Den ursprungliga planen var nog att det skulle bli 400 stationer i slutet av 2019, precis som det står på översiktsbilden ovan. Men det ändrades ganska snabbt till den nuvarande formuleringen. Nu ska man väl tolka det som att det blir 400 stationer under 2020. Kanske inte 1 januari 2020, men förhoppningsvis inte december heller.
Om utbyggnaden fortsätter i samma takt så kan vi nog vara rätt nöjda. Om ett år borde man då vara ganska nära 400 stationer.
400 stationer klara under första halvåret 2020 sa de för en vecka sedan.
Den ursprungliga planen var nog att det skulle bli 400 stationer i slutet av 2019, precis som det står på översiktsbilden ovan. Men det ändrades ganska snabbt till den nuvarande formuleringen. Nu ska man väl tolka det som att det blir 400 stationer under 2020. Kanske inte 1 januari 2020, men förhoppningsvis inte december heller.
Om utbyggnaden fortsätter i samma takt så kan vi nog vara rätt nöjda. Om ett år borde man då vara ganska nära 400 stationer.
400 stationer klara under första halvåret 2020 sa de för en vecka sedan.
Där ser man! Då är det nog som mati säger att de har fått revidera sina ursprungliga planer något. Så länge de fortsätter att bygga ut är det väl inget jätteproblem att det drar ut några månader på tiden, även om det är lite trist.
Den ursprungliga planen var nog att det skulle bli 400 stationer i slutet av 2019, precis som det står på översiktsbilden ovan. Men det ändrades ganska snabbt till den nuvarande formuleringen. Nu ska man väl tolka det som att det blir 400 stationer under 2020. Kanske inte 1 januari 2020, men förhoppningsvis inte december heller.
Om utbyggnaden fortsätter i samma takt så kan vi nog vara rätt nöjda. Om ett år borde man då vara ganska nära 400 stationer.
400 stationer klara under första halvåret 2020 sa de för en vecka sedan.
Det beror nog på tolkning och hur långt tillbaka du hår, här pratar de om att 400 stationer bara var ett delmål och 2020 skulle de finnas tusentals högeffektladdare i Europa.
Det beror nog på tolkning och hur långt tillbaka du hår, här pratar de om att 400 stationer bara var ett delmål och 2020 skulle de finnas tusentals högeffektladdare i Europa.
Jag hoppas 400 bara är ett delmål men tusentals Ionity stationer i Europa kommer nog inte hända. De menar förmodligen laddplatser och då kan de kanske komma upp i 2000 innan 2020 är slut.
Nu har de börjat bygga en station utmed E18 vid Enköping, snart finns det mao en laddkorridor från Ionity mellan Stockholm och Oslo. Kan ju iofs vara bra med en station mellan Karlstad och Oslo också.
Har inte följt hela tråden, men kan man ladda sin Tesla på dessa nätverk? Om ja, finns något smart sätt att hitta dessa i GPSen under resan? Vore trevligt med fler snabbladdsalternativ än Ödeshög när man åker till Gbg:)
Har inte följt hela tråden, men kan man ladda sin Tesla på dessa nätverk? Om ja, finns något smart sätt att hitta dessa i GPSen under resan? Vore trevligt med fler snabbladdsalternativ än Ödeshög när man åker till Gbg:)
Med Model 3, ja, och med Model S/X efter "serviceombyggnad för CCS" och CCS-adapter, skall vara tillgängligt från 1/6.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Har inte följt hela tråden, men kan man ladda sin Tesla på dessa nätverk? Om ja, finns något smart sätt att hitta dessa i GPSen under resan? Vore trevligt med fler snabbladdsalternativ än Ödeshög när man åker till Gbg:)
Model 3 - Ja, M/X med CCS adapter.
Ionity laddarna bör ju dyka upp på laddkartona hos t.ex. Chargemap och Plugshare. Den i Strömstad dyker t.ex. upp om man söker på Ionity.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Tack för alla svar! Har model S så det lär inte gå om man inte lägger till CCS.
Nej, det är korrekt, men du kommer alltså inom kort kunna lägga till CCS till din Model S, från 2019-06-01 enligt Teslas hemsida.
Om din bil är byggd före 2019-05-01 så behöver du göra en "serviceombyggnad för CCS" för 5346:- vilket inkluderar CCS-adaptern.
Om din bil är byggd efter 2019-05-01 så behöver du bara CCS-adaptern för 1818:-
En "no-brainer" uppgradering i mina ögon, även om jag även i fortsättningen sannolikt kommer att ladda på SuC till 99% så är flexibiliteten/friheten att kunna använda alla CCS-laddare helt klart värt ett par tusenlappar, bör vara bra för andrahandsvärdet också.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag förstår inte deras strategi, Mantorp var ju en av de sista som kom till. Karlstad och Örebro har varit med länge men ej igång ännu. Skulle inte förvåna mig om Enköping blir klar före Örebro och Karlstad.
Jag förstår inte deras strategi, Mantorp var ju en av de sista som kom till. Karlstad och Örebro har varit med länge men ej igång ännu. Skulle inte förvåna mig om Enköping blir klar före Örebro och Karlstad.
Deras strategi är väl att bygga och driftsätta när man har bygglov och elmatning klart. Detta kan självklart skilja i tid att få på plats.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Jag förstår inte deras strategi, Mantorp var ju en av de sista som kom till. Karlstad och Örebro har varit med länge men ej igång ännu. Skulle inte förvåna mig om Enköping blir klar före Örebro och Karlstad.
Deras strategi är väl att bygga och driftsätta när man har bygglov och elmatning klart. Detta kan självklart skilja i tid att få på plats.
Har de sagt något om när de här ska vara klara? Har de angett någon tidsplan, menar jag.
Eller är det liksom bara så att det blir klart när det blir klart och vi får vackert bara sitta och vänta i blindo?
Jag förstår inte deras strategi, Mantorp var ju en av de sista som kom till. Karlstad och Örebro har varit med länge men ej igång ännu. Skulle inte förvåna mig om Enköping blir klar före Örebro och Karlstad.
Deras strategi är väl att bygga och driftsätta när man har bygglov och elmatning klart. Detta kan självklart skilja i tid att få på plats.
Har de sagt något om när de här ska vara klara? Har de angett någon tidsplan, menar jag.
Eller är det liksom bara så att det blir klart när det blir klart och vi får vackert bara sitta och vänta i blindo?
Menar du tidsplaner för enskilda stationer? Några sådana har de inte släppt.
Har de sagt något om när de här ska vara klara? Har de angett någon tidsplan, menar jag.
Eller är det liksom bara så att det blir klart när det blir klart och vi får vackert bara sitta och vänta i blindo?
Menar du tidsplaner för enskilda stationer? Några sådana har de inte släppt.
Exakt. Det var det jag undrade om.
Om de inte ger ut några såna tidsplaner, hur har det sett ut hittills när de börjat bygga stationer? Enköping till exempel, det verkar ju ha påbörjats där. Hur lång tid borde det ta att färdigställa den?
Har de sagt något om när de här ska vara klara? Har de angett någon tidsplan, menar jag.
Eller är det liksom bara så att det blir klart när det blir klart och vi får vackert bara sitta och vänta i blindo?
Menar du tidsplaner för enskilda stationer? Några sådana har de inte släppt.
Exakt. Det var det jag undrade om.
Om de inte ger ut några såna tidsplaner, hur har det sett ut hittills när de börjat bygga stationer? Enköping till exempel, det verkar ju ha påbörjats där. Hur lång tid borde det ta att färdigställa den?
Tiden det har tagit från att de har påbörjat en station tills den är färdigställd har varierat kraftigt mellan olika stationer. Säkert beroende av lokala förutsättningar när det gäller framdragning och påkoppling av matande el, tillgång till underentreprenörer, tillgång till laddhårdvaran, vinter med tjäle osv osv. https://www.ionitychargers.com/ här kan du se under "build days" att det har varierat mellan 17 och 202 dagar. Snittet verkar ligga på 2-3 månader.
Tyvärr verkar det vara struligt att ladda på Ionitys laddare.
Citat:
"Tyvärr fungerade inte Ionitys laddpark just den här morgonen. Efter att ha provat alla laddarna, betalat 6 gånger och pratat med support 2 gånger gav jag upp och körde över till en Bee-laddare som behövde 2 timmar för att ladda de där 30 milen. Ionity-laddaren hade av någon anledning kopplat ner sig från nätet så support kunde varken starta om eller slå på gratis laddning. Bee hade en mycket seriös support som snabbt och enkelt löste problemen med mitt för gamla laddkort och kopplade upp mig direkt. Bees support talade svenska medan Ionitys bara talade engelska eller tyska och av någon anledning något som lät som finska."
"Jag förstår att det kan strula, men det är hårt att ta den här smällen klockan 4 på morgonen när man har 100 mil kvar att köra. Riktigt dåligt, eller snudd på under all kritik, är att det enda Ionitys support kunde säga om de 6 x 80:- jag betalat var att jag skulle gå in på en hemsidesadress och begära att få tillbaka pengarna. Han läste upp adressen, som var lång, i telefon och kunde inte maila eller sms:a den till mig. Jag skulle ansöka om att få mina betalningar tillbaka. Inte ett ord om att naturligtvis ska vi se till att du hålls skadefri och så vidare."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Att tvingas betala flera ggr tycker jag man ofta ser rapporter om. Att hela stationer inte funkar verkar ju illa.
Finns det någonstans man kan se status på laddarna? Dom borde väl kunna få in det i nån app om inte annat.