350kw laddning
Moderator: Redaktion
350kw laddning
Tesla ska tydligen få konkurrens från flera håll angående snabbladdning.
Ionity ska fram till år 2020 bygga 400 snabbladdarstationer runt om i Europa. Byggandet av de första 20 startar redan i år i Norge, Tyskland och Österrike. Under 2018 kommer de första 100 stationerna bli färdiga. Snabbladdarna kommer kunna ge upp till 350 kW laddeffekt, fast troligtvis inte samtidigt till alla laddstolpar.
Men Eon vill också vara med i leken.
Another ‘ultra-fast’ electric car charging network announced in Europe – but with 10,000 charge points
“The ultra-fast charging network, offering 150 kW of charging power with a modular upgrade option to 350 kW, will enable charging of a full 400 kilometres range battery in only 20-30 minutes. E.ON is targeting 10,000 charging points throughout Europe by 2020.”
https://electrek.co/2017/11/06/ultra-fa ... g-network/
Ionity ska fram till år 2020 bygga 400 snabbladdarstationer runt om i Europa. Byggandet av de första 20 startar redan i år i Norge, Tyskland och Österrike. Under 2018 kommer de första 100 stationerna bli färdiga. Snabbladdarna kommer kunna ge upp till 350 kW laddeffekt, fast troligtvis inte samtidigt till alla laddstolpar.
Men Eon vill också vara med i leken.
Another ‘ultra-fast’ electric car charging network announced in Europe – but with 10,000 charge points
“The ultra-fast charging network, offering 150 kW of charging power with a modular upgrade option to 350 kW, will enable charging of a full 400 kilometres range battery in only 20-30 minutes. E.ON is targeting 10,000 charging points throughout Europe by 2020.”
https://electrek.co/2017/11/06/ultra-fa ... g-network/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 350kw laddning
Vet inte om man kan säga att det är konkurrens när det gäller snabbladdare. Tesla säger själv att de inte tänker tjäna några pengar på Superchargers och det är garanterat en stor utgiftspost för dem och det kommer troligen bli så att Tesla-bilarna kommer att kunna ladda på de nya laddplatserna. Det är rättare sagt så att Tesla kommer att få hjälp från flera håll att bygga upp laddnätverk.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 350kw laddning
E.ON Exclusive preview | Fully Charged
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 350kw laddning
Nu säger CirkelK att 30 av dessa Ionity laddstationerna ska vara färdiga i Sverige 2019, redan i år ska de börja testas. I snitt ska det vara sex laddare per station så med rätt placering så borde detta helt klart vara konkurrenskraftigt mot Teslas supercharger.
http://teknikensvarld.se/30-ionity-ladd ... ge-549134/
http://teknikensvarld.se/30-ionity-ladd ... ge-549134/
Re: 350kw laddning
Vi får väl hoppas att några kommer igång 2018 också för 2019 känns väldigt långt borta speciellt som de kanske betyder slutet på 2019.vigge50 skrev:Nu säger CirkelK att 30 av dessa Ionity laddstationerna ska vara färdiga i Sverige 2019, redan i år ska de börja testas. I snitt ska det vara sex laddare per station så med rätt placering så borde detta helt klart vara konkurrenskraftigt mot Teslas supercharger.
http://teknikensvarld.se/30-ionity-ladd ... ge-549134/
Men de känns väldigt intressant att de ska börja byggas ett seriöst laddnätverk som täcker hela Europa för de är först då som andra bilar kan konkurrera fullt ut med Tesla anser jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: 350kw laddning
Mycket snack och lite verkstad!
Exakt samma nyhet publicerades i november förra året och skulle laddarna vara igång 2017.
Exakt samma nyhet publicerades i november förra året och skulle laddarna vara igång 2017.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: 350kw laddning
McDonalds i Kristinehamn ligger 262 km från Oslo och 264 km från Stockholm. Undrar om det kan vara en slump att de verkar bli först i Sverige.
https://www.vf.se/kristinehamn/ultrasna ... rt-i-bruk/
http://news.mcdonalds.se/se/news-storie ... -pa-McDona
https://www.vf.se/kristinehamn/ultrasna ... rt-i-bruk/
http://news.mcdonalds.se/se/news-storie ... -pa-McDona
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 350kw laddning
Man kan ju hoppas på en adapter till Teslan så man kan få ett bättre alternativ till Chademoadaptern.
Alla nya laddare är bra laddare
Alla nya laddare är bra laddare
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 350kw laddning
Under 2018 ska laddningsstationer med en maxeffekt på 350 kW stå klara i Sverige, Norge och i Finland enligt Fortum.
“Ny laddningsstation maxar farten”
“Det är Fortum Charge & Drive som tillsammans med ett antal aktörer står bakom projektet och den första stationen hamnar i Kristinehamn.”
”Vi använder en helt ny teknik som ska skapa förutsättningar för elbilar att köra längre sträckor”, säger Tobias Henmark, chef för Fortum Charge & Drive i Sverige.
“Nästa år lanseras laddningsstationer som erbjuder upp till sju gånger snabbare laddning än dagens standard.
”För oss är det viktigt att visa att laddning kan ske i princip i samma hastighet som bensintankning”, säger Fortums Tobias Henmark.”
“Men Tobias Henmark ser ljust på framtiden.
”Inget kommer kunna hindra elbilens framfart. Det är en utveckling som har allting för sig, då den är energieffektiv och miljömässig samtidigt som produktionskostnaden inom några år ska vara lägre än en jämförbar fossilbil. För vår del har vi planer på ytterligare supersnabbladdare, men i vilken omfattning och i vilken takt de ska byggas är ännu inte klart.”
https://www.di.se/bil/ny-laddningsstation-maxar-farten/
“Ny laddningsstation maxar farten”
“Det är Fortum Charge & Drive som tillsammans med ett antal aktörer står bakom projektet och den första stationen hamnar i Kristinehamn.”
”Vi använder en helt ny teknik som ska skapa förutsättningar för elbilar att köra längre sträckor”, säger Tobias Henmark, chef för Fortum Charge & Drive i Sverige.
“Nästa år lanseras laddningsstationer som erbjuder upp till sju gånger snabbare laddning än dagens standard.
”För oss är det viktigt att visa att laddning kan ske i princip i samma hastighet som bensintankning”, säger Fortums Tobias Henmark.”
“Men Tobias Henmark ser ljust på framtiden.
”Inget kommer kunna hindra elbilens framfart. Det är en utveckling som har allting för sig, då den är energieffektiv och miljömässig samtidigt som produktionskostnaden inom några år ska vara lägre än en jämförbar fossilbil. För vår del har vi planer på ytterligare supersnabbladdare, men i vilken omfattning och i vilken takt de ska byggas är ännu inte klart.”
https://www.di.se/bil/ny-laddningsstation-maxar-farten/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 350kw laddning
Såg denna nyhet på ytterligare något ställe. Där hade den en bild på nya ABB laddaren där man kan dela laddare mellan 2 uttag precis som Tesla. Undrar om de blir två uttag och en laddare? Ja egentligen tycker jag man ska bygga minst 2 laddare dvs 4 uttag men de är kanske att hoppas för mycket.Elbilisten skrev:McDonalds i Kristinehamn ligger 262 km från Oslo och 264 km från Stockholm. Undrar om det kan vara en slump att de verkar bli först i Sverige.
https://www.vf.se/kristinehamn/ultrasna ... rt-i-bruk/
http://news.mcdonalds.se/se/news-storie ... -pa-McDona
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 657
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: 350kw laddning
https://www.teslarati.com/porsche-bmw-i ... ept-video/Porsche’s answer to Tesla Supercharger network revealed in IONITY concept video
Senast redigerad av HerrNilsson, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: 350kw laddning
Hoppas man får de detta IRL också snart...HerrNilsson skrev:https://www.teslarati.com/porsche-bmw-i ... ept-video/Porsche’s answer to Tesla Supercharger network revealed in IONITY concept video
https://youtu.be/HVI3pB4yI18
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 350kw laddning
Ser lovande ut!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 350kw laddning
Bara Model 3 får CCS-kontakt så blir det otroligt lätt att resa.
Tesla Suc var 20e mil och Ionity var 12e...
Lilla batteriet lär räcka lååååångt...........
Tesla Suc var 20e mil och Ionity var 12e...
Lilla batteriet lär räcka lååååångt...........
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: 350kw laddning
Hur hög laddeffekt kan gamla teslors batterier ta emot? Är det mer än superchargerarnas 120 kW?
Re: 350kw laddning
Bara S 85 och S 60, men ger en indikation.Simon skrev:Hur hög laddeffekt kan gamla teslors batterier ta emot? Är det mer än superchargerarnas 120 kW?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: 350kw laddning
Eftersom man endast får ut 120 kW från superchargers så vet vi inte om de klarar mer. 90 kWh batterierna kan ta 120 kW och 100 kWh batterierna har ungefär 15% fler celler så på så sätt borde de klara runt 140 kW men frågan är om kylningen skulle klara det nu när cellerna dessutom sitter tätare.Simon skrev:Hur hög laddeffekt kan gamla teslors batterier ta emot? Är det mer än superchargerarnas 120 kW?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 350kw laddning
Om jag förstår det hela rätt så är det för att det, precis som Teslas laddare, är endast en stolpe. Själva laddaren bor i ett skåp för sig på sidan av.lobbin skrev:Såg ut att vara rejält klen ledare för 350kW
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 350kw laddning
Jag tror han syftar på kabeln snarare än stationen, en del kan ju förklaras med den högre spänningen men de borde nog ändå behövas lite kraftigare kabel för att klara strömmen som ska genom kabeln.Teslaspolen skrev:Om jag förstår det hela rätt så är det för att det, precis som Teslas laddare, är endast en stolpe. Själva laddaren bor i ett skåp för sig på sidan av.lobbin skrev:Såg ut att vara rejält klen ledare för 350kW
Re: 350kw laddning
Precis vad jag menar. Jämför med SuC-kabeln tex. Fast å andra sidan är väl detta bara en vision av en grafiker och inget annat.vigge50 skrev:Jag tror han syftar på kabeln snarare än stationen, en del kan ju förklaras med den högre spänningen men de borde nog ändå behövas lite kraftigare kabel för att klara strömmen som ska genom kabeln.Teslaspolen skrev:Om jag förstår det hela rätt så är det för att det, precis som Teslas laddare, är endast en stolpe. Själva laddaren bor i ett skåp för sig på sidan av.lobbin skrev:Såg ut att vara rejält klen ledare för 350kW
Re: 350kw laddning
Ganska säker på att kabeln är vätskekyld. Då går dimensionen ned avsevärt eftersom motståndet i kabeln ökar med ökad temperatur.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 350kw laddning
Ja det låter faktiskt bekant.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 350kw laddning
Men de nya laddstationerna blir CCS kontakt?
Hur svårt är det för tesla att utveckla en adapter?
Kommer de göra det?
Hur svårt är det för tesla att utveckla en adapter?
Kommer de göra det?
Model 3 LR
Model X P100DL (såld)
Model X 100D (såld)
Model S 100D (såld)
Model S 85D (såld)
Model X P100DL (såld)
Model X 100D (såld)
Model S 100D (såld)
Model S 85D (såld)
Re: 350kw laddning
Är inte 350kW laddarna på 800V? Då krävs ju mindre kabel eftersom det behövs mindre ström.