På den här kartan är det ca ~30 stationer inritade i Sverige. Det kan säkert ha ändrat sig något sedan den ursprungliga planen gjordes men de stationer som byggs nu verkar ha en motsvarighet på kartan iaf så det ligger säkert ganska nära sanningen.juristen skrev:Är det någon som vet vilka 30 stationer det gäller?Lophornis skrev:Vi har ett samarbete med Ionity där vi har planer på att bygga supersnabbladdare på ca 30 stationer i Sverige.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Tack!Geni87 skrev:På den här kartan är det ca ~30 stationer inritade i Sverige. Det kan säkert ha ändrat sig något sedan den ursprungliga planen gjordes men de stationer som byggs nu verkar ha en motsvarighet på kartan iaf så det ligger säkert ganska nära sanningen.
Suck. Östersund och Sundsvall är det nordligaste.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja det är segt. Å andra sidan är det här den första fasen på 400 stationer i Europa, sen ska de fortsätta att bygga ut enligt ett uttalande från Ionitys VD jag såg. Finland saknas ju helt t.ex. Men man kan ju misstänka att det dröjer innan de prioriterar den övre halvan av Sverige och då speciellt inlandet. Utmed kusten bör det finnas ett bättre underlag för att bygga ut.juristen skrev:Tack!Geni87 skrev:På den här kartan är det ca ~30 stationer inritade i Sverige. Det kan säkert ha ändrat sig något sedan den ursprungliga planen gjordes men de stationer som byggs nu verkar ha en motsvarighet på kartan iaf så det ligger säkert ganska nära sanningen.
Suck. Östersund och Sundsvall är det nordligaste.
Re: Ionitys laddnätverk
Tja, de jar väl använt följande underlag, vid utbyggnaden Det är rätt vitt på kartan norr om Östersund/Sundsvall. Dock borde det sättas upp längs med kusten, likt det pärlband som finns i Norge, trots avsaknaden av populationstäthet.Geni87 skrev:Ja det är segt. Å andra sidan är det här den första fasen på 400 stationer i Europa, sen ska de fortsätta att bygga ut enligt ett uttalande från Ionitys VD jag såg. Finland saknas ju helt t.ex. Men man kan ju misstänka att det dröjer innan de prioriterar den övre halvan av Sverige och då speciellt inlandet. Utmed kusten bör det finnas ett bättre underlag för att bygga ut.juristen skrev:Tack!Geni87 skrev:På den här kartan är det ca ~30 stationer inritade i Sverige. Det kan säkert ha ändrat sig något sedan den ursprungliga planen gjordes men de stationer som byggs nu verkar ha en motsvarighet på kartan iaf så det ligger säkert ganska nära sanningen.
Suck. Östersund och Sundsvall är det nordligaste.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ionitys laddnätverk
Hittade en ny intervju med Ionitys VD Michael Hajesch som svarar på en del frågor som brukar dyka upp i den här tråden:
https://www.just-auto.com/interview/ion ... 87415.aspx
Angående målet på 400 stationer i Europa innan 2020 verkar han rätt säker på att de kommer klara det:
https://www.just-auto.com/interview/ion ... 87415.aspx
Angående målet på 400 stationer i Europa innan 2020 verkar han rätt säker på att de kommer klara det:
Angående leverantörer av laddstationerna:As of today [15 March 2019] we have 61 stations live in nine countries with a further 51 under construction. As our network is expanding rapidly, we update our website on a weekly basis. We will achieve our target of 400 by 2020.
Angående pris så kommer de gå över till betalning per kWh i år:Our chargers are all 350kW and are supplied by ABB, Tritium and Porsche Engineering.
The 8 Euro session fee which will remain in place for the immediate future is an opportunity to test our systems however we are looking to introduce kWh prices this year.
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det beror nog mer på politiken i Finland och hur man ser på bilismen. Det blir lite moment 22. Ingen vill köpa elbil, för det finns inget bra laddnätverk. Ingen vill bygga laddnätverk, för det säljs inte många elbilar.12man skrev:förklarar inte ionity_void i finland
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ionitys laddnätverk
Typ som när jag köpte min första CD spelare i mitten av 80 talet. Fanns inga skivor...Jeppe_E skrev:Fast det beror nog mer på politiken i Finland och hur man ser på bilismen. Det blir lite moment 22. Ingen vill köpa elbil, för det finns inget bra laddnätverk. Ingen vill bygga laddnätverk, för det säljs inte många elbilar.12man skrev:förklarar inte ionity_void i finland
Re: Ionitys laddnätverk
men tesla har 7 SuC och planer på 4 till, kan inte finska marknaden alls men de borde ju kunna köra en norsk politik, deras egen bilindustri är obefintligare än norges, och oljeindustrin påminner mest om sveriges, de hade också rejäla extraskatter på personbilar som skulle kunna tas bortJeppe_E skrev:Fast det beror nog mer på politiken i Finland och hur man ser på bilismen. Det blir lite moment 22. Ingen vill köpa elbil, för det finns inget bra laddnätverk. Ingen vill bygga laddnätverk, för det säljs inte många elbilar.12man skrev:förklarar inte ionity_void i finland
edit, fel av mig de har ju bilindustri i finland
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ionitys laddnätverk
Tror att Tesla befinner sig i Finland av helt strategiska orsaker. Enligt uppgift såldes det 172 Teslor under 2018 och totalt 687 bilar mellan 2014-2018. Det lär inte vara kö på SuC12man skrev:men tesla har 7 SuC och planer på 4 till, kan inte finska marknaden alls men de borde ju kunna köra en norsk politik, deras egen bilindustri är obefintligare än norges, och oljeindustrin påminner mest om sveriges, de hade också rejäla extraskatter på personbilar som skulle kunna tas bortJeppe_E skrev:Fast det beror nog mer på politiken i Finland och hur man ser på bilismen. Det blir lite moment 22. Ingen vill köpa elbil, för det finns inget bra laddnätverk. Ingen vill bygga laddnätverk, för det säljs inte många elbilar.12man skrev:förklarar inte ionity_void i finland
edit, fel av mig de har ju bilindustri i finland
I Sverige såldes det 4932 Teslor under samma period. Det såldes 1228 Teslor i Sverige under 2018, alltså nästan dubbelt så många som under 5 år i Finland.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ionitys laddnätverk
https://www.electrive.com/2019/03/21/io ... installed/
Ionity har säkrat kontrakt för 95% av platserna för de 400 första stationerna.
Ionity har säkrat kontrakt för 95% av platserna för de 400 första stationerna.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu verkar det äntligen hända lite på Ionity-fronten! Dessvärre inte i Sverige, men i övriga Europa så börjar de bygga siter och framförallt färdigställer siter.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag la precis in följande graf på https://www.ionitychargers.com/statistics-by-country/. Syns vilka som ligger bakom Ionity...
Re: Ionitys laddnätverk
Det ger bra förutsättningar för alp- och medelhavsresor.rasssta skrev:Jag la precis in följande graf på https://www.ionitychargers.com/statistics-by-country/. Syns vilka som ligger bakom Ionity...
Re: Ionitys laddnätverk
Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Ionitys laddnätverk
Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?Jeppe_E skrev:Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Re: Ionitys laddnätverk
Han tänker väl att han ska få rabatterat pris såklart.Verdi skrev:Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?Jeppe_E skrev:Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Finns det sådana intentioner? Trodde Ionity var vinstdrivande och självständigt.taliz skrev:Han tänker väl att han ska få rabatterat pris såklart.Verdi skrev:Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?Jeppe_E skrev:Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Re: Ionitys laddnätverk
Nja dom som står bakom fixar väl special deals till sig själva.Verdi skrev:Finns det sådana intentioner? Trodde Ionity var vinstdrivande och självständigt.taliz skrev:Han tänker väl att han ska få rabatterat pris såklart.Verdi skrev:Det är väl öppet för alla bilar som har CCS?Jeppe_E skrev:Hoppas att det är ionity som Polestar förhandlar med om laddnätverk.
Audi med etron kommer väl med nått tex?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Ingår 10.000kWh hos Ionity vid köp av en Audi e-tron?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Typ 20 tusen i rabatt alltså? På en bil för en miljon. Njae. Men det är ju effektivt som reklam eftersom det talar till den lilla plånboken. Inte den stora som man köper bilar för.Zalman3 skrev:Ingår 10.000kWh hos Ionity vid köp av en Audi e-tron?
Re: Ionitys laddnätverk
Ingår inget vid köp av E-tron förutom att man slipper fast månadsavgift första året. Månadsavgiften är en fast kostnad och inget man kan ladda för.
Det är snarare så att det är ganska dyrt:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Det är snarare så att det är ganska dyrt:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Re: Ionitys laddnätverk
Om man googlar på "audi etron ionity" så är första träffen en sida på Audi.com där Google indexerat följande tex:
"For example, in the future, the vehicle owner will receive discounted access to the IONITY fast-charging network via Audi's own driving charge provider, the e-tron Charging Service. IONITY COO and managing ..."
Men klickar man på länken så hittar jag inte den texten... hmm....
"For example, in the future, the vehicle owner will receive discounted access to the IONITY fast-charging network via Audi's own driving charge provider, the e-tron Charging Service. IONITY COO and managing ..."
Men klickar man på länken så hittar jag inte den texten... hmm....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
taliz skrev:Om man googlar på "audi etron ionity" så är första träffen en sida på Audi.com där Google indexerat följande tex:
"For example, in the future, the vehicle owner will receive discounted access to the IONITY fast-charging network via Audi's own driving charge provider, the e-tron Charging Service. IONITY COO and managing ..."
Men klickar man på länken så hittar jag inte den texten... hmm....
Det står att det är specialpris på 3.50kr/kWh om man är kund hos Audi Charging Service och laddar på Ionity, men då måste man ha ett abonnemang som kostar 199kr/månad (1 år gratis månadsavgift om man köper en E-tron, men man får fortfarande betala för laddningen). Som jag tolkar det skulle alla kunna skaffa ett sådant abonnemang oavsett om man har en Audi eller inte. Utan abonnemang kanske det kostar 5kr/kWh istället, men det vet vi inte än då det forfarande är provperiod som kostar 80kr/session fram till mitten av 2019.
Det här är prislistan från Audi Charging Service