Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Ionitys laddnätverk
Spekeröd, nära Stenungsund. Kul!
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja verkligen!!Verdi skrev:Då kan vi Tesla-förare börja följa detta med större intresse också!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Strömstad
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Ionitys laddnätverk
Nä, zooma lite till så ser du att det är hemma hos vår medlem Skee.mati skrev:Strömstad
Tesla Model Y
Re: Ionitys laddnätverk
Hur ser det ut på de platser de bygger i Sverige, någon har ju tagit bilder på när de lastar fundament och så, men det borde väl närma sig installation, t ex i Malmö.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag la upp några bilder tidigare i tråden från Malmö som är tagna i måndags..zyax skrev:Hur ser det ut på de platser de bygger i Sverige, någon har ju tagit bilder på när de lastar fundament och så, men det borde väl närma sig installation, t ex i Malmö.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Om två veckor ska vi åka till Åre och om det går att lösa logistiskt tänkte jag att kika förbi Ytterån och spionera lite. Om inte någon annan hinner före.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
23 live, 40 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Stämmer 23live med de svarta pluppar på kartan?mati skrev:23 live, 40 building
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det gör det. Men vissa ligger väldigt nära varandra. När de ligger på var sin sida motorvägen räknas de som två.Lophornis skrev:Stämmer 23live med de svarta pluppar på kartan?mati skrev:23 live, 40 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
I Ytterån är fundamenten klara sedan ca 2v.
Men laddstolpar saknas helt.
Dvs platserna används som parkeringsplats för ICE bilar....
Tyvärr har jag ingen bild, men jag åker förbi varje dag till jobbet och väntar förväntansfullt att se stationen i drift.
Skall ta kort till veckan och posta här.
Med vänlig hälsning,
Magnus
Men laddstolpar saknas helt.
Dvs platserna används som parkeringsplats för ICE bilar....
Tyvärr har jag ingen bild, men jag åker förbi varje dag till jobbet och väntar förväntansfullt att se stationen i drift.
Skall ta kort till veckan och posta här.
Med vänlig hälsning,
Magnus
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Nu när det kommer CCS-adapter till Model S/X och Model 3 har inbyggd CCS så blir ju denna tråd än mer intressant. Det är särskilt de laddstationer som inte ligger på nästan samma plats som Teslas Supercharger som är intressantast. Malmö t.ex. kan jag tänka mig att stanna på istället för att ta en omväg på flera mil till Löddeköping. De andra i Sverige är väl inte lika intressanta som alternativ men ger i alla fall valmöjlighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Det beror väl på var de andra hamnar. Sen är det väl ingen helt okvalificerad gissning att SuC-laddning kommer alltid vara billigare för Tesla-ägare än t.ex. Ionity.
Frågan är om det tvärtom kommer bli möjligt för icke-Teslor att CCS-ladda på SuC. Det är ju i slutändan upp till Tesla. Teslas mål är ju att accelerera övergången till eldrift. Så sett vore det det ju kontraproduktivt att utesluta bilar från att ladda på SuC, trots att de är tekniskt kompatibla. Om inget annat så kan de ju tjäna en hacka på det. Det blir spännande tider.
Frågan är om det tvärtom kommer bli möjligt för icke-Teslor att CCS-ladda på SuC. Det är ju i slutändan upp till Tesla. Teslas mål är ju att accelerera övergången till eldrift. Så sett vore det det ju kontraproduktivt att utesluta bilar från att ladda på SuC, trots att de är tekniskt kompatibla. Om inget annat så kan de ju tjäna en hacka på det. Det blir spännande tider.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Har jag att välja på gratis Supercharger och mer än 30 minuters omväg eller betala 80:- och komma hem snabbare så kommer jag välja att komma hem snabbare. Kommer troligen välja att ladda på Ionity bara för att få lite omväxling.
Lär inte vara särskilt stort bekymmer att släppa in någon annan biltillverkare till Superchargers i närtid, det finns knappt några bilar med CCS jämfört med Tesla. Vid Superchargern här i Kalmar finns även en Clever snabbladdare samt Clever Typ 2. Dessa förbrukar mindre än en tiondel så mycket el som Teslas Supercharger som ändå inte är särskilt mycket använd.
Lär inte vara särskilt stort bekymmer att släppa in någon annan biltillverkare till Superchargers i närtid, det finns knappt några bilar med CCS jämfört med Tesla. Vid Superchargern här i Kalmar finns även en Clever snabbladdare samt Clever Typ 2. Dessa förbrukar mindre än en tiondel så mycket el som Teslas Supercharger som ändå inte är särskilt mycket använd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, än så länge finns inte många CCS-bilar. Och jag skulle troligen inte ladda Golfen vid en SuC även om det hade varit möjligt. Den laddar ändå bara med 40kW och då duger precis vilken snabbladdare som helst. Det skulle kännas helt fel att stå och slöladda och blockera en SuC med en bil som inte kan utnyttja effekten på ett bra sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:Nej, än så länge finns inte många CCS-bilar. Och jag skulle troligen inte ladda Golfen vid en SuC även om det hade varit möjligt. Den laddar ändå bara med 40kW och då duger precis vilken snabbladdare som helst. Det skulle kännas helt fel att stå och slöladda och blockera en SuC med en bil som inte kan utnyttja effekten på ett bra sätt.
Vi kan nog ge oss sjutton på att det kommer stå främmande bilar på SuC rätt vad det är i varje fall.
Det finns tyvärr och kommer alltid finns folk som inte tänker.
Tyvärr. Nu låter det som ’Jag har blivit ”ICE’ad-tråden”. Den kanske får nytt liv inom en snar framtid?
Re: Ionitys laddnätverk
Lär inte vara så farligt, dels är det itne särskilt många bilar till att börja med, dels lär de troligen inte stå särskilt länge eftersom de inte får någon laddning och skulle de trotts detta stå länge så lär det bara ske en gång eftersom de efter en halvtimme eller timme inte har fått någon laddning som de troligen behövde.TeslaTissel skrev:mati skrev:Nej, än så länge finns inte många CCS-bilar. Och jag skulle troligen inte ladda Golfen vid en SuC även om det hade varit möjligt. Den laddar ändå bara med 40kW och då duger precis vilken snabbladdare som helst. Det skulle kännas helt fel att stå och slöladda och blockera en SuC med en bil som inte kan utnyttja effekten på ett bra sätt.
Vi kan nog ge oss sjutton på att det kommer stå främmande bilar på SuC rätt vad det är i varje fall.
Det finns tyvärr och kommer alltid finns folk som inte tänker.
Tyvärr. Nu låter det som ’Jag har blivit ”ICE’ad-tråden”. Den kanske får nytt liv inom en snar framtid?
Släpper Tesla in andra bilar som kan betala för sig så är detta egentligen bara positivt. Det är sällan kö vid Superchargers och fler som betalar för Superchargers kommer leda till fler laddstationer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag skulle iaf uppskatta om Tesla skulle släppa in andra. Tvärtom så tycker jag att de förlorar trovärdighet när det inte gör det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Fast samtidigt har man ju betalt ett högre pris på bilen just för att kunna använda SuC. Om man då helt plötsligt ska behöva köa för att det står en massa icke-Tesla och laddar så skulle åtminstone jag blir irriterad.mati skrev:Jag skulle iaf uppskatta om Tesla skulle släppa in andra. Tvärtom så tycker jag att de förlorar trovärdighet när det inte gör det.
Re: Ionitys laddnätverk
Så länge förhållandet mellan laddare och laddande bilar är rimligt spelar väl inte märket på bilarna någon roll? Om alltså 50 % fler bilar laddar på 50 % fler uttag är det väl bara bra?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det är ju inget argument. Som icke-Teslaägare måste man naturligtvis i så fall betala en rimlig peng för att få använda SuC, precis som man betalar för alla andra snabbladdare. Och jag ser ingen större skillnad mellan att betala en klumpsumma i förskott eller att betala vid varje laddningstillfälle. Samtidigt får ju Tesla in en hel del pengar som i sin tur kan användas för att expandera SuC-nätverket. Det är väl ingen nackdel?lobbin skrev:Fast samtidigt har man ju betalt ett högre pris på bilen just för att kunna använda SuC. Om man då helt plötsligt ska behöva köa för att det står en massa icke-Tesla och laddar så skulle åtminstone jag blir irriterad.mati skrev:Jag skulle iaf uppskatta om Tesla skulle släppa in andra. Tvärtom så tycker jag att de förlorar trovärdighet när det inte gör det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
23 live, 42 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med, sen så skulle man behöva oroa sig mer för dörruppslag och annat skit när man laddar.lobbin skrev:Fast samtidigt har man ju betalt ett högre pris på bilen just för att kunna använda SuC. Om man då helt plötsligt ska behöva köa för att det står en massa icke-Tesla och laddar så skulle åtminstone jag blir irriterad.mati skrev:Jag skulle iaf uppskatta om Tesla skulle släppa in andra. Tvärtom så tycker jag att de förlorar trovärdighet när det inte gör det.