Bilen är helt anpassad efter dig

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av Zalman3 »

Framtidens bilar är helt anpassade efter dig, eftersom bilen är en Ipad on wheels.
Och sätter du dig i en annan bil, så vet bilen dina inställningar.

Bosch Connected Car | Fully Charged



Givetvis ligger Tesla långt fram.
Model 3 Secret: What Tesla Isn't Telling Us
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av LarsL »

:D
Vilka dåliga ursäkter de har för sin bristfälliga design. Nej, det är så farligt att ha en skärm uppe i ögon höjd. Vi sätter den nere vid armstödet istället :roll: Precis som att det är bättre att man stirrar ner i cockpiten när man ska manuvrera ljudanläggningen. De tänker fortfarande på en spak som man kan känna hur den ska flyttas...
Här ser man hur långt före Tesla ligger. De har satt skärmen på rätt ställe uppe i ögonhöjd och inom räckhåll. Deras design är ren utan extra distraktioner.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av Leo »

Att "känna sig fram" är nog säkrare och mer ergonomiskt (än en platt touchskärm med symboler.) eftersom ögonen kan hållas på vägen samtidigt och känseln används för att hitta/manövrera olika knappar.

Däremot är nog Head up display och röststyrning ännu bättre!

Sen får man skilja på vilka funktioner som passar var och hur många man fixar att skilja på. Med dagens inställningsmöjligheter i bilarna funkar/ryms det helt enkelt inte med separata knappar för alla funktioner.

Men visst skärmar ser modernt och snyggt ut. Det håller jag också med om! Sen skapar det också ny möjligheter med menyer och stoooora symboler emellanåt osv

Däremot har nog ögat lättare att snabbt läsa av "visare" i tex en traditionell hastighetsmätare än digitala siffror. Hade digital varvräknare på min Ducati MC som jag avskydde! Fladdrade runt mest hela tiden och svårt att se mer exakt. Jag VET "växellåd" =fossiltänk men det var bara ett exempel :D
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
:D
Vilka dåliga ursäkter de har för sin bristfälliga design. Nej, det är så farligt att ha en skärm uppe i ögon höjd. Vi sätter den nere vid armstödet istället :roll: Precis som att det är bättre att man stirrar ner i cockpiten när man ska manuvrera ljudanläggningen. De tänker fortfarande på en spak som man kan känna hur den ska flyttas...
Här ser man hur långt före Tesla ligger. De har satt skärmen på rätt ställe uppe i ögonhöjd och inom räckhåll. Deras design är ren utan extra distraktioner.

Orkar inte kolla på nån youtube-video så jag vet inte exakt vad som sägs men i princip är jag motståndare till att alla reglage finns på en stor pekskärm. Finns flera stora problem.

1. Om skärmen går sönder så kan man inte göra något.
2. Det är trafikfarligt att pilla på en skärm, dessutom utan haptisk återkoppling, eftersom det kräver att man flyttar synens fokus från trafiken till skärmen så fort man ska göra något under färd.

Finns även fördelar såklart. Man kan lägga till och ta bort knappar och reglage via mjukvaruuppdateringar och så är det säkert mycket billigare än att göra ett traditionellt fysiskt användargränssnitt.

För övrigt tycker jag det är skamligt att Tesla inte erbjuder HUD när de nu berömmer sig själva för att vara så högteknologiska. Borde vara jätteenkelt att fixa.

Tesla blir även utklassade av tyskarna på adaptiva strålkastare och lite annat. T ex så är det skönt att kunna öppna bakluckan genom att vifta med foten när man har händerna fulla och inte vill sätta ner det på marken för att öppna luckan...
Verdi

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
Att "känna sig fram" är nog säkrare och mer ergonomiskt (än en platt touchskärm med symboler.) eftersom ögonen kan hållas på vägen samtidigt och känseln används för att hitta/manövrera olika knappar.

Däremot är nog Head up display och röststyrning ännu bättre!

Sen får man skilja på vilka funktioner som passar var och hur många man fixar att skilja på. Med dagens inställningsmöjligheter i bilarna funkar/ryms det helt enkelt inte med separata knappar för alla funktioner.

Men visst skärmar ser modernt och snyggt ut. Det håller jag också med om! Sen skapar det också ny möjligheter med menyer och stoooora symboler emellanåt osv

Däremot har nog ögat lättare att snabbt läsa av "visare" i tex en traditionell hastighetsmätare än digitala siffror. Hade digital varvräknare på min Ducati MC som jag avskydde! Fladdrade runt mest hela tiden och svårt att se mer exakt. Jag VET "växellåd" =fossiltänk men det var bara ett exempel :D
Den digitala hastighetsvisaren i Teslan har jag aldrig retat mig på faktiskt men en vanlig rund hade varit fint att kunna välja in istället. Eller kan man kanske det? Har sett bilder på såna. Eller fanns det kanske förr men inte längre?

Jag gillar ju BMWs iDrive.

I Teslan tycker jag det är lätt att man råkar ringa upp fel person när man scrollar i listan över senaste nummer osv. Särskilt när man kör och inte har full fokus.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Den digitala hastighetsvisaren i Teslan har jag aldrig retat mig på faktiskt men en vanlig rund hade varit fint att kunna välja in istället. Eller kan man kanske det? Har sett bilder på såna. Eller fanns det kanske förr men inte längre?
I bilar utan AP så har du nog fortfarande en rund hastighetsvisare. Själv har jag föreslagit möjlighet till retro-modding så att man t.ex. kan få instrumentpanel för Volvo Amazon i Teslan...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
:D
Vilka dåliga ursäkter de har för sin bristfälliga design. Nej, det är så farligt att ha en skärm uppe i ögon höjd. Vi sätter den nere vid armstödet istället :roll: Precis som att det är bättre att man stirrar ner i cockpiten när man ska manuvrera ljudanläggningen. De tänker fortfarande på en spak som man kan känna hur den ska flyttas...
Här ser man hur långt före Tesla ligger. De har satt skärmen på rätt ställe uppe i ögonhöjd och inom räckhåll. Deras design är ren utan extra distraktioner.

Orkar inte kolla på nån youtube-video så jag vet inte exakt vad som sägs men i princip är jag motståndare till att alla reglage finns på en stor pekskärm. Finns flera stora problem.

1. Om skärmen går sönder så kan man inte göra något.
2. Det är trafikfarligt att pilla på en skärm, dessutom utan haptisk återkoppling, eftersom det kräver att man flyttar synens fokus från trafiken till skärmen så fort man ska göra något under färd.

Finns även fördelar såklart. Man kan lägga till och ta bort knappar och reglage via mjukvaruuppdateringar och så är det säkert mycket billigare än att göra ett traditionellt fysiskt användargränssnitt.

För övrigt tycker jag det är skamligt att Tesla inte erbjuder HUD när de nu berömmer sig själva för att vara så högteknologiska. Borde vara jätteenkelt att fixa.

Tesla blir även utklassade av tyskarna på adaptiva strålkastare och lite annat. T ex så är det skönt att kunna öppna bakluckan genom att vifta med foten när man har händerna fulla och inte vill sätta ner det på marken för att öppna luckan...
Håller verkligen med om alltihop!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
T ex så är det skönt att kunna öppna bakluckan genom att vifta med foten när man har händerna fulla och inte vill sätta ner det på marken för att öppna luckan...
Detta borde kunna komma som en uppdatering via OTA. Backkameran finns ju så den behöver bara köra lite bildigenkänning när fobben är i närheten. Är det någon med lite större twitter-konto som skulle kunna fråga Elon om detta? En del nya funktioner verkar ju komma genom att fråga Elon om dem via Twitter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av Tjell »

Det är egentligen korkat med pekskärmen. Bäst vore att ha röststyrning på ALLT fast då måste ju bilen fatta tex svenska - och det vet vi ju att den inte gör!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tjell skrev:
Det är egentligen korkat med pekskärmen. Bäst vore att ha röststyrning på ALLT fast då måste ju bilen fatta tex svenska - och det vet vi ju att den inte gör!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Svenska är ju en sak, meen åh lära den jävlen åh förståu skånska eh hejlt omöjled.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Orkar inte kolla på nån youtube-video så jag vet inte exakt vad som sägs men i princip är jag motståndare till att alla reglage finns på en stor pekskärm. Finns flera stora problem.

1. Om skärmen går sönder så kan man inte göra något.
2. Det är trafikfarligt att pilla på en skärm, dessutom utan haptisk återkoppling, eftersom det kräver att man flyttar synens fokus från trafiken till skärmen så fort man ska göra något under färd.

Finns även fördelar såklart. Man kan lägga till och ta bort knappar och reglage via mjukvaruuppdateringar och så är det säkert mycket billigare än att göra ett traditionellt fysiskt användargränssnitt.

För övrigt tycker jag det är skamligt att Tesla inte erbjuder HUD när de nu berömmer sig själva för att vara så högteknologiska. Borde vara jätteenkelt att fixa.

Tesla blir även utklassade av tyskarna på adaptiva strålkastare och lite annat. T ex så är det skönt att kunna öppna bakluckan genom att vifta med foten när man har händerna fulla och inte vill sätta ner det på marken för att öppna luckan...
+100

Jag är inte imponerad över att Tesla flyttat funktioner från rattspakarna till pekskärmen på Model 3.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Tjell skrev:
Det är egentligen korkat med pekskärmen. Bäst vore att ha röststyrning på ALLT fast då måste ju bilen fatta tex svenska - och det vet vi ju att den inte gör!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Svenska är ju en sak, meen åh lära den jävlen åh förståu skånska eh hejlt omöjled.
Tänker man efter en stund så lär väl grov norrländska vara svårast för bilen ;) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:

Jag är inte imponerad över att Tesla flyttat funktioner från rattspakarna till pekskärmen på Model 3.
Tror att du ska vänta och se innan du dömer ut detta totalt. Lite som en IPad utan tangentbord.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Jag är inte imponerad över att Tesla flyttat funktioner från rattspakarna till pekskärmen på Model 3.
Tror att du ska vänta och se innan du dömer ut detta totalt. Lite som en IPad utan tangentbord.
Jag dömmer ut det så som det är utformat just nu. Det är möjligt att det är förändrat när det är dax för svenska marknaden.

Ärligt talat är jag högst tveksam till att köpa en bil där man gjort så stora avkall på säkerhetsfunktioner som vindrutetorkare och farthållare, bara för att man ska ha in alla funktioner på en pekskärm. Det känns nästan som det blivit lite tvångsbeteende bland Teslas ingenjörer. Det tillför ju ingenting positivt utan försvårar bara användandet och resultatet blir sänkt säkerhet. Nästa steg är att även blinkers och helljus ska manövreras via pekskärmen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av gellerstam »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Jag är inte imponerad över att Tesla flyttat funktioner från rattspakarna till pekskärmen på Model 3.
Tror att du ska vänta och se innan du dömer ut detta totalt. Lite som en IPad utan tangentbord.
Jag dömmer ut det så som det är utformat just nu. Det är möjligt att det är förändrat när det är dax för svenska marknaden.

Ärligt talat är jag högst tveksam till att köpa en bil där man gjort så stora avkall på säkerhetsfunktioner som vindrutetorkare och farthållare, bara för att man ska ha in alla funktioner på en pekskärm. Det känns nästan som det blivit lite tvångsbeteende bland Teslas ingenjörer. Det tillför ju ingenting positivt utan försvårar bara användandet och resultatet blir sänkt säkerhet. Nästa steg är att även blinkers och helljus ska manövreras via pekskärmen.
Men varför inte? Bilen vet var den är. Bilen ser vad som finns runt omkring. Självklart skall även blinkers bli automatisk! Blinkers skall inte vara ett extra tillbehör som en del snåla Audi och BMW ägare inte köper till.... ;-) Rent krasst är det inte många situationer som inte går att automatisera för blinkers, förutsatt att bilen vet vart den ska köra.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av Nicke Nyfiken »

gellerstam skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Jag är inte imponerad över att Tesla flyttat funktioner från rattspakarna till pekskärmen på Model 3.
Tror att du ska vänta och se innan du dömer ut detta totalt. Lite som en IPad utan tangentbord.
Jag dömmer ut det så som det är utformat just nu. Det är möjligt att det är förändrat när det är dax för svenska marknaden.

Ärligt talat är jag högst tveksam till att köpa en bil där man gjort så stora avkall på säkerhetsfunktioner som vindrutetorkare och farthållare, bara för att man ska ha in alla funktioner på en pekskärm. Det känns nästan som det blivit lite tvångsbeteende bland Teslas ingenjörer. Det tillför ju ingenting positivt utan försvårar bara användandet och resultatet blir sänkt säkerhet. Nästa steg är att även blinkers och helljus ska manövreras via pekskärmen.
Men varför inte? Bilen vet var den är. Bilen ser vad som finns runt omkring. Självklart skall även blinkers bli automatisk! Blinkers skall inte vara ett extra tillbehör som en del snåla Audi och BMW ägare inte köper till.... ;-) Rent krasst är det inte många situationer som inte går att automatisera för blinkers, förutsatt att bilen vet vart den ska köra.
Jovisst, med det resonemanget kan man även ta bort ratten och pedalerna på Model3. Tesla har ju sagt att bilens automatik ska kunna köra på egen hand.

Och skulle någon riktig bakåtsträvare av någon outgrundlig anledning själv vilja köra, så får han väl drar fingret höger/vänster på pekskärmen för att styra och uppåt/nedåt för att reglera farten.


Sluta tramsa om all automatik man kan låta bilen ta hand om. Det är inte verklighet.
Tesla har inte ens en fungerande regnsensor på bilarna man säljer år 2017.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av LarsL »

gellerstam skrev:
Men varför inte? Bilen vet var den är. Bilen ser vad som finns runt omkring. Självklart skall även blinkers bli automatisk! Blinkers skall inte vara ett extra tillbehör som en del snåla Audi och BMW ägare inte köper till.... ;-) Rent krasst är det inte många situationer som inte går att automatisera för blinkers, förutsatt att bilen vet vart den ska köra.
Precis! Redan på mitt gamla dueselhärke skulle man klara sig utan heljusspak och vindrutetorkare. Bilen detekterar när den ska tända och släcka ljuset själv och samma med vindrutetorkaren.

Redan idag skulle ju faktiskt Tesla kunna ha automatisk blinkers, utan att behöva bli självkörande. Den vet ju var den är i filen och vet vart vägen tar vägen så försöker föraren byta fil eller svänga av vägen så skulle bilen börja blinka.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Redan idag skulle ju faktiskt Tesla kunna ha automatisk blinkers, utan att behöva bli självkörande. Den vet ju var den är i filen och vet vart vägen tar vägen så försöker föraren byta fil eller svänga av vägen så skulle bilen börja blinka.
Jag hoppas du skojar nu. Eller är du en av idioterna som börjar blinka samtidigt som filbytet påbörjas eller när du redan bromsat in för att svänga av vägen?

Vad är det för mening att slå på blinkersen då? Alla kan ju se att bilen gör ett filbyte eller svänger, oavsett om blinkersen är på eller ej.
Model Y P
Model S P
Model S P
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bilen är helt anpassad efter dig

Inlägg av Smutt »

Har vi inte i sverige typ fem myndigheter som kollar att nya bilar inte är trafikfarliga?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar