Tänk om...
Moderator: Redaktion
Tänk om...
Nu när de traditionella biltillverkarna börjar släppa elbilar med vettig räckvidd och CCS snabbladding (100+ kW) så är det egentligen bara en sak som saknas för att elbilen ska slå igenom på riktigt: ett utbyggt snabbladdarnätverk. Detta håller nu långsamt på att byggas ut via bl.a. biltillverkarnas egna snabbladdarnät Ionity, vilket gör att biltillverkarna i någon mån har kontroll över situationen, dvs att de flesta väntar med bytet till el-drivet.
Men tänk om en annan aktör, i hemligt mitt framför ögonen på oss, byggde ett snabbladdarnätverk över hela Europa. Och en dag annonserade: Varsågoda, nu kan ni Audi-, WV-, Mercedes-, Volvo-elbilsägare snabbladda över hela Europa, för bara 3-4 kr/milen! Vad skulle hända då?
Ja, tänk om...
Men tänk om en annan aktör, i hemligt mitt framför ögonen på oss, byggde ett snabbladdarnätverk över hela Europa. Och en dag annonserade: Varsågoda, nu kan ni Audi-, WV-, Mercedes-, Volvo-elbilsägare snabbladda över hela Europa, för bara 3-4 kr/milen! Vad skulle hända då?
Ja, tänk om...
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Tänk om...
Clever finns i alla fall i Danmark, Sverige och Tyskland.
Fortum eller Charge & Drive finns i Sverige, Norge, Finland, Island, Storbritannien, Spanien, Bulgarien, Polen och Nederländerna
Innogy-nätverket finns i Tyskland, Danmark, Luxemburg, Schweiz, Österike, Tjeckien och Ungern.
Greenway finns i Slovakien och Polen.
Tror alla dessa och fler håller på att försöka täcka upp och positionera sig för att ha bra laddnätverk. Vissa verkar sätta upp snabbladdare lite på måfå och andra med mer strategisk planering likt Greenway. Ingen gör det dock i hemlighet eftersom de vill kunna få in lite pengar, marknadsföring och erfarenhet direkt och det tar tid att bygga upp stationerna.
PlugShares karta över enbart snabbladdare i Europa:
Fortum eller Charge & Drive finns i Sverige, Norge, Finland, Island, Storbritannien, Spanien, Bulgarien, Polen och Nederländerna
Innogy-nätverket finns i Tyskland, Danmark, Luxemburg, Schweiz, Österike, Tjeckien och Ungern.
Greenway finns i Slovakien och Polen.
Tror alla dessa och fler håller på att försöka täcka upp och positionera sig för att ha bra laddnätverk. Vissa verkar sätta upp snabbladdare lite på måfå och andra med mer strategisk planering likt Greenway. Ingen gör det dock i hemlighet eftersom de vill kunna få in lite pengar, marknadsföring och erfarenhet direkt och det tar tid att bygga upp stationerna.
PlugShares karta över enbart snabbladdare i Europa:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tänk om...
50 kW räknas inte. Hur många 150 kW CCS-laddare finns det?
Sedan var det den lilla detaljen med kostnaden att snabbladda, vilket gör det misstänkt praktiskt för den bilhandlare som egentligen inte vill sälja en elbil. Bilförsäljaren:
Sedan var det den lilla detaljen med kostnaden att snabbladda, vilket gör det misstänkt praktiskt för den bilhandlare som egentligen inte vill sälja en elbil. Bilförsäljaren:
Här har vi dieselvarianten för X kr, och hör borta har vi elvarianten med 50 mils räckvidd, kanske 25 på vintern. Elbilen kostar dubbelt så mycket, och att snabbladda den kostar bara något mer per mil än vad dieseln till dieselbilen kostar. vilken vill du ha?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Tänk om...
Men egentligen funderar jag på om Elon spelar schack, och planerar nästa drag: schack matt!
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Tänk om...
Imponerande karta. Hur vet man var de ligger exakt och hur vet man att de fungerar overhuvudtaget. Är alla tillgängliga 24/7 och hur betalar man? Med andra ord: Går det att lita på att man får ladda när man hittat fram till stationen klockan 2 på natten med tomt batteri? Teslas superchargers fungerar alltid.Svenssons skrev:Clever finns i alla fall i Danmark, Sverige och Tyskland.
Fortum eller Charge & Drive finns i Sverige, Norge, Finland, Island, Storbritannien, Spanien, Bulgarien, Polen och Nederländerna
Innogy-nätverket finns i Tyskland, Danmark, Luxemburg, Schweiz, Österike, Tjeckien och Ungern.
Greenway finns i Slovakien och Polen.
Tror alla dessa och fler håller på att försöka täcka upp och positionera sig för att ha bra laddnätverk. Vissa verkar sätta upp snabbladdare lite på måfå och andra med mer strategisk planering likt Greenway. Ingen gör det dock i hemlighet eftersom de vill kunna få in lite pengar, marknadsföring och erfarenhet direkt och det tar tid att bygga upp stationerna.
PlugShares karta över enbart snabbladdare i Europa:
Re: Tänk om...
Clever har för länge sedan börjat bygga 150 kW-laddstationer:olza skrev:50 kW räknas inte. Hur många 150 kW CCS-laddare finns det?
http://www.elbilen.org/eon-och-clever-b ... w-natverk/
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7364
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tänk om...
Jo Tesla har ett ess i rockärmen. De skulle kunna släppa tex en Supercharger-CCS adapter.
De har ju försökt gå direkt på bilföretagen och få dem intresserade, men de andra bolagen skulle hellre såga av sig högerhanden med en rostig såg än låta sina bilar ladda på en laddare det står "Tesla" på.
Fast...
Om Tesla skulle släppa sina Superchargers till alla skulle de få problem i EU. Enligt lag i EU måste alla publika snabbladdare erbjuda CCS laddning. De kan erbjuda annat också, tex CHAdeMO, men CCS är ett måste. Tesla har hittills sluppit undan den lagen för deras laddare är ju inte publika. Skulle vem som helst kunna få ladda där måste de montera CCS laddare. Och då är det lika bra skruva upp sådana bredvid Supercharger stolparna.
Så lite av ett moment 22. Tesla har laddnätverk, de har tillgång till massor med el på varje ställe - men ska de öppna upp sina laddare för alla måste de montera nya laddstolpar på varje ställe. Adapter går inte.
Jag säger inte att det inte går. Tesla kanske kommer göra så. Men nån överraskning över en natt går nog inte.
De har ju försökt gå direkt på bilföretagen och få dem intresserade, men de andra bolagen skulle hellre såga av sig högerhanden med en rostig såg än låta sina bilar ladda på en laddare det står "Tesla" på.
Fast...
Om Tesla skulle släppa sina Superchargers till alla skulle de få problem i EU. Enligt lag i EU måste alla publika snabbladdare erbjuda CCS laddning. De kan erbjuda annat också, tex CHAdeMO, men CCS är ett måste. Tesla har hittills sluppit undan den lagen för deras laddare är ju inte publika. Skulle vem som helst kunna få ladda där måste de montera CCS laddare. Och då är det lika bra skruva upp sådana bredvid Supercharger stolparna.
Så lite av ett moment 22. Tesla har laddnätverk, de har tillgång till massor med el på varje ställe - men ska de öppna upp sina laddare för alla måste de montera nya laddstolpar på varje ställe. Adapter går inte.
Jag säger inte att det inte går. Tesla kanske kommer göra så. Men nån överraskning över en natt går nog inte.
Re: Tänk om...
Om jag inte missuppfattat lagen så räcker det inte ens med att Tesla sätter upp CCS-laddare. Dom måste bygga om sina nuvarande laddare så att de stödjer CCS. Alltså alla laddare måste ha CCS.. Inte bara alla laddställen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7364
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tänk om...
Lagen säger minst ett CCS ladduttag per laddningsstation.
Å andra sidan skriver de:
laddningsstation: ett gränssnitt där ett elfordon i taget kan laddas eller där ett batteri på ett elfordon i taget kan bytas
ut.
Jag tror det är en gråzon som nån domstol får ta prejudikat kring. Men lagens anda går ut på att har du elbil med CCS kontakt ska du vara säker på att hitta laddmöjlighet vart du än kommer, dvs geografiska ställen. Dvs en CCS per station (normala tolkningen av vad en station är) skulle räcka.
EU ville egentligen införa alla laddstolpar i hela EU skulle bara få ha Typ2 resp CCS. Det var Nissan som lobbyat in omskrivningen till minst CCS men annat också tillåtet. Pga omskrivningen blev vissa delar svårtolkade.
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 94&from=EN
Å andra sidan skriver de:
laddningsstation: ett gränssnitt där ett elfordon i taget kan laddas eller där ett batteri på ett elfordon i taget kan bytas
ut.
Jag tror det är en gråzon som nån domstol får ta prejudikat kring. Men lagens anda går ut på att har du elbil med CCS kontakt ska du vara säker på att hitta laddmöjlighet vart du än kommer, dvs geografiska ställen. Dvs en CCS per station (normala tolkningen av vad en station är) skulle räcka.
EU ville egentligen införa alla laddstolpar i hela EU skulle bara få ha Typ2 resp CCS. Det var Nissan som lobbyat in omskrivningen till minst CCS men annat också tillåtet. Pga omskrivningen blev vissa delar svårtolkade.
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 94&from=EN
Re: Tänk om...
Gör det de nu eller planerar de? Jag har tidigare läst artiklar om att Clever skulle börja bygga 150 kW laddare under 2017 men har inte hittat någon info om att de faktiskt har börjat bygga dessa än.Jerker skrev:Clever har för länge sedan börjat bygga 150 kW-laddstationer:olza skrev:50 kW räknas inte. Hur många 150 kW CCS-laddare finns det?
http://www.elbilen.org/eon-och-clever-b ... w-natverk/
Re: Tänk om...
Det börjar tydligen i sommar:vigge50 skrev:Gör det de nu eller planerar de? Jag har tidigare läst artiklar om att Clever skulle börja bygga 150 kW laddare under 2017 men har inte hittat någon info om att de faktiskt har börjat bygga dessa än.Jerker skrev:Clever har för länge sedan börjat bygga 150 kW-laddstationer:olza skrev:50 kW räknas inte. Hur många 150 kW CCS-laddare finns det?
http://www.elbilen.org/eon-och-clever-b ... w-natverk/
https://clever.nu/framtidens-laddstation-ar-har/
Re: Tänk om...
Saknas enligt mig en sista komponent för att elbilar ska kunna slå på bred front. Långsamtladdning på alla parkeringar i städer.
Re: Tänk om...
Det är bara att gå in på PlugShare för att se exakt var de ligger och hur tillförlitliga de är visar sig nog på betyget de får. Det går att filtrera på detta också.Delta skrev:
Imponerande karta. Hur vet man var de ligger exakt och hur vet man att de fungerar overhuvudtaget. Är alla tillgängliga 24/7 och hur betalar man? Med andra ord: Går det att lita på att man får ladda när man hittat fram till stationen klockan 2 på natten med tomt batteri? Teslas superchargers fungerar alltid.
https://www.plugshare.com/
Visst är det bara en bråkdel som är på mer än 50 kW men nätverken finns där idag. När jag lade reservation på min Model X 2014 så fanns det i princip inga snabbladdare (DC-laddare på minst 22 kW). När jag fick min bil levererad 2016 så fanns det ett fåtal och man över varje Typ 2-laddplats. Idag finns det många 50 kW DC-laddare och inga jätteproblem med dessa även ifall det oftast bara finns en laddare per plats. Om ett par år, alltså 2020, kan det nog finnas flertalet 150 kW-laddare och 50 kW kan vara undantaget för laddare man väljer längs vägen. Schuko finns inte på kartan och Typ 2 är standard på de flesta parkeringar. Det är i alla fall vad jag hoppas men tror inte det är så långt från verkligheten heller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Tänk om...
Jag tror att med generationen bilar som kommer så blir behovet av supersnabb snabbladdning mycket mindre. Tänk på att detta forum främst befolkas av early adopters med stor plånbok. Ofta vana vid andra snabba bilar och rejäla farter på motorvägarna.olza skrev:Ja, tänk om...
Kommer du från en normal bensin eller dieselbil så är även instegsmodellen av Tesla Model 3 extremt snabb och med suverän räckvidd. Att bara kunna ladda en sådan med 50kW hade varit bra nog för alla utom de som huserar på detta forum. Det är oerhört få som kör så långt så ofta att det skulle bli ett problem.
Jag har under årens gång svängt fram och tillbaka i takt med att bilar kommer, laddare dyker upp, laddare som inte dyker upp osv. Men idag känner jag att bilar med 25 vintermil som räckvidd och 50kW laddning är det som kommer räcka bra. Då bygger det på att det finns 50kW laddare på många ställen och att bilarna är anpassade att ta 50kW gång på gång. Även då att 3fas 16A blir en slags standard och att denna typ av stolpar dyker upp på köpcentra mm.
Klicken som suktar efter 350kW laddning är nog mest dom som inte är pålästa och förstår vad en elbil är och hur den fungerar.
*duckar*
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tänk om...
Håller med faktiskt. Hellre sju 50 kW (även om jag kanske hellre sett 100 kW) laddare på ett ställe än en enda på 350 kW.
Och ja, mer trefas! Tänk va mycket mer man kunde få ut av t.ex en Ioniq då. Eller för den delen, en bil med stort batteri (t.ex i-Pace, Leaf 2018 med flera) som är handikappade då dom laddar såååå lååångsaaaamt på AC.
Och ja, mer trefas! Tänk va mycket mer man kunde få ut av t.ex en Ioniq då. Eller för den delen, en bil med stort batteri (t.ex i-Pace, Leaf 2018 med flera) som är handikappade då dom laddar såååå lååångsaaaamt på AC.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Tänk om...
Respekt! Visste faktiskt inte att du var så tidig.Svenssons skrev:När jag lade reservation på min Model X 2014 så fanns det i princip inga snabbladdare (DC-laddare på minst 22 kW). När jag fick min bil levererad 2016 så fanns det ett fåtal och man över varje Typ 2-laddplats. Idag finns det många 50 kW DC-laddare och inga jätteproblem med dessa även ifall det oftast bara finns en laddare per plats.
Model S P85DL+
Re: Tänk om...
Jag tycker 50 kW är för lite. 1,5 timme istället för 40 min är stooooor skillnad för oss. 350 kW skulle innebära 15 min vilket vore fantastiskt.
Re: Tänk om...
Ja Tesla är det enda som funkar som första bilVerdi skrev:Jag tycker 50 kW är för lite. 1,5 timme istället för 40 min är stooooor skillnad för oss. 350 kW skulle innebära 15 min vilket vore fantastiskt.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Tänk om...
Jag vill ha 350kw-laddare med 6 CSS-anslutningar per laddare! Är det helt fullt och alla (rätt orimligt) laddar med max dom kan får man knappt 60kw.. Men är det tre som nästan är klara får de övriga tre kanske upp mot 100kw var.
Vet inte varför man inte tänker på nått liknande sätt.. Tesla har två "bås" per laddare men säg att man kunde dubbla laddarens effekt och ha 4 anslutningar, det hade ju varit bättre och då haft mindre betydelse om man fick dela då det säkert är nån av de andra som snart ändå är klara.. Plus att den som verkligen behöver ladda nära fullt inte sabbar lika mycket i tillgången till laddare.
Tar man det ett steg längre kör man med prioritering.. Den som kom först får högre prioritet och alltså högre fart om andra kommer och också laddar snabbt.
Vet inte varför man inte tänker på nått liknande sätt.. Tesla har två "bås" per laddare men säg att man kunde dubbla laddarens effekt och ha 4 anslutningar, det hade ju varit bättre och då haft mindre betydelse om man fick dela då det säkert är nån av de andra som snart ändå är klara.. Plus att den som verkligen behöver ladda nära fullt inte sabbar lika mycket i tillgången till laddare.
Tar man det ett steg längre kör man med prioritering.. Den som kom först får högre prioritet och alltså högre fart om andra kommer och också laddar snabbt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tänk om...
Eller att man får effekt baserat på vilket pris man betalar, pluskunder för högre effekt än budgetkunder osv, inte alla som kanske "måste" eller kan ladda med hög effekt skulle kunna tänka sig ett litejoel80 skrev:Jag vill ha 350kw-laddare med 6 CSS-anslutningar per laddare! Är det helt fullt och alla (rätt orimligt) laddar med max dom kan får man knappt 60kw.. Men är det tre som nästan är klara får de övriga tre kanske upp mot 100kw var.
Vet inte varför man inte tänker på nått liknande sätt.. Tesla har två "bås" per laddare men säg att man kunde dubbla laddarens effekt och ha 4 anslutningar, det hade ju varit bättre och då haft mindre betydelse om man fick dela då det säkert är nån av de andra som snart ändå är klara.. Plus att den som verkligen behöver ladda nära fullt inte sabbar lika mycket i tillgången till laddare.
Tar man det ett steg längre kör man med prioritering.. Den som kom först får högre prioritet och alltså högre fart om andra kommer och också laddar snabbt.
billigare abonnemang medans andra kanske är beredda att betala mer för högre sannolikhet till hög effekt osv
Fast det skapar ju ev en lite obehaglig situation vid laddarna såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tänk om...
Jag håller faktiskt med dig. Vi har haft vår e-Golf ett tag nu, och den laddar ju bara med ungefär 40kW. Räckvidden vid normal motorvägs- och landsvägskörning är kanske 20 mil eller så. Och det är faktiskt ungefär det vi behöver. Vi har tagit oss till Göteborg med e-Golfen tre gånger, det är knappt 35 mil. Två korta laddstopp gjorde färden inte sämre. Med Teslan hade jag behövt ladda en gång isf två. De flesta skulle klara sig med detta påstår jag. En bil som kan ladda med 350kW känns overkill för mina behov.Henrik Torphammar skrev:Jag tror att med generationen bilar som kommer så blir behovet av supersnabb snabbladdning mycket mindre. Tänk på att detta forum främst befolkas av early adopters med stor plånbok. Ofta vana vid andra snabba bilar och rejäla farter på motorvägarna.olza skrev:Ja, tänk om...
...
*duckar*
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tänk om...
mati skrev:Jag håller faktiskt med dig. Vi har haft vår e-Golf ett tag nu, och den laddar ju bara med ungefär 40kW. Räckvidden vid normal motorvägs- och landsvägskörning är kanske 20 mil eller så. Och det är faktiskt ungefär det vi behöver. Vi har tagit oss till Göteborg med e-Golfen tre gånger, det är knappt 35 mil. Två korta laddstopp gjorde färden inte sämre. Med Teslan hade jag behövt ladda en gång isf två. De flesta skulle klara sig med detta påstår jag. En bil som kan ladda med 350kW känns overkill för mina behov.Henrik Torphammar skrev:Jag tror att med generationen bilar som kommer så blir behovet av supersnabb snabbladdning mycket mindre. Tänk på att detta forum främst befolkas av early adopters med stor plånbok. Ofta vana vid andra snabba bilar och rejäla farter på motorvägarna.olza skrev:Ja, tänk om...
...
*duckar*
Det är ju tvärtom. Det är de som skaffat elbil tidigt som står ut med problem och väntetider. Tror inte den stora massan är lika förlåtande.
Jag tycker det är någorlunda ok med Teslan idag. Den laddar 10->80% under tiden man äter lunch och liknande. 350kW skulle göra samma laddning på den tid som ett normalt tankstopp tar. Visst, det tar mer än 2-3 minuter men om man räknar med att man går och köper nåt i butiken, går på toaletten och lite sånt så är man snart nog uppe i 15 minuter.
Att ladda med 40-50kW skulle innebära ca 1,5 timme. Det är lunch OCH 30-40 minuters regelrätt väntande. Visst, en gång per dag är det ok. Men när man kör långt så kan man komma upp i 4-5 laddstopp på en dag. Då är det fasiken inte roligt att vänta 1,5 timme varje gång alltså... Det är inte roligt med 40 minuter heller då men det funkar.
Re: Tänk om...
Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Tänk om...
MangeT skrev:Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.
Alternativet är att ha 200 kWh-batterier så att det i princip aldrig händer att ett fulladdat batteri behöver laddas under färd utan det räcker då med destinationsladdare. Detta alternativ är dock mycket sämre enligt mig. Framförallt två avgörande nackdelar.
1. De ggr man inte får tag i destinationsladdning så är man rökt. Spelar ingen roll om man så har 500 kWh batteri om det är tomt och det saknas vettiga snabbladdare. Har man ett mindre batteri och ett väl utbyggt snabbladdarnät så är man alltid safe.
2. Alltför stora batterier skulle för det mesta aldrig utnyttjas fullt ut och därmed slöseri med resurser. Är det nåt vi borde lärt oss så är det att jordens resurser är ändliga. Oavsett vad det gäller.
Re: Tänk om...
Det är en balansgång mellan att batterierna inte ska ta stryk och laddtid.MangeT skrev:Håller med Verdi.
Snabbare laddning och fler snabba laddare anser jag är viktigare än räckvidd. Detta för att ”vanliga” bilister ska tycka att det är ok.
Jag tror man måste att i att bilen tar 800 Volt för att minska laddtiden till hälften av vad Tesla gör idag. Dvs ladda till 80% på 15 min istället för 30 min.
Dock ser jag inte det som något problem. En halvtimme går fort om man ska på toa + fika. Problemet ligger nog mer att många vill toppa laddningen och då tar det tid
MYP -22 | MIB | svart/svart