mati skrev:bylund skrev:taliz skrev:Vad nu än problemet är får man hoppas de löser det i rimlig tid. Det kallas ju laddnätverk av en anledning, det skall hänga ihop.
Gjorde en sökning på abetterrouteplanner för Stockholm till Barcelona med en etron.
Imponerande att den kan plocka fram en rutt. Men, man tvingas nyttja 9(!) olika laddnätverk på vägen. Förutom ionity är det nog få som har mer än en eller två laddare. Lagom kul om nån strular.
Tvingas, d v s det finns ingen rutt med färre, eller det är den snabbaste/föreslagna rutten som inkluderar så många laddnätverk?
Förmodligen lite av allt. Jag förstår ärligt talat inte riktigt problemet. Finns det olika nätverk och måste man hålla sig till ett av dem? Jag har aldrig hört någon klaga över att St1 inte finns i Tyskland, eller att Aral inte finns i Sverige. Det borde väl vara samma "problem".
Jag struntar fullständigt i vilken operatör jag laddar hos. Om jag måste snabbladda 10 gånger för att nå min destination så kvittar det väl om det sker hos 10 olika operatörer eller om det är en och samma. Det som är viktigt är att det går snabbt, att priset är okej, att det är enkelt att betala och naturligtvis att det fungerar överhuvudtaget. Och det är ju kanske inte alltid riktigt så superbra alla gånger än, även om man håller sig till samma leverantör. Men om det är Ionity, Allegro, Fastned eller Kalle Anka som levererar strömmen spelar inte mig någon roll. Jag tycker att yttäckningen för 100+kW laddare har blivit rätt bra redan. Bättre än förväntat. Det är tvärtom fantastiskt att det är fler än Ionity som håller på och bygger HPC-stationer i Europa. Det är väl främst här i Sverige som de flesta operatörer bara sitter och avvaktar med att bygga riktiga snabbladdare.
Om laddstationer fungerat som bensinstationer så visst. Tyvärr gör dom ju inte det. Det är inte bara att dra kreditkortet och voilà, laddning startad. Det är appar, taggar, webbsidor osv som man kanske saknar eller att de strular. Man vet också sällan på förhand om laddarna är upptagna eller överhuvudtaget fungerar.
Dessutom är det inte ofta man bara kan ta "macken bredvid" om man inte lyckas.
Vad man får betala är ju också rejält varierande, ett riktigt träsk IMO. Bensin/diesel skiljer sällan mer än några % mellan olika mackar i samma land. El på publika laddare kan däremot skilja hundratals %.
Jag tycker också det är jättebra att fler byggs, men det skulle bl.a. behövas nån slags standard för minimum antal laddare per station, betalningssätt och att man kan se status för laddarna i app eller på webben.
Gärna också tydlig skyltning, kanske likt bensinmackar med en stor skylt om vad det kostar.