Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jeppe_E »

Mickep skrev:
Då är det beroende på vilken confimation bias man har vilken siffra man går efter.
A) vill man att ionity failar så väljer man 100 stalls "verkligheten" och skrattar hahaha de har missat målet.

B) vill man att ionity lyckas väljer man 50 stalls då den pekar på att de "on track".

inte konstigt att folk pratar om fake news när inte ens verkligheten stämmer övens med verkligheten.

Eller ett så kallat moving target ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

helix skrev:
Inte för det spelar så stor roll egentligen, men den länken du bifogade citerar pressreleasen felaktigt :)
Ha, där ser man! :)

Det betyder väl att vi borde använda 2018=100 och 2020=400 som delmål och utgå från ett startdatum 2018-01-01?

Då blir grafen enligt följande, tyvärr betydligt mindre trevlig än tidigare:
ionity.png
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Ja man brukar säga att sikta mot stjärnorna och hamna i trädtopparna.
Fast räknar men inte med tillräcklig flykthastighet så kommer man inte till stjärnorna utan jordens gravitation dra tillbaka drömmen till jorden. som en pannkaka.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Geografisk täckning börjar dock likna något, om man räknar med c:a 250km radie från varje Ionity-station så blir aktuell "täckningskarta" enligt följande:
IonityGeo.png
Fortfarande långt från SuC-täckning, men på god väg!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av halper »

Aha, en sådan där karta som jag har letat efter! Var hittar man en sådan och/eller hur gör man den? Skulle vilja ha en sådan för alla CCS-laddare, men har inte hittat någon för Sverige/Europa.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

halper skrev:
Aha, en sådan där karta som jag har letat efter! Var hittar man en sådan och/eller hur gör man den? Skulle vilja ha en sådan för alla CCS-laddare, men har inte hittat någon för Sverige/Europa.
Den kartan gjorde jag i Excel 3D Maps, men det finns många online-verktyg för samma syfte. Problemet brukar oftast inte vara att producera kartan, utan att få fram användbart data, jag vet t.ex. inte var man kan hitta alla CCS-laddare korrekt geokodade...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

halper skrev:
Aha, en sådan där karta som jag har letat efter! Var hittar man en sådan och/eller hur gör man den? Skulle vilja ha en sådan för alla CCS-laddare, men har inte hittat någon för Sverige/Europa.
Den här sidan finns ju:
https://ccs-map.eu/
men jag kan inte få "Show radius" att fungera, är det någon som får fram "täckning" i den kartan?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

tror vi undanber oss alla som ser på bilden och får en impuls att påpeka att "det.. det ... det liknar en... fnisss fniss",att inte skriva det i forumet .
Bara för att göra det klart.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
tror vi undanber oss alla som ser på bilden och får en impuls att påpeka att "det.. det ... det liknar en... fnisss fniss",att inte skriva det i forumet .
Bara för att göra det klart.
Tack, då kommer man inte kunna missa det på ett tag...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

vigge50 skrev:
Mickep skrev:
tror vi undanber oss alla som ser på bilden och får en impuls att påpeka att "det.. det ... det liknar en... fnisss fniss",att inte skriva det i forumet .
Bara för att göra det klart.
Tack, då kommer man inte kunna missa det på ett tag...
"What Has Been Seen Cannot Be Unseen" (gammalt djungelordspråk)
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

fth skrev:
vigge50 skrev:
Mickep skrev:
tror vi undanber oss alla som ser på bilden och får en impuls att påpeka att "det.. det ... det liknar en... fnisss fniss",att inte skriva det i forumet .
Bara för att göra det klart.
Tack, då kommer man inte kunna missa det på ett tag...
"What Has Been Seen Cannot Be Unseen" (gammalt djungelordspråk)
/fth
Tänkte på det men kom inte ihåg exakta meningen.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av halper »

fth skrev:
halper skrev:
Aha, en sådan där karta som jag har letat efter! Var hittar man en sådan och/eller hur gör man den? Skulle vilja ha en sådan för alla CCS-laddare, men har inte hittat någon för Sverige/Europa.
Den här sidan finns ju:
https://ccs-map.eu/
men jag kan inte få "Show radius" att fungera, är det någon som får fram "täckning" i den kartan?

/fth
Ja, där ser man! Tråkigt att det inte fungerar för mig heller. Kanske inte använder rätt version av Mozilla Chrome Edge 5. Jag kör med djungelvrål på mitt päron.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av wilfried »

halper skrev:
fth skrev:
halper skrev:
Aha, en sådan där karta som jag har letat efter! Var hittar man en sådan och/eller hur gör man den? Skulle vilja ha en sådan för alla CCS-laddare, men har inte hittat någon för Sverige/Europa.
Den här sidan finns ju:
https://ccs-map.eu/
men jag kan inte få "Show radius" att fungera, är det någon som får fram "täckning" i den kartan?

/fth
Ja, där ser man! Tråkigt att det inte fungerar för mig heller. Kanske inte använder rätt version av Mozilla Chrome Edge 5. Jag kör med djungelvrål på mitt päron.
Man måste välja ett laddställe, då får man en radie runt den ... :roll:
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

wilfried skrev:
Man måste välja ett laddställe, då får man en radie runt den ... :roll:
Ja, så var det ju! Då är det ju fullkomligt oanvändbart, iaf om man vill ha en "täckningskarta" :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
fth skrev:
vigge50 skrev:
Mickep skrev:
tror vi undanber oss alla som ser på bilden och får en impuls att påpeka att "det.. det ... det liknar en... fnisss fniss",att inte skriva det i forumet .
Bara för att göra det klart.
Tack, då kommer man inte kunna missa det på ett tag...
"What Has Been Seen Cannot Be Unseen" (gammalt djungelordspråk)
/fth
Tänkte på det men kom inte ihåg exakta meningen.
Ja, det är som med BMW i8, jag kan inte längre se den utan att se at den skiter ut en Porsche 911, designen är helt förstörd för mig.
5B63EDA0-B3D0-4838-8B76-03A63F4F3F62.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

Mickep skrev:
Då är det beroende på vilken confimation bias man har vilken siffra man går efter.
A) vill man att ionity failar så väljer man 100 stalls "verkligheten" och skrattar hahaha de har missat målet.

B) vill man att ionity lyckas väljer man 50 stalls då den pekar på att de "on track".

inte konstigt att folk pratar om fake news när inte ens verkligheten stämmer övens med verkligheten.
Exakt.

Jag tycker inte vi ska kasta sten i glashus, Elons tidsplaner brukar heller inte stämma. Men förr eller senare brukar de klara det.

Det är underbart att ett företag håller på och bygger ett europatäckande laddnätverk! Om de blir färdiga exakt enligt plan eller lite senare spelar faktiskt ganska liten roll i det långa loppet.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MangeT »

Håller med. Fler ställen att ladda på är bara positivt. Om det tar lite extra tid är inte det någon katastrof så länge det inte ger köer och elbilar dåligt rykte för långfärder för då kan det bli en bromskloss för omställningen.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Epicure »

Legato skrev:
Osäker om detta redan postats men jag hade inte sett hela prislistan iaf. Det är extremt stor stor spridning på priserna. I tex Portugal och Irland står det 0:-/minut för vanlig AC/DC. I Danmark kostar det ca 12:-/kWh!

Svenska priset för 150 kW-laddarna känns rimligt tycker jag, dock ganska saftigt med 0,95/minut för AC och 3,80:-/minut för "långsam" DC.
Screenshot_20190106-100153.jpg

Jag måste påpeka att ni tolkar prislistan fel. Det dokumentet som du klippt in är Audis priser för deras e-tron Charging Service i Tyskland och är ett samarbete med Digital Charging Services. Det innebär att en Audi-ägare kan välja att köpa abonnemang och får då ett e-tronkort. Med detta e-tronkort kan man ladda på alla laddstationer som är medlemmar i digital charging services-nätverket. För abonnemanget betalar man en månadsavgift. Utöver detta betalar man en summa per laddning. De priser du refererar till är roamingpriser för en tysk som åker till Sverige och laddar. Det är alltså inte dessa priser som IONITY kommer ta ut för en svensk som laddar på en svensk IONITY-station.

e-tronkortet gör alltså att du slipper ha vattenfall, fortum, clever och alla andra 20 kort som det är idag. Men det förutsätter såklart att vattenfall, fortum, clever och alla andra är medlemmar och har ett samarbete med digital charging services.

När väl IONITY är uppe och rullar ordentligt kommer nya priser att presenteras. Deras mål är att du inte skall behöva några abonnemang eller kort alls. De använder sig av så kallad Plug n Charge-teknik vilket innebär att du kommer till laddaren, pluggar in din bil och det börjar ladda. När du känner dig klar drar du ur kabeln och åker därifrån. Pengarna dras sedan från ditt betal-/kreditkort eller så får du hem en faktura. Eftersom bilen har identifierat sig själv så vet IONITY vart pengarna skall dras.

Så stirra er inte blinda på AUDI:s prislista. Det kommer bli billigare att ladda på IONITY-laddstationer i sitt eget land direkt utan att behöva gå via AUDI-kortet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Tycker ändå man skall vara hyfsat skeptisk med tanke på vilka som står bakom IONITY.
Min uppfattning är att de lär vilja hålla priser och tillgänglighet på en nivå som gör att det inte är FÖR attraktivt.
Åtminstone inte förrän de fått upp produktionskapacitet och marginaler på sina elbilar...

Märker de att deras elbilar genererar för mycket intresse, då kan de höja IONITY priserna och på så vis balansera efterfrågan...
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

Epicure skrev:
Legato skrev:
Osäker om detta redan postats men jag hade inte sett hela prislistan iaf. Det är extremt stor stor spridning på priserna. I tex Portugal och Irland står det 0:-/minut för vanlig AC/DC. I Danmark kostar det ca 12:-/kWh!

Svenska priset för 150 kW-laddarna känns rimligt tycker jag, dock ganska saftigt med 0,95/minut för AC och 3,80:-/minut för "långsam" DC.
Screenshot_20190106-100153.jpg

Jag måste påpeka att ni tolkar prislistan fel. Det dokumentet som du klippt in är Audis priser för deras e-tron Charging Service i Tyskland och är ett samarbete med Digital Charging Services. Det innebär att en Audi-ägare kan välja att köpa abonnemang och får då ett e-tronkort. Med detta e-tronkort kan man ladda på alla laddstationer som är medlemmar i digital charging services-nätverket. För abonnemanget betalar man en månadsavgift. Utöver detta betalar man en summa per laddning. De priser du refererar till är roamingpriser för en tysk som åker till Sverige och laddar. Det är alltså inte dessa priser som IONITY kommer ta ut för en svensk som laddar på en svensk IONITY-station.

e-tronkortet gör alltså att du slipper ha vattenfall, fortum, clever och alla andra 20 kort som det är idag. Men det förutsätter såklart att vattenfall, fortum, clever och alla andra är medlemmar och har ett samarbete med digital charging services.

När väl IONITY är uppe och rullar ordentligt kommer nya priser att presenteras. Deras mål är att du inte skall behöva några abonnemang eller kort alls. De använder sig av så kallad Plug n Charge-teknik vilket innebär att du kommer till laddaren, pluggar in din bil och det börjar ladda. När du känner dig klar drar du ur kabeln och åker därifrån. Pengarna dras sedan från ditt betal-/kreditkort eller så får du hem en faktura. Eftersom bilen har identifierat sig själv så vet IONITY vart pengarna skall dras.

Så stirra er inte blinda på AUDI:s prislista. Det kommer bli billigare att ladda på IONITY-laddstationer i sitt eget land direkt utan att behöva gå via AUDI-kortet.
Detta har ju redan diskuterats i tråden... De (fasta kampanj-)priser Ionity tar ut idag är desamma som de som listas i dokumentet. Huruvida de kommer göra det efter att "kampanjperioden" är över eller inte återstår att se.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Jag roade mig med att göra täckningskartor för SuC och Ionity i samma skala för jämförelse, Ionity:
IonityGeo.png
och SuC:
SuC3.png
SuC leder förstås stort fortfarande, men det är intressant att se hur stor yta Ionity faktiskt täcker med förhållandevis få stationer (47 st).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Jag roade mig med att göra täckningskartor för SuC och Ionity i samma skala för jämförelse, Ionity:

och SuC:


SuC leder förstås stort fortfarande, men det är intressant att se hur stor yta Ionity faktiskt täcker med förhållandevis få stationer (47 st).

/fth

Jo, men det är ju bara en dimension. Antal laddplatser och finkornigare täckning är andra.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Jo, men det är ju bara en dimension. Antal laddplatser och finkornigare täckning är andra.
Absolut, ett sätt att visa detta är en "heatmap", om man använder antal laddplatser så ser det ut enligt följande, först Ionity:
IonityHeat.png
sedan SuC:
SuCHeat.png
Finkornigheten i SuC framgår kanske inte riktigt så tydligt eftersom det är kompakt rött nere i Europa, men alla som t.ex. har kört ned till kontinten från Stockholm vet ju vilken skillnad det gör när stationerna ligger tätare. Ödeshög-Lagan-Lödde blir ju fort tjatigt, men i Tyskland kan man i princip välja och vraka, ladda lite längre och hoppa över en eller två SuC, eller ladda kortare och stanna oftare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaTissel »

fth skrev:
Jag roade mig med att göra täckningskartor för SuC och Ionity i samma skala för jämförelse, Ionity:

och SuC:


SuC leder förstås stort fortfarande, men det är intressant att se hur stor yta Ionity faktiskt täcker med förhållandevis få stationer (47 st).

/fth

Wow, hinner inte kommentera så mycket mer än så här men kanonbra beskrivning!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av gellerstam »

47 live , 45 building
Tesla Model Y
Skriv svar