Heliomotion

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Heliomotion

Inlägg av Teslaspolen »

Fick en tidning i handen med en reklamsida om ett företag som heter Heliomotion (https://heliomotion.com) med undertexten "Solar tracking power plant for homeowners".

Någon som vet något mer om detta företag och deras teknik? Hade varit väldigt intressant för oss; perfekt söderläge men inga södertak alls...

Finns ett faktablad att hämta här: https://heliomotion.com/app/uploads/201 ... yer-sv.pdf
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Heliomotion

Inlägg av e5m1r »

Om du har plats tjänar du mer på att lägga fler paneler för merkostnaden
Är det mycket begränsad yta du har så kan en sån vara bra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Heliomotion

Inlägg av Smutt »

Undrar vad frugan säger om jag sätter 30 såna på gräsmattan?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Heliomotion

Inlägg av Teslaspolen »

Smutt skrev:
Undrar vad frugan säger om jag sätter 30 såna på gräsmattan?
Något ska man ju skörda..! :lol:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Heliomotion

Inlägg av Teslaspolen »

Hörde (äntligen) av en kille på Heliomotion idag; med en kampanj dessutom. Tänke jag kunde dela med mig, äntligen lite klara prisuppgifter dessutom. Fast man kankse vill byta ut 1-fas mot 3-fas.

Vad tror ni, kan det vara värt det? Betydligt billigare än Smartflower till exempel.
Flyer Heliomotion Kampanj2018-1.jpg
Flyer Heliomotion Kampanj2018-2.jpg
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Heliomotion

Inlägg av ovelundkvist »

När jag skaffade solceller för 5-6 år sedan tänkte jag skaffa solföljande stativ, men då gav det mer att köpa fler solceller istället för merkostnaden för stativen och montera allt på fast ställning som jag byggde själv.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Heliomotion

Inlägg av Bjelke »

Hur stor är skillnaden i arean i grafen, alltså hur mycket mer energi får man ut i procent med
följande panel?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Heliomotion

Inlägg av drakbane »

"Alltid" bättre o köpa paneler för pengarna istället för följare! 8-)
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Heliomotion

Inlägg av blincoln »

Bjelke skrev:
Hur stor är skillnaden i arean i grafen, alltså hur mycket mer energi får man ut i procent med
följande panel?
Jag vill minnas en tumregel att du får ungefär 60% mer med en solföljare. Vilket inte är dåligt, men oftast fortfarande inte värt ökningen i krångelfaktor.

På min segelbåt finns det dock ett skäl till för solföljare (att söder inte är en fix riktning från båten) så där har jag en. Trots krångelfaktorn.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Heliomotion

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Heliomotion

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Hur stor är skillnaden i arean i grafen, alltså hur mycket mer energi får man ut i procent med
följande panel?
Panelerna verkar ha en toppeffekt på 325W. Det är ganska mycket, vilket innebär att de förmodligen är onödigt dyra. Hela lösningen är dyr och bara intressant när man absolut vill ha solel, samtidgt som man inte har yta för stationära moduler.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Heliomotion

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Hur stor är skillnaden i arean i grafen, alltså hur mycket mer energi får man ut i procent med
följande panel?
Panelerna verkar ha en toppeffekt på 325W. Det är ganska mycket, vilket innebär att de förmodligen är onödigt dyra. Hela lösningen är dyr och bara intressant när man absolut vill ha solel, samtidgt som man inte har yta för stationära moduler.
Jag var mer ute efter hur mycket man faktiskt kan tjäna på följande paneler rent generellt, jag är ju konstruktör och håller faktiskt på
med ett litet bygge som inte kommer kosta många kronor mer än vanliga fästen (gäller såklart bara så länge jag gör allt åt mig själv),
jag har även en sjukt duktig styr/regler-kille med mig ;) :mrgreen: 8-)

Så hur mycket mer kan man få ut från en panel om den följer solen?
Jag har förresten lite kontakt med han som ligger bakom det där företaget som bygger dom där jätte-anläggningarna med solföljande paneler, men
den lösningen kostar såklart sjukt mycket... (enbart styrenheten skulle väl kosta typ 25 tusen har jag för mig, men så är den ju helt GPS-baserad osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Heliomotion

Inlägg av 12man »

2 sidig broschyr, 4 lögner, rekord?
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Heliomotion

Inlägg av PoloPrinsen »

12man skrev:
2 sidig broschyr, 4 lögner, rekord?
I kategorin reklamblad kanske, men det duger ej på långa vägar i kategorin politiker, där är ett enda ord nog för att komma med en lögn... haha.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Heliomotion

Inlägg av Teslaspolen »

2011 känns ju liiite utdaterat i den här marknaden dock. :)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Heliomotion

Inlägg av 12man »

Vad har ändrat sig i solstrålning och vinklar sen dess?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Heliomotion

Inlägg av Teslaspolen »

Missförstå inte med flit... Mångdubbelt fler installationer självklart, av både fasta och följande installationer. Solföljare var väl närmast hobbyprojekt eller självbyggda lösningar hos storföretag (e.x framför Teslas Fremon fabrik).
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Heliomotion

Inlägg av 12man »

Artikeln är skriven av en av Sveriges kunnigaste på solceller, har använt programmet pvgis, läs artikeln, det stämmer fortfarande.

Klart om du använder 13% solceller i fastmontage, och kör med 18% i en följande lösning...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Heliomotion

Inlägg av Bjelke »

blincoln skrev:
Bjelke skrev:
Hur stor är skillnaden i arean i grafen, alltså hur mycket mer energi får man ut i procent med
följande panel?
Jag vill minnas en tumregel att du får ungefär 60% mer med en solföljare. Vilket inte är dåligt, men oftast fortfarande inte värt ökningen i krångelfaktor.

På min segelbåt finns det dock ett skäl till för solföljare (att söder inte är en fix riktning från båten) så där har jag en. Trots krångelfaktorn.
Tack :)
Missade ditt svar först :oops:
Det verkar iaf stämma med grafen oxo, det betyder ju att man om man gillar lite konstruktion osv
kan se en skaplig ekonomi i det hela, speciellt om man gillar att gå all in rent tekniskt :mrgreen:
Stativet jag ritar på har en gemensam styrning för en rad paneler och ganska enkla delar samt "fast"
programmering av styrningen (alltså inget jäkla gps-krafs för jag vet ju redan vart jag bor lixom), samma
styrning till flera rader om man vill ha det men egna motorer till varje rad (motorer är billigt)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar