Snabbladdaren i Ljusdal

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inläggav themax » 27 jul 2018 11:30

Jocce skrev:
Erxon skrev:Då är det nästa vägval kvar...

Gävle - Ljusdal, vad väljer du där?

Gävle Tönnebro Söderhamn Hudiksvall Delsbo Ljusdal, E4 och högre tempo med ett par selfiepinnar vid Delsbo
Gävle Tönnebro Kilafors Bollnäs Vallsta Järvsö Ljusdal, något kortare men mer 50/70/80 vägar och mera selfiepinnar...

Jag åker numera över Hudik när vi åker till vår stuga, tycker det är bekvämare med att åka denna väg, speciellt på vintern när vi också har ett stort släp med oss.

Svänger in och åker 83:an. Tycker Hudik blir onödigt långt (om än tidsmässigt bättre enligt både Maps och Teslan oftast). Men kanske skall prova något nytt denna gång ;)

/Jocce

Hälsingetidningarna jämförde restiden 83/E4 till Ljusdal för några år sedan. E4 är snabbare (men bara med ungefär 7 minuter). Dock, om man behöver ladda i Ljusdal är E4 minst en kvart snabbare (om man håller hastighetsbegränsningarna).

Tidigare i sommar har vägbygget Järvsö-Storhaga gjort E4 ännu snabbare, men det är klart nu.

Jag väljer oftast E4 numer, 83 bara när jag vill ha omväxling. 83 är sämre rustad mot trafikstörningar och det är lättare att ta alternativa vägar om E4 är långsam (Bergby-Axmarby).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 fram till en nu omprogrammerad Audi.
Har provkört Model S ett flertal gånger men har hittills lyckat undvika klicka på "beställ" på alla versioner jag byggt och räknat på ...
Användarvisningsbild
themax

Inläggav Teslaägare Jocce » 27 jul 2018 12:00

Bjelke skrev:
Jocce skrev:
Erxon skrev:Då är det nästa vägval kvar...

Gävle - Ljusdal, vad väljer du där?

Gävle Tönnebro Söderhamn Hudiksvall Delsbo Ljusdal, E4 och högre tempo med ett par selfiepinnar vid Delsbo
Gävle Tönnebro Kilafors Bollnäs Vallsta Järvsö Ljusdal, något kortare men mer 50/70/80 vägar och mera selfiepinnar...

Jag åker numera över Hudik när vi åker till vår stuga, tycker det är bekvämare med att åka denna väg, speciellt på vintern när vi också har ett stort släp med oss.

Svänger in och åker 83:an. Tycker Hudik blir onödigt långt (om än tidsmässigt bättre enligt både Maps och Teslan oftast). Men kanske skall prova något nytt denna gång ;)

/Jocce

Smart för då åker du ju förbi (som vanligt ;P ) mig också :)

Ha ha jepps, blir dock inget stopp denna gång heller tror jag ;)

/Jocce
Köpa en ny Tesla Model S eller X? Gratis Supercharging!:
http://ts.la/joacim2204

85D Midnight Silver , panoramatak, nextgen, helsvart interiör, matt abachiträ autopilot, luftfjädring, köldpaket.
- LEVERERAD 2016-03-05 :D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Snabbladdaren i Ljusdal

Inläggav themax » 09 aug 2018 17:03

Fråga till er forummedlemmar:

Ljusdal Energi har börjat undersöka betallösning för laddaren, men har ännu inte hittat någon de tycker är enkel nog. Diskussionen har kretsat kring de vanliga, men helst skulle de bara vilja lösa det med vilken RFID-tagg som helst. Kreditkortskoppling är allt för dyr för att fungera ännu så det har de valt bort tills vidare.

De har också funderat på Swish, men då skulle bara svenskar kunna ladda, och många norrmän passerar så helst vill de undvika det. Jag bad dem titta på Plugsurfing istället. Vanligt i Europa och Norge men frågan är vad ni skulle föredra? Ljusdal Energi är en liten spelare och behöver också få intäkter på sina investeringar.

Nån lösning från de stora spelarna vill de helst inte blanda in.

Låt mig veta hur ni resonerar så delar jag med mig till Ljusdal Energi.
--------
Har provkört Model S ett flertal gånger men har hittills lyckat undvika klicka på "beställ" på alla versioner jag byggt och räknat på ...
Användarvisningsbild
themax

Inläggav Teslaägare Bjelke » 09 aug 2018 19:59

En sån här kanske? ;)
snabbladdarautomat.jpg

Näe, allvarligt så finns det nog andra som vet mer än mig, men bara det blir smidigt så...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 09 aug 2018 20:33

Kan man inte ställa dit en vanlig p-automat och skriva att man måste ha en giltig biljett i rutan när man laddar?
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mattiasottosson » 09 aug 2018 20:47

Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://ts.la/mattias5218 -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare

Inläggav themax » 09 aug 2018 21:02

mattiasottosson skrev:Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.

Det är alldeles för dyrt i nuläget då inga standardiserade lösningar finns.
--------
Användarvisningsbild
themax

Inläggav Hammar » 09 aug 2018 22:28

Varför krångla till det. Alla former av betallösningar kommer att vara krångliga och dyra, samtidigt som intäkterna kommer att vara små innan fler skaffar laddbara bilar.
Ett mellanting mellan att ta betalt och vara gratis, är att folk får betala vad de tycker att det är värt, eller att man kör samma princip som bönderna som säljer grönsaker på ett obemannat bord ute vid vägen, och man själv får lägga pengarna i burken.
En skylt med Swish, Paypal och andra smidiga sätt att betala, samt en vägledning om hur mycket som är rimligt att betala in.
Användarvisningsbild
Hammar

Inläggav Teslaägare Bjelke » 10 aug 2018 07:06

Hammar skrev:Varför krångla till det. Alla former av betallösningar kommer att vara krångliga och dyra, samtidigt som intäkterna kommer att vara små innan fler skaffar laddbara bilar.
Ett mellanting mellan att ta betalt och vara gratis, är att folk får betala vad de tycker att det är värt, eller att man kör samma princip som bönderna som säljer grönsaker på ett obemannat bord ute vid vägen, och man själv får lägga pengarna i burken.
En skylt med Swish, Paypal och andra smidiga sätt att betala, samt en vägledning om hur mycket som är rimligt att betala in.

Bra idé, jag skulle betala iaf :)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav lator » 10 aug 2018 12:52

Hammar skrev:Varför krångla till det. Alla former av betallösningar kommer att vara krångliga och dyra, samtidigt som intäkterna kommer att vara små innan fler skaffar laddbara bilar.

Det tycker jag är ett utmärkt förslag. Det tråkiga är givetvis att det kommer att finnas de som väljer att inte betala något... :(

Ett annat sätt är väl att fortsätta att ha gratis laddning men låta macken stå för elkostnaden samtidigt som man rekommenderar folk som laddar att handla i butiken. Det handlar ju inte om några stora pengar i dagsläget. När varje bil är registrerad och får sin faktura direkt så försvinner ju problemet.
Användarvisningsbild
lator

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt