Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Det är förstås svårt att göra prognoser för detta, prismodeller kommer sannolikt att ändras över tid när fler aktörer kliver in etc., men min magkänsla/killgissning är att det aldrig kommer att bli någon kassako. Större delen av laddningen sker som bekant hemma eller på arbetsplats, det är bara vid långkörning som snabbladdarna kommer in. Då är man iofs mindre priskänslig, men volymen kanske aldrig blir tillräckligt stor för att den skall kunna bära kostnaderna för de investeringar som krävs för att ha en fullgod täckning för hela motorvägsnätet.Mickep skrev:Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
Det har ju skrivits en del om köer vid Superchargers vid hög belastning, både i USA och Norge, men jag har iaf hittills aldrig behövt vänta vide något tillfälle under flera långkörningar i Europa, och vanligtvis är man helt ensam på stationen. Det är visserligen med dagens tämligen små volymer av elbilar, men jag har svårt att se att många av stationerna skulle kunna generera särskilt stora intäkter.
Snabbladdarna borde istället ses som infrastruktur, dvs som Teslas modell, med ett mål att gå i princip +/- 0 i resultat.
Misstaget jag tror många gör är att jämföra med bensinstationer, men för elbilar behöver man ju bara "mackarna" för kanske 10% av "tankningarna".
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
När man talar om trollen...
New charging site inserted: Dresdner Tor Nord, Huehndorf, DE
New charging site inserted: Aire de Gueux, Vrigny, FR
New charging site inserted: Göttlesbrunn, Arbesthal, AT
New charging site inserted: Thüringer Wald Nord, Geraberg, DE
New charging site inserted: Eifel West, Niederofflingen, DE
New charging site inserted: Dresdner Tor Nord, Huehndorf, DE
New charging site inserted: Aire de Gueux, Vrigny, FR
New charging site inserted: Göttlesbrunn, Arbesthal, AT
New charging site inserted: Thüringer Wald Nord, Geraberg, DE
New charging site inserted: Eifel West, Niederofflingen, DE
Re: Ionitys laddnätverk
Lönsamheten kommer nog från bilförsäljning, service och sedvanlig eftermarknad, där investeringarna i laddnätverk är en förutsättning för detta. Att sälja bilar alltså.Mickep skrev:Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Ionitys laddnätverk
Lång tråd, så kanske finns där nånstans men: Finns det nån changelog, eller möjlighet till nån push/mail-notis om nya stationer? Twitter? Google-doc från nån lirare?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Ionitys laddnätverk
http://twitter.com/ionitychargersMSO skrev:Lång tråd, så kanske finns där nånstans men: Finns det nån changelog, eller möjlighet till nån push/mail-notis om nya stationer? Twitter? Google-doc från nån lirare?
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med. Sen är det ju iofs så att mackägarna tjänar extremt lite på bränslet redan idag, de som tjänar pengar på bränslet är oljebolagen, och staten på sin skatt. Pengarna för mackägarna finns på allt det andra så som tvätt, mat, förbrukningsprylar till bilar osv osv. Så situationen är inte helt olik på det sättet.fth skrev:Det är förstås svårt att göra prognoser för detta, prismodeller kommer sannolikt att ändras över tid när fler aktörer kliver in etc., men min magkänsla/killgissning är att det aldrig kommer att bli någon kassako. Större delen av laddningen sker som bekant hemma eller på arbetsplats, det är bara vid långkörning som snabbladdarna kommer in. Då är man iofs mindre priskänslig, men volymen kanske aldrig blir tillräckligt stor för att den skall kunna bära kostnaderna för de investeringar som krävs för att ha en fullgod täckning för hela motorvägsnätet.Mickep skrev:Nån som vet hur lönsamma dessa laddare kommer vara? (Hur lång är avskrivningstiden?) antar att model3 kommer göra att det finns en marknad för snabbladdare (175-350 kW) då de har ccs.
Det har ju skrivits en del om köer vid Superchargers vid hög belastning, både i USA och Norge, men jag har iaf hittills aldrig behövt vänta vide något tillfälle under flera långkörningar i Europa, och vanligtvis är man helt ensam på stationen. Det är visserligen med dagens tämligen små volymer av elbilar, men jag har svårt att se att många av stationerna skulle kunna generera särskilt stora intäkter.
Snabbladdarna borde istället ses som infrastruktur, dvs som Teslas modell, med ett mål att gå i princip +/- 0 i resultat.
Misstaget jag tror många gör är att jämföra med bensinstationer, men för elbilar behöver man ju bara "mackarna" för kanske 10% av "tankningarna".
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Precis, där det finns pengar är väl att tillhandahålla service och tjänster vid strategiskt belägna laddpunkter, det är ju rätt många SuC som är helt värdelösa på det sättet t.ex.Geni87 skrev:Håller med. Sen är det ju iofs så att mackägarna tjänar extremt lite på bränslet redan idag, de som tjänar pengar på bränslet är oljebolagen, och staten på sin skatt. Pengarna för mackägarna finns på allt det andra så som tvätt, mat, förbrukningsprylar till bilar osv osv. Så situationen är inte helt olik på det sättet.
En stor skillnad mot bensinmackar är ju att man på laddstationerna faktiskt har 15-45 min på sig att kränga på bilförarna mat, godis, kaffe, etc., istället för kanske 5 min för avgasbilister
Det borde alltså vara betydligt enklare att få lönsamhet här, jag spenderar t.ex. betydligt mer pengar på restauranger o dyl vid SuC än vad jag någonsin spenderade på mackar när jag körde fossilt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Så nu är hela Danmark klar, några kvar i Norge så nu hoppas man att det börjar rulla på i Sverige. Samtliga ställen i Sverige som är kvar är allt klart på men inga stationer på plats. Det är frustrerande mackägare som inte har den blekaste om vad som har hänt.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Laddning i norra Sverige verkar dock förbli ett mörker även under 2019, inga planerade Ionity-laddare. Här är det till och med rätt tunt med 50kw-laddare och då är det nästan alltid en ensam CCS tillsammans med en ensam Chademo. Funkar inte laddaren, vilket verkar rätt vanligt, kan det vara långt till nästa...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Ionitys laddnätverk
Lobbar för att det ska komma fler snabbladdare o Norrland.juristen skrev:Laddning i norra Sverige verkar dock förbli ett mörker även under 2019, inga planerade Ionity-laddare. Här är det till och med rätt tunt med 50kw-laddare och då är det nästan alltid en ensam CCS tillsammans med en ensam Chademo. Funkar inte laddaren, vilket verkar rätt vanligt, kan det vara långt till nästa...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Mycket strul med Ionity.
Strul 1
Strul 2
Strul 1
Strul 2
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Vilken mardröm om man är ute och reser med familjen och sedan hamnar i sådana laddstrul-situationer. Hoppas det bara är lite inititiala problem med Ionity. De behövs verkligen.
Re: Ionitys laddnätverk
Undra vad det beror på. Model 3 funkade ju dåligt på Fortums Hypercharger, och där sa dom att de kommer uppdatera mjukvaran i laddarna. Men också att Tesla inte stödjer CCS ISO standarden fullt ut och troligen också behöver uppdatera sin mjukvara.
Verkar struligt det här med kompabilitet. Man hade ju hoppats att en bil med CCS uttag skulle funka med alla CCS laddare, men icke...
Verkar struligt det här med kompabilitet. Man hade ju hoppats att en bil med CCS uttag skulle funka med alla CCS laddare, men icke...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag skulle inte våga lita på Ionity i dagsläget.bat skrev:Vilken mardröm om man är ute och reser med familjen och sedan hamnar i sådana laddstrul-situationer. Hoppas det bara är lite inititiala problem med Ionity. De behövs verkligen.
Men det är väl lite inkörningsproblem bara, får vi hoppas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Verkar vara lite inkörningsproblem, krävs nog ett par loopar med mjukvaran hos biltillverkare och laddstationstillverkare sen flyter det säkert smidigt. Laddstationen gör ju någon check av bilens elsystem för att hittta eventuella kortslutningar etc innan laddningen startas, det är säkert där det blir lite trassel. Jag är mest fascinerad över Hyundaiens (liksom Renaults och Nissans) urusla placering av laddluckan...
Re: Ionitys laddnätverk
58 live 52 building,18-feb skrev:55 live, 46 building. Så fyra byggen har påbörjats idag, nu börjar det röra på sig igen.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ionitys laddnätverk
De kommer säkert att lösa det snart. några hade problem med SuC laddning också, så det är nog samma. Skall bli intressant att se hur mycket ionity kan leverera när bilarna blir uppdaterade för att fungerar att ladda där.taliz skrev:Undra vad det beror på. Model 3 funkade ju dåligt på Fortums Hypercharger, och där sa dom att de kommer uppdatera mjukvaran i laddarna. Men också att Tesla inte stödjer CCS ISO standarden fullt ut och troligen också behöver uppdatera sin mjukvara.
Verkar struligt det här med kompabilitet. Man hade ju hoppats att en bil med CCS uttag skulle funka med alla CCS laddare, men icke...
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ionitys laddnätverk
TiborBlomhall skrev:Standarder är underbara - alla har sin egen tolkning av dem.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Ionitys laddnätverk
Ytterån uppdaterades till 350kW idag enligt Ionity Nordic.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Ionitys laddnätverk
Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Slut på pengar! Bankwupt!chaffis75 skrev:Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Självklarttaliz skrev:Slut på pengar! Bankwupt!chaffis75 skrev:Men man undrar ju vad de pysslar med, ganska många siter byggda i Sverige men saknar laddare.. Väldigt konstigt tycker jag.