10A automatsäkring levererar 13A?
Moderator: Redaktion
10A automatsäkring levererar 13A?
Trodde att automatsäkringen (seriekopplad med en jordfelsbrytare) till billaddningen var 16A så jag har i mer än en månad laddat med 13A utan att säkringen löst ut och igår såg jag att det står 10A på säkringen så hur kan det gå att dra 13A ur den?? Huvudsäkringen till huset (tre proppar) är 20A
Re: 10A automatsäkring levererar 13A?
En säkring är oftast ganska trög. Det tolereras en högre ström under en viss tid. Jag har också slurpat betydligt mer än 16A genom huvudsäkringen utan att den har löst ut. Men det går inte hur länge som helst. Ju mer du ligger över gränsen desto fortare går det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 10A automatsäkring levererar 13A?
Det beror på värme också. Har du bra kylning i elcentralen kan du dra några A extra. Det kanske inte gäller dvärgbrytare iofs?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: 10A automatsäkring levererar 13A?
Elcentralen sitter på husfasaden så det blir utetempererad men man kanske ska dra ner till 10A eller strax under om man inte har bråttom, vilket jag ofta inte har
Re: 10A automatsäkring levererar 13A?
När det börja komma upp till plus 15 grader ute så kan du börja trappa ner amperenmgorgis skrev:Elcentralen sitter på husfasaden så det blir utetempererad men man kanske ska dra ner till 10A eller strax under om man inte har bråttom, vilket jag ofta inte har
Re: 10A automatsäkring levererar 13A?
13A är inte bra att dra ur en shucko. Jag brukar sällan dra mer än 8A.
Re: 10A automatsäkring levererar 13A?
Jag körde jämt 16 med min Outlanderapkungen skrev:13A är inte bra att dra ur en shucko. Jag brukar sällan dra mer än 8A.
Re: 10A automatsäkring levererar 13A?
Och på jobbet hade vi förut 10A aut. På motorvärmarstolpar. Gick bra med 13 A tills det blev typ 15 gr i luften