Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

mati skrev:
23 live, 40 building
Stämmer 23live med de svarta pluppar på kartan?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Lophornis skrev:
mati skrev:
23 live, 40 building
Stämmer 23live med de svarta pluppar på kartan?
Ja, det gör det. Men vissa ligger väldigt nära varandra. När de ligger på var sin sida motorvägen räknas de som två.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Magnus71 »

I Ytterån är fundamenten klara sedan ca 2v.
Men laddstolpar saknas helt.
Dvs platserna används som parkeringsplats för ICE bilar....
Tyvärr har jag ingen bild, men jag åker förbi varje dag till jobbet och väntar förväntansfullt att se stationen i drift.

Skall ta kort till veckan och posta här.

Med vänlig hälsning,
Magnus
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Nu när det kommer CCS-adapter till Model S/X och Model 3 har inbyggd CCS så blir ju denna tråd än mer intressant. Det är särskilt de laddstationer som inte ligger på nästan samma plats som Teslas Supercharger som är intressantast. Malmö t.ex. kan jag tänka mig att stanna på istället för att ta en omväg på flera mil till Löddeköping. De andra i Sverige är väl inte lika intressanta som alternativ men ger i alla fall valmöjlighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det beror väl på var de andra hamnar. Sen är det väl ingen helt okvalificerad gissning att SuC-laddning kommer alltid vara billigare för Tesla-ägare än t.ex. Ionity.
Frågan är om det tvärtom kommer bli möjligt för icke-Teslor att CCS-ladda på SuC. Det är ju i slutändan upp till Tesla. Teslas mål är ju att accelerera övergången till eldrift. Så sett vore det det ju kontraproduktivt att utesluta bilar från att ladda på SuC, trots att de är tekniskt kompatibla. Om inget annat så kan de ju tjäna en hacka på det. Det blir spännande tider.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Har jag att välja på gratis Supercharger och mer än 30 minuters omväg eller betala 80:- och komma hem snabbare så kommer jag välja att komma hem snabbare. Kommer troligen välja att ladda på Ionity bara för att få lite omväxling.

Lär inte vara särskilt stort bekymmer att släppa in någon annan biltillverkare till Superchargers i närtid, det finns knappt några bilar med CCS jämfört med Tesla. Vid Superchargern här i Kalmar finns även en Clever snabbladdare samt Clever Typ 2. Dessa förbrukar mindre än en tiondel så mycket el som Teslas Supercharger som ändå inte är särskilt mycket använd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Nej, än så länge finns inte många CCS-bilar. Och jag skulle troligen inte ladda Golfen vid en SuC även om det hade varit möjligt. Den laddar ändå bara med 40kW och då duger precis vilken snabbladdare som helst. Det skulle kännas helt fel att stå och slöladda och blockera en SuC med en bil som inte kan utnyttja effekten på ett bra sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
Nej, än så länge finns inte många CCS-bilar. Och jag skulle troligen inte ladda Golfen vid en SuC även om det hade varit möjligt. Den laddar ändå bara med 40kW och då duger precis vilken snabbladdare som helst. Det skulle kännas helt fel att stå och slöladda och blockera en SuC med en bil som inte kan utnyttja effekten på ett bra sätt.

Vi kan nog ge oss sjutton på att det kommer stå främmande bilar på SuC rätt vad det är i varje fall.
Det finns tyvärr och kommer alltid finns folk som inte tänker.

Tyvärr. Nu låter det som ’Jag har blivit ”ICE’ad-tråden”. Den kanske får nytt liv inom en snar framtid?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:
mati skrev:
Nej, än så länge finns inte många CCS-bilar. Och jag skulle troligen inte ladda Golfen vid en SuC även om det hade varit möjligt. Den laddar ändå bara med 40kW och då duger precis vilken snabbladdare som helst. Det skulle kännas helt fel att stå och slöladda och blockera en SuC med en bil som inte kan utnyttja effekten på ett bra sätt.

Vi kan nog ge oss sjutton på att det kommer stå främmande bilar på SuC rätt vad det är i varje fall.
Det finns tyvärr och kommer alltid finns folk som inte tänker.

Tyvärr. Nu låter det som ’Jag har blivit ”ICE’ad-tråden”. Den kanske får nytt liv inom en snar framtid?
Lär inte vara så farligt, dels är det itne särskilt många bilar till att börja med, dels lär de troligen inte stå särskilt länge eftersom de inte får någon laddning och skulle de trotts detta stå länge så lär det bara ske en gång eftersom de efter en halvtimme eller timme inte har fått någon laddning som de troligen behövde.

Släpper Tesla in andra bilar som kan betala för sig så är detta egentligen bara positivt. Det är sällan kö vid Superchargers och fler som betalar för Superchargers kommer leda till fler laddstationer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag skulle iaf uppskatta om Tesla skulle släppa in andra. Tvärtom så tycker jag att de förlorar trovärdighet när det inte gör det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av lobbin »

mati skrev:
Jag skulle iaf uppskatta om Tesla skulle släppa in andra. Tvärtom så tycker jag att de förlorar trovärdighet när det inte gör det.
Fast samtidigt har man ju betalt ett högre pris på bilen just för att kunna använda SuC. Om man då helt plötsligt ska behöva köa för att det står en massa icke-Tesla och laddar så skulle åtminstone jag blir irriterad.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

Så länge förhållandet mellan laddare och laddande bilar är rimligt spelar väl inte märket på bilarna någon roll? Om alltså 50 % fler bilar laddar på 50 % fler uttag är det väl bara bra?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

lobbin skrev:
mati skrev:
Jag skulle iaf uppskatta om Tesla skulle släppa in andra. Tvärtom så tycker jag att de förlorar trovärdighet när det inte gör det.
Fast samtidigt har man ju betalt ett högre pris på bilen just för att kunna använda SuC. Om man då helt plötsligt ska behöva köa för att det står en massa icke-Tesla och laddar så skulle åtminstone jag blir irriterad.
Fast det är ju inget argument. Som icke-Teslaägare måste man naturligtvis i så fall betala en rimlig peng för att få använda SuC, precis som man betalar för alla andra snabbladdare. Och jag ser ingen större skillnad mellan att betala en klumpsumma i förskott eller att betala vid varje laddningstillfälle. Samtidigt får ju Tesla in en hel del pengar som i sin tur kan användas för att expandera SuC-nätverket. Det är väl ingen nackdel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

23 live, 42 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

lobbin skrev:
mati skrev:
Jag skulle iaf uppskatta om Tesla skulle släppa in andra. Tvärtom så tycker jag att de förlorar trovärdighet när det inte gör det.
Fast samtidigt har man ju betalt ett högre pris på bilen just för att kunna använda SuC. Om man då helt plötsligt ska behöva köa för att det står en massa icke-Tesla och laddar så skulle åtminstone jag blir irriterad.
Håller med, sen så skulle man behöva oroa sig mer för dörruppslag och annat skit när man laddar.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
Så länge förhållandet mellan laddare och laddande bilar är rimligt spelar väl inte märket på bilarna någon roll? Om alltså 50 % fler bilar laddar på 50 % fler uttag är det väl bara bra?

Jo, fast Tesla ska nog först balansera för Model 3 innan de släpper in ännu fler bilar.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
lobbin skrev:
mati skrev:
Jag skulle iaf uppskatta om Tesla skulle släppa in andra. Tvärtom så tycker jag att de förlorar trovärdighet när det inte gör det.
Fast samtidigt har man ju betalt ett högre pris på bilen just för att kunna använda SuC. Om man då helt plötsligt ska behöva köa för att det står en massa icke-Tesla och laddar så skulle åtminstone jag blir irriterad.
Håller med, sen så skulle man behöva oroa sig mer för dörruppslag och annat skit när man laddar.

Så tätt står man väl inte och Tesla-ägare är väl inte bättre än några andra?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
lobbin skrev:
mati skrev:
Jag skulle iaf uppskatta om Tesla skulle släppa in andra. Tvärtom så tycker jag att de förlorar trovärdighet när det inte gör det.
Fast samtidigt har man ju betalt ett högre pris på bilen just för att kunna använda SuC. Om man då helt plötsligt ska behöva köa för att det står en massa icke-Tesla och laddar så skulle åtminstone jag blir irriterad.
Håller med, sen så skulle man behöva oroa sig mer för dörruppslag och annat skit när man laddar.

Så tätt står man väl inte och Tesla-ägare är väl inte bättre än några andra?
De med en dyrare bil tycker jag brukar bry sig om den mer och vill då inte slå in sin egen dörr i andra bilar.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
lobbin skrev:
mati skrev:
Jag skulle iaf uppskatta om Tesla skulle släppa in andra. Tvärtom så tycker jag att de förlorar trovärdighet när det inte gör det.
Fast samtidigt har man ju betalt ett högre pris på bilen just för att kunna använda SuC. Om man då helt plötsligt ska behöva köa för att det står en massa icke-Tesla och laddar så skulle åtminstone jag blir irriterad.
Håller med, sen så skulle man behöva oroa sig mer för dörruppslag och annat skit när man laddar.

Så tätt står man väl inte och Tesla-ägare är väl inte bättre än några andra?
De med en dyrare bil tycker jag brukar bry sig om den mer och vill då inte slå in sin egen dörr i andra bilar.
Vilka billiga bilar med CCS-laddning är det du är rädd för?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
Vilka billiga bilar med CCS-laddning är det du är rädd för?
Jag brukar banka mina billiga e-Golf-dörrar i alla Teslor jag ser. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Geni87 skrev:
Vilka billiga bilar med CCS-laddning är det du är rädd för?
Finns ju en del redan idag på vägarna i form av E-up och E-golf. Nya som kommer innefattar ju Ioniq, Zoe, Kona, Niro och andra. Vi står ju inför skiftet där elbilar flyttar ner till de lägre prisklasserna närmsta året så det kommer finnas fullt med sådana bilar.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Delta »

mati skrev:
Geni87 skrev:
Vilka billiga bilar med CCS-laddning är det du är rädd för?
Jag brukar banka mina billiga e-Golf-dörrar i alla Teslor jag ser. ;)
Även din egen? Det är väl din mest hatade bil? :D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bylund »

OfarligTesla skrev:
Geni87 skrev:
Vilka billiga bilar med CCS-laddning är det du är rädd för?
Finns ju en del redan idag på vägarna i form av E-up och E-golf. Nya som kommer innefattar ju Ioniq, Zoe, Kona, Niro och andra. Vi står ju inför skiftet där elbilar flyttar ner till de lägre prisklasserna närmsta året så det kommer finnas fullt med sådana bilar.
Fast de flesta andra bilar är ju smalare än Tesla, så de måste bry sig så lite att de överkompenserar för geometrin.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Geni87 skrev:
Vilka billiga bilar med CCS-laddning är det du är rädd för?
Finns ju en del redan idag på vägarna i form av E-up och E-golf. Nya som kommer innefattar ju Ioniq, Zoe, Kona, Niro och andra. Vi står ju inför skiftet där elbilar flyttar ner till de lägre prisklasserna närmsta året så det kommer finnas fullt med sådana bilar.

Menar du allvar med detta så vet jag inte vad jag ska säga. I regel svider en omlackering mer för nån som har en billigare bil. Självrisken är väl ungefär densamma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Geni87 skrev:
Vilka billiga bilar med CCS-laddning är det du är rädd för?
Finns ju en del redan idag på vägarna i form av E-up och E-golf. Nya som kommer innefattar ju Ioniq, Zoe, Kona, Niro och andra. Vi står ju inför skiftet där elbilar flyttar ner till de lägre prisklasserna närmsta året så det kommer finnas fullt med sådana bilar.

Menar du allvar med detta så vet jag inte vad jag ska säga. I regel svider en omlackering mer för nån som har en billigare bil. Självrisken är väl ungefär densamma.
Det finns ju en uppsjö av trådar och inlägg här som handlar om att elbilar är fortfarande för dyra för gemene man. Men nu har de alltså plötsligt blivit så billiga att folk kan använda sina nya elbilar för att hugga bucklor i Tesla-dörrar. :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar