Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Moderator: Redaktion
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Visst har Tesla sitt SuC-nätverk. Fördelen är att det är många laddare som alltid fungerar och sällan är upptagna. Och det går hyfsat fort att ladda.
Men som så många påpekar ligger laddstationerna ganska glest och bara utmed stora vägar, och dessutom ganska ofta på ställen där jag i vanliga fall inte ens hade stannat för att slänga skräp.
Nu ligger inte alla CCS-laddare vid nöjesparker heller direkt, men det finns betydligt fler av dem och tycker man inte om den ena så åker man till nästa. När vi åker till Göteborg med e-Golfen har vi 7 CCS-laddare på vägen. Man stannar där det passar. Teslan måste jag ladda i tråkiga Jung.
Men som så många påpekar ligger laddstationerna ganska glest och bara utmed stora vägar, och dessutom ganska ofta på ställen där jag i vanliga fall inte ens hade stannat för att slänga skräp.
Nu ligger inte alla CCS-laddare vid nöjesparker heller direkt, men det finns betydligt fler av dem och tycker man inte om den ena så åker man till nästa. När vi åker till Göteborg med e-Golfen har vi 7 CCS-laddare på vägen. Man stannar där det passar. Teslan måste jag ladda i tråkiga Jung.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Nu vet jag ju inte vad ni har för körmönster/vanor men själv använder jag inte snabbladdning dagligen vid t.ex mataffären utan uteslutande vid långresor.
Dels för att jag inte behöver eftersom batteriet räcker både fram och tillbaka till mataffären och framför allt för att batterierna inte mår bra av att snabbladdas i tid och otid.
En CCS/Chademo vid mataffären fattar jag faktiskt inte vitsen med om man har en elbil med vettig storlek på batteriet om jag ska vara ärlig.
Men men, vi är ju alla olika.
Dels för att jag inte behöver eftersom batteriet räcker både fram och tillbaka till mataffären och framför allt för att batterierna inte mår bra av att snabbladdas i tid och otid.
En CCS/Chademo vid mataffären fattar jag faktiskt inte vitsen med om man har en elbil med vettig storlek på batteriet om jag ska vara ärlig.
Men men, vi är ju alla olika.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Jag kan helt klart se nyttan med de om man inte har laddmöjlighet hemma, då blir detta ett alternativ även om jag personligen troligen inte skulle utnyttja de så mycket själv då jag kan ladda hemma.JonasH skrev:Nu vet jag ju inte vad ni har för körmönster/vanor men själv använder jag inte snabbladdning dagligen vid t.ex mataffären utan uteslutande vid långresor.
Dels för att jag inte behöver eftersom batteriet räcker både fram och tillbaka till mataffären och framför allt för att batterierna inte mår bra av att snabbladdas i tid och otid.
En CCS/Chademo vid mataffären fattar jag faktiskt inte vitsen med om man har en elbil med vettig storlek på batteriet om jag ska vara ärlig.
Men men, vi är ju alla olika.
Sen vad de gäller CCS, ja varför inte säger jag. Så som laddluckan är utformad på modell 3 så känns de självklart med CCS i Europa då detta är en fastslagen standard inom EU och Tesla redan har typ2 kontakten, dvs de är väldigt enkelt att bara lägga till CCS utan att de borde vara någon jättestor kostnad per bil. De finns i EU bara fördelar både för Tesla och för oss som köper bilen, vet inte vad nackdelen skulle vara förutom att de väl såklart kostar några hundra till i material per bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Men det räcker med en Chademo adapter för att kunna ladda där. Sen vet jag inte vilken hastighet Teslas adapter klarar. ALLA laddare i Sverige vad jag känner till stödjer CCS och Chademo, något Ionity med bara CCS lyser med sin frånvaro.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Perfekt placerad för övrigt för resande mellan Mora - Göteborg utan att behöva snålköra till Jung. Står att även Chademon ska vara på 175 kW, hur mycket effekt kan Teslan ta emot via adaptern?
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Tyvärr bara 50 kW vad jag vet.erbo73 skrev:Perfekt placerad för övrigt för resande mellan Mora - Göteborg utan att behöva snålköra till Jung. Står att även Chademon ska vara på 175 kW, hur mycket effekt kan Teslan ta emot via adaptern?
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Chademo-adaptern klarar inte mer än 50 kW.erbo73 skrev:Perfekt placerad för övrigt för resande mellan Mora - Göteborg utan att behöva snålköra till Jung. Står att även Chademon ska vara på 175 kW, hur mycket effekt kan Teslan ta emot via adaptern?
Här är exempel varför det inte vore dumt med CCS-laddmöjlighet:
Superchargers i södra Sverige: CCS i södra Sverige: Laddaren i Karlskrona är inte heller någon SuperCharger utan en FastCharger på 60 kW.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Jag vill verkligen ha CCS som boende i Småland. SuCs ligger fel, hellre betala mer för att slippa köra en omväg till saker.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Ja, kör man från Kalmar så ser Supercharger-kartan ut liknande denna: Själv har jag använt snabbladdare i Vetlanda, Växjö, Värnamo, Landvetter, Skövde och Jönköping t.ex. pga brister för SuperCharger-nätverket.zyax skrev:Jag vill verkligen ha CCS som boende i Småland. SuCs ligger fel, hellre betala mer för att slippa köra en omväg till saker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Blivit några kringlor och glassar på Lidl kan man tänkaSvenssons skrev:Ja, kör man från Kalmar så ser Supercharger-kartan ut liknande denna: Själv har jag använt snabbladdare i Vetlanda, Växjö, Värnamo, Landvetter, Skövde och Jönköping t.ex. pga brister för SuperCharger-nätverket.zyax skrev:Jag vill verkligen ha CCS som boende i Småland. SuCs ligger fel, hellre betala mer för att slippa köra en omväg till saker.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Vem har sagt att man behöver snabbladdning dagligen? Det gör man såklart inte, men när jag reser långt vill jag inte ta en jättestor omväg bara för att det inte finns någon supercharger längs vägen.JonasH skrev:Nu vet jag ju inte vad ni har för körmönster/vanor men själv använder jag inte snabbladdning dagligen vid t.ex mataffären utan uteslutande vid långresor.
Om jag t ex ska upp mot Mora-hållet måste jag antingen ta en rejäl omväg via Karlstad SuC, eller snålköra så in i bänken för att klara den sträckan på 36 mil utan att behöva ladda. Nu när det äntligen finns snabbladdning i Mariestad, Kristinehamn, Filipstad och Vansbro är det inget problem längre. Synd bara att Teslan laddar så pass långsamt på Chademo.
Nu kan vi dessutom ta e-Golfen raka vägen upp utan att behöva åka sick-sack och utan att råka ut för elektrontorsk mitt i ödemarken.
Elbilar med mindre batteri blir allt mer användbara ju fler CCS-laddare vi får.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
En fråga ... går det inte att ta fram en CCS-adapter till Tesla? Då vore ju problemet löst?
Model S 75D 2016 Midnight silver
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Nu pratar vi inte snabbladdning utan CCS på för närvarande 45kW ungefär. Det är absolut inte negativt för batteriet.JonasH skrev:Nu vet jag ju inte vad ni har för körmönster/vanor men själv använder jag inte snabbladdning dagligen vid t.ex mataffären utan uteslutande vid långresor.
Dels för att jag inte behöver eftersom batteriet räcker både fram och tillbaka till mataffären och framför allt för att batterierna inte mår bra av att snabbladdas i tid och otid.
En CCS/Chademo vid mataffären fattar jag faktiskt inte vitsen med om man har en elbil med vettig storlek på batteriet om jag ska vara ärlig.
Men men, vi är ju alla olika.
Sen är det ju praktiskt att ladda bilen när man stannar. Gratis är billigare än att betala för elen hemma. Dessutom så blir hemmaladdningen väldigt långsam eftersom min tanke inte är att säkra upp. Jag kan förtillfället ladda på jobbet med 7.2kW, men då måste jag vakna i tid så inte bensin-Passaterna blockerar platserna. Att kunna ladda med 45kW under 15-30minuter vid mataffären är alltså ingen dum idé. Vore som sagt otroligt konstigt om Tesla inte gjorde det möjligt.
Så som jag personligen kör och som jag känner just idag så kunde jag tvärt om tänka mig pruta bort Supercharger mot en CCS.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
CCS protokollet tillåter inte adaptrar så tyvärr måste Tesla sätta en CCS kontakt på bilen för att ägarna ska kunna utnyttja CCS.Viper skrev:En fråga ... går det inte att ta fram en CCS-adapter till Tesla? Då vore ju problemet löst?
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Ja, det vore inte helt fel.Henrik Torphammar skrev:
Så som jag personligen kör och som jag känner just idag så kunde jag tvärt om tänka mig pruta bort Supercharger mot en CCS.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Har inte tänkt de innan men ja sålänge man kör i Sverige hade de nog funkat bra men kör man ner i Europa som vi göra ibland så gillar jag SUC, framförallt eftersom de inte strular med hur man ska betala och de är väl utbyggt för den typen av långresor...mati skrev:Ja, det vore inte helt fel.Henrik Torphammar skrev:
Så som jag personligen kör och som jag känner just idag så kunde jag tvärt om tänka mig pruta bort Supercharger mot en CCS.
Men de fina är att Tesla i Europa inte behöver välja egentligen utan de kan lätt ha stöd för både SUC och CCS vilket gör de till den perfekt elbilen i Europa.
Inser efter att ha skrivit meningen ovan att detta syftar på Modell 3 framförallt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Är inte meningen med en adapter att det ska bli som om bilen hade uttaget självt? Den ska inte säga hej jag är en adapter får jag vara med här.vigge50 skrev:CCS protokollet tillåter inte adaptrar så tyvärr måste Tesla sätta en CCS kontakt på bilen för att ägarna ska kunna utnyttja CCS.Viper skrev:En fråga ... går det inte att ta fram en CCS-adapter till Tesla? Då vore ju problemet löst?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Ja det har verkligen hänt en hel del längs den vägen. Har en årligt återkommande destination utanför mora där destinationsladdning saknas helt (mora blir t.o.r sju mil omväg) och förra året var blev det flera krystade omvägar för att kunna ladda. I år kan vi i princip ta vilken väg som helst. Kristinehamn är ett synnerligen välkommet tillskott.mati skrev:Vem har sagt att man behöver snabbladdning dagligen? Det gör man såklart inte, men när jag reser långt vill jag inte ta en jättestor omväg bara för att det inte finns någon supercharger längs vägen.JonasH skrev:Nu vet jag ju inte vad ni har för körmönster/vanor men själv använder jag inte snabbladdning dagligen vid t.ex mataffären utan uteslutande vid långresor.
Om jag t ex ska upp mot Mora-hållet måste jag antingen ta en rejäl omväg via Karlstad SuC, eller snålköra så in i bänken för att klara den sträckan på 36 mil utan att behöva ladda. Nu när det äntligen finns snabbladdning i Mariestad, Kristinehamn, Filipstad och Vansbro är det inget problem längre. Synd bara att Teslan laddar så pass långsamt på Chademo.
Nu kan vi dessutom ta e-Golfen raka vägen upp utan att behöva åka sick-sack och utan att råka ut för elektrontorsk mitt i ödemarken.
Elbilar med mindre batteri blir allt mer användbara ju fler CCS-laddare vi får.
Kört rätt många vägar där jag behövt olika aktörers chademo men var och en av dem blir bara ett par gånger per år vilket gör att det alltid blir någon som krånglar pga glömda lösenord, utgångna brickor, byte av kreditkort uppdatering av betallösning etc. Bekymmersfriheten med SuC är verkligen en större styrka än priset.
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Jag har skrivit det tidigare, men där jag brukar vara i Tyskland finns det gott om snabbladdare, runt 30 stycken, som enbart har CCS. Det finns bara en enda fungerande Chademo-laddare i hela regionen, och den är av begripliga skäl ganska ofta upptagen. Det är alltså inte så att alla snabbladdare har både CCS och Chademo.
Jag får alltid trixa med vägguttag/typ2 nånstans för att slippa vara beroende av just den laddaren. Destinations- och hemmaladdning kan man i princip glömma. På grund av alla olika laddkort som inte är kompatibla med varandra kan man dessutom inte ladda var man vill, såvida man inte har en hel samling med olika kort och brickor på sig.
Då är det extra retligt när de få laddare som man har abonnemang för bara stödjer CCS.
Vi har denna gången faktiskt funderat om vi skulle ta e-Golfen till Tyskland. Det är lite som pest och kolera. Teslan är såklart bättre för själva resan ner, det skulle säkert ta 3 timmar extra med Golfen. Men väl på plats hade e-Golfen varit bättre.
Jag får alltid trixa med vägguttag/typ2 nånstans för att slippa vara beroende av just den laddaren. Destinations- och hemmaladdning kan man i princip glömma. På grund av alla olika laddkort som inte är kompatibla med varandra kan man dessutom inte ladda var man vill, såvida man inte har en hel samling med olika kort och brickor på sig.
Då är det extra retligt när de få laddare som man har abonnemang för bara stödjer CCS.
Vi har denna gången faktiskt funderat om vi skulle ta e-Golfen till Tyskland. Det är lite som pest och kolera. Teslan är såklart bättre för själva resan ner, det skulle säkert ta 3 timmar extra med Golfen. Men väl på plats hade e-Golfen varit bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Vissa produkter är inte tillåtna att säja, detta är en som jag förstått de... skulle Tesla börja sälja de så går de inte obemärkt förbi skulle jag tro... Tekniskt, ja säkert inget problem möjligen finns några säkerhets risker..Pontus skrev:Är inte meningen med en adapter att det ska bli som om bilen hade uttaget självt? Den ska inte säga hej jag är en adapter får jag vara med här.vigge50 skrev:CCS protokollet tillåter inte adaptrar så tyvärr måste Tesla sätta en CCS kontakt på bilen för att ägarna ska kunna utnyttja CCS.Viper skrev:En fråga ... går det inte att ta fram en CCS-adapter till Tesla? Då vore ju problemet löst?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Nope, kaffe på BK... Känns visserligen lite dumt att inte gynna de som satt upp stolpen.zyax skrev:Blivit några kringlor och glassar på Lidl kan man tänka
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Dom säljer de randiga glassarna i bulk. 19spänn för 7st, (16kr för 1st mitt över gatan på Willys)zyax skrev:Blivit några kringlor och glassar på Lidl kan man tänka
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Klämmer ni i er alla eller de blir utdelning till allmänheten...Henrik Torphammar skrev:Dom säljer de randiga glassarna i bulk. 19spänn för 7st, (16kr för 1st mitt över gatan på Willys)zyax skrev:Blivit några kringlor och glassar på Lidl kan man tänka
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Två snabbladdare på 175kW i Kristinehamn
Tar nog alltid hellre pretzel från Lidl än en glass trots värmen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.