Den stora konspirationen(?)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av LarsL »

Perfekt julklapp om ni känner någon som jobbar med fossilbilar
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Svenssons »

Tror att det kan ligga lite av "konspiration" bakom förhalning för elbilar. För något år sedan var ledande personer från flertalet olika biltillverkare rätt samstämmiga om att elbilar var något som låg långt in i framtiden, kanske 2025 eller ofta senare. I år flertalet svängt men inte så mycket som det låter på uttalanden. Flertalet håller på att överge dieselmotorn och ska satsa på "elektrifierade" bilar. Med "elektrifierade" bilar menar de dock inte rena elbilar utan hybrider eller till och med mildhybrider med 48V batteri och liten elmotor som knappast kan driva bilen mer än någon eller några få km.

Efterfrågan från konsumenter finns dock och fler och fler tillverkare verkar hoppa in för att ta fördel av detta. 2018 tror jag blir vändpunkten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av bonath »

Kolla "Who killed the electrical car" på Youtube.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av mati »

Jag har varit i Wolfsburg förra veckan, i Volkswagens hjärta. Vi besökte "Autostaden", ett jättegigantiskt område där VW presenterar sig själv och sina bilar samt koncernens andra märken. Folk från hela landet kommer dit och bor på VWs hotell för att få sina nya bilar levererade. På stora skyltar står det vems tur det är att hämta sin bil.
Jag bara stod och betraktade det tragiska skådespelet. Dieslar, dieslar, bensinare, dieslar, och bensinare igen. I den jättelika utställningshallen stod det, gissa.... bensinsare, dieslar, dieslar och bensinare. En enda stackars e-Golf. Dessutom med en prislapp som avskräcker även de rikaste och mest inbitna elbilister. Av begripliga skäl samlades folkmassorna runt alla fossilbilar. Lilla e-Golfen var ointressant. När vi berättade för vårt resesällskap att vi hade beställt just en sådan blev vi omedelbart idiotförklarade. Som om vi var mindre vetande eller nåt. Vi fick veta att elbilar inte fungerar osv osv.
Man förstår ju att det här med omställningen till elbilar inte kommer att ske över natt. Det tar tid. Lång tid. För lång tid.

En ljusglimt i det hela var däremot anläggningens gigantiska parkeringsplats. Jag hade läst innan att det fanns laddmöjlighet där, bara så man säger till vid infarten. Och mycket riktigt. Jag blev hänvisad till en rad laddstolpar, 11kW var. Där stod det några Passar GTE och pillade i sig elektroner. Jag klämde mig emellan dem och så fick det alltså stå en ensam Tesla på en parkering bland en triljard VW-bilar. När jag skulle betala vid utfart fick jag veta att det var gratis eftersom jag hade elbil. :)
Det är alltså inte helt becksvart. Det finns hopp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
En enda stackars e-Golf. Dessutom med en prislapp som avskräcker även de rikaste och mest inbitna elbilister. Av begripliga skäl samlades folkmassorna runt alla fossilbilar. Lilla e-Golfen var ointressant. När vi berättade för vårt resesällskap att vi hade beställt just en sådan blev vi omedelbart idiotförklarade. Som om vi var mindre vetande eller nåt. Vi fick veta att elbilar inte fungerar osv osv.
Man förstår ju att det här med omställningen till elbilar inte kommer att ske över natt. Det tar tid. Lång tid. För lång tid.
Ja, propagandan är effektiv. Ändå tycker jag att det här i Sverige börjar sprida sig en viss medvetenhet och att väldigt många säger: "Min nästa bil ska vara en elbil.".
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av vigge50 »

Tror det till viss del är att investeringarna i R&D är för stora och att de inte tror att återbetalningstiden är snabb nog.

https://insideevs.com/both-bmw-and-toyo ... ent-costs/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Ja, propagandan är effektiv. Ändå tycker jag att det här i Sverige börjar sprida sig en viss medvetenhet och att väldigt många säger: "Min nästa bil ska vara en elbil.".
Ja, här i Sverige verkar vi vara ljusår före. Trots att vi själva tycker att det går dåligt här. Jag fick t.ex. berätta för VW-anställda (!) att man får 6000 EUR i supermiljöbilspremie i Tyskland för en elbil och att VW har gått ihop med andra tyska biltillverkare för att bygga ett snabbladdarnätverk. Det kommuniceras inte ut. Ingen visste det. När jag sa att det är vansinne att köpa en ny fossilbil idag så trodde de att jag var koko. Folk köper ju bilar som aldrig förr. Och alla går på fossila bränslen. Man kan inget annat än att bli desperat när man ser det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av vigge50 »

Det går dock uppåt för elbilsförsäljningen i Tyskland, unde årets 10 första månader såldes det mer än dubbelt så många laddbara bilar som samma period förra året, dock är andelen i år på 1,4% så en bit efter Sverige. Av dessa är 55% plug in hybrider vilket är en betydligt lägre andel än i Sverige. Totals sätt så är rena elbilar alltså inte så långt efter Sverige men plug-in hybrider är långt efter.

http://ev-sales.blogspot.se/2017/11/ger ... 7.html?m=0
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Jerker skrev:
Ja, propagandan är effektiv. Ändå tycker jag att det här i Sverige börjar sprida sig en viss medvetenhet och att väldigt många säger: "Min nästa bil ska vara en elbil.".
Ja, här i Sverige verkar vi vara ljusår före. Trots att vi själva tycker att det går dåligt här. Jag fick t.ex. berätta för VW-anställda (!) att man får 6000 EUR i supermiljöbilspremie i Tyskland för en elbil och att VW har gått ihop med andra tyska biltillverkare för att bygga ett snabbladdarnätverk. Det kommuniceras inte ut. Ingen visste det. När jag sa att det är vansinne att köpa en ny fossilbil idag så trodde de att jag var koko. Folk köper ju bilar som aldrig förr. Och alla går på fossila bränslen. Man kan inget annat än att bli desperat när man ser det.
Där finns väl en fördel med detta, de är inte försent att sälja min fossil bil...
Jag minns när jag köpte denna fossil bil 2011, då sa både jag och en kompis att detta blir nog våra sista fossil bilar för sedan skulle de vara el. Vi brukar normalt behålla bilen en 2-4 år så uppenbarligen hade vi större förhoppningar om framtiden än vad utfallet blev.
Än idag är de svårt att köpa en elbil då utbudet av olika modeller är så begränsat och som någon sa här så tror jag inte elbilar kommer slå på bred front förrän de finns kombi bilar, familje bussar, stora suvar små bilar mmm... jag tror ni förstår... Utöver detta så står range i fokus på ett helt annat sätt än för fossiler och skapar en dimension till. Att vi sedan (knappt) inte har bilar med krok är bara sorgligt och hindar utvecklingen helt i onödan.
Ja de finns många hinder men jag tror de är hönan och ägget som är de stora problemet, fossil tillverkarna vill tjäna pengar och de gör de inte så lätt som med fossil bilar idag eftersom "ingen" köper elbilar och vi (läs Svensson som inte hänger på detta forum) som vill köpa elbil ser inte någon Volvo V90 eller VW Tiguan med batteri till vettigt pris... Ja jag tror ni förstår vad jag menar...
så nej jag tror egentligen inte de är konspiration utan jag tror de bara handlar om ekonomi och att vi ska över den där puckeln där bilarna bli billiga nog för massorna att köpa och de samtidigt finns ett tillräckligt stort utbud för att alla ska kunna välja sin favorit bil.

Oj mycket svammel kanske...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Teslaspolen »

Det är sällan det är en enda faktor som påverkar och inget annat. Tror detta fallet är klassiskt; det är ett enda jättetrassel med anledningar. R&D kostnader avskräcker storföretag, folk känner inte till, kommuner och länder för sega med att visa vart vi ska någonstans och så vidare. Jag brukar försöka lösa dom små knutarna först; låta andra prova elbilen, prata om det, kanske ge knuffar åt kommun och bolag som sätter upp laddpunkter och hoppas att det ger en dominoeffekt lite då och då. Vi såg ju vad som hände när länder började sätta gränser för fossilförsäljning; ett land började och sedan hakade flera på.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Jerker »

OK, kanske jag kan koncentrera konspirationsteorin ytterligare en smula ;) : Kanske bryr sig inte bilindustrin? De kanske anser att det är bättre att de går i konkurs? Ta tyska bilindustrin t.ex. De vet att den tyska staten aldrig kommer att tillåta dem att försvinna från marknaden. Så när det blir ohållbart att tillverka fossiler mer så måste de ta omställningskostnaderna, men då klarar de inte det och riskerar konkurs. I en konkurs så kan man sanera ekonomin och därmed i ett slag skriva av alla betungande och oanvändbara investeringar och säga upp all personal man inte längre har användning för utan att behöva ta nåt ansvar. Tyska staten tar smällen och bilindustrin återuppstår som en fågel Fenix ur askan och börjar tillverka enbart elbilar!

Håll med om att det är en lysande konspirationsteori! 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Håll med om att det är en lysande konspirationsteori! 8-)
Lysande Jerker. Men jag tror inte på det. Just tyska staten och bilindustrin är alldeles för tajta för att bilindustrin skulle låta staten kunna ta smällen. Staten är ju en stor delägare i t ex VW. Det är många politiker som sitter i styrelserna och så. De vill bli valda i nästa val. Säkerligen kommer staten att rädda bilindustrin och det är de ju såklart medvetna om. Men att gå så långt att påstå de medvetet konkar för att sedan bli räddade av staten, det är att ta i.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
OK, kanske jag kan koncentrera konspirationsteorin ytterligare en smula ;) : Kanske bryr sig inte bilindustrin? De kanske anser att det är bättre att de går i konkurs? Ta tyska bilindustrin t.ex. De vet att den tyska staten aldrig kommer att tillåta dem att försvinna från marknaden. Så när det blir ohållbart att tillverka fossiler mer så måste de ta omställningskostnaderna, men då klarar de inte det och riskerar konkurs. I en konkurs så kan man sanera ekonomin och därmed i ett slag skriva av alla betungande och oanvändbara investeringar och säga upp all personal man inte längre har användning för utan att behöva ta nåt ansvar. Tyska staten tar smällen och bilindustrin återuppstår som en fågel Fenix ur askan och börjar tillverka enbart elbilar!

Håll med om att det är en lysande konspirationsteori! 8-)
Eller så kollar de på verkligheten och inte bubblan vi här är i?
I både Europa och USA så säljs det fler plug-in hybrider än rena elbilar och totalt har de en andel på 1% tillsammans samtidigt som BMW under oktober hade nästan 5% laddbara bilar, alltså långt över marknaden i stort. Deras stora planer som skrevs om en annan tråd idag visar var marknaden visar, än så länge köper väldigt få rena elbilar men de förväntas öka rejält framöver och de är då BMW tänker komma med sina elbilar. Då har deras mindre satsningar på elektrifierad bilar tillsammans med andra tillverkare dragit ner kostnaderna på elmotorer, batterier mm och det är lättare att ha de vinstmarginaler som BMW vill ha på sina elbilar.

https://insideevs.com/bmw-sold-over-940 ... ber-up-60/

Även om Tesla skulle lyckas nå 1 miljon bilar 2020 så är det bara 1,25% av totala marknaden, det kommer alltså finnas gått om utrymme kvar att sälja både andra elbilar och fossilbilar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Håll med om att det är en lysande konspirationsteori! 8-)
Lysande Jerker. Men jag tror inte på det. Just tyska staten och bilindustrin är alldeles för tajta för att bilindustrin skulle låta staten kunna ta smällen. Staten är ju en stor delägare i t ex VW. Det är många politiker som sitter i styrelserna och så. De vill bli valda i nästa val. Säkerligen kommer staten att rädda bilindustrin och det är de ju såklart medvetna om. Men att gå så långt att påstå de medvetet konkar för att sedan bli räddade av staten, det är att ta i.
Äsch, nu tycker jag att du är sådär trist realistiskt! Bild
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av frippe »

vigge50 skrev:
Eller så kollar de på verkligheten och inte bubblan vi här är i?
I både Europa och USA så säljs det fler plug-in hybrider än rena elbilar och totalt har de en andel på 1% tillsammans samtidigt som BMW under oktober hade nästan 5% laddbara bilar, alltså långt över marknaden i stort. Deras stora planer som skrevs om en annan tråd idag visar var marknaden visar, än så länge köper väldigt få rena elbilar men de förväntas öka rejält framöver och de är då BMW tänker komma med sina elbilar. Då har deras mindre satsningar på elektrifierad bilar tillsammans med andra tillverkare dragit ner kostnaderna på elmotorer, batterier mm och det är lättare att ha de vinstmarginaler som BMW vill ha på sina elbilar.

https://insideevs.com/bmw-sold-over-940 ... ber-up-60/

Även om Tesla skulle lyckas nå 1 miljon bilar 2020 så är det bara 1,25% av totala marknaden, det kommer alltså finnas gått om utrymme kvar att sälja både andra elbilar och fossilbilar.
Fast, det går inte att köpa något som inte finns. Att så få köper rena elbilar beror på att det inte produceras tillräckligt med intressanta elbilar, eller att de som finns är så svåra att få möjlighet att testa.
Jag är ganska så övertygad om att om Vokswagen hade producerat en e-Passat i kombiutförande för strax över 600tkr med snabbladdning och räckvidd på runt 30mil, hade den sålt som smör i solsken. En Passat GTE kostar kostar från 430tkr och har då en onödig besninmotor istoppad, lite till i kostnad och en elbil hade kunnat räknas hem på många sätt, både av tillverkare och köpare, tror jag.

Problemet är inte köparna, utan tillverkarna, som inte gör bilar som efterfrågas och snarare tvingar in köpare i bilval de kanske hade undivkit, om de haft möjligheten.
Model Y LR.
Model S70D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av chaffis75 »

frippe skrev:

Problemet är inte köparna, utan tillverkarna, som inte gör bilar som efterfrågas och snarare tvingar in köpare i bilval de kanske hade undivkit, om de haft möjligheten.
Ja precis detta tror jag är en väldigt viktig anledning till varför de inte går snabbare fram med försäljningen av elbilar...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av vigge50 »

frippe skrev:
vigge50 skrev:
Eller så kollar de på verkligheten och inte bubblan vi här är i?
I både Europa och USA så säljs det fler plug-in hybrider än rena elbilar och totalt har de en andel på 1% tillsammans samtidigt som BMW under oktober hade nästan 5% laddbara bilar, alltså långt över marknaden i stort. Deras stora planer som skrevs om en annan tråd idag visar var marknaden visar, än så länge köper väldigt få rena elbilar men de förväntas öka rejält framöver och de är då BMW tänker komma med sina elbilar. Då har deras mindre satsningar på elektrifierad bilar tillsammans med andra tillverkare dragit ner kostnaderna på elmotorer, batterier mm och det är lättare att ha de vinstmarginaler som BMW vill ha på sina elbilar.

https://insideevs.com/bmw-sold-over-940 ... ber-up-60/

Även om Tesla skulle lyckas nå 1 miljon bilar 2020 så är det bara 1,25% av totala marknaden, det kommer alltså finnas gått om utrymme kvar att sälja både andra elbilar och fossilbilar.
Fast, det går inte att köpa något som inte finns. Att så få köper rena elbilar beror på att det inte produceras tillräckligt med intressanta elbilar, eller att de som finns är så svåra att få möjlighet att testa.
Jag är ganska så övertygad om att om Vokswagen hade producerat en e-Passat i kombiutförande för strax över 600tkr med snabbladdning och räckvidd på runt 30mil, hade den sålt som smör i solsken. En Passat GTE kostar kostar från 430tkr och har då en onödig besninmotor istoppad, lite till i kostnad och en elbil hade kunnat räknas hem på många sätt, både av tillverkare och köpare, tror jag.

Problemet är inte köparna, utan tillverkarna, som inte gör bilar som efterfrågas och snarare tvingar in köpare i bilval de kanske hade undivkit, om de haft möjligheten.
Frågan är hur många som betalat 600 00 kr för en eldriven Passat. Under oktober så såldes det nästan lika många E-golf i Europa som det såldes Golf i Sverige, en väldigt stor skillnad alltså. Om leveranstiden på E-golf varit en vecka, tror du att alla 3000 golf som såldes i Sverige skulle vara eGolf även om de kostar dubbelt så mycket som fossilvarianten? Du ska köra jävligt mycket för att spara in över 100 00 kr på bränsle och service. Självklart så skulle priset kunna sänkas på eGolf om produktionen ökade rejält men nog inte jättemycket. Samma sak gäller Zoe, en bil för 300 000 kr och elektriska fönsterhissar bak är extrautrustning...En Zoe Life med 40 kWh batteri kostar 200 000 kr mer än en Clio Life, det är dubbelt så mycket även efter nya supermiljöbilspremien. Är det orimligt att köpare väljer Clio istället?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Jerker »

Hela elbilsövergången är ju ett enda stort moment 22, hönan eller ägget osv. Så länge elbilarna är för dyra är det få köpare och så länge få köper dem som finns vågar inte tillverkarna satsa fullt ut, och så länge de inte satsar fullt ut så fortsätter bilarna att vara dyra osv.

Men ändå: Kineserna. Och andra uppstickare som Sono Sion. Jag tror att det kommer fler såna exempel inom kort. Om ett par år finns det kanske några riktigt billiga elbilar att köpa. Vad händer då?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av frippe »

vigge50 skrev:
Frågan är hur många som betalat 600 00 kr för en eldriven Passat. Under oktober så såldes det nästan lika många E-golf i Europa som det såldes Golf i Sverige, en väldigt stor skillnad alltså. Om leveranstiden på E-golf varit en vecka, tror du att alla 3000 golf som såldes i Sverige skulle vara eGolf även om de kostar dubbelt så mycket som fossilvarianten? Du ska köra jävligt mycket för att spara in över 100 00 kr på bränsle och service. Självklart så skulle priset kunna sänkas på eGolf om produktionen ökade rejält men nog inte jättemycket. Samma sak gäller Zoe, en bil för 300 000 kr och elektriska fönsterhissar bak är extrautrustning...En Zoe Life med 40 kWh batteri kostar 200 000 kr mer än en Clio Life, det är dubbelt så mycket även efter nya supermiljöbilspremien. Är det orimligt att köpare väljer Clio istället?
Du kommer troligen inte köpa en bil du inte kan testa eller ens se på. I min stad finns inte ens en e-golf att testa hos återförsäljaren. Hur ska då intresset uppstå hos köparen? Om fler hade fått testa tror jag att fler hade valt elbil istället för fossildriven bil, de hade sett möjligheten att det faktiskt går på ett helt annat sätt och erbjuder en helt annan körkänsla. Om du hade klivit in i bilhallen, och först sett alla ebilar, sedan längst in hade det funnits lite diesel/bensinbilar, då hade så klart köpmönstret varit annorlunda. Nu får du nästan leta efter elbilar eller ens leta efter en säljare som kan något om dem.

Sedan är e-golf och en passat en bil som attraherar lite olika klientel. Passaten är stor hos främst företag och som tjänstebil, det tippar jag att golfen inte är på samma sätt. Med ett bra förmånsvärde hade en e-passat sålt bra. Och sedan hade en mängd begagnade elbilar kommit ut på 2:ahandsmarknaden.

Men givet är det lite av ett moment 22, det finns inte tillräckligt med elbilsmodeller för att köpare ska kunna få upp intresset för dem, och eftersom det inte finns ett intresse byggs inte tillräckligt med elbilar, eller tas fram, eller tas in av återförsäljare.
Model Y LR.
Model S70D
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Hela elbilsövergången är ju ett enda stort moment 22, hönan eller ägget osv. Så länge elbilarna är för dyra är det få köpare och så länge få köper dem som finns vågar inte tillverkarna satsa fullt ut, och så länge de inte satsar fullt ut så fortsätter bilarna att vara dyra osv.
Självklart är det så men jag tror inte att även om Renault hade producerat 1 miljon Zoe om året att den skulle vara lika billig som Clio, batterier kostar och råvarupriserna för vissa av metallerna i batterier har gått upp kraftigt den senaste tiden vilket gör att besparingarna med större produktion äts upp till viss del av detta.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Jerker skrev:
Hela elbilsövergången är ju ett enda stort moment 22, hönan eller ägget osv. Så länge elbilarna är för dyra är det få köpare och så länge få köper dem som finns vågar inte tillverkarna satsa fullt ut, och så länge de inte satsar fullt ut så fortsätter bilarna att vara dyra osv.
Självklart är det så men jag tror inte att även om Renault hade producerat 1 miljon Zoe om året att den skulle vara lika billig som Clio, batterier kostar och råvarupriserna för vissa av metallerna i batterier har gått upp kraftigt den senaste tiden vilket gör att besparingarna med större produktion äts upp till viss del av detta.
Men ändå lyckas Sono plocka ihop en bil av massproducerade standarddelar, ett vattenkylt batteri på 35 kWh, utrusta den med dragkrog och 7,5 kvm solceller till ett pris av SEK 210000 inkl. moms. Jag får inte det att gå ihop. Renault är en jättestor tillverkare och borde kunna göra det ännu billigare.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
Jerker skrev:
Hela elbilsövergången är ju ett enda stort moment 22, hönan eller ägget osv. Så länge elbilarna är för dyra är det få köpare och så länge få köper dem som finns vågar inte tillverkarna satsa fullt ut, och så länge de inte satsar fullt ut så fortsätter bilarna att vara dyra osv.
Självklart är det så men jag tror inte att även om Renault hade producerat 1 miljon Zoe om året att den skulle vara lika billig som Clio, batterier kostar och råvarupriserna för vissa av metallerna i batterier har gått upp kraftigt den senaste tiden vilket gör att besparingarna med större produktion äts upp till viss del av detta.
Frågan är då om intresse för elbilar är så stor som många här tror.
Någon skrev att 70% svarat att deras nästa bil blir eldriven men visst det svarar jag med. Det gjorde jag för 3 år sedan också och beställde en fossilare för en månad sedan ändå.
Läser ni något mer en Tesla forum?
Jag är själv på Skoda och VW forum och där pratar ingen om elbilar.
Så länge man måste vänta på en fossilare i 8 månader blir det inga elbilar att tala om :( .
De stora drakarna väntar på att någon annan bygger ut laddstationer så de slipper denna kostnaden. Sedan vet ingen vilka batterier vinner och det kan bli kostsamt välja fel teknik.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Jag är själv på Skoda och VW forum och där pratar ingen om elbilar.
Exakt. Vi lever i en liten rosa bubbla och tror att världen håller på att förändras jättesnabbt. Och vi sitter i första raden. Tror vi.
Men riktigt så enkelt är det inte. När det kommer till kritan skulle de allra allra flesta köpa en fossilbil igen. Jag tror inte heller riktigt på de där 70%. Vi som har elbil betraktas i bästa fall som lite udda fåglar som har för mycket pengar. I värsta fall blir vi idiotförklarade och folk tror att vi har tappat förståndet eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av LarsL »

Det är bra om det tar tid, då kommer förmånerna räcka längre och skatterna dröja.
Verdi

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
nek0 skrev:
Jag är själv på Skoda och VW forum och där pratar ingen om elbilar.
Exakt. Vi lever i en liten rosa bubbla och tror att världen håller på att förändras jättesnabbt. Och vi sitter i första raden. Tror vi.
Men riktigt så enkelt är det inte. När det kommer till kritan skulle de allra allra flesta köpa en fossilbil igen. Jag tror inte heller riktigt på de där 70%. Vi som har elbil betraktas i bästa fall som lite udda fåglar som har för mycket pengar. I värsta fall blir vi idiotförklarade och folk tror att vi har tappat förståndet eller nåt.
På BMW forumet snackas det dock elbil. Inte så mycket men en del. Vissa är dock väldigt skeptiska men en rätt stor andel är ändå försiktigt positiva. Flera som har en i3 som komplement även bland de motorintresserade. Och så har vi en handfull gamla regulars från Autopower här numera. En bekant som byter väldigt ofta provkörde en släktings Tesla i Florida och jag har sett att han besökt Tesla butiken både i Täby och MOS. Bara en tidsfråga alltså. :)
Skriv svar