Model S inte går att få med drag. Och så får man inte ha en annan uppfattning heller. Jag har också märkt att i vissa forum får folk omedelbart på käften så fort de uttrycker minsta lilla negativa om Tesla. Tyvärr är det mer regel än undantag, även när det inte gäller Tesla. Jag hade för några år sedan en Volvo V70 som hade ganska allvarliga motorproblem som Volvo inte fick ordning på. Jag sökte hjälp i Volvo-forumet och där fanns det faktiskt folk som upplevde exakt samma fel. Vi blev till sist utmobbade, jag bytte bil, några andra som jag hade kommit i kontakt med utanför forumet avregistrerade sig som användare osv. Det accepterades inte att vi uttryckte frustration över Volvos oförmåga att fixa bilarna. Det var vårt fel, vi hade köpt "fel" modell med "fel" motor, osv osv. Helt galet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av Tars »

Okej....
Då känns detta forum helt ok, kanske inte alltid, men för det mesta mesta.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av iAkita »

Jag håller med Jerker, och jag tycker det är väldigt tråkigt att läsa dina erfarenheter av att man ibland ”cencurerar” åsikter/intryck om bland annat Tesla i andra grupper. För mig fungerar det enbart avskräckande och som dålig reklam.

Detta forum fungerar däremot alldeles utmärkt som reklampelare för Tesla, just för att det finns så många Teslaägare här som ser sakligt på sina bilar och inte tvekar att skriva om saker de tycker är mindre bra. Kan man marknadsföra en bil på ett bättre sätt än genom förstahandsvittnesmål från ägare som vill ha den och tycker den är fantastisk, trots små brister och skavanker?

Renault försökte sig på en liknande reklam för Megane-kombi för några år sedan. Säljaren i reklamen hade tusen frågor och potentiella anledningar till varför den eventuella kunden ville ha bilen. Ingen av dem stämde in, utan det enkla svaret var ”för att jag vill ha den”. Exakt den känslan förmedlas här, och den blir inte sämre av att den förmedlas på riktigt av Teslaägare (och presumptiva Teslaägare) som i de flesta fall dessutom kan resonera, reflektera, ta kritik, ge kritik och och formulera sig på ett sakligt, intelligent och välformulerat sätt i andra frågor.

Jag vill ju inte ens ha en Tesla egentligen eftersom Model 3 är den enda Tesla som är ekonomiskt rimlig för mig, och den inte erbjuder om det jag behöver i en bil. Ändå blir jag sugen på den tack vare detta forum.

Ursäkta min franska:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: TCS - ett forum med ett öppet sinne

Inlägg av Tars »

iAkita skrev:
Jag håller med Jerker, och jag tycker det är väldigt tråkigt att läsa dina erfarenheter av att man ibland ”cencurerar” åsikter/intryck om bland annat Tesla i andra grupper. För mig fungerar det enbart avskräckande och som dålig reklam.

Detta forum fungerar däremot alldeles utmärkt som reklampelare för Tesla, just för att det finns så många Teslaägare här som ser sakligt på sina bilar och inte tvekar att skriva om saker de tycker är mindre bra. Kan man marknadsföra en bil på ett bättre sätt än genom förstahandsvittnesmål från ägare som vill ha den och tycker den är fantastisk, trots små brister och skavanker?

Renault försökte sig på en liknande reklam för Megane-kombi för några år sedan. Säljaren i reklamen hade tusen frågor och potentiella anledningar till varför den eventuella kunden ville ha bilen. Ingen av dem stämde in, utan det enkla svaret var ”för att jag vill ha den”. Exakt den känslan förmedlas här, och den blir inte sämre av att den förmedlas på riktigt av Teslaägare (och presumptiva Teslaägare) som i de flesta fall dessutom kan resonera, reflektera, ta kritik, ge kritik och och formulera sig på ett sakligt, intelligent och välformulerat sätt i andra frågor.

Jag vill ju inte ens ha en Tesla egentligen eftersom Model 3 är den enda Tesla som är ekonomiskt rimlig för mig, och den inte erbjuder om det jag behöver i en bil. Ändå blir jag sugen på den tack vare detta forum.

Ursäkta min franska:
Bra sammanfattat!
Det är lite det här som är grejen med tesla tycker jag.
Jag ser ett företag som vill något annat än att suga ut livet ur alla resurser på jorden.
Jag ser ett företag som försöker göra sitt yttersta att ge en produkt vi vill ha.
Det jag har upplevt, är att när jag haft mina problem, så har det avhjälpts, antingen via forumet, min säljare, min DS eller SC.
Sen som du påpekar det här med brister, det ser jag som bara bra att det lyfts fram då jag märker att många saker blir bättre då mycket skickas vidare högre upp i teslas led att förbättras.
Sen kanske inte det kommer från just oss här, men man märker att saker som önskas till våra bilar sakta men säkert implementeras.
Tex det här med East entry, nycklar som länkas med profiler osv.

Kan säga att teslan är den bästa bil jag haft, den har inte alla finesser som många andra bilmärken, men jag vet att tesla kommer dit en dag.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar