Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag roade mig med att göra täckningskartor för SuC och Ionity i samma skala för jämförelse, Ionity:
/fth
och SuC:
SuC leder förstås stort fortfarande, men det är intressant att se hur stor yta Ionity faktiskt täcker med förhållandevis få stationer (47 st)./fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
fth skrev:Jag roade mig med att göra täckningskartor för SuC och Ionity i samma skala för jämförelse, Ionity:
och SuC:
SuC leder förstås stort fortfarande, men det är intressant att se hur stor yta Ionity faktiskt täcker med förhållandevis få stationer (47 st).
/fth
Jo, men det är ju bara en dimension. Antal laddplatser och finkornigare täckning är andra.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut, ett sätt att visa detta är en "heatmap", om man använder antal laddplatser så ser det ut enligt följande, först Ionity: sedan SuC: Finkornigheten i SuC framgår kanske inte riktigt så tydligt eftersom det är kompakt rött nere i Europa, men alla som t.ex. har kört ned till kontinten från Stockholm vet ju vilken skillnad det gör när stationerna ligger tätare. Ödeshög-Lagan-Lödde blir ju fort tjatigt, men i Tyskland kan man i princip välja och vraka, ladda lite längre och hoppa över en eller två SuC, eller ladda kortare och stanna oftare.Verdi skrev:Jo, men det är ju bara en dimension. Antal laddplatser och finkornigare täckning är andra.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
fth skrev:Jag roade mig med att göra täckningskartor för SuC och Ionity i samma skala för jämförelse, Ionity:
och SuC:
SuC leder förstås stort fortfarande, men det är intressant att se hur stor yta Ionity faktiskt täcker med förhållandevis få stationer (47 st).
/fth
Wow, hinner inte kommentera så mycket mer än så här men kanonbra beskrivning!
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Ionitys laddnätverk
Har nu varit på alla ionity stationer i södra Sverige. Körde runt i våran ioniq. Detta skedde 14-15 januari.
I Malmö undrade även macken vad som hänt de snackade om avtal etc. Fundament i marken asfalt klar men inga stationer. 4st troligtvis slutet av månaden trodde de.
Varberg där täcktes marken för återställning. Fundament och hus på plats inga stationer. De sa att om en månad var de igång 4st platser.
Stenungsund där är allt klart men inga stationer uppe. 12st fundament men endast 6st ska börjas med. De sa att Varberg skulle starta först sedan Stenungsund.
Strömstad igång 3st aktiva av 4. Var aldrig här denna gång. De har nu börjat ta betalt. Vet inte om det är alla fyra igång nu men innan nyår var det bara tre igång.
Karlstad sa att de visste inte när men närmaste månaden trodde dom. Allt klart med marken men inga stationer på plats. 4st
Örebro marken klar men inga stationer 4st de visste inte när de kommer upp.
Mantorp där grävdes det för fullt. Macken hade ingen aning om när de kommer upp de, förhandlade sa han. Tyckte det såg ut som 4st
Den norra stationen får någon annan kolla upp (som bor nära).
Det verkar som ionity kör fyra som minimum. Hoppas det kommer en i Jönköping, Värnamo, Skåneporten och korsningen E4 E6 vid Helsingborg.
I Malmö undrade även macken vad som hänt de snackade om avtal etc. Fundament i marken asfalt klar men inga stationer. 4st troligtvis slutet av månaden trodde de.
Varberg där täcktes marken för återställning. Fundament och hus på plats inga stationer. De sa att om en månad var de igång 4st platser.
Stenungsund där är allt klart men inga stationer uppe. 12st fundament men endast 6st ska börjas med. De sa att Varberg skulle starta först sedan Stenungsund.
Strömstad igång 3st aktiva av 4. Var aldrig här denna gång. De har nu börjat ta betalt. Vet inte om det är alla fyra igång nu men innan nyår var det bara tre igång.
Karlstad sa att de visste inte när men närmaste månaden trodde dom. Allt klart med marken men inga stationer på plats. 4st
Örebro marken klar men inga stationer 4st de visste inte när de kommer upp.
Mantorp där grävdes det för fullt. Macken hade ingen aning om när de kommer upp de, förhandlade sa han. Tyckte det såg ut som 4st
Den norra stationen får någon annan kolla upp (som bor nära).
Det verkar som ionity kör fyra som minimum. Hoppas det kommer en i Jönköping, Värnamo, Skåneporten och korsningen E4 E6 vid Helsingborg.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Tack för gediget detektivarbete, intressant att höra. Det verkar som att en del kan komma igång den kommande månaden då.Lophornis skrev:Har nu varit på alla ionity stationer i södra Sverige. Körde runt i våran ioniq. Detta skedde 14-15 januari...............
48 live, 44 building
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
CCS-konverteringen av SuC-nätverket verkar gå i rasande takt, drygt 9% av SuC har nu CCS-platser, i snitt 4.8 platser per station.
Det ser ut som att SuC/CCS kommer att passera Ionity med råge inom några dagar:
Det är ju förstås betydligt enklare att byta ut en sladd än att bygga en helt ny laddplats, men det är ändå lite intressant.
/fth
Det ser ut som att SuC/CCS kommer att passera Ionity med råge inom några dagar:
Det är ju förstås betydligt enklare att byta ut en sladd än att bygga en helt ny laddplats, men det är ändå lite intressant.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Här uppe i norr så var fundamenten i Ytterån klara sen i november. Sedan har det varit tomt tills i måndags då laddarna kom. Nu har det jobbas där hela veckan så det borde kunna startas vilken dag som helst.Lophornis skrev:Har nu varit på alla ionity stationer i södra Sverige. Körde runt i våran ioniq. Detta skedde 14-15 januari.
I Malmö undrade även macken vad som hänt de snackade om avtal etc. Fundament i marken asfalt klar men inga stationer. 4st troligtvis slutet av månaden trodde de.
Varberg där täcktes marken för återställning. Fundament och hus på plats inga stationer. De sa att om en månad var de igång 4st platser.
Stenungsund där är allt klart men inga stationer uppe. 12st fundament men endast 6st ska börjas med. De sa att Varberg skulle starta först sedan Stenungsund.
Strömstad igång 3st aktiva av 4. Var aldrig här denna gång. De har nu börjat ta betalt. Vet inte om det är alla fyra igång nu men innan nyår var det bara tre igång.
Karlstad sa att de visste inte när men närmaste månaden trodde dom. Allt klart med marken men inga stationer på plats. 4st
Örebro marken klar men inga stationer 4st de visste inte när de kommer upp.
Mantorp där grävdes det för fullt. Macken hade ingen aning om när de kommer upp de, förhandlade sa han. Tyckte det såg ut som 4st
Den norra stationen får någon annan kolla upp (som bor nära).
Det verkar som ionity kör fyra som minimum. Hoppas det kommer en i Jönköping, Värnamo, Skåneporten och korsningen E4 E6 vid Helsingborg.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Nu har det kommit upp till 50 färdiga, 43 är under uppbyggnad.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Ionitys laddnätverk
Dags för Ionity att komma ut ur julmatskoman. Händer inte mycket...
Källa: https://www.ionitychargers.com/build-out-graph/
Källa: https://www.ionitychargers.com/build-out-graph/
Re: Ionitys laddnätverk
51 Live 43 Now building
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, verkar nästan som montörerna arbetar på ett annat nätverk. Januari är strax förverkad.rasssta skrev:Dags för Ionity att komma ut ur julmatskoman. Händer inte mycket...
Källa: https://www.ionitychargers.com/build-out-graph/
Dags för dem att återgå till arbetet.
Re: Ionitys laddnätverk
3 är det minsta jag noterat. Exempelvis i Strömstad.Lophornis skrev:Det verkar som ionity kör fyra som minimum. Hoppas det kommer en i Jönköping, Värnamo, Skåneporten och korsningen E4 E6 vid Helsingborg.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla kanske har snott dom till CCS-konverteringen, där går det som tåget!Mickep skrev:Ja, verkar nästan som montörerna arbetar på ett annat nätverk.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 45&t=14052
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Strömstad har väl 4 stationer men kanske bara 3 igång?rasssta skrev:3 är det minsta jag noterat. Exempelvis i Strömstad.Lophornis skrev:Det verkar som ionity kör fyra som minimum. Hoppas det kommer en i Jönköping, Värnamo, Skåneporten och korsningen E4 E6 vid Helsingborg.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Spännande. Ionitys hemsida säger ”Number of CCS Chargers: 3”Lophornis skrev:Strömstad har väl 4 stationer men kanske bara 3 igång?rasssta skrev:3 är det minsta jag noterat. Exempelvis i Strömstad.Lophornis skrev:Det verkar som ionity kör fyra som minimum. Hoppas det kommer en i Jönköping, Värnamo, Skåneporten och korsningen E4 E6 vid Helsingborg.
Ionitys laddnätverk
https://www.theverge.com/2019/1/25/1819 ... er-network
Hmm är det samma laddade/kablage som IONITY kör med, eller andra?
"Lite" tråkigt om de stänger av alla...
Hmm är det samma laddade/kablage som IONITY kör med, eller andra?
"Lite" tråkigt om de stänger av alla...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Electrify America verkar köra med ABB-laddare, vilket även Ionity delvis gör. Problemet verkar kopplat till en viss leverantör av vätskekylda kablar, för hoppas att de använder en annan leverantör i Europa.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
I Europa tror jag att dom ännu inte använder vätskekylda kablar, det är också orsaken till de förhållandevisa låga effekterna. Dom bör alltså inte vara drabbade av detta.Geni87 skrev:Electrify America verkar köra med ABB-laddare, vilket även Ionity delvis gör. Problemet verkar kopplat till en viss leverantör av vätskekylda kablar, för hoppas att de använder en annan leverantör i Europa.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Jo vissa stationer har vätskekylda kablar även här, tror det är de stationer som har ABB-laddare. Som t.ex. den i Danmark som Björn Nyland laddade I-pace på. Den hade definitivt vätskekylda kablar.fth skrev:I Europa tror jag att dom ännu inte använder vätskekylda kablar, det är också orsaken till de förhållandevisa låga effekterna. Dom bör alltså inte vara drabbade av detta.Geni87 skrev:Electrify America verkar köra med ABB-laddare, vilket även Ionity delvis gör. Problemet verkar kopplat till en viss leverantör av vätskekylda kablar, för hoppas att de använder en annan leverantör i Europa.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, det stämmer ju, jag syftade på den stora utrullningen av Ionity som pågår, där använder dom tydligen kablar av typen CCS version 1.0 med maxeffekt 80kW. Dessa skall sedan bytas ut mot vätskekylda version 2.0-kablar med stöd för 350kW (stolpen har alltså stöd för det redan nu).Geni87 skrev:Jo vissa stationer har vätskekylda kablar även här, tror det är de stationer som har ABB-laddare. Som t.ex. den i Danmark som Björn Nyland laddade I-pace på. Den hade definitivt vätskekylda kablar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Jag syftade också på Ionity. Men det är nog som du säger att majoriteten av Ionitystationerna som sätts upp av Ionity nu är utan vätskekylda kablar. Ionity använder sig av flera olika leverantörer av laddare (syns tydligt på att de kan se väldigt olika ut) och alla leverantörerna verkar inte erbjuda vätskekylda kablar än, även om själva laddaren är förberedd för det.fth skrev:Jo, det stämmer ju, jag syftade på den stora utrullningen av Ionity som pågår, där använder dom tydligen kablar av typen CCS version 1.0 med maxeffekt 80kW. Dessa skall sedan bytas ut mot vätskekylda version 2.0-kablar med stöd för 350kW (stolpen har alltså stöd för det redan nu).Geni87 skrev:Jo vissa stationer har vätskekylda kablar även här, tror det är de stationer som har ABB-laddare. Som t.ex. den i Danmark som Björn Nyland laddade I-pace på. Den hade definitivt vätskekylda kablar.
/fth