Ingen vidare fart på de som byggs i Sverige att komma igång och gå live. I Norge har det redan gått två st live. Är det den Svenska byråkratin som bromsar?
Ja man kan tycka att den första borde gå live snart. Å andra sidan vet jag inte vad som är en rimligt byggtid, byråkratin bör vara på plats vid byggstart antar jag?! Första i Sverige började byggas för knappt två månader sedan, antar att byggtiden kan variera lite beroende på hur mkt förarbete som krävs med avseende på om det exempelvis behöver dras fram kralligare matning till platsen eller inte.
Nu har jag inte varit där på ett tag men den i Malmö besökte jag ganska tätt vid två tillfällen. Då byggdes de snabbt, dvs alla markarbeten. När jag var säe andra gången dvs sist så jobbade man inte alls.. Då var allt mer arbeten fundament och sådant på plats.. Såg mer eller mindre ut som man väntar på laddare för där var verkligen ingen bygg aktivitet lägre och byggstaketen var borta.
Jag tror de har brist på laddare, leveranserna kanske inte går i den takt de är utlovade. Detta är min gissning. Troligen kommer leverantörerna av laddare ikapp med tiden men frågan är när..
I Buddikate Ost i norra Tyskland står till och med laddarna på plats sedan ett bra tag tillbaka (jag kommer inte ihåg var nånstans jag har sett det), men stationen är fortfarande inte öppen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ingen vidare fart på de som byggs i Sverige att komma igång och gå live. I Norge har det redan gått två st live. Är det den Svenska byråkratin som bromsar?
Ja man kan tycka att den första borde gå live snart. Å andra sidan vet jag inte vad som är en rimligt byggtid, byråkratin bör vara på plats vid byggstart antar jag?! Första i Sverige började byggas för knappt två månader sedan, antar att byggtiden kan variera lite beroende på hur mkt förarbete som krävs med avseende på om det exempelvis behöver dras fram kralligare matning till platsen eller inte.
Nu har jag inte varit där på ett tag men den i Malmö besökte jag ganska tätt vid två tillfällen. Då byggdes de snabbt, dvs alla markarbeten. När jag var säe andra gången dvs sist så jobbade man inte alls.. Då var allt mer arbeten fundament och sådant på plats.. Såg mer eller mindre ut som man väntar på laddare för där var verkligen ingen bygg aktivitet lägre och byggstaketen var borta.
Jag tror de har brist på laddare, leveranserna kanske inte går i den takt de är utlovade. Detta är min gissning. Troligen kommer leverantörerna av laddare ikapp med tiden men frågan är när..
Är ju smart att få alla markarbeten färdiga innan vintern. Laddarna kan man ju sätta dit om det är -30 och 1 meter snö.
Är ju smart att få alla markarbeten färdiga innan vintern. Laddarna kan man ju sätta dit om det är -30 och 1 meter snö.
Jag tror att det var meningen. Ionity-ansvariga har ju i ett flertal intervjuer sagt att det som kan fördröja utbyggnaden är bland annat när det blir tjäle i norra Europa. Hittills verkar man ju koncentrera sig på att färdigställa stationer i södra Europa, medan här i norden är det mest markarbeten som görs. Fullt rimligt.
Dessutom kan det vara så att just bristen på laddare gör att man börjar med att färdigställa de mindre stationerna med färre laddare nere på kontinenten. Norge, Sverige och Danmark kommer gissningsvis vara de länder som får flest laddare per station, samt att vi här uppe kommer vara bland de första där det finns bilar som kan ladda med mer än 80kW. Dvs, det är egentligen bara norrmännen, men de råkar ju köra omkring i Norges grannländer också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.
Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW, i-Pace 84 kW men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW (? 350 kW för 800 V, så hälften för 400 V ?)
Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
Senast redigerad av Terra, redigerad totalt 1 gånger.
Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.
Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW/h, i-Pace 84 kW/h men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW/h (? 350 kW/h för 800 V, så hälften för 400 V ?)
Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW/h men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW/h, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.
Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW, i-Pace 84 kW men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW (? 350 kW för 800 V, så hälften för 400 V ?)
Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
De första e-tron kommer ut på vägarna i februari. Till skid-VM i Åre kommer 50 stycken e-tron köra omkring och skjutsa folk. Även de första kunderna ska få sina bilar ungefär samtidigt.
Det blir spännande att se om Model 3 kommer innan dess.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.
Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW, i-Pace 84 kW men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW (? 350 kW för 800 V, så hälften för 400 V ?)
Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
De första e-tron kommer ut på vägarna i februari. Till skid-VM i Åre kommer 50 stycken e-tron köra omkring och skjutsa folk. Även de första kunderna ska få sina bilar ungefär samtidigt.
Det blir spännande att se om Model 3 kommer innan dess.
Fan vad jag ser fram emot att få se Teslor i bakgrunden när dom visar upp e-Tron:s hehe
Jaha ytterligare en station i Norge som är klar. Sverige får säkert ingen live före nyår. Malmö ska enligt cirkel k macken komma igång slutet av januari.
Jaha ytterligare en station i Norge som är klar. Sverige får säkert ingen live före nyår. Malmö ska enligt cirkel k macken komma igång slutet av januari.
Får jag gissa att de väntar på de uppgraderade, slutgiltiga laddarna?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.
Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW, i-Pace 84 kW men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW (? 350 kW för 800 V, så hälften för 400 V ?)
Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
De första e-tron kommer ut på vägarna i februari. Till skid-VM i Åre kommer 50 stycken e-tron köra omkring och skjutsa folk. Även de första kunderna ska få sina bilar ungefär samtidigt.
Det blir spännande att se om Model 3 kommer innan dess.
Fan vad jag ser fram emot att få se Teslor i bakgrunden när dom visar upp e-Tron:s hehe
Och oavsett om M3 laddar 120,150 eller 175 kW (kWh/h så blir det snabbare i km räckvidd i alla fall.
Det verkar väl inte helt klart heller när e-Tron kan släppas. Å andra sidan så är väl inte heller Model 3 typgodkänd för Europa ännu?
Det börjar kanske likna en S-kurva iaf, det kanske kan gå vägen detta?
Det är fortfarande få mätpunkter, och antalet stationer är ännu långt under målet om utbyggnaden skulle ske linjärt, men det börjar se ljusare ut:
Vi får hoppas att vintern inte sabbar kurvan allt för mycket.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options