Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Ingår 10.000kWh hos Ionity vid köp av en Audi e-tron?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Typ 20 tusen i rabatt alltså? På en bil för en miljon. Njae. Men det är ju effektivt som reklam eftersom det talar till den lilla plånboken. Inte den stora som man köper bilar för.Zalman3 skrev:Ingår 10.000kWh hos Ionity vid köp av en Audi e-tron?
Re: Ionitys laddnätverk
Ingår inget vid köp av E-tron förutom att man slipper fast månadsavgift första året. Månadsavgiften är en fast kostnad och inget man kan ladda för.
Det är snarare så att det är ganska dyrt:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Det är snarare så att det är ganska dyrt:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Re: Ionitys laddnätverk
Om man googlar på "audi etron ionity" så är första träffen en sida på Audi.com där Google indexerat följande tex:
"For example, in the future, the vehicle owner will receive discounted access to the IONITY fast-charging network via Audi's own driving charge provider, the e-tron Charging Service. IONITY COO and managing ..."
Men klickar man på länken så hittar jag inte den texten... hmm....
"For example, in the future, the vehicle owner will receive discounted access to the IONITY fast-charging network via Audi's own driving charge provider, the e-tron Charging Service. IONITY COO and managing ..."
Men klickar man på länken så hittar jag inte den texten... hmm....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
taliz skrev:Om man googlar på "audi etron ionity" så är första träffen en sida på Audi.com där Google indexerat följande tex:
"For example, in the future, the vehicle owner will receive discounted access to the IONITY fast-charging network via Audi's own driving charge provider, the e-tron Charging Service. IONITY COO and managing ..."
Men klickar man på länken så hittar jag inte den texten... hmm....
Det står att det är specialpris på 3.50kr/kWh om man är kund hos Audi Charging Service och laddar på Ionity, men då måste man ha ett abonnemang som kostar 199kr/månad (1 år gratis månadsavgift om man köper en E-tron, men man får fortfarande betala för laddningen). Som jag tolkar det skulle alla kunna skaffa ett sådant abonnemang oavsett om man har en Audi eller inte. Utan abonnemang kanske det kostar 5kr/kWh istället, men det vet vi inte än då det forfarande är provperiod som kostar 80kr/session fram till mitten av 2019.
Det här är prislistan från Audi Charging Service
Re: Ionitys laddnätverk
Alltså... DC-laddning via Bee och Park & Charge på 8,10kr/kWh känns ganska tufft. Drar bilen 2,5kWh/mil så kostar det 20kr milen
Ionitys laddnätverk
Lol skaplig marginal dom måste ha där.helix skrev:Alltså... DC-laddning via Bee och Park & Charge på 8,10kr/kWh känns ganska tufft. Drar bilen 2,5kWh/mil så kostar det alltså 20kr milen
Är ju inte så svårt å fixa betydligt bättre pris själv från Bee.
Men det kanske är taktiskt... få folk att använda det ”egna” nätet..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag laddar mest på Bee.. Dom tar normalt 5kr/kWh på 50kW-laddare så vet inte vad det där är för siffror.
Jag har dock abbonnemang för 99kr/mån och betalar då 2.50kr/kWh.
Jag har dock abbonnemang för 99kr/mån och betalar då 2.50kr/kWh.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
I USA får man lite gratis laddning.Verdi skrev:Typ 20 tusen i rabatt alltså? På en bil för en miljon. Njae. Men det är ju effektivt som reklam eftersom det talar till den lilla plånboken. Inte den stora som man köper bilar för.Zalman3 skrev:Ingår 10.000kWh hos Ionity vid köp av en Audi e-tron?
"Audi will give e-tron owners 1,000 kWh of charging, at no additional cost, to use at Electrify America fast-charging stations within the first four years of ownership."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
De kanske laddar med Audi premium elektroner som är specialanpassade till Audihelix skrev:Alltså... DC-laddning via Bee och Park & Charge på 8,10kr/kWh känns ganska tufft. Drar bilen 2,5kWh/mil så kostar det 20kr milen
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Alltså, det Audi verkar syssla med är i princip rent bedrägeri?joel80 skrev:Jag laddar mest på Bee.. Dom tar normalt 5kr/kWh på 50kW-laddare så vet inte vad det där är för siffror.
Jag har dock abbonnemang för 99kr/mån och betalar då 2.50kr/kWh.
Typ "-Gå med i vår klubb och du får betala ett högre pris än icke medlemmar"
Jippi....not.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Audi har totalt (!) missuppfattat hur man använder ett snabbladdarnätverk. Det är naturligtvis fullkomligt uteslutet att jag betalar flera tusen kronor om året i grundavgift för en tjänst som jag kanske använder 2-3 gånger per år. Om de vill att folk ska gå över till eldrift får de tänka om, för det här kommer såklart inte att fungera.
Nu är man ju tack och lov inte tvungen att använda deras laddtjänst. Jag har inte kollat på det överhuvudtaget eftersom det är fullständigt ointressant för mig. Det finns ju laddbrickor som man kan använda hos Ionity med debitering per kWh utan grundavgift. Maingau Energi till exempel fungerar hos de flesta stora laddoperatörerna och det kostar överallt 0,25€/kWh (och runt 0,40€ utanför Tyskland). Plugsurfing är ett annat exempel som kanske till och med är billigare.
Nu är man ju tack och lov inte tvungen att använda deras laddtjänst. Jag har inte kollat på det överhuvudtaget eftersom det är fullständigt ointressant för mig. Det finns ju laddbrickor som man kan använda hos Ionity med debitering per kWh utan grundavgift. Maingau Energi till exempel fungerar hos de flesta stora laddoperatörerna och det kostar överallt 0,25€/kWh (och runt 0,40€ utanför Tyskland). Plugsurfing är ett annat exempel som kanske till och med är billigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Tycker också att det är helt galna priser men denna tjänsten är nog inte tänkt till den som bara tänker använda Ioniq. De kortet ska ju fungera till en stor mängd leverantörer över hela Europa vilket skulle göra en Europa semester så mycket enklare jämfört med idag då det finns olika appar och kort i olika länder.mati skrev:Audi har totalt (!) missuppfattat hur man använder ett snabbladdarnätverk. Det är naturligtvis fullkomligt uteslutet att jag betalar flera tusen kronor om året i grundavgift för en tjänst som jag kanske använder 2-3 gånger per år. Om de vill att folk ska gå över till eldrift får de tänka om, för det här kommer såklart inte att fungera.
Nu är man ju tack och lov inte tvungen att använda deras laddtjänst. Jag har inte kollat på det överhuvudtaget eftersom det är fullständigt ointressant för mig. Det finns ju laddbrickor som man kan använda hos Ionity med debitering per kWh utan grundavgift. Maingau Energi till exempel fungerar hos de flesta stora laddoperatörerna och det kostar överallt 0,25€/kWh (och runt 0,40€ utanför Tyskland). Plugsurfing är ett annat exempel som kanske till och med är billigare.
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, visst. Men hur mycket ska man vara beredd att betala för en sådan tjänst? Som sagt, det finns ju laddbrickor som möjliggör samma sak, fast utan grundavgift. Det är möjligen en smula krångligare, men vansinnigt mycket billigare. E-tron charging service är enbart för folk som inte bryr sig om vad det kostar eller som inte har koll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Det har du antagligen rätt i. De siktar nog snarare in sig på Audi- än Hyundaiägare.vigge50 skrev:Tycker också att det är helt galna priser men denna tjänsten är nog inte tänkt till den som bara tänker använda Ioniq.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ionitys laddnätverk
Nu gjorde jag bara en snabb googling men Audi påstår att kortet ska funka på 72 000 laddpunkter runt om i Europa. Så ja, en stor mängd olika leverantörer i flera olika länder. Om du ska ta en road trip genom Europa så kan det vara värt att skaffa det en månad och acceptera en högre kostnad mot att det blir betydligt smidigare. Nu utgår jag förvisso från att andra länder är som Sverige att vanligt Visa och Mastercard ej funkar på de flesta laddarna men det kanske är annorlunda i andra länder?bylund skrev:Det har du antagligen rätt i. De siktar nog snarare in sig på Audi- än Hyundaiägare.vigge50 skrev:Tycker också att det är helt galna priser men denna tjänsten är nog inte tänkt till den som bara tänker använda Ioniq.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är ung som att vara medlem i shell och betala medlemskap för att få tanka en aning billigare. det är vansinne. man kan ha en medlemskort för att få mindre debitering, men den skall givetvis vara gratis. Sedan kan vi inte förutsätta att suc kommer vara billiga i all framtid heller. om musk tvingas bort (föga troligt) för att öka lönsamheten kan höjda laddpriser inte vara en helt orimligt åtgärd. Sedan vet vi inte vilka skatter som kommer läggas på laddning heller. statens välfärd måste ju täckas när bensinskattens intäkt sjunker. Det kan nog vara så at vi kommer se liknande milkostnader i framtiden som för icebilar. (fast då måste inköpspriset ned)
Re: Ionitys laddnätverk
Det där är något som jag är väldigt trött på. Du har aldrig hört talas om skattesänkningar?Mickep skrev:Sedan vet vi inte vilka skatter som kommer läggas på laddning heller. statens välfärd måste ju täckas när bensinskattens intäkt sjunker.
https://www.svd.se/sankta-skatter-har-g ... ll-valfard
De totala inkomsterna av skatt på bilar och bränsle är betydligt mindre än 140 miljarder. Kanske runt hälften. Och den sänkningen skulle ske gradvis under åtminstone 10-20 år och inte inom en eller två mandatperioder.Under alliansregeringens första sju år så har stora skattesänkningar genomförts. Förmögenhetsskatten har avskaffats, fastighetsskatten har sänkts, ett så kallat jobbskatteavdrag har införts och ett stort antal skatteavdrag har införts. Totalt har skatterna sänkts med omkring 140 miljarder kronor.
För övrigt så är en skattesänkning ibland inte alls så dyr för staten som det låter. Det är inte företagsekonomi det här utan nationalekonomi.
1. Sverige (dess medborgare) slipper köpa in en massa bensin och diesel från utlandet. Det ger ett större handelsnetto för oss. Mer pengar stannar inom landet vilket leder till ett högre välstånd.
2. Pengar som folk sparar på billigare bränsle och mindre skatt går inte upp i tomma intet heller. Det ökar antagligen konsumtionen vilket leder till högre momsintäkter, lägre arbetslöshet (vilket i sin tur minskar bidragsutgifter och ökar skatteintäkter) och så vidare.
Re: Ionitys laddnätverk
Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.Zalman3 skrev:Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med. Det är nog inte så supervanligt att man kör kors och tvärs genom Europa. Det är möjligt att många Teslaägare gör detta, men det är i så fall framförallt på grund av att det har varit gratis hittills, och inte på grund av att det är så otroligt smidigt. Smidigast är det naturligtvis fortfarande med en avgasbil, men då är det kostnaderna som avskräcker. För en Tesla är det kombinationen av gratis laddning och bra infrastruktur som gör att man kanske åker lite mer än vad man hade gjort i vanliga fall.Jeppe_E skrev:Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.Zalman3 skrev:Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
För min del kommer jag åka varken mer eller mindre i min e-tron än vad jag har gjort med Teslan eller tidigare med avgasbilarna. Det blir någon eller några turer per år till Tyskland, 200 mil t o r. Det kommer med stor sannolikhet fungera precis lika bra som med Teslan, enda skillnaden är att laddning inte längre är gratis och att man får stanna och ladda på andra ställen än SuC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Min bil avverkade drygt 700 mil på tre veckors bilsemester i Europa. Behövde inte betala en krona för elen. Är säkert mer vanligt än ovanligt att en teslaägare gör en eller flera långa bilresor varje år.Jeppe_E skrev:Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.Zalman3 skrev:Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Nej men husvagn måste kunna dras va?Jeppe_E skrev:Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.Zalman3 skrev:Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, jag har inget stort behov av krok. Det är inte en jättedealbreaker för mig personligen. Det hade varit trevligt att ha, de få gångerna (1-2 ggr per år) som jag har behovet. Men finns inte krok så vill man ju kunna lasta i bilen istället. Jag har en såndär stor lastsäck som jag brukar använda när jag trycker in skit i bilen. Men då behövs utrymmet i bilen.Verdi skrev:Nej men husvagn måste kunna dras va?Jeppe_E skrev:Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.Zalman3 skrev:Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:Håller med. Det är nog inte så supervanligt att man kör kors och tvärs genom Europa. Det är möjligt att många Teslaägare gör detta, men det är i så fall framförallt på grund av att det har varit gratis hittills, och inte på grund av att det är så otroligt smidigt. Smidigast är det naturligtvis fortfarande med en avgasbil, men då är det kostnaderna som avskräcker. För en Tesla är det kombinationen av gratis laddning och bra infrastruktur som gör att man kanske åker lite mer än vad man hade gjort i vanliga fall.Jeppe_E skrev:Finns väl iofs inte så många som gör det i en Tesla heller. Så jag vet inte riktigt vad det har med någonting att göra. Det är liksom som att man hittar på anledningar till att köpa en Tesla. Det bör nog finnas andra egenskaper som triggar ett köp. T.ex. som att det helt enkelt är en bra elbil.Zalman3 skrev:Finns det ens någon som ger sig på projektet att åka på +500 mils Europa semester med en elbil utan att köra en Tesla?
Jag har då inte hört talas om någon. För besvärligt helt enkelt.
För min del kommer jag åka varken mer eller mindre i min e-tron än vad jag har gjort med Teslan eller tidigare med avgasbilarna. Det blir någon eller några turer per år till Tyskland, 200 mil t o r. Det kommer med stor sannolikhet fungera precis lika bra som med Teslan, enda skillnaden är att laddning inte längre är gratis och att man får stanna och ladda på andra ställen än SuC.
Jag träffade på folk som precis fått sin Tesla 3 och drog direkt ut på en Europa semester. De passade på när de har 6 månaders gratis laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension