Nu när underleverantörer tappar beställningar av komponenter till dieselbilar, då vill man ha kompensation!
“Daimler Warns That Falling Diesel Car Sales & Switch To EVs Could Trigger Supplier Bailouts”
“In its recently released annual report, Daimler has argued that investors should be aware that a shift away from diesel cars and towards electric vehicles could force the firm to bail out some of its suppliers — that is, to deliver “compensation payments” to them.”
https://cleantechnica.com/2018/02/14/da ... -bailouts/
Leverantörer vill ha pengar av Daimler pga elbilsövergång
Moderator: Redaktion
Leverantörer vill ha pengar av Daimler pga elbilsövergång
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Leverantörer vill ha pengar av Daimler pga elbilsövergån
Ja det är kanske helt rimligt ifall de har skrivit avtal mellan varandra och vill Daimler inte uppfylla sin del av avtalet så får kan de ju antingen förhandla om, betala skadestånd eller stå med ett stort reservdelslager med kolvar och vevstakar
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Leverantörer vill ha pengar av Daimler pga elbilsövergån
Och sen kommer staten vilja ha in sina pengar som dom förlorar på bränsleskatten - konstigt att sista raden för staten och dom stora bolagen, alltid blir samma...
Det kostar väl lika mycket nu 2018 att driva en fossilbil som 1985?
- då drog bilarna 1l/mil och bensinen låg på 7 kr/l, nu 0,6l/mil och 15kr/l.
2038 kostar energiskatten och laddning på en elbil tillräckligt för att en mil ska kosta 6-8kr.
Det kostar väl lika mycket nu 2018 att driva en fossilbil som 1985?
- då drog bilarna 1l/mil och bensinen låg på 7 kr/l, nu 0,6l/mil och 15kr/l.
2038 kostar energiskatten och laddning på en elbil tillräckligt för att en mil ska kosta 6-8kr.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Leverantörer vill ha pengar av Daimler pga elbilsövergån
Jo, det är ju precis så här det blir för de stora och etablerade. De har stora maskinerier som är svåra att stopp och/eller vända.
Särskilt förvånande att inte Daimler är bättre förbereda med tanke på sammarbetet med Tesla. Varför byggde de inte en riktig elbil av B-klassen? Stort batteri och snabbladdning så hade den varit riktigt trevlig. Det påminner lite om Facits dator satsning som de tyckte vart fördyr och för komplicerad.
Särskilt förvånande att inte Daimler är bättre förbereda med tanke på sammarbetet med Tesla. Varför byggde de inte en riktig elbil av B-klassen? Stort batteri och snabbladdning så hade den varit riktigt trevlig. Det påminner lite om Facits dator satsning som de tyckte vart fördyr och för komplicerad.
Re: Leverantörer vill ha pengar av Daimler pga elbilsövergån
Nja, bensinen kostade 3-4kr/liter 1985. Dieseln var ännu billigare, vi betalade 1,50kr/liter med hemmaladdning. På den tiden var det väl fortfarande kilometerskatt på dieselbilar, vilket det fuskades friskt med.Mistafrizz skrev:Och sen kommer staten vilja ha in sina pengar som dom förlorar på bränsleskatten - konstigt att sista raden för staten och dom stora bolagen, alltid blir samma...
Det kostar väl lika mycket nu 2018 att driva en fossilbil som 1985?
- då drog bilarna 1l/mil och bensinen låg på 7 kr/l, nu 0,6l/mil och 15kr/l.
2038 kostar energiskatten och laddning på en elbil tillräckligt för att en mil ska kosta 6-8kr.
Det är många som vill åt de där extra 5-10kr/mil som vi har visat oss villiga att betala. Biltillverkarna vill ha extra betalt, gärna per mil i form av batterihyra. Snabbladdarnötverken vill också ha de där pengarna och tar hutlöst betalt för kWh. Sen vill så klart staten också ha pengarna.
Men det kommer bli svårt för alla att få in pengarna. Det är billigare att tillverka en elbil så det går inte att ta mer betalt för dem i längden. Om man gör det så föder man bara en konkurrent som kan gå in och ta marknaden. Det går inte ha monopol på el då det är enkelt att slänga upp en snabbladdare för vem som helst. När det blir fri konkurrens så sjunker priserna ner emot vad det faktiskt kostar att leverera. Staten kommer också få problem att ta in skatten. Inte kan de p-slå industrin med km skatt på el så det enda som återstår är laddbixar med mätare eller km skatt. Boxarna är superlätt att gå runt antingen med lösa sladdar eller helt enkelt en box utan mätare. Kilometerskatten fuskades det ju som sagt friskt med när jag var liten, vilket antagligen var orsaken till att den slopades.
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Leverantörer vill ha pengar av Daimler pga elbilsövergån
Det får bli off-grid (fast mitt i stan) i framtiden - jag lever efter devisen ”snuva staten på en krona = en tjänad krona”.LarsL skrev:Nja, bensinen kostade 3-4kr/liter 1985. Dieseln var ännu billigare, vi betalade 1,50kr/liter med hemmaladdning. På den tiden var det väl fortfarande kilometerskatt på dieselbilar, vilket det fuskades friskt med.Mistafrizz skrev:Och sen kommer staten vilja ha in sina pengar som dom förlorar på bränsleskatten - konstigt att sista raden för staten och dom stora bolagen, alltid blir samma...
Det kostar väl lika mycket nu 2018 att driva en fossilbil som 1985?
- då drog bilarna 1l/mil och bensinen låg på 7 kr/l, nu 0,6l/mil och 15kr/l.
2038 kostar energiskatten och laddning på en elbil tillräckligt för att en mil ska kosta 6-8kr.
Det är många som vill åt de där extra 5-10kr/mil som vi har visat oss villiga att betala. Biltillverkarna vill ha extra betalt, gärna per mil i form av batterihyra. Snabbladdarnötverken vill också ha de där pengarna och tar hutlöst betalt för kWh. Sen vill så klart staten också ha pengarna.
Men det kommer bli svårt för alla att få in pengarna. Det är billigare att tillverka en elbil så det går inte att ta mer betalt för dem i längden. Om man gör det så föder man bara en konkurrent som kan gå in och ta marknaden. Det går inte ha monopol på el då det är enkelt att slänga upp en snabbladdare för vem som helst. När det blir fri konkurrens så sjunker priserna ner emot vad det faktiskt kostar att leverera. Staten kommer också få problem att ta in skatten. Inte kan de p-slå industrin med km skatt på el så det enda som återstår är laddbixar med mätare eller km skatt. Boxarna är superlätt att gå runt antingen med lösa sladdar eller helt enkelt en box utan mätare. Kilometerskatten fuskades det ju som sagt friskt med när jag var liten, vilket antagligen var orsaken till att den slopades.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Leverantörer vill ha pengar av Daimler pga elbilsövergån
Ja, det är okej att betala om det är rättfärdigt och rimligt. Att snylta 5-10kr/mil från elbilarna bara för att de försökte straffa bort fossilerna är inte rättfärdigt och då smiter jag också gärna undan.Mistafrizz skrev:
Det får bli off-grid (fast mitt i stan) i framtiden - jag lever efter devisen ”snuva staten på en krona = en tjänad krona”.