Byter inte längre in dieselbilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av bylund »

Vi måste kanske inte ta diskussionen om direkta och indirekta subventioner varje gång Norge kommer på tal...

Fast att kalla indirekta subventioner för sponsring tycker t o m jag är att ta det ett steg för långt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av LarsL »

Anledningen till att Norge kan straffbeskatta ICE-bilar är alltså inte oljemiljoner, för det kostar dem inget, utan det är avsaknaden av inhemsk bilindustri. Sverige skulle aldrig kunna införa något liknade eftersom Volvo skulle få panik.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av bylund »

Elbilsskattebefrielsen infördes ju rentav när Norge hade en inhemsk "elbilsindustri" man ville stödja. Think.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av LarsL »

Jo, precis de hade det omvända förhållandet mot Sverige även om Think inte alls är/var i samma skala som Volvo, så klart.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Anledningen till att Norge kan straffbeskatta ICE-bilar är alltså inte oljemiljoner, för det kostar dem inget, utan det är avsaknaden av inhemsk bilindustri. Sverige skulle aldrig kunna införa något liknade eftersom Volvo skulle få panik.
Samma sak i Finland och Danmark, skyhöga avgifter på bilar eftersom de inte har någon inhemsk bilproduktion.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar