Ladda i små garage längor? Brandrisk?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Ladda i små garage längor? Brandrisk?

Inlägg av Skee »

Jag har lämnat in en motion i förening om att sätta upp laddning och ett av förslagen är att ladda i våra garage längor, men vice värden säger att brand risk förekommer och någon myndighet säger att det inte är tillåtet att ladda i små garage.

Så han pratar om att gräva dyrt utomhus och att föreningen tycker du är dyrt.

Gäller detta nya litium batterier? Bly batterier avger ju knall gas men inte litium.

Vart finner jag dessa regler, kan jag motbevisa han?
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda i små garage längor? Brandrisk?

Inlägg av LarsL »

Men det är helt okej att parkera en bil med en explosionsmotor med 50 liter brandvätska?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladda i små garage längor? Brandrisk?

Inlägg av Remuz »

Brandrisk kan det vara om det är tex gamla ledningar till garaget. Annars skulle jag, liksom föregående skribent, anse att flera hundra grafer varm motor samt 50 liter extremt lättantändlig vätska bör utgöra större brandrisk
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Ladda i små garage längor? Brandrisk?

Inlägg av e5m1r »

+1
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ladda i små garage längor? Brandrisk?

Inlägg av Teslaspolen »

Som sagt ovan, brandrisk är om det är gamla kablar och kontaktdon (läs: slitna schuko). Vid korrekt installation så är risken inte 0 (den kan aldrig bli det) men bra nära...
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ladda i små garage längor? Brandrisk?

Inlägg av 12man »

De flesta elrelaterade bränder är inte installationen utan grejer som folk stoppar in i uttagen, typ övertäckta tv, torrkokning, Kina skräp som tar eld
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ladda i små garage längor? Brandrisk?

Inlägg av Niklas Z »

Skee skrev:
Jag har lämnat in en motion i förening om att sätta upp laddning och ett av förslagen är att ladda i våra garage längor, men vice värden säger att brand risk förekommer och någon myndighet säger att det inte är tillåtet att ladda i små garage.
Om en myndighet säger det så måste det finnas någon dokumentation om förbudet. Fråga vice värden varifrån hen fått informationen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Ladda i små garage längor? Brandrisk?

Inlägg av Pelle »

Det är troligen fragment ur denna föreskriften om blybatterier som seglar runt någonstans i vice värdens tankar.

https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... 1988-4.pdf

Men den är ju inte aktuell i detta fallet.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Ladda i små garage längor? Brandrisk?

Inlägg av ochso »

Skee skrev:
Jag har lämnat in en motion i förening om att sätta upp laddning och ett av förslagen är att ladda i våra garage längor, men vice värden säger att brand risk förekommer och någon myndighet säger att det inte är tillåtet att ladda i små garage.

Så han pratar om att gräva dyrt utomhus och att föreningen tycker du är dyrt.

Gäller detta nya litium batterier? Bly batterier avger ju knall gas men inte litium.

Vart finner jag dessa regler, kan jag motbevisa han?
Mig veterligen existerar inga sådana föreskrifter. Det är vanligt att uppgifterna inte stämmer när vederbörande vare sig inte kan hänvisa till specifik myndighet eller föreskrift.

Bevisbördan ligger ju i detta fallet på den som påstår att det är förbjudet. Du kan ju omöjligt bevisa att detta inte är förbjudet, således är det upp till motparten att bevisa att det är förbjudet.

När det kommer till lagstiftning fungerar det inte att göra liknelser med förbränningsmotorer och att relativisera, man måste fortfarande förhålla sig till lagar och regler.
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Ladda i små garage längor? Brandrisk?

Inlägg av Skee »

Nu har jag har kollat med MSB(Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), Elsäkerhetsverket och Arbetsmiljöverket och det finns inget som förbjuder laddning av elbilar i små garagelängor.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ladda i små garage längor? Brandrisk?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Elbilar är safe som sagt. Man får dock dimensionera för elsystemet. En elektriker bör kunna se över det och tala om vad det tål under lång belastning. I en förening borde det ju finnas elektriker som kan göra arbetet på kvällen kanske. Att begära in en offert är ju ett effektivt sätt att döda ett liknande förslag kvickt.

Jag räddade förövrigt livet på en granne vars bil brann. Han laddade den ironiskt nog. Men det var en bensinbil där han ställt laddaren på motorblocket och sedan stängt huven och gått och lagt sig för att sova. Så det faller ju dels in under blybatterier och dels under harangen ovan om att det är vad brukaren koppar in som är risken.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar